Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3G 16GB Zwart Review

Supremes 13 december 2008, laatste update op 13 december 2008, 3.048 views

Apple iPhone 3G 16GB Zwart

Pluspunten

• Featureset
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Compatibiliteit accessoires

Ik heb de iPhone 3G nu al een tijdje, en mijn vorige review was geschreven toen ik de telefoon pas twee dagen had, dus een update was geen overbodige luxe. Gelukkig was daar al wel vgroenewold met zijn uitstekende review van de iPhone 3G dus jullie waren niet geheel verstoken van informatie, maar ik had toch nog wat dingen die ik met jullie wilde delen.

Featureset
De featureset is uitstekend te noemen. Als je de iPhone opstart en zonder kleerscheuren door het activatieproces weet te komen (daarover straks meer) staat er meteen een hele trits aan goedwerkende applicaties op je te wachten. Je kan al meteen contacten toevoegen, foto’s maken, draadloos internetten (wanneer je een draadloos netwerk hebt natuurlijk), muziek toevoegen en mailtjes lezen met de ingebouwde emailclient. Als je abbonement is geactiveerd, kan je ook meteen gebruik maken van 3G, that is, als je een goed bereik hebt. Als dat bereik er eenmaal is, is de snelheid ook overtuigend en voldoende voor de maps-app zolang je niet het gehele centrum van Amsterdam probeert in te laden. De GPS werkt ook heel fatsoenlijk mee als je geen drievoudig betonnen plafond boven je hebt en is heel handig om te navigeren in een onbekende stad. Hij is helaas te traag om realtime te navigeren in de auto, maar op de fiets of te voet is de GPS een leuke toevoeging.
Dan nog even over de ingebouwde fotocamera. De kwaliteit komt vooral tot zijn recht als je goede belichting hebt en een vaste hand. De camera is gevoelig voor