FIFA 14, PC (Windows) Review

SmokingCrop 29 september 2013, 3.548 views

FIFA 14, PC (Windows)

Pluspunten

• muziek keuze

Minpunten

• Speelt als fifa 13 na de patch van 5 oktober
  • geen next-gen & geen innovatie
  • tal van bugs & ergernissen
  • audio is belabberd (commentaar & sfeer)
  • prijs (30 euro in een onlinekeyshop is nog teveel)

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 2
Beeld Score: 1
Gameplay Score: 3
Deze 'Review' werd voor de update van 5 oktober gemaakt. Ik heb ondertussen de punten die niet meer van toepassing zijn, doorstreept en heb de rating ietsje aangepast (gameplay +1, besturing +1, stabiliteit +1, prijs -1, replaywaarde -1)

*prijs is nu 1/5 omdat het eigenlijk gewoon fifa 13 met kleine verbetering & roster update is*
*replaywaarde is verlaagd want online is nu nog erger geworden door die update, lob naar voren is even effectief als voorheen alleen loop je nu nog sneller en is het nog irritanter (ookal heb ik 10 vd 13 matches gewonnen)*

Ze hebben eigenlijk the easy way out genomen, al is het wel een beter spel.

Omdat het spel eigenlijk gewoon uber slecht is, ga ik gewoon alle negatieve punten hier zetten (er zijn er zeker nog die ik aan het vergeten ben)
* Geen next gen voor pc
* telkens weer opnieuw: taal kiezen, 2-3 keer op start drukken, naar onder gaan om profiel te selecteren en dan bevestigen dat je die wilt gebruiken, auto save bevestigen... 2014 en dit zit er nog steeds in, usability is ver te zoeken.
* menu's zijn anders, maar eigenlijk niet beter
* Nederlandse commentaar is enige keuze zonder work-around en die is nog steeds zeer slecht. (gelukkig zijn er torrents om die Engelse commentaar te downloaden..)
* veel spelers die geen goede stats hebben (slecht beoordeelde stats) (bv. 87 voor Vidic? 87 voor Rooney? 87 voor bale? 84 voor neymar? of gewoon bv Messi die 76 heeft voor penalties.. lol)
* nog steeds tal van spelers die onherkenbaar zijn (nog steeds geen goede software om met een paar simpele foto's een face te creëren?)
* scheidsrechters zijn gewoon niet consistent en kennen de regels niet. (sommige obvious rode kaarten zijn gewoon een waarschuwing & andere die max geel zijn, zijn dan rood..)
* Spelers weten niet waar ze lopen op het veld, als je langs de zijlijn aan het spelen bent dan doen ze helemaal geen moeite om de bal binnen de lijnen te houden. (bv. bij een pass dan weten ze niet dat ze hem over de lijn schieten)
* Spelers staan om de 5 seconden zo'n 3 cm buitenspel wat genoeg is om continue buitenspel overtredingen te krijgen.
* Er wordt nog vaak buitenspel gegeven voor een speler die zich niet eens bezig houdt met de aanval
* Online wordt er gewoon met een lob naar voren gespeeld en 50/50 is er een schietkans.. -> verdedigers lopen vaak nog even achteruit wanneer je zegt dat ze al moeten gaan sprinten
* publiek is ondertussen van 8 bit naar 32 bit gegaan.. *facepalm*
Waar zijn de sfeervolle stadions met ook goed geluid? Dus als je scoort tegen je rivaal dan wil je dat ook voor langer dan 5 seconden te horen krijgen..
* Die unskippable cutscene's bij de wissels zitten er nog steeds in, terwijl je soms random er wel een kunt skippen.. <- makes no sense
* stats van een speler zijn niet altijd zo belangrijk.. als je nu een pro bent in passen & visie of niet, hij zal nog steeds belachelijke passes geven.
* Spelers die soms gewoon niet achter de bal gaan lopen.. (soms zelf ook na een doorsteek pas naar die speler)
* aanname van simpele ballen is om van te huilen, zelf ik kan die irl beter aannemen.
* ballen gaan na een tackle gewoon bijna altijd perfect naar de tegenstander
* meeste spelers kunnen niet meer gewoon stappen met de bal zonder rare bewegingen te doen
* Het algemene spel is gewoon niet vloeiend, vaak wachten spelers gewoon tot de bal bij hun is en nemen die dan slecht aan en passen vervolgens nog eens slecht ook..
* als de bal over de lijn is, en de bal ligt op een plaats waar de speler aankan, dan zal hij deze altijd nemen ->"50" meter achter de bal lopen is niet abnormaal
* laatste 5 minuten scripting zit er nog steeds in, maar in iets mindere mate
* je mag niet meer quitten binnen 5 minuten online (dus dan zit je gewoon zeker met de lagg etc) -> waarom niet gewoon: quitten binnen 5 minuten of tot er gescoord is in die 5 minuten.
* geen shirt meer op voorhand kiezen bij Pro Clubs.. (wit vs. wit for the win)
* zowat enige nieuwe feature bij Career mode is scouting & dat maakt het voor mij gewoon super dwaas. Lekker sofifa.com ofzo gebruiken :+
* Nog steeds geen innovatieve updates dus (bv. eigen stadium maken naargelang je club groter wordt?)
* fifa blijft het enige spel waar de muziek blijft haperen in een loop bij m'n Xonar DGX als ik fifa afsluit. -> pc heropstarten of op mute zetten.

