×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Grand Theft Auto V, PlayStation 3 - Reviews

Grand Theft Auto V, PlayStation 3 Review

387134 17 september 2013, laatste update op 17 januari 2015, 8.450 views

Grand Theft Auto V, PlayStation 3

Zelfs zonder next-gen console is dit een game die voor de komende 5 jaar de lat heeft gelegd voor alle andere games.

Pluspunten

• Heists
  • Switchen tussen de 3 protagonisten
  • Speelwereld
  • Voice acting
  • Typische Rockstar humor

Minpunten

• Zo nu en dan 'poppende' textures

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Daar was 'ie dan, de game waar jaren op is gewacht door de meeste gamers: Grand Theft Auto 5. Geen enkele game is groter te bedenken dan de games uit de Grand Theft Auto reeks, en even zit iedereen thuis gekluisterd achter zijn Playstation of Xbox bij de komst van dit nieuwe deel. En dat is helemaal te begrijpen.

Grand Theft Auto 5 is enorme open wereld en heeft een geweldige setting. Integendeel tot GTA 4, dat zich afspeelde in het grijze en saaie Liberty City (tenminste, dat vond ik), speelt dit nieuwe deel zich af in een omgeving om bij weg te dromen. Van de druk bevolkte stad, de grote woestijn en de diepe valleien en mijlen aan onderwater wereld: dit is Los Santos. Rockstar’s visie op Los Angeles.

Je kunt GTA V zien als een all inclusive tour pakket. Je hebt een oneindige checklist aan dingen te doen, zoals jetski’n, off-road racing, banken overvallen, meedoen aan een yoga les, tennis spelen, winkelen, als een gek rondscheuren door Los Santos, vliegen in passagiersvliegtuigen, treinen stelen, de paparazzi uithangen en noem maar op.

De game zet de stereotype Amerikaan neer zoals in alle delen. En daar zijn ze zeker niet mild in. Neem bijvoorbeeld de spelers in de game: Michael, Franklin en Trevor. Michael is een succesvolle zakenman, Franklin een jongeman en Trevor een redneck/hillbilly/kamper. Je zou verwachten dat er maar één main storyline is in de game, maar dan heb je het mis. Elke protagonist neemt deel aan de centrale storyline, maar ook heeft ieder zijn eigen problemen die je tijdens je avontuur in Los Santos probeert op te lossen. Het lijkt wel een TV serie, met missies die spelen alsof het een aflvering is uit een real life show. Halverwege het spel zijn er wel al 10 (belangrijke) personages in beeld gekomen.

Nog beter, een enkele protagonist hoeft niet langer alle missies uit te voeren, maar dat wordt gebaseerd op de persoon die er het beste voor geschikt is. Michael, de 40-nogwat ex-crimineel, miljonair en op dit moment een midlife crisis doorgaande krijgt alle hollywood-style actie missies. Franklin krijgt de missies waarin kleine misdaden worden gepleegd, en Trevor, tjah, hoe minder je over hem zegt hoe beter. Maar ik kan je al een ding verklappen: explosies, explosies en nog eens explosies. Het lijkt net alsof 'ie rechtstreeks uit de film 'Red' komt van Bruce Willis.

Tijdens dat je de game speelt kun je switchen tussen de 3 protagonisten. Je kunt dus terwijl je met bijvoorbeeld Franklin speelt, switchen naar Trevor om met hem weer door te spelen. Het grappige is dat je soms bijvoorbeeld midden in een ruzie beland tussen Michael en zijn vrouw, of dat Trevor op de WC zit..

Grand Theft Auto 5 is de eerste game in de series die de naam ‘Theft’ echt waar maakt, sinds het eerste deel verscheen in de jaren 90. Als je voortgang maakt in het spel, gaan de drie mannen gestoorde en levensgevaarlijke overvallen plegen. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel tijdens deze missies.

Zoals aan het begin van deze review al werd gezegd, is de omvang van de open wereld enorm. Dit is geen dode wereld, nee, het is een levendige stad waar je de komende maanden steeds nieuwe dingen in zult ontdekken.

Besteed aandacht aan de details, en je staat versteld van dat dit allemaal mogelijk is op een console van nu al 5/6 jaar oud. Spring in een helikopteer bijvoorbeeld en de wereld klapt zich uit om je heen: eerst hoor je de geluiden van de hoge hakken die klapperen op het beton, dan hoor je een man iemand aan de telefoon verrot schelden, dan zie je mensen werken in een gebouw, je stijgt nog wat meer… en nog iets meer en je ziet de skyline van Los Santos, en als laatste: een uitzicht om U bij te zeggen.

Er is een grote verscheidenheid aan gebouwen te vinden, in veel van deze gebouwen kun je naar binnen en je zult ook hier weer versteld staan van alle aandacht die Rockstar aan elk detail heeft besteed. Van luxe villa’s tot aan trailers, alles is mogelijk in GTA V. Geen enkele vierkante kilometer ziet er hetzelfde uit.

Voordat je begint aan een overval krijg je verschillende opties aan je voorgeschoteld: wie moet je helpen bij de overval, hoe kom je naar binnen, hoe kom je weg en ga zo maar door. Auto’s stelen, maskers kopen en wapens upgraden worden allemaal belangrijk. Kleine beslissingen maken hebben een grote, of een kleine impact (als je een goedkoop iemand inhuurt kan deze bijvoorbeeld beslissen om het voor gezien te houden tijdens de overval!). Na het fout inschatten van hoe ik een overval moest aanpakken vond ik mezelf bijvoorbeeld met een prostituee achterin de auto, niet erg handig. Vraag me trouwens niet hoe.

Tijdens een overval kun je ook switchen tussen een personage. Je kunt hiermee handig met de 3 protagonisten samenwerken. Zet Franklin bijvoorbeeld op een goede sniper locatie, laat Trevor een busje regelen om in te vluchten en laat Michael de overval uitvoeren. Je waant je in een echte hollywood film.

Rockstar heeft zoveel verbeterd en groter gemaakt dan welke andere game dat doet, van de 3 protagonisten tot aan hoe de wereld eruit ziet. Het is een bummer dat de game net uit komt voordat de next-gen consoles op het podium verschijnen. Maar zelfs zonder next-gen console is dit nog steeds een game die voor de komende 5 jaar de lat heeft gelegd voor alle andere games.

Ik heb de game door iemand die in een gamewinkel werkt al gisteren kunnen ontvangen en ik heb nu +- 10 uur aan gameplay gespeeld. Mocht ik nog iets bijzonders vinden om te melden in de review dan zal ik deze updaten.

Heb jij ook een Grand Theft Auto V, PlayStation 3?

Meer advertenties

Ik heb het ook bij een vriend (ik heb een pc :'( ) gespeeld en de 'poppende' textures vielen mij helemaal niet op. De antialliasing viel me echter wel op, of beter gezegt, het (bijna) ontbreken ervan. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik door mijn pc verwent ben geworden :) . Ik heb het niet al te lang gespeeld maar ik had ook geen last van echte frameratedrops.
Precies, ik vreesde eigenlijk vooral voor de laadtijden, die er eigenlijk helemaal niet zijn tijdens het spelen, echt heel goed gedaan van R*
Het valt mij wel op dat 'ie even moet nadenken als je wisselt tussen characters (niet wanneer dat vanzelf gaat in de verhaallijn), maar dat wordt mooi grafisch opgelost dus storend is het niet.