Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

WD TV Live (2011) Review

Twazerty 22 september 2013, laatste update op 23 september 2013, 14.117 views

WD TV Live (2011)

Pluspunten

• Afspelen audio zonder audio herinitialisatie AV Receiver
  • Spotify
  • Netflix (en witte ondertitels)
  • NFS Support (pas werkend gekregen sinds firmware 2.01.86)

Minpunten

• Netflix schakelt niet van framerate om
  • Alles voelt en reageert traag
  • Schakelt terug naar 720p 60Hz als de stroom van het apparaat wordt gehaald ipv de gekozen instelling.
  • Niet mogelijk snel door een bestand heen te springen
  • Simultane 5.1 surround via HDMI en Optical out niet mogelijk.
  • Handmatig invoeren NFS en SMB instellingen niet mogelijk.
  • Gebrek ondersteuning voor Netwerk Mounts (iedere keer opnieuw verbinding maken als je tussen Local en Netwerk content wisselt)

Geluidskwaliteit Score: 3
Nu Netflix in nederland beschikbaar is direct getest op mijn Panasonic TV, helaas sloeg de stream iedere keer na 10 minuten vast. Helaas heeft ook mijn Dune Prime 3.0 mediaspeler geen Netflix ondersteuning. Dus op zoek gegaan naar een mediaspeler met Netflix ondersteuning zodat ik de speler ook op een andere tv kan aansluiten. De 2 meest populaire spelers, Apple TV 3 en de Roku 3, vielen direct af. Dit omdat ze enkel in 60Hz kunnen afspelen (en ik absoluut geen Apple hardware wil hebben). Daarnaast is de Roku hier niet verkrijgbaar. Veel andere hardware valt af omdat deze geen subtitles of 1080p via Netflix aankunnen.

Deze review schrijf ik in vergelijking met mijn Dune mediaspeler. Ik heb verder geen ervaring met andere mediaspelers. Uiteindelijk de WD TV Live 2011 model tegengekomen op internet. Zag er op zicht goed uit allemaal dus aangeschaft. Heb hem nu iets meer als een week en het is de slechtste aankoop van het jaar. Mijn kwaliteitseisen liggen erg hoog.

Beeldkwaliteit

Voor mij is beeldkwaliteit het allerbelangrijkste criteria van een mediaspeler. Direct na het uitpakken de instellingen ingedoken op zoek naar de audio en video instellingen. Afspelen in de juiste framerate vind ik onderdeel van de beeldkwaliteit en een juiste framerate vind het het allerbelangrijkste. Staat deze niet juist dan gaat het zaakje haperen en dat is vreselijk irritant. Helaas zijn de mogelijkheden erg beperkt van de WD, hieronder een overzicht van de mogelijkheden van mijn Dune, dikgedrukt de mogelijkheden van de WD:

Auto, 480i 59.94Hz, 480i 60Hz, 480p 59.94Hz, 480p 60Hz, 576i 50Hz, 576p 50Hz, 720p 50Hz, 720p 59.94Hz, 720p 60Hz, 1080i 50Hz, 1080i 59.94Hz, 1080i 60Hz, 1080p 23.976Hz, 1080p 24Hz, 1080p 25Hz, 1080p 29.97Hz, 1080p 30Hz, 1080p 50Hz, 1080p 59.94Hz, 1080p 60Hz, 1024x768 60Hz, 1280x960 60Hz, 1280x1024 60Hz, 1360x768 60Hz, 1366x768 60Hz, 1400x1050 60Hz, 1440x900 60Hz, 1600x1200 60Hz, 1680x1050 60Hz, 1920x1200 60Hz.

