Grand Theft Auto V, PlayStation 3 Review

387134 17 september 2013, laatste update op 17 januari 2015, 8.371 views

Grand Theft Auto V, PlayStation 3

Zelfs zonder next-gen console is dit een game die voor de komende 5 jaar de lat heeft gelegd voor alle andere games.

Pluspunten

• Heists
  • Switchen tussen de 3 protagonisten
  • Speelwereld
  • Voice acting
  • Typische Rockstar humor

Minpunten

• Zo nu en dan 'poppende' textures

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Daar was 'ie dan, de game waar jaren op is gewacht door de meeste gamers: Grand Theft Auto 5. Geen enkele game is groter te bedenken dan de games uit de Grand Theft Auto reeks, en even zit iedereen thuis gekluisterd achter zijn Playstation of Xbox bij de komst van dit nieuwe deel. En dat is helemaal te begrijpen.

Grand Theft Auto 5 is enorme open wereld en heeft een geweldige setting. Integendeel tot GTA 4, dat zich afspeelde in het grijze en saaie Liberty City (tenminste, dat vond ik), speelt dit nieuwe deel zich af in een omgeving om bij weg te dromen. Van de druk bevolkte stad, de grote woestijn en de diepe valleien en mijlen aan onderwater wereld: dit is Los Santos. Rockstar’s visie op Los Angeles.

Je kunt GTA V zien als een all inclusive tour pakket. Je hebt een oneindige checklist aan dingen te doen, zoals jetski’n, off-road racing, banken overvallen, meedoen aan een yoga les, tennis spelen, winkelen, als een gek rondscheuren door Los Santos, vliegen in passagiersvliegtuigen, treinen stelen, de paparazzi uithangen en noem maar op.

De game zet de stereotype Amerikaan neer zoals in alle delen. En daar zijn ze zeker niet mild in. Neem bijvoorbeeld de spelers in de game: Michael, Franklin en Trevor. Michael is een succesvolle zakenman, Franklin een jongeman en Trevor een redneck/hillbilly/kamper. Je zou verwachten dat er maar één main storyline is in de game, maar dan heb je het mis. Elke protagonist neemt deel aan de centrale storyline, maar ook heeft ieder zijn eigen problemen die je tijdens je avontuur in Los Santos probeert op te lossen. Het lijkt wel een TV serie, met missies die spelen alsof het een aflvering is uit een real life show. Halverwege het spel zijn er wel al 10 (belangrijke) personages in beeld gekomen.

Nog beter, een enkele protagonist hoeft niet langer alle missies uit te voeren, maar dat wordt gebaseerd op de persoon die er het beste voor geschikt is. Michael, de 40-nogwat ex-crimineel, miljonair en op dit moment een midlife crisis doorgaande krijgt alle hollywood-style actie missies. Franklin krijgt de missies waarin kleine misdaden worden gepleegd, en Trevor, tjah, hoe minder je over hem zegt hoe beter. Maar ik kan je al een ding verklappen: explosies, explosies en nog eens explosies. Het lijkt net alsof 'ie rechtstreeks uit de film 'Red' komt van Bruce Willis.

Tijdens dat je de game speelt kun je switchen tussen de 3 protagonisten. Je kunt dus terwijl je met bijvoorbeeld Franklin speelt, switchen naar Trevor om met hem weer door te spelen. Het grappige is dat je soms bijvoorbeeld midden in een ruzie beland tussen Michael en zijn vrouw, of dat Trevor op de WC zit..

Grand Theft Auto 5 is de eerste game in de series die de naam ‘Theft’ echt waar maakt, sinds het eerste deel verscheen in de jaren 90. Als je voortgang maakt in het spel, gaan de drie mannen gestoorde en levensgevaarlijke overvallen plegen. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel tijdens deze missies.

Zoals aan het begin van deze review al werd gezegd, is de omvang van de open wereld enorm. Dit is geen dode wereld, nee, het is een levendige stad waar je de komende maanden steeds nieuwe dingen in zult ontdekken.

