Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart Review

hjkv 19 september 2013, 8.462 views

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prijs (zeker in mijn geval, maar 450 is alsnog netjes)
  • Kleurweergave
  • Resolutie (uiteraard)
  • Ontwerp
  • Bouwkwaliteit
  • Snelle service van Dell

Minpunten

• Dode pixels schijnen vaak voor te komen
  • Service van Dell heeft 2 pogingen nodig
  • Glanzend randje aan binnenkant bezel

Geen volledige review, alleen mijn bevindingen.

Een tijdje terug zag ik een U2713HM als "Coolblue tweedekansje" op marktplaats voorbij komen. Er zat een dode groene subpixel middenin. Uiteindelijk de monitor voor 350 euro op de mat gekregen. :)

Uit de Mycom veiling een monitorsteun gekocht en alles ge´nstalleerd. Eerste indruk: WAUW. Ik heb eerder een tijdje met een U2711 gewerkt, maar als je van FHD (LG IPS277L) naar dit switcht, is het toch steeds episch. De resolutie is vanzelfsprekend fenomenaal, maar de helderheid en kleurweergave lijken ook beter te zijn dan mijn toch al goede IPS277L.
Ik ben echter geen expert op dit vlak. Het ziet er top uit, dus ik vind het goed.

Ook de bouwkwaliteit is zeer goed. De IPS277L is dan wel echt een wiebelig flutdingetje, maar het is toch net even wat steviger dan andere monitoren. De behuizing voelt stevig aan en je schroeft de vesa mount tegen een stalen plaat, waar hij niet vrijwillig meer vanaf zal komen. Vormgeving ben ik ook over te spreken. Nette, zwarte rand, want het gaat om het beeld. 1 klein puntje van kritiek: de binnenkant van de rand (dus tegen het scherm aan) is glanzend. Dan heb je net een beetje weerspiegeling van het scherm. Volgende keer gewoon ff mat maken, Dell!

Nouja ff Dell bellen, huisgenoot met Canon 5D vragen fotootje te schieten van de gestorven pixel. Factuurtje erbij en het zou verwerkt worden. 2 dagen later staat er een doos in de woonkamer. Voelde wat licht, bleek een P2312H te zijn. Dell bellen ("sorry, meneer") en de dag daarop een U2713HM. De dag daarna beide oude monitoren opgehaald. Nieuwe monitor ziet er perfect uit. Geen dode pixels, geen backlight bleeding die ik zo kan zien (ik ga er niet naar speuren, ik heb er geen last van, dus het is goed).

Ik heb al eerder, met het omruilen van een U2711, gehad dat Dell eerst een verkeerde monitor leverde (U2412M toen). Het is niet zo'n ramp, maar het is wel slordig en levert extra kosten en moeite op voor Dell.

Ik vind het dus een fantastische monitor. Als er iets is, ruilt Dell heel snel het apparaat om. Wel jammer dat dat dan de eerste keer fout gaat, maar ja. Aanrader!

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart?

Ik heb coolblue verteld dat ze het zelf ook bij Dell konden laten fiksen, maar blijkbaar hebben ze daar geen gehoor aan gegeven. Dan doe ik het maar.
Ik noem dat puntje dat het niet in 1 keer goed gaat omdat dit dus twee keer gebeurd is. De eerste keer was toen ik een U2711 gekocht had voor mijn vader. Deze was gewoon voor 600 euro in de winkel gekocht en daar was ook twee keer voor nodig om hem om te ruilen. Zoals vermeld, vind ik dit geen ramp, maar wel slordig.
Er zat dus zowel in deze U2713HM als in de U2711 waarover gesproken wordt een dode pixel. Ook een vriend van me had gezeur met zijn U2412HM. Daarom heb ik pixeldefecten een beoordeling gegeven.

Ik zal het randje bij de minder positieve punten gezet.
Laat mensen lekker praten. Jij hebt een leuke kans gevonden en daar is niets mis mee. Zowel Dell als CoolBlue weet hoe het werkt. Coolblue kan volgens mij alleen geen producten verkopen die ze terug hebbenn gekregen voor zover ik weet. Gefeliciteerd met je goedkope aankoop.
Toch handig om te weten dat Dell niet moeilijk doet bij een pixel defect! Veel plezier met je goedkoop aangeschafte monitor ;) Niets mis mee in dit geval.
Rare review. Je geeft aan als pluspunt dat Dell goede service geeft. Als minpunt geef je aan dat Dell 2x nodig heeft? Wat is het nou?

En het feit dat je 2 sterren minder geeft terwijl je zelf nooit een "defecte" monitor nieuw had gekocht is mij vreemd.

Overigens vind ik dat je als consument recht hebt op een goede monitor. Dat hele tolerantie verhaal omtrent dode (sub)pixels gaat totaal nergens over! De leveranciers zijn verantwoordelijk voor het productie proces.

[Reactie gewijzigd door dacken op 13 januari 2014 08:38]

Ze geven goede service omdat ze meteen een andere monitor opsturen. Dat vind ik een pluspunt. Het feit dat ze eerst de verkeerde opsturen, vind ik een minpunt, zeker omdat dit vaker voorkomt.

Het verhaal over pixeldefecten staat gewoon in de review: Heel veel Dell-monitoren hebben hier last van.
Ik vind het een mooi verhaal.

Zelf vaak genoeg problemen gehad bij monitoren van naasten (zeker ACER) waarbij de garantie zoveel regeltjes omvatte dat je er helemaal niks aan had.

En de toelichting die je geeft stelt de lezer zelf instaat te oordelen welke kwaliteiten van Dell je waardeert of juist niet.

Bedrijven delven niet vaak het onderspit, gebruikers wel, dit is een mooie uitzondering van een kans zien.
Ach ja, graaien doet iedereen op zijn manier. Vind het ook afkeurenswaardig. En dan nog op 'Pixeldefecten' een beoordeling geven, terwijl je dit al weet.

Ik vraag me ook af, in hoeverre Harmen3658 echt ervaring heeft met vaak voorkomende pixeldefecten bij Dell.

Daarnaast, het spiegelend randje waar hij op wijst staat dan weer niet aan de minder goede kanten.
Belachelijk inderdaad, dat is gewoon bewust achter de rug van Dell om profiteren, terwijl je wist dat er een defecte pixel in de monitor zat. Vreselijk, dat soort types..
Dell levert garantie, ik maak daar gebruik van. Vreselijk, ja.
Als Coolblue wat helderder was geweest, hadden zij hem naar Dell gestuurd.
Dell had deze monitor hoe dan ook wel terug gekregen.
Ik zou het persoonlijk eerder als achterbaks beschrijven, maar zelf denk je daar overduidelijk anders over. Anders was hij ook niet voor een lagere prijs verkocht als tweedekansje.
Maar enfin, ik zie ook in andere (recente) topics hoe jij over dat soort dingen denkt. Ik bedenk me dan vaak wel dat het dit soort mensen zijn die het voor de andere consumenten bederven, doordat bedrijven zich meer en meer gedwongen zien zich in te stellen op dat soort types.

Ontopic: matige review die eigenlijk alleen betrekking heeft op het vervelende achtergrondverhaal. Vandaar een 0.
Zoals hieronder vermeld, heb ik aan Coolblue gemeld dat ze de monitor gewoon bij Dell konden laten fiksen. Dell bevestigde dit ook. Hier hebben ze geen gehoor aan gegeven. Zij zijn vervolgens bereid de monitor voor een lagere prijs aan mij te verkopen, best.