De WD heeft ondersteuning voor 'Match Video Framerate', helaas is deze enkel mogelijk in de Auto stand. Kies je voor 1080p50Hz als output dan is het niet mogelijk content af te spelen op 1080p 23.976 Hz, het beeld zal dan van 23.976 Hz omgezet worden naar 50Hz waardoor het beeld gaat haperen. Op mijn Dune is de Auto framerate stand losgekoppeld van de output resolutie met bijbehorend refresh rate:

- Disabled, alles wordt getoond in gekozen resolutie met aantal Hz
- 50/60Hz, incl 59.94Hz, 23.976 wordt als 59.94 Hz afgespeeld en 24 als 60Hz
- 24/50/60Hz, incl 23.976Hz en 59.94Hz, alles wordt afgespeeld op de best matchende frequentie
- 24/50Hz, incl 23.976Hz, voor als de tv geen 60Hz ondersteund
- 24/60Hz, incl 23.976Hz en 59.94Hz, voor als de tv geen 50Hz ondersteund.

De Auto stand op de WD deed het op mijn tv prima, het automatisch omschakelen tussen 24, 50 en 60Hz deed het prima, al heb ik niet kunnen controleren of 23.976 Hz ook ondersteund wordt. Mijn tv geeft namelijk voor 23.976 en 24 Hz allebei 24 Hz als bron aan. De WD geeft mij niet inzichtelijk in welke output mode hij aan het afspelen is (dat doet mijn Dune wel, bv Source 1920x1080i 29.97Hz, output 1920x1080p 59.94Hz). Wederom een gemiste kans voor de WD.

Netflix is de reden van aanschaf, maar ook hier wederom een afknapper. In de Auto stand bij de videoinstellingen is de WD niet in staat de content in de juiste framerate te tonen. Alles wordt afgespeeld in 50Hz, waardoor vrijwel alle content gaat haperen. Netflix is vermoedelijk de bouwer van de applicatie, maar WD had moeten eisen dat de mediaspeler afhankelijk van de content (23.976, 24, 25, 29.97 of 30Hz) omgeschakeld wordt naar de juiste uitvoer frequentie. De enige mogelijkheid die je hebt is om handmatig de speler op 1080p 24Hz, 1080p 50Hz of 1080p 60Hz (60Hz als alternatief als je tv geen 24Hz ondersteund) te zetten. Helaas is het niet mogelijk om hem op 24Hz te laten staan aangezien sommige content op Netflix in 25fps is (vooral verschillende Engelse en Nederlands content). Nu is het probleem wederom dat de WD niet laat zien in welke framerate de content is en daarnaast moet je Netflix verlaten om de beeldinstelling aan te passen.

Hiermee is dus direct de functie van de Auto stand onbruikbaar geworden, netflix doet er niks mee waardoor je een vaste frquentie moet kiezen waardoor ook je lokale content niet automatisch zal overschakelen. Nu is direct duidelijk waarom het jammer is dat de auto framerate niet losgekoppeld is van de basisinstelling. Mocht dit wel goed geregeld zijn dan kon je voor Netflix de default van 1080p 24Hz aanhouden (gaat in de meeste gevallen goed) en voor lokale content werd dan automatisch geschakeld tussen 24/50 of 60Hz. Helaas is dit dus niet mogelijk. Maar eigenlijk moet de Netfix app gewoon automatisch schakelen.

Geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit is voor mij niet super belangrijk, ik hoor het verschil tussen een Dolby Digital stream @ 640Kbps en een DTS-HD MA niet. FLAC vs MP3 320 ook niet direct een hoorbaar verschil voor mij. Bitstream pass-trough van audioformaten valt bij mij nu onder kwaliteit.

Helaas geen DTS-HD MA pass-trough, wel is ondersteuning voor AAC, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, WMA Pro, PCM multichannel (en inmiddels DTS-HD MA). Mijn Dune speler heeft wel ondersteuning voor DTS HD High Resolution en DTS HD MA pass-trough. Een DTS HD stream wordt enkel de DTS core doorgestuurd. Het is dus niet zo dat je zonder geluid zit. Wel vind ik het een enorme misser om DTS-HD MA niet direct te ondersteunen.

In tegenstelling tot mijn Dune gaat het afspelen van muziek aanzienlijk beter. De WD schakelt bij het afspelen de audiostream naar mijn receiver niet uit waardoor mijn Receiver dus niet bij ieder liedje opnieuw hoeft te initialiseren. Op mijn Dune wordt bij muziek de audiostream iedere keer gesloten naar mijn receiver waardoor je dus bij ieder nummer de eerste paar seconden mist. Dit vond ik echt een pluspunt van de WD, hier zocht ik al langer naar. Helaas door netwerkproblemen niet te gebruiken (verderop meer daarover).

