Corsair Hydro H80i Review

DVDL 19 september 2013, 1.860 views

Corsair Hydro H80i

Pluspunten

• Looks
  • Redelijk koelvermogen bij simpele OC op i7

Minpunten

• Bedrading
  • Installatie
  • Stugge slangen
  • Verschrikkelijke fans
  • Imago van Corsair gaat eraan

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 3
Sinds kort een H80I in mijn bezit. Ik heb deze koeler destijds aangeschaft omdat ik wat installatie gemakt wilde en wat anders. Voorheen heb ik namelijk altijd ''home-made'' waterkoeling gehad. De H80i is simpelweg niks bij wat een home-made waterkoelsetje is. De slangen zijn enorm stug en lastig in goede vorm te leiden, de bedrading die in het setje zit verwerkt voor stroom en de aansturing van de ventilatoren is een bos en sluit slecht aan. Verder maken de standaard fans echt herrie, en je wilt ze wel op een behoorlijk aantal RPM laten draaien want anders wordt je CPU niet eens zo koel. Al met al een NO-GO van mij als ik weer wat zelf in elkaar zet. Dan komt er 100% een eigen gebouwd setje.

Heb jij ook een Corsair Hydro H80i?

Je weet echt niet waar je over praat jij..

Om te beginnen de installatie, slangen die stug zijn is goed, en ze zijn lekker dik dus breken niet.

Fans? Ik weet niet op hoeveel rpm je draait , maar mijn H80i draait mooi op 400 toeren en houdt een AMD Phenom ii x4 955 @4.2 Ghz onder full load gewoon op 50-55 graden, wat erg koel is...
Het is toch mijn mening? Ik vind de dikke slangen niet fijn, in mijn kast was het een drama om met 2 handen alles vast te zetten.

Fans draaien eigenlijk altijd op max, maar ik heb er nu andere fans in zitten. Ik draai zelf een 4770k op 4.5GHz, temp max wordt 80 graden. Veel volt? Nope, gewoon normaal voltage van 1.255 wat bij deze CPU prima is.

Al met al is dit setje niet te vergelijken met een zelf samengesteld systeem, vind ik.
1.255 is niet echt een normaal voltage voor de CPU, dit is zeer duidelijk een overclock voltage. Stock zit ergens tussen de 1.0 en 1.1V geloof ik, nogal een verschil. Vergeet ook nit dat Haswell een heethoofd is, ik heb een build gezien die throttlede tijdens een stress test op stock snelheden/voltages in de zomer (wel weer het andere uitsterste).

Dat de H80i niet vergelijkbaar is met een custom set is natuurlijk duidelijk, maar dat zie je ook in de prijs. Deze is bij een goede custom set een factor 3-4 hoger dan van een H80i. ~80c op 1.255v is voor een H80i een heel net resultaat op een niet gedelidde cpu.
Een normaal Oc voltage, dat bedoelde ik dus ook.

Ik weet ook wel dat de temps wel redelijk zijn hoor, echter zijn het de fans, instalatiegemak en de dot met kabels die voor mij dit setje een no-go maakt. Ik vind 90 euro winkelprijs te veel.
Heb je trouwens wel de corsair link2 software getest? Dit installeren en configureren deed bij mijn setup (4670K op 4.6 bij 1.24V met een H100i) het lawaai van de fans enorm dalen tot een normaal niveau. Standaard maakten ze bij mij ook wat herrie doordat ze zonder de Link2 software volgens mij niet gecontroleerd worden.
Sorry voor de late reactie.

Nee, ik gebruik mijn BIOS om alles in te stellen, ga binnenkort over op een fancontroller, zodat ik m'n kast nog ietje voller kan bouwen.
Mijn AMD Phenom II X6 1100T @ 4 Ghz rond de 60 graden, fans hoor je amper
Nu mijn FX8320 op 4.6 Ghz, 400 RPM niet boven de 50 graden in Prime, kan ook komen doordat ik nu Artic Silver gebruikt ipv standaart pasta.
Prefab is niet te vergelijken met custom WC met a merk materialen. De enige prefab keolers die ik engizins zou kunnen advsieren boven luchtkoelers voor degelijk OC resultaten zijn de Corsair h100i of Swiftech h220/h320.
Single rad prefab 'waterkoelers' presteren minder dan high end luchtkoelers.
Daar is de prijs dan ook naar, dit is gewoon een leuk setje voor mensen die toch net die paar graden eraf willen schaven, maar geen custom loop van 300 euro met alle gevaren van dien te willen hebben.
Het is mij volkomen duidelijk waarom er een markt voor is. Helaas is er vaak de misconceptie dat het product ter vervanging van een custom watersetup zou kunnen dienen.
dat heeft niemand ooit beweerd toch?
Het is zeker mogelijk dat een H80i beter zal zijn dan een high end lucht koeler.
De fan's die meegeleverd worden zijn idd niet erg optimaal. Maar via Corsair Link kom je een heel eind ;)
Dat klopt, en al werkt het niet altijd optimaal, het werkt wel.
Tja, en om nu andere fans te kopen (dan wel van Nocuta) ben je ook weer zo 30 euro aan fans kwijt.

Eigenlijk is de pomp het luidste in mijn systeem, maar blijft in alle omstandigheden gewoon idle qua fans, dus dat is wel geregelt.
Heb je ook testresultaten van dit ding? Ik ben wel benieuwd naar de temperaturen dan.
4770K op 4.5 GHz

Prime 95, blend test: na half uur 82 graden max op de Core's. Dit met Apache S-flow fans die ik er voor in de plek heb gezet. Zelfde airflow, minder geluid.
Heb ik niet. Denk niet dat ik zo'n ding ga maken ook, het uitgebreid testen met verschillende kloksnelheden etc. is me te veel moeite.