Heb jij ook een FIFA 14, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

* Geen next gen voor pc
Inderdaad heel erg jammer.

Dit zit zowat standaard in elk spelletje?

* menu's zijn anders, maar eigenlijk niet beter
Ik weet niet of je Fifa 13 hebt gespeeld op de PC, maar daar waren de menu's zo traag dat het echt verschrikkelijk was. Verder is het nu een trend om alles zo rechthoekig en plat mogelijk te maken (iOS7, WP en Google cards style). Ik vind het menu er juist prachtig uitzien, maar goed, dat is mijn mening.

Huh? Ik kan gewoon voor Engels commentaar kiezen...

Maar mocht het niet werken: geen torrents voor nodig:
Ok, new solution After digging some of the Fifa 13 fora I found a clue.

Change your Origin acount here: profile.ea.com
Set your country to be "United Kingdom"

Change your Origin Software to "United Kingdown" as well (Origin -> Account and Privacy)

Restart Origin

Select repair or install for Fifa 14, this will quick because you already downloaded all of the files

I can't test it any further right now, but all the english commentary files seem to be present!

Ieder jaar weer hetzelfde liedje. Het is gewoon onmogelijk om iedereen tevreden te stellen.

Tijdrovend en duur proces om voor alle teams dit te doen. Geld hebben ze zat natuurlijk, maar had wel beter gemogen ja.

Hier ook last van. Ik raak eerst de bal en de speler struikelt vervolgens over de benen van mijn verdediger en daardoor een penalty. Mijn rode kaarten waren overigens wel terecht... :+

Ik heb wel vaak dat mijn vleugelspelers de bal echt vaker een ultieme poging doen om de bal binnen de lijnen te houden. Soms heb ik inderdaad dat passes naar de vleugels resulteert in een inworp voor de tegenpartij, maar in het echt heb je ook zulke misverstanden.

Mee eens, maar volgens mij heeft dit ook te maken met de loopacties die 'verbeterd' zijn. Je moet nu goed timen om de perfecte pass te geven. Zo had ik in Ultimate Team winger Ebert, die vaak buitenspel stond. Zijn 'positioning' was dan ook niet goed. Nu heb ik daar Vela staan en die timed dat zo goed dat al mijn steekpasses dodelijk zijn. Een speler met goede positioning is dan ook erg belangrijk.

Ja, hier ook. Ook in Fifa 13 gehad.

Ja, de verre uittrap is way too overpowered. Erg jammer. Verdedigers reageren daar veel te laat op. Dit is ook moeilijk te verdedigen. Zelfs de AI weet daar (te) goed gebruik van te maken.

* publiek is ondertussen van 8 bit naar 32 bit gegaan.. *facepalm*
Voor sommigen is het publiek erg belangrijk (de sfeerimpressie dan), maar voor mij maakt het niet zo heel veel uit. Het is wel lelijk, dat moet ik wel zeggen.

Geen mening hierover.

Ik heb tot nu toe alles binnen 3 seconden kunnen skippen, simpelweg door op A te rammen. Het skippen van wissels en cutscene's is nu veel makkelijker en sneller dan in Fifa 13.

Niet volledig mee eens. Spelers die veel beter kunnen passen geven ook veel betere en nauwkeurigere steekpasses.

