TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 Review

deppenboks 24 september 2013, 7.449 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Pluspunten

• hoge transfersnelheden
  • kan veel verschillende apparaten tegelijk handelen
  • makkelijk in te stellen
  • handige app voor beheertaken

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 5
Vorige week heb ik deze router gekocht om een 300N-router van conceptronic (c300BRS4A) te vervangen. Met de komst van 100Mbit glasvezel en de nodige iPhones (3), Android telefoons (2), laptops (2) iPads (2), 1 PC en een Raspberry Pi, had ik een serieus probleem met de stabiliteit en snelheid van de verbinding. Daarnaast heb ik vaak vrienden/kennissen over de vloer, dus leek het opzetten van een guest-netwerk mij wel een handige feature. Gecombineerd met dual-band, AC-standaard (1300+450Mbps) en 5dBi antennes en een mooie prijs (99,-) deden mijn keus uiteindelijk op de de Archer 7 vallen.

Ik ben zeer positief over deze router. Direct na installatie (1 minuut installeren, 1 minuut rebooten en klaar is Kees) meteen een speedtest gedaan, 100Mbps up en down, zowel bedraad als wireless is geen probleem.

Daarna met de web-based setup (behoorlijk uitgebreid) een guest-netwerk en 5Ghz-netwerk opgezet en klaar is Kees. Tot slot nog even de bandbreedte per IP-adres ingesteld om "bandbreedte-kapen" te voorkomen.

Hierna een simultaan speedtestje gedaan met 2 iPhones (5Ghz), 1 iPad, 1 laptop en 1 bedraad aangesloten computer, waarbij nog steeds ruim 18Mbps up en down gehaald wordt!

Ook is er een app voor Android en iOS waarme in 1 oogopslag makkelijk een aantal zaken in te stellen is en apparaten uit je netwerk gehaald kunnen worden, Ook kan makkelijk per user restricties ingesteld worden. Superhandig.

Deze router voldoet dus compleet aan mijn verwachtingen en is echt een verademing, geen geklooi meer met verbindingen die wegvallen of snelheden die in 1 keer droppen omdat er een ander apparaat zich aanmeldt op het netwerk en bandbreedte kaapt.

Enige minpuntje is de winst in bereik die ik heb, het bereik is wel beter maar niet wat ik er van verwachtte. De router staat in de meterkast, ik heb nu wel bereik tot achter in mijn tuin (ongeveer 20 meter verderop), maar op zolder valt maar moeilijk signaal te krijgen. Misschien dat vlekkeloos bereik op 3-hoog in een nieuwbouwwoning toch wat teveel gevraagd is. Toch eens gaan kijken naar een powerline-kitje om dit in orde te maken. Ik ga dit iets meer testen (router verplaatsen oid) zodat ik hierover een mening kan vormen. Iemand tips?

• iPhone 5
  • iPhone 5
  • iPad 2
  • iPad 3
  • Galaxy S4
  • Galaxy S
  • Lenovo laptop
  • oude rammelbakcomputer

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7?

Kan iemand mij vertellen of deze router gelijktijdig gebruikt kan worden vanaf ac, n en g apparaten? Zo is het meeste hier in huis 802.11n, maar zou ik op mijn 2013 rMBP graag gebruik willen maken van ac, terwijl ook de oudere apparaten met alleen g nog verbinding moeten kunnen maken.
ik heb de archer c8, de opvolger van jouw router, maar bij mij heb ik keus uit (oa) Mixed AC-N-G norm, waar je apparaten alle drie de normen tegelijk doorelkaar kunt gebruiken. Ik heb dat daar zelf ook opstaan. (want soms nog een gast met een g-laptop op mn netwerk....)
Ik neem aan dat de archer-c7 hetzelfde heeft in dit opzicht.
Ik heb in ieder geval tegelijk met een n- en twee ac-smartphones op wifi gewerkt en dat gaat prima.
Het blijkt inderdaad geen probleem (ik heb de C7 inmiddels 14 maanden :) )
"maar op zolder valt maar moeilijk signaal te krijgen. Misschien dat vlekkeloos bereik op 3-hoog in een nieuwbouwwoning toch wat teveel gevraagd is. Toch eens gaan kijken naar een powerline-kitje om dit in orde te maken. Ik ga dit iets meer testen (router verplaatsen oid) zodat ik hierover een mening kan vormen. Iemand tips?"