Besteed aandacht aan de details, en je staat versteld van dat dit allemaal mogelijk is op een console van nu al 5/6 jaar oud. Spring in een helikopteer bijvoorbeeld en de wereld klapt zich uit om je heen: eerst hoor je de geluiden van de hoge hakken die klapperen op het beton, dan hoor je een man iemand aan de telefoon verrot schelden, dan zie je mensen werken in een gebouw, je stijgt nog wat meer… en nog iets meer en je ziet de skyline van Los Santos, en als laatste: een uitzicht om U bij te zeggen.

Er is een grote verscheidenheid aan gebouwen te vinden, in veel van deze gebouwen kun je naar binnen en je zult ook hier weer versteld staan van alle aandacht die Rockstar aan elk detail heeft besteed. Van luxe villa’s tot aan trailers, alles is mogelijk in GTA V. Geen enkele vierkante kilometer ziet er hetzelfde uit.

Voordat je begint aan een overval krijg je verschillende opties aan je voorgeschoteld: wie moet je helpen bij de overval, hoe kom je naar binnen, hoe kom je weg en ga zo maar door. Auto’s stelen, maskers kopen en wapens upgraden worden allemaal belangrijk. Kleine beslissingen maken hebben een grote, of een kleine impact (als je een goedkoop iemand inhuurt kan deze bijvoorbeeld beslissen om het voor gezien te houden tijdens de overval!). Na het fout inschatten van hoe ik een overval moest aanpakken vond ik mezelf bijvoorbeeld met een prostituee achterin de auto, niet erg handig. Vraag me trouwens niet hoe.

Tijdens een overval kun je ook switchen tussen een personage. Je kunt hiermee handig met de 3 protagonisten samenwerken. Zet Franklin bijvoorbeeld op een goede sniper locatie, laat Trevor een busje regelen om in te vluchten en laat Michael de overval uitvoeren. Je waant je in een echte hollywood film.

Rockstar heeft zoveel verbeterd en groter gemaakt dan welke andere game dat doet, van de 3 protagonisten tot aan hoe de wereld eruit ziet. Het is een bummer dat de game net uit komt voordat de next-gen consoles op het podium verschijnen. Maar zelfs zonder next-gen console is dit nog steeds een game die voor de komende 5 jaar de lat heeft gelegd voor alle andere games.

Ik heb de game door iemand die in een gamewinkel werkt al gisteren kunnen ontvangen en ik heb nu +- 10 uur aan gameplay gespeeld. Mocht ik nog iets bijzonders vinden om te melden in de review dan zal ik deze updaten.

Heb jij ook een Grand Theft Auto V, PlayStation 3?

Meer advertenties

Ik had ik een video review inderdaad gehoord dat er wat frame drop kan zijn. Bedoel je dat met poppende textures?

Voor de rest al een leuke review. Misschien wat afbeeldingen erbij van deze super game?
Ja, ook de frames hebben het soms zwaar te verduren, met 'poppende' textures bedoel ik dat soms nog niet alle textures goed zjin geladen als je bijv. om je heen kijkt, en dan verspringen ze een paar seconden later. Verder gaan de afbeeldingen niet lukken omdat Tweakers nogal moeilijk doet met de maximale hoogte van de afbeeldingen.. (Waarom maar 768 pixels?)

[Reactie gewijzigd door 387134 op 18 september 2013 07:45]

Gebeurt dat soms of regelmatig?
Het valt eigenlijk amper op, je ziet het pas als je er specifiek telkens op gaat letten. Toch is het wel een minpuntje.
Ik heb het gister voor het eerst gespeeld, en ik moet zeggen ik heb geen last gehad van die poppende textures. Wel van een, in drukke stukken zoals politieachtervolgingen, framedrop.

Moet er wel bij zeggen dat ik dat allemaal van harte neem want het is echt een fantastische game, en het ziet er allemaal echt heel mooi uit.
Ik heb het ook bij een vriend (ik heb een pc :'( ) gespeeld en de 'poppende' textures vielen mij helemaal niet op. De antialliasing viel me echter wel op, of beter gezegt, het (bijna) ontbreken ervan. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik door mijn pc verwent ben geworden :) . Ik heb het niet al te lang gespeeld maar ik had ook geen last van echte frameratedrops.
Ik vind de campaign minder goed dan bij GTA 4. de personages waar je mee speelt zijn geweldig maar de anderen vind ik nogal tegenvallen, die waren in de voorgaande delen toch veel beter uitgewerkt en hadden meer karakter.

EDIT: Dat van die poppende textures gebeurt evengoed bij de bluray versie hoor maar is een kwaaltje dat al sinds GTA 3 aanwezig is en stoort me niet echt. De framedrops zijn soms wel vervelend maar komen gelukkig zeer sporadisch voor.

[Reactie gewijzigd door Jefboy op 22 september 2013 16:51]

De campaign van GTA 4 vond ik persoonlijk zelf een stuk minder dan deze: minder actie, kortere missies, het ontbreken van een checkpoint systeem.. Met de uitwerking van alle personages buiten Franklin/Michael/Trevor om ben ik het wel met je eens, dat had beter gekund, maar we kunnen niet alles hebben in een game natuurlijk :)
Je moet er natuurlijk niet teveel van verwachten aangezien het op inmiddels 5-6 jaar oude consoles draait maar gta V ziet er met die gedachte in het achterhoofd nog erg goed uit en draait verassend goed op de huidige consoles.

Veel beter dan gta IV deed die ik binnen 1 dag al teruggebracht had.
Mee eens. Sinds een jaar game ik weer op de PC en staat mijn X360 stof te happen. Heb 'm speciaal bewaard voor GTA V, zodra ik die heb uitgespeeld kan 'ie de deur uit :Y)

Ik vreesde een beetje voor de graphics, maar moet zeggen dat ik echt positief verrast ben. Ik stoor mij er absoluut niet aan, het is echt ongelofelijk wat GTA uit deze oude hardware weet te persen.

De details van auto's, maar ook personages en gezichtsuitdrukkingen zijn echt heel erg goed. Bij de grote overzichten of tijdens het hard rondscheuren door de stad mis ik enkel eigenlijk alleen wat anti aliassing. Maar al met al vind ik de graphics absoluut beter dan ik had verwacht. Het enige waar ik mij aan stoor is het straaljagergeluid van m'n XBOX... :(
Precies, ik vreesde eigenlijk vooral voor de laadtijden, die er eigenlijk helemaal niet zijn tijdens het spelen, echt heel goed gedaan van R*
Het valt mij wel op dat 'ie even moet nadenken als je wisselt tussen characters (niet wanneer dat vanzelf gaat in de verhaallijn), maar dat wordt mooi grafisch opgelost dus storend is het niet.
Volledig met je review eens! Wat een super game is dit zeg! :*)
Prijzentabel van Tweakers klopt geen reet van de laatste tijd. Mediamarkt heeft hem voor 47 euro inclusief verzenden.

Hier heb je wat betere prijzen.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 20 september 2013 07:27]

Sorry mensen. Ik heb de laatste besteld gisteren:-). De Special Edition bij Kikgames voor 79 euro inclusief verzenden. Overal uitverkocht voor de rest.
Ik heb waarschijnlijk de oorzaak voor de poppende textures.

Komt erop neer dat de digitale, dus de gedownloade versie, slechter presteert.
mij valt op dat de auto's weiniger schade oplopen bij crashes, alhoewel je nu niet elke 5minuten een nieuwe auto hoeft te pikken vond ik dat toch een minpuntje :P

voor de rest is alles een voorruitgang op 4
De game ziet er gaaf uit qua gameplay, de graphics daarentegen zijn iets minder. Dat is ook de reden waarom ik op de pc versie zit te wachten. Hopelijk komt de versie voor de pc dit jaar nog voordat ik aan de bak moet met de examens. :)
Geloof maar niet dat ze de PC versie geweldig zullen verbeteren tov. de PS3/Xbox versies. Het zal waarschijnlijk gewoon gaan om een port zoals ook bij GTA IV (en daar zag het er zelfs belabberder uit dan op m'n PS3)
Ik ben echt zwaar jaloers op je - het kan nog wel ff duren voordat hij beschikbaar is voor de pc ;(
Veel plezier met dit nieuwe deel van GTA!
gokje; pc versie rond kerst
Er gaan idd geruchten de ronde dat de pc versie van GTA V over 3 maanden gereleased zal worden. Hoop dat er iets van waar is :)
Dan kun je je mooi verheugen op alles wat je te wachten staat :)
Een oude xBox is niet heel duur ;)