Hier irriteer ik me ook mateloos aan. In Fifa 13 zat dit er ook in, maar in 14 is het nog erger voor mijn gevoel.

Ligt erook aan met wie en hoe je aanneemt. Neem je met een verdediger aan die een lage balcontrole heeft, dan is dat ook logisch. Neem je aan met een speler die in een sprint zit, dan is dat ook logisch.

* ballen gaan na een tackle gewoon bijna altijd perfect naar de tegenstander
Zat ook al in Fifa 13, het gaat inderdaad best vaak naar de tegenstander.

Dit is inderdaad ook heel jammer. Je hebt nu meer 'controle' over de speler door de traagheid, maar ze maken nu ook veel meer rare bewegingen of komen niet van hun plek af.

Dit ervaar ik voor de helft. Op het middenveld heb ik veel aanspeelmogelijkheden en is het erg dynamisch. Voorin loopt er vaak maar 1 iemand rond, waardoor het heel moeilijk is om daar weg te komen.

* als de bal over de lijn is, en de bal ligt op een plaats waar de speler aankan, dan zal hij deze altijd nemen -> 50 meter achter de bal lopen is niet abnormaal
Inworp bedoel je denk ik? Slechts 2x gebeurd bij mij, verder wordt die scene vaak geskipt.

* laatste 5 minuten scripting zit er nog steeds in, maar in iets mindere mate
Nog niet goed ervaren.

Lag is inderdaad vervelend. Quitten tot er gescoord is in die 5 minuten vind ik wel fijn. Ik scoor best vaak al binnen de 5 minuten, maar dan is de tegenstander alweer weg ;(

* geen shirt meer op voorhand kiezen bij Pro Clubs.. (wit vs. wit for the win)
Speel ik weinig/niet, dus ook geen commentaar.

Tsja, dat is hetzelfde als met Football Manager de FM Genie Scout gebruiken. Half cheaten eigenlijk.

Ik denk dat het anders teveel overlapt met Fifa Manager. Er moet wel een beetje verschil in zitten.

Geen problemen hier, maar ik heb dan ook geen Xonar DGX.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 29 september 2013 10:29]

Ik heb geen Fifa 14, maar wel Fifa 13 voor de PC en ik kan me herkennen in bijna alle punten die hij aangeeft.
- Dat Fifa 14 op de PC gewoon een poort is vanaf de Xbox360 is voor mij de reden geweest een PS4 aan te schaffen met Fifa 14. Dus misschien heeft EA een overeenkomst met Microsoft en/of Sony gesloten, dat Ignite console exclusive is? EA, kennende...
- Telkens een taal moeten kiezen, dan voor ergens op ok moeten drukken en dan je profiel kiezen en dan weer op ok, is belachelijk. Je moet die taal gewoon in het menu van Fifa zelf kunnen aanpassen en ze moeten het laatst gekozen profiel standaard laden. Het profiel kan je ook gewoon via het menu veranderen.
- Ik had bij Fifa 13 ook in het begin alleen Nederlands commentaar. Weet niet meer hoe het is opgelost. Ik heb Origin op Engels gezet (dat heb ik nu standaard, want anders zijn de meeste games Nederlands) en ook nog een Fifa update volgens mij. Pas na een maand ofzo had ik Engels commentaar.
- Die stats zijn inderdaad belachelijk. Messi neemt penalty's echt als de beste. Dat weet ik zonder scouting zelfs. Gewoon Sport1 en de Champions League kijken. Een spel als Football Manager met een veel kleiner budget heeft gewoon eigen scouts. In de Football Manager spellen was Neymar 5 jaar geleden al een groot talent. Sommige clubs, zoals Everton, gebruiken zelfs de database van Football Manager.
- Dat tal van spelers niet eens goed eruit zien is geen excuus. Ze kunnen natuurlijk niet van iedereen foto's nemen. Maar je kan wel spelers namaken op basis van pers foto's. Dat is niet eens.
- Scheidsrechters in Fifa (sommige zijn iets strenger als anderen) zijn juist te consistent. De scheidrechters hebben niet eens een A.I. die situaties beoordeeld. Sommige beuk je tegen een speler van de tegenstander aan zonder de tackel knop gedrukt te hebben. Dat fluit de scheids niet omdat het te simpel geprogrammeerd is:
if (input.getbutton("B")) {
[code]
}
- etc, etc, etc...