Ondersteuning

Onderstaande formaten getest met succes:
- .mkv met H264 video en DTS (-HD MA) audio
- DVD als VIDEO_TS
- DVD als .iso
- M2TS met H264 en DTS HD MA
- M2TS met MPEG2 en PCM
- AVCHD als iso
- AVCHD als losse folders (alleen via Video's, niet via files)
- 2ch flac
- 6ch DTS verpakt als .wav met een .cue bestand

Speelt wel af maar hoor geen geluid door een bug in mijn Onkyo receiver, zelfde probleem met mijn Dune speler:
- 6ch flac 88 KHz 24 bit

Geen success:

- SACD ISO

Ik zal kijken of ik zin heb om een hele sloot aan verschillende bestanden te gaan testen. Wegens alle problemen met deze speler heb ik daar nog even geen trek in.

Design

De User interface ziet er mooi uit, helaas is de UI erg traag. Het duurt lang om bijvoorbeeld naar Services te bladeren. Het bladeren door bestanden heen ziet er allemaal netjes uit. Afspelen van muziek ook voorzien van een mooie UI. Design scoort dan ook een Voldoende. De User Interface van mijn Dune ziet er lang niet zo mooi uit, maar is vele malen responsiever.

Featureset en Gebruiksgemak

Wifi is voor mij nu een uitkomst aangezien de WD als meeneemspeler gebruikt wordt en ik niet overal LAN beschikbaar heb. Al schakelt hij de Wifi niet altijd om naar de juiste Access Point waardoor je met een super zwak signaal zit.

Het afspelen van content via het netwerk is voor een Mediaspeler 1 van de must have features. Helaas kan ik dat wel vergeten met deze WD speler. Windows shares geven bij mij altijd problemen (ook op mijn Dune mediaspeler). Of de WD kan mijn pc niet vinden, of hij vind hem wel maar kan geen verbinding maken en komt met een username password scherm (kan invullen wat ik wil, gaat niet werken). 2 dagen hebben de windows shares gewerkt om er tijdens het afspelen van muziek gewoon mee op te houden, verbinding verloren. Gelukkig heb ik een NFS server draaien op mijn pc (HaneWIN NFS Server) die ik gebruik om te streamen naar mijn Dune. Ik dacht dan verbinden we met de WD gewoon via NFS. Helaas, hij vind meestal wel mijn pc (vaak ook niet) maar is niet in staat om verbinding met de shares te maken. Ik heb alles geprobeerd om NFS werkend te krijgen op de WD, maar dit is gewoon onmogelijk. Het probleem is dat je niet handmatig de share kunt toevoegen zoals op mijn Dune (daar kan ik alles handmatig invoeren). Totaal niet gebruikersvriendelijk dat je dit niet handmatig in kunt voeren. Ook het ontbreken van Opgeslagen netwerk mounts is onhandig. Zodra je een Netwerk schijf en een lokale schijf wilt benaderen moet je iedere keer wisselen tussen deze 2 en voor de netwerk connectie weer door de instellingen heen moet lopen. Handiger zou zijn als je deze connectie op kunt slaan. Wonder boven wonder heb ik de NFS shares nu werkend gekregen met firmware 2.01.86. Hiervoor heb ik een handleiding gemaakt: handleiding. De uitleg voor SMB is te vinden hieronder in een reactie van mij.

De medialibrary wordt al snel een onoverzichtelijke bende. Ik heb het liefste een File view van mijn content. Films en Muziek staan dan gewoon beschikbaar op 1 plek, helaas is het afspelen van sommige content dan niet goed mogelijk omdat dat enkel werkt binnen de juiste categorie (muziek of film). Op mijn Dune is enkel een File modus beschikbaar en die werkt perfect.

Doordat Netflix niet de framerate schakelt is het vreselijk onhandig om iedere keer terug naar het menu te gaan. Hierbij moet ik vermelden dat er geen enkel apparaat is dat Netflix in de juiste framerate laat lopen. Dit ben ik na een tijdje googlen tegengekomen. Echter had WD in mijn ogen hogere eisen moeten stellen aan de app van Netflix.

Ook besluit de speler uit zichzelf om te springen van output resolutie. Als ik hem op 1080p 24Hz zet heb ik al verschillende keren meegemaakt dat deze automatisch op 480p 60Hz, 720p 50Hz of 1080i 50Hz sprong. De exacte oorzaak is mij nog niet duidelijk. Onhandig is het wel om dan weer de settings in te moeten duiken om het goed te zetten.
Het is mij inmiddels duidelijk wat er gebeurd. Zodra ik de stroom van het apparaat afhaal schakelt de resolutie terug op 720p 60Hz ipv de gekozen instelling (in mijn geval 1080p 24Hz).

Voor audio output is er ook een probleem aanwezig, simultane output van 5.1 via HDMI en Optical out is niet mogelijk. Het is het een of het ander. Heb je beide nodig zul je dus iedere keer dit in het menu moeten veranderen. Ik gebruik de speler op 2 verschillende TV's, via 1 gaat het geluid via HDMI en op de andere TV via Optical out. Erg onhandig.

Het wisselen tussen verschillende sources (lokale hardeschijf, media server of netwerk share) is erg onhandig. Mooier zou zijn zoals op mijn Dune, alles direct toegankelijk. Ik heb geen enkele media op losse hardeschijven en stream vrijwel alles via het netwerk naar mijn Dune.

Spotify ondersteuning is een erg handige toevoeging. Die op mijn Onkyo zit is zwaar onhandig in gebruik.

Door een video heel spoelen werkt niet handig. Middels een menu kun je wel een tijd opgeven waar je naartoe wilt springen in de video maar dat is niet handig. Op mijn Dune kan ik direct naar 0, 10, 20, 30 %, etc van het totale bestand springen door de cijfers op mijn afstandsbediening te drukken. Dit gebruik ik veel op mijn Dune om snel door het bestand heen te springen om te kijken of ik een aflevering of film al gezien heb.

Algemene Beoordeling
Waardeloos moet even toegelicht worden. Dit staat voor mij los van de indivuele beoordelingscriteria. De speler voelt erg traag aan (Netflix op mijn TV werkt veel soepeler). Het beeld op de juiste manier weergeven is voor mij het allerbelangrijkste, de Netflix app zorgt ervoor dat het vreselijk onhandig is om dit ook juist af te spelen.

De YouTube app zorgt na het afspelen van een HD filmpje voor een reboot van de speler. Plus het totaal onbruikbaar zijn van de netwerk shares zorgt ervoor dat deze speler van mijn een waardeloos krijgt als algemene beoordeling.
Bovenstaande is nu niet meer van toepassing. Youtube crashed nu niet meer in firmware 2.01.86. Ook werkt NFS en SMB nu.

Ik kan de speler nu enkel gebruiken als Spotify en Netflix speler (de reden van aanschaf). De rest speel ik af op mijn Dune speler. Met het framerate problematiek kan ik voorlopig nog wel leven.

In vergelijking met een Dune TV 101 is deze speler te duur, ook al heeft de Dune geen Spotify en Netlfix.

Zodra ik een andere speler kan kopen die wel aan mijn eisen voldoet bestel ik direct een andere speler, wegens gebrek aan een beter alternatief doe ik het voorlopig met deze speler.

Zodra er problemen worden opgelost met een nieuwe firmware zal ik dat aanpassen in deze review.

Edit 1 (2013-12-27): Deel over audio output toegevoegd.
Edit 2 (2013-12-29): YouTube werkt nu goed, NFS ook werkend. Oorzaak automatisch van output resolutie wisselen toegevoegd.

Heb jij ook een WD TV Live (2011)?

Leuke review, ingezoomt op 1 aspect, daar waarvoor je hem gekocht hebt: Netflix

Zou je je probleem met Windows Shares evt. wat verder kunnen toelichten? Dat werkt bij mij gewoon voortreffelijk. Zowel op de Dune HD beneden als op de WD TV Live boven kijken naar dezelfde shares op mijn nas.

Die functie van springen in een bestad op de Dune kende ik nog niet, dus weer wat geleerd :)

Youtube is inderdaad wat raar. Soms werkt het gewoon wel met 1080p streams, en soms crasht hij, maar meestal gaat het wel goed. Zelf denk ik dat er een timeout op zit bij het beginnen met bufferen en daarom crasht.

Ik heb nooit aandacht gegeven aan de framerate verschil en alles wat ik bij netflix heb getest(= gewoon gekeken) doet het gewoon, zonder "stotteren" of juist te snel weergeven. Vind wel dat de bediening van Netflix soms traag is, en dat ik (ongeduldig als ik ben) nog maals op de afstandsbediening zit te drukken. Juist wanneer ik dat doe crasht alles, blijf ik gewoon rustig wachten dan komt het wel goed.
Afspelen in de verkeerde framerate valt mij vrijwel direct op, de kleine haperingen/stotteringen werken op mijn zenuwen. Als je jouw WD op Auto hebt staan (dus 50 Hz, iig bij bij), moet je de film Expendables eens aanzetten. In intro van Lionsgate is heel goed te zien dat het stottert. Een aflevering van Flikken Maastricht zal dan juist weer goed lopen (25fps als ik mij niet vergis). Het uitzetten van beeldverbeteraars op je tv zoals Intelligent Frame Creation zal het alleen maar duidelijker maken. Ik heb dat soort rotzooi ook altijd uitstaan, ik wil de film zien zoals deze bedoeld is en ik wil niet naar een soap serie kijken.

Ik denk dat ik de oorzaak van de problemen met windows shares heb gevonden. In het 'Network and Sharing Center' van Windows zit een optie 'Choose media streaming options'. Daar stond de WDTVLive tussen op Blocked. Blijkbaar worden niet 'Home group computers' standaard geblokkeerd. De WD is inderdaad geen Home Group user dus block. Na deze op 'Allowed' te hebben gezet kon ik er met de WD in komen via username en password van mijn 2e Windows account.

Ik zie alleen niet wat Media streaming te maken zou hebben met Windows shares. Wel lijken deze instellingen in het Media streaming gedeelte altijd voorrang te krijgen ongeacht of je password protected shared of niet. Dit zijn nu mijn settings:

Turn on network discovery
Turn on file and printer sharing
Turn off Public folder sharing
Media streaming is on (doorklikken op de settings de WD op allow zetten)
Use 128-bit encryption
Turn on password protected sharing
Allow Windows to manage homegroup connections

Tot nu toe blijft het werken, ik blijf het maar proberen. Wel vreemd dat het vorige week heeft gewerkt terwijl de WD op blocked stond. Wel vreemd dat ik deze oplossing nergens ben tegengekomen.
Turn on password protected sharing
Denk dat het hier fout gaat, deze heb ik uit staan en op mijn mediashares heb ik everyone toegevoegd met lees rechten. Dit moest ik voor de Asus o!play al doen en moet ook voor de WD.
Vind het wel bijzonder dat je het apparaat afrekent voor eigenschappen van Windows.
Ik herken me totaal niet in een aantal opgegeven minpunten. Ik gebruik inmiddels 2 van deze mediaplayers thuis icm met mijn Synology NAS en gaat gewoon perfect. Omschakelen van framerate, nog nooit iets van gemerkt en betwijfel of de huis-tuin- en keuken gebruiker dit echt als negatief zou bestempelen. Ik ben een tevreden gebruiker van deze mediaspeler :)

[Reactie gewijzigd door Slasher op 24 december 2013 14:09]

Omschakelen van Framerate voor mediabestanden gebruik ik niet, maar juist dat deel lijkt/blijkt goed te werken. Logisch dus dat je geen problemen ervaart, tenzij je met Netflix aan de gang gaat :)
2 van je minpunten zijn inmiddels met nieuwe FW opgelost, te kennen:

-geen DTS HD MA
-YouTube app crasht in HD

Ook kan ik mij slecht vinden in andere punten die je aankaart zoals:

-Windows shares blijft een gokapparaat
-NFS shares onbruikbaar
-traag
-schakelt soms zelf van beeldinstelling om

Bovenstaande komt _nooit_ voor (hoewel traag erg relatief is. Wat is je referentie kader hierin, je Dune?) hier alsmede bij de andre forum/topic gebruikers. Wellicht kan je eens kijken naar de laatste FW die uitgebracht is. Hierin is een hele hoop aangepast en opgelost. Teven is er in het topic ook een ingang naar de Beta testing en/of previews hiervan:

[Reactie gewijzigd door Notna op 19 december 2013 10:30]

De eerste 2 punten ga ik verifiëren. Zou wel mooi zijn als YouTube normaal werkt. Mijn referentiekader is inderdaad mijn Dune. Traagheid lijkt iets minder erg te zijn geworden in de laatste firmware van WD, bladeren door de menu's leek vlotter te gaan. Automatisch omschakelen van beeldinstellingen gebeurd ook als je de AV kabel aansluit heb ik gemerkt. Verder lijkt het erop alsof hij ook omschakelt als hij andere HDMI apparatuur detecteert, ga er eens op letten wanneer dit precies gebeurd.

Gebruik jij ook NFS? Ik heb namelijk nog niet uitgevonden wat de voorwaarden zijn om dit te laten werken. Belachelijk eigenlijk aangezien je dit gewoon op zou moeten kunnen geven. Zelfde met het iedere keer automatisch verbinden met Windows Shares door te zoeken. Met Automatisch heb ik altijd slechte ervaringen, gewoon handmatig vastzetten werkt veel beter.

WD Beta testing had ik mij voor aangemeld. Alles ingevoerd en opgestuurd, nooit meer iets van gehoord (behalve opeens een nietszeggende envelop met nietszeggende reclame inhoud :? ). Dan bekijk het ook maar :)
Ik zie dat je het aangepast hebt, mooi.

Wbt snel springen door een bestand; gebruik trick mode eens door fast forward 2x in te drukken en dan next chapter op de afstandsbediening. Dan gaat hij per 10 minuten door de film heen ( 10 > 20 > 30 etc.)

Overigens vraag ik mij af of je nog steeds maar 1 ster zou moeten geven, maar dat is persoonlijjk denk ik;)
Helemaal eens, van mij krijgt hij ook één ster; ik heb 'm nu een week maar krijg met name de moviesheets niet voor elkaar. Ik vergelijk de WD TV live dan ook met een Mede8er 500X2, die helaas slecht omgaat met grotere muziekfolders.

Naast het niet kunnen weergeven van moviesheet (al dan niet met "theme") is er nog een irritant detail van dit apparaat: Je kan niet zowel HD audio out via HDMI als Optical configureren. Dat is lastig omdat bij normaal gebruik, bv. kinderen die even een fimpje willen kijken, het geluid via de TV (HDMI) moet lopen. Als ik zelf een film ga kijken wil ik dat vaak doen via een AVR (via optical) maar dat gaat dan dus niet, tenzij je alleen STEREO geluid wil. DIt gaat alleen als je settiings gaat wijzigen in de setup. De Mede8er doet dat zonder enkel probleem.

Ik gebruik de WD TV live i.c.m. een Mycloud NAS.
Inderdaad, dat minpunt ben ik vergeten te vermelden. Hier heb ik ook last van als ik het apparaat aansluit op onze andere TV waar het geluid via Optical moet gaan lopen ipv HDMI. Irritant dat je dan weer de settings moet wijzigen.
Ben je zeker dat de Netflix app het omschakelen naar 1080p24 niet ondersteunt? Volgens zowat alle threads op avsforum.com kan hij dat wel.
op de wd mediaspeler schakelt netflix niet. Persoonlijk heb ik een tijd zelf zitten schakelen na het lezen van Twazerty's review, maar ik merk toch dat ik er te lui voor ben en het valt me 99 van de 100 keer ook niet op. Je moet er wel gevoelig voor zijn om je hieraan te storen.