Specificaties 7" (800x480), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik Luna 7c (TAB274EUK) Zwart Review

Weapon S 21 september 2013, 1.712 views

Yarvik Luna 7c (TAB274EUK) Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • 2MP camera aan buitenkant
  • Android 4 zonder fratsen
  • Meegeleverde USB kabeltjes
  • Flash player downloadbaar

Minpunten

• Erbarmelijke bouwkwaliteit
  • Onvergeeflijk lage stabiliteit
  • Uiterst magere prestaties
  • Aan 2MP heb je niet veel zonder auto-focus, lensopening en rekenkracht
  • Touchscreen heeft af en toe kuren
  • Geen Google Play Store

Dit is één van de goedkoopste tablets met een 2 megapixel camera. Als je niet echt hoge eisen hebt aan de fotokwaliteit, zou je voor de prijs van een camera zowel een tablet als een camera kunnen krijgen. Dit is te mooi om waar te zijn; en het is dus ook niet waar. Je krijgt helemaal niets voor je geld. Google Play Store doet het ook niet, hoewel ze daar mee adverteren (voor degenen die alleen het begin van de review lezen).
In de doos zit een adapter, een kabeltje voor mini-USB naar USB-stekker, een kabeltje voor mini-USB naar USB-poort, en het gebruikelijke nietszeggende papierwerk. Ik ben zelf wel fan van losse adapters als lader, want je houdt je USB-poort vrij. De meegeleverde kabeltjes zijn handig voor connectiviteit; Je wordt niet gevraagd daar nog eens een euro of tien voor neer te leggen.
Yarvik heeft niet het allergoedkoopste plastic gebruikt. Met het gewicht voelt de tablet als een kei. De knoppen en poorten zijn duidelijk aangegeven met mooie witte glansverf die er van bladdert, als je er naar kijkt. Op de tast zijn de knoppen ook goed te vinden en de algemene lay-out is goed. De microSD poort is jammer genoeg open: zonder klepje of dopje. Het beeldscherm heeft het klassieke opstaande randje, dat na verloop van tijd zeker thuis gaat worden aan het onvermijdelijke vuil.
De eerste tablet die ik binnen kreeg had geen geluid via de speaker. Aangezien ik het voor de camera had gekocht, heb ik hem toch getest. Het internet deed het goed met een goed bereik, wat nog wel eens wil schorten bij budgettablets. De eerste foto was voornamelijk groen. Weliswaar was het een foto van mijn tuin, maar zelfs die ziet er niet uit als een bak groene verf de laatste keer dat ik keek. Op andere foto's kwamen er zelfs scheurlijnen (zoals je die misschien wel kent van haperende graphics en een gebrek aan V-sync). Ik weet niet of het een gebrek aan rekenkracht of diafragma is, maar het apparaatje deed er soms bijna een halve seconde over om een foto te nemen. Iedere fotograaf kan beamen: je hebt best wel wat handigheid nodig om vanuit de losse hand met die sluitertijd nog een mooie foto te maken. Als je echter alleen maar advertenties en reviews op een of andere website wil zetten, zou de camera met een beetje behelpen voldoende kunnen zijn.
Dus ik ging voor een tweede tablet. Het scherm miste het blauwe component of zoiets, en het beeld was veelal groen. Het was toch al te laat om snel met mijn tablet aan de slag te gaan, dus ik besloot om gewoon nogmaals een RMA-procedure in te zetten. Met de derde tablet kon ik eindelijk echt gaan beginnen.
Ik had bij de andere modellen ook al gemerkt dat het touchscreen niet erg accuraat (verspringende cursor) was, maar daar valt op een budget wel mee te leven, dacht ik. Mijn laatste tablet had een vaste afwijking naar rechts. Ze liepen heel af en toe vast. Misschien niet altijd echt vastlopen, maar zodanig langzaam herstellen dat opnieuw opstarten sneller is. Een site als Outlook openen was iedere keer een gok of hij het wel of niet zou houden. Ik vermoed dat het ligt aan het gebrek aan geheugen. Alles bij elkaar vond ik het niet de moeite en het geld waard. Dus stuurde ik deze ook terug. Maar voordat het mij lukte het apparaatje retour afzender te doen, gaf het al de geest. De tablet ging niet meer aan. Dat was de druppel op een natte vloer.
Ik was diep teleurgesteld in Yarvik, dat ik wel voor een B-merk hield, maar niet een Y-merk. Als je niet veel eisen hebt aan de prestaties, en de gok wil wagen dat je uit China net die ene krijgt die het wel doet, of op een of andere manier tijd genoeg hebt om door tientallen heen te gaan, zou je een aanschaf kunnen overwegen.

Heb jij ook een Yarvik Luna 7c (TAB274EUK) Zwart?

Lijkt veel op zo'n Cherry-merk ding dat ik heb... Handig om een beetje notities op te maken, of wat simpelere appjes, maar meer is het niet goed genoeg voor. Jammer dat die betere krengen nog honderden Euros kosten, maar ik ga er toch wel in investeren de volgende keer...
Nu heb ik een Galaxy Tab 2 7.0. Betaalbaar en je krijgt gewoon waar voor je geld. De camera is ook gewoon voldoende. Ik heb zelf niet erg hoge eisen.
Hm, oke, ik zal er eens naar kijken. :)