Fifa is nog steeds te gescript. Minder dan in Fifa 09, maar nog steeds zoveel meer dan in PES. Er zijn gewoon een paar dingen die niet kloppen.
In Fifa 13 heb je dat het aannemen echt wat realistischer is (lees niet: realistisch) t.o.v. Fifa 12. Maar het in één keer doorpassen naar andere spelers is relatief wel makkelijk. Gevolg is dat tijdrekken ontzettend makkelijk is, omdat de verdedigers one-touch play veel te goed kunnen (ook de keeper trouwens). Zorgt ervoor dat Fifa 13 een counter spel is.
Ook heb je dat als een bal richting de paal of lat gaat de keeper de bal nooit heeft. Waarschijnlijk is dit gedaan zodat het spel wat spectaculairder is.
Eveneens zijn keepers te ongebalanceerd. Ze houden schoten die vlammend richting de kruising gaan met gemak. Maar zachte rolletjes die precies naar de hoek gaan niet en dan bedoel ik echt zacht. Oorzaak is dat de keepers in Fifa 13 blijven staan en de duik maken als de bal in de buurt is. Terwijl ze dan gewoon naar de hoek hadden kunnen lopen en de bal konden oprapen.
Als goede spelers schieten dan reageert de keeper slechter.
En dan heb je nog dat leaven binnen 5 minuten, waardoor ik in de eerste 5 minuten die te goed speel. In seasons heeft iedereen eigen belangen. Dus soms gaat een tegenstander bij een gelijke stand tijdrekken, omdat ie nog één punt nodig heeft. Soms heeft een tegenstander lag en dan mag jij de haperingen delen.
Als een goed koppende aanvaller een luchtduel aangaat, is die verdediger opeens een josti die niet meer richting de bal kan koppen. Dus dan staan beide spelers tegen elkaar en de verdediger dichterbij de bal dan de aanvaller. Komt er een voorzet en dan kan de verdediger niet bij de bal terwijl de aanvaller de bal met amper te springen richting de grond kan koppen.

De lijst is zo lang dat ik wel even kan door gaan en meer dan de helft waarschijnlijk vergeet. Als ik Production Manager van Fifa was zo ik me diep schamen. Maar dan echt heel diep. Het spel verkoopt dan wel goed en maakt winst. Het is super leuk om te spelen en super verslavend. Maar het is eigenlijk zoveel slechter dan het had moeten zijn. Er moet eigenlijk snel een nieuwe voetbal serie komen. Gemaakt door Blizzard of Rockstar, zodat er wat concurrentie voor Fifa is.

Nu ik zo ten einde van mijn comment kom heb ik al weer tien dingen in Fifa bedacht die slecht zijn. Maarja...

Dat van die Xonar. Ik heb de Xonar DSX. Je moet in het Xonar Audio Center GX uitzetten. Dat is een verouderde techniek om audio in games te verbeteren. Maar die wordt eigenlijk niet echt meer gebruikt.

Over de Review:
Dit is geen review. Dit is een rant. Plaats die op het forum. Verwerk het meer tot een verhaal en benoem ook de goede punten van Fifa. Zoals veel licenties, verslavend spel (voor mij dan ten minste).

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 29 september 2013 13:11]

Wat mij het meeste tegen het been stoot is dat er geen next-gen versie is voor de PC.
Een gemiddelde PC is net wat minder krachtig dan de Xone en PS4
Er zijn genoeg PC's die zelfs krachtigere zijn.

Naar mijn mening hadden ze een optie erin moeten zetten om de ignite op de PC aan of uit te zetten.

Dat konden ze wel, maar ik denk dat het geld te maken heeft, as always.
Consoles zijn over het algemeen minder makkelijk te piraten.
Het grootste probleem is idd dat de PCversie de Xbox360/Ps3 versie is....dat bewijst voor mij dat ze GEEN goede engine hebben gemaakt....die is nl qua hardware goed te downsizen....

Waarom bepaalt EA dat ik niet de goede Hardware zou hebben om de next gen te kunnen spelen!

Tevens ondervind ik problemen met terugspeelballen door de verdediging naar de keeper (vd A.I. tegenstander!)
Ik ben het grotendeels wel eens met je review. Niks nieuws sinds de laatste x aantal versies. Ook menig toetsenbord gesneuveld aan de trage reacties en slechte gameplay van deze game.