Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart) Review

Partypooper 9 oktober 2008, 5.681 views

Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Volledig van Aluminium
  • Goede inbouwmogelijkheden
  • Koeling

Minpunten

• Zijpanelen kunnen wel een vibreren als de fans op het hoogst staan.

Ik was op zoek naar een grote case en het was kiezen tussen de Antec 1200 of de LianLi PC71 uiteindelijk is het toch de LianLi geworden omdat ik deze kast voor een leuke prijs heb over kunnen kopen van een medetweaker.

Algemene beoordeling:

Toen ik de kast voor het eerst zag dacht ik damn.. die is groot.
Kast is van volledig aluminium gemaakt wat er ook weer voor zorgt dat de kast licht maar toch solide aanvoelt.
De kast is van top tot teen volledig gebrushed wat dus ook een zeer luxe uitstraling aan deze kast geeft.
Featureset is voor mij niet van toepassing aangezien ik deze kast 2dehands heb gekocht en daarbij niet alle schroeven etc zaten.
Als je van neutrale kasten houd maar die er toch strak uitzien is Lian Li jouw merk ;)

Bouwkwaliteit en afwerking:

Zoals ik al had gemeld is de kast volledig van aluminium gemaakt.
De buitenkant van de kast is mooi gebrushed wat een toch erg mooie uitstraling geeft.
De zijpanelen voelen goed aan zijn ongeveer 1-2mm dik.
Wat ik ook zeer handig vind zijn de thumbscrews voor de PCI sloten en de zij panelen van de kast zelf hier komt geen schroevendraaier te pas.
Binnen in de kast zijn nergens scherpe randen te bevinden dit was bij mij vorige kast wel het geval wat dus leidde in een snijwond.
Lian Li heeft goed werk geleverd en dat mag zeker gezegd worden.

Inbouwmogelijkheden:

De kast heeft meer dan voldoende inbouwmogelijkheden.
Zo kun je in totaal 6 5,25 inch drives installeren en 9 3,5 inch apparaten installeren.
Ook is deze kast zeer geschikt voor waterkoeling omdat er zo gezegd genoeg ruimte is om je spullen in kwijt te kunnen.
De volgende moederborden kun je hierin kwijt: E-ATX, ATX, M-ATX

Koelingsmogelijkheden:

Omdat ik de Lian Li van een tweaker heb overgekockt zaten er geen standaard fans meer in deze case maar blauwe led fans van Coolermaster (In ieder geval de front fans)
Je kan in totaal 6 fans installeren wat voor mij goed genoeg is.
Je kan 2 fans voorin in de kast installeren en 4 fans aan de achterkant.
Dus 2 achter je moederbord en 2 fans boven de voeding.
Mischien enig nadeel voor sommige mensen dat je alleen 80mm fans kan installeren en deze over het algemeen wat meer herrie kunnen veroorzaken.

Op de front van de LianLi kun je je fanspeed van low naar medium of naar high zetten.
Het geluid is acceptabel op low en medium op high gaat het echt een kabaal maken.
Ik zelf heb me fans op low staan voor idle gebruik zoals MSN, IE en muziek etc.
Voor games zet ik de fans op de medium stand zodat er wat meer airflow ontstaat en de hitte beter word afgevoerd.

Wat echter wel een nadeel is als je fans op high speed draaien kunnen er nog wel eens vibraties onstaan aan de zijpanelen dus deze moet je goed vast zetten.

Vormgeving:

De vormgeving van de kast is gewoon heel mooi een simpel uiterlijk wat toch een luxe gevoel geeft doordat alles gebrushed is.

Je kan natuurlijk veel aan die vormgeving veranderen door de kast te modden met cold cathodes en waterkoeling en dergelijke dit is voor mij geen toepassing mischien dat ik nog een keer de windowkit koop van LianLi en waterkoeling toe ga passen.

Installatie-gemak:

Het installatie-gemak is ook gewoon goed.
Zijpanelen zijn makkelijk verwijderbaar en je beschikt over genoeg ruimte in de kast zelf.
De frontbezels zijn makkelijk verwijderbaar net zoals de voorkant van de kast zelf.
Je trekt de front er gewoon simpelweg los zonder dat je bang hoeft te zijn dat je het kapot maakt.
Ook kun je heel goed je kabels managen in de kast zodat er toch geen kabel wirwar ontstaat.
De meeste kabels zitten bij mij via de achterkant van de moederbordtray aangesloten op de hardware.

De tweaker van wie ik deze kast heb overgekocht heeft een paar gaten in de moederbordtray gemaakt zodat je makkelijk je kabels onder je moederbord heen kan sluizen.
Zo heb ik de 2x PCI-E kabels onder mijn moederbord lopen zoals ook te zien is aan de foto.

Modbaarheid:

Als je wilt casemodden heb je met deze kast genoeg mogelijkheden.
Je kan makkelijk een raampje zagen mocht je dat willen anders is er nog een andere mogelijkheid en dat is de standaard windowkit kopen van Lian Li.
Als je op internet goed rondkijkt zie je wat je allemaal van deze kast kan maken.

Om even een voorbeeld te geven KLIK
Ik zelf vind dit toch een mooi voorbeeld wat je allemaal van de kast kan maken.

Kwaliteit van voeding:

Bij deze kast word geen voeding meegeleverd.
Dus heb hier geen mening over.

Prijs:

Omdat ik deze kast tweedehands heb gekocht was de kast voor mij niet zo duur ik heb 90 euro voor deze kast betaald wat ik zeker het geld waard vind.

Dit was mijn review, ik hoop dat deze geslaagd is.

EDIT:

Foto's geupload!

EDIT2:

Nog wat punten toegevoegd bij alle delen van deze review :)

Heb jij ook een Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)?

De zijpanelen voelen goed aan zijn ongeveer 2 tot 4 mm dik.
Is dat echt zo? Dat is nl. heel erg dik (4 mm, bijna een halve centimeter). Bestand tegen raketaanvallen en aardbevingen..... :).

De foto's wacht ik met smart op, maar ik heb de kast wel eens eerder gezien. Ik moet zeggen dat ze mooi spul maken. Wat ik wel nadelig vind is de toch wel forse (nieuw)prijs (jij had dus geluk) en het feit dat je voor de extra componenten (als je hier en daar wilt uitbreiden) toch wederom weer fors in de buidel moet tasten.

Een mooie kast als de Antec Performance One P182 (voor net boven de 100 Euro) vind ik nog altijd een heuse concurrent (alleen jammer van wat gammele onderdeeltjes) en is stukken goedkoper. Echter voor jouw prijs was dat absoluut geen alternatief!
Dat had ik nou weer niet verwacht in deze fraaie kast. Er is genoeg ruimte om er 120 mm in te plaatsen. De trend is trouwens dat je steeds meer kasten gaat zien die nog grotere fans gebruiken (allemaal om het "lawaai" te reduceren), Lian Li loopt op dit punt dan wel wat achter.

PilatuS beschrijft in zijn review dat het HDD-rek kan vibreren; heb jij daar (ook) last van? Verder las ik in zijn review dat er standaard een eenvoudige fan-controller wordt meegeleverd (wat weer een vraag van mij scheelt hoe je de zes fans regelt :) ). Op zijn foto's zag ik dat de gehele kast ge´soleerd is met schuim. Is dat standaard zo? Ik vind het nl. wel een erg fraaie oplossing om het geluid te reduceren.

Omdat ik mijn Soprano te klein vind worden, ben ik toch aan het uitkijken naar een grotere kast. In die zin komt jouw review erg mooi uit.

Bedankt voor je review en veel succes met je kast.

@ Garrett hieronder
Dank je, die zal ik zeker eens gaan bekijken, want zoals zij kasten bouwen bevalt mij wel.
En ook nog iets goedkoper, plus een (goede) review door Paddoswam.... wat wil ik nog meer :+ .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 21 september 2008 20:36]

Ik heb nu de Lian-Li PC-A70B... die heeft wel 12cm fans standaard, is dat geen optie?
PS de PC-71 is al een jaren oud model, toen 8cm fans nog de standaard was voor casefans ;)

[Reactie gewijzigd door Garrett op 21 september 2008 11:57]

Fijn dat je zo blij met "mijn" kast bent ;)
Oh ik heb de power en hdd leds ook maar blauw gemaakt, dat was niet standaard :P

Heb je je kwijl al van de kast afgeveegd, ik zag je wel kwijlen jajaja :D

En kom op met die pics kerel, wel je kabels netjes wegwerken he ;)
Geen eens een foto van de kast..... :-(
Foto's komen zo snel mogelijk :)

Het klopt wel dat je harddiskrek kan gaan vibreren als je hardeschijf druk bezig is.
Tegenwoordig worden bij de meeste kasten rubbertjes geleverd om het zo tegen te gaan.
Aan de voorkant van de kast zit een switch waardoor je je fans op low, medium of high kan zetten.
En de kast is niet standaard ge´soleerd en persoonlijk vind ik dat zelf ook niet bij zo'n kast passen.

En zoals Garret al beschrijft dit is een wat verouderde LianLi kast maar zeker het overwegen om deze nog te kopen.
Foto's zijn geupload :)
moie review, mooie kast, wat wil je nog meer? :+
Heb deze kast nu al bijna 5 jaar en hebben inmiddels 4 verschillende configuraties ingezeten.
Ben er nog steeds erg blij mee, een erg solide en ruime kast! :)
Ik ben ook zeer tevreden over de kast wil de komende jaren ook echt geen andere meer:D