De antennes zenden haaks, dus je kan bijv de middelste naar achter horizontaal laten wijzen, en de rechter of linker schuin naar opzij 'haaks'plus minus op waar je apparaat op zolder staat.
gaan we proberen, bedankt voor de tip!
Geen dank, graag gedaan.
Nu steeds meer mensen in mijn omgeving wifi modems/routers bij hun breedband hebben, zie ik maar al te vaak dat ze denken dat de antennes zoals op de doos moeten staan.

Maar het mooie is juist dat die te richten zijn, als ze dat zijn, zoals de meesten.
Dan kan je met deze grof weg 3 richtingen 'onder wifi vuur leggen' door ze er (haaks) op te richten.

Stel je hebt alles op 1 vloer (bungalow) maar ook een kelder, dan kun je 1 antenne, bijv. de middelste, horizontaal leggen, het modem iets naar achter kantelen desnoods, en de overige 2 weer rechtop draaien.

Mijn 2-antenne router kijkt verticaal met 1 antenne naar de benden vloer, en de ander staat schuin naar de linker verste hoek boven gericht (haaks) | /
.........................................................................................[ ]

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 25 september 2013 17:40]

Wat je daarmee doet werkt in de praktijk voor bereik misschien wel maar veel routers maken gebruik van MIMO waardoor beide antennes gebruikt worden voor communicatie. Er is dan niet sprake van gebruik van een van de (twee, drie, vier) antennes maar gebruik van beide antennes.

Het opzettelijk verlagen van de straling door een van de antennes weg te draaien gaat dan een minder stabiel signaal opleveren. Je idee van antennes richten is goed, maar richt alle antennes op dezelfde manier. Ik heb nu de antennes horizontaal op de eerste verdieping haaks op de lengterichting van de woning. Zo heb je boven, beneden en in de tuin voldoende bereik maar de buren hebben pech ;)
Als ik me niet vergis zijn de externe antenne's voor de 5GHz-band (QCA9880). De 2.4GHz antenne's (QCA9558) zitten intern en kun je dus niet richten (Bron: HWI, Qualcomm Atheros).

Met andere woorden: Heb je boven op zolder 5GHz apparatuur staan dan kun je prima de antenne's uitrichten voor een beter resultaat. Heb je op zolder echter 2.4GHz spul, dan moet je de router op z'n zij zetten oid :D.

Gaaf, als dat zo is, dat de 3 antennes alleen voor de 5 ghz zijn.
Ik heb hem inmiddels ook, omdat mijn oude router geen gigabit poorten had en ik sinds recent 120 mbit upc heb liggen.
De 5 ghz heb ik via het menu, de router diens webserver zeg maar, disabled, ik heb hier nog geen 5 ghz wifi apparatuur.
De antennes die ingebouwd zijn, hij staat gewoon op zijn pootjes horizontaal, doen het binnen en buiten prima. Oudere laptop met ingebouwde wifi en pc met sitecom n1 usb wifi boven halen iets minder dan 80 Mbit op speedtest . net
Telefoon, note II, heel maf, 32 down (prima!!) maar... 7 a 8 up !!!!!!!!! kan natuurlijk ook aan de speedtest app liggen...
Dit alles dus op 2,4 ghz en transmitter op de energie zuinige wifi low setting.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 2 oktober 2013 00:09]

Hallo,
Ik heb wat heel vreemds dat ik nooit eerder had, zag of van hoorde.

Zie aub :
[IMG]http://i.imgur.com/K9Ucgtw.jpg[/IMG]

Nu al 5 dagen lang komt er elke dag een andere htc device in mijn netwerk voor (want in de tp-link router AC 1750 block ik het mac adres dan)

Dat blocken kan op 3 plekken, bij wifi acces 2,4 ghz bijv. mac filtering
Bij security, en nog een plek, naam ff kwijt.

Kortom mac adressen kan je op 3 plekken weigeren in 1 router! (4 als ik de aparte 5 Ghz mac filterlijst meetel maar die staat disabled nog)

Iemand hiermee bekend en er wat over wil vertellen?

Wijzelf hebben geen HTC in huis, geen phone, geen tablet. Alleen samsung, en 2 tabs (samsung en asus)
die ook nog eens vaak uitstaan qua wifi.

Heel apart dit.(voor mij toch)