WD Passport WDXMS3200 320GB Review

KimG 24 september 2008, 1.640 views

WD Passport WDXMS3200 320GB

Pluspunten

• warmte productie, snelheid, gewicht

Minpunten

• betrouwbaarheid schijf, niet echt portable waardig vanwege de random aansluit- & herkenningsproblemen, krasgevoelige behuizing

Mobiliteit Score: 4
Omdat mijn vorige portable harddisk volgeraakte had ik besloten een nieuwe aan te schaffen, op moment van de aankoop was de beste prijs / kwaliteit / gigabytes verhouding een Western Digital Passport van 320GB, achteraf gezien een slechte keuze. Na 2 weken had de schijf al kuren nadat ze niet herkend werd op sommige computers en na 3 weken was sommige data onleesbaar. Het volledig formatteren van de schijf bleek geen oplossing. Een week nadien vertoonde ze opnieuw de zelfde kuren. De schijf is blijkbaar heel gevoelig voor mounten / unmounten. Het plots onderbreken van de aansluiting wanneer bijvoorbeeld de computer waarop ze is aangesloten crasht geeft al aanleiding tot bad sectors. Ook het aansluiten / herkennen van de schijf geeft random problemen. Wanneer je ze echter op een vaste locatie achter laat zijn er geen problemen. Toch ga ik er vanuit dat ik een 'slecht' exemplaar heb aangezien alle andere producten die ik bezit van Western Digital wel mijn vertrouwen hebben.

edit: de schijf is ondertussen vervangen en het nieuwe exemplaar geeft voorlopig geen problemen. Echter op basis van ervaringen met de vorige schijf blijf ik sceptisch. De algemene beoordeling is aangepast naar voldoende.

Heb jij ook een WD Passport WDXMS3200 320GB?

Ik heb ook een 160 GB Passport. Deze apparaten moeten hun voeding krijgen van de USB. Dat wil zeggen, dat systemen met een relatief zwakke voeding (zoals veel laptops) moeite kunnen hebben voldoende stroom te leveren voor een betrouwbare werking van deze disks.

Ook de lengte van de USB kabel is hierop van invloed (hoe langer de kabel, hoe meer spanningsverlies). Aangezien de front USB op de meeste PC's via een kabel naar het moederbord gaan, moet ook deze lengte worden opgeteld bij de lengte van de externe USB kabel. Daarom werkt de disk minder betrouwbaar op front USB's dan op de backpanel USB (die rechstreeks op het moederbord zit).

edit:
Een powered USB hub kan deze problemen ook voorkomen. Heb dat bijvoorbeeld gedaan bij de Shuttle barebone van mijn vriendin, waarin een relatief zware grafische kaart in zit (en nog wat andere dingen) die veel van de standaard voeding vraagt.

[Reactie gewijzigd door Bryne op 25 september 2008 21:16]

Waardevolle tip! De 160 GB Passport doet het idd niet op extra lange USB kabels. Voor extra zekerheid dus ook niet op de front USB.
Een review is er eigenlijk voor om een objectief oordeel te geven over het product.
Nu hebben consumenten meestal maar 1 product van elk, en kunnen ze dus niet vergelijken.

Aan de ene kant jammer dat dat zo is, maar het geeft je wel een goed idee van wat iemand er van vindt, terwijl iemand anders er helemaal anders over kan denken.
En als je dus alle reviews leest over een product, dan moet je altijd de middenweg kiezen, dan heb je een grote kans dat dat ongeveer de echte goede score is van een product.

En ik raad je aan om geen reviews meer te plaatsen als je niet eerst hem rma etc.. hebt gedaan.
Niet het idee gehad deze RMA te sturen? Schijnbaar gaat het hier om een slecht exemplaar, je kan niet van een schijf verwachten dat deze zich zo hoort te gedragen.
Een dusdanig negatieve reactie over een product in het algemeen is hier niet echt op zijn plaats.
ik gebruik de 160gb versie, opzich een prima apparaat, echter als ik 'm aansluit op een front USB dan krijgt ie te weinig stroom en begint ie behoorlijk te tikken.
kan me voorstellen dat zoiets een levensduur ook flink verkort.

dat wil overigens niet zeggen dat de reviewer zich hieraan schuldig maakt ;)
de wd schijfjes hebben kuren op front usb aansluitingen, dit is ook mijn ervaring

en deze review is idd wat magerkes
Klein vraagje, is het schadelijk om de schijf zonder adsluiten via windows uit de usb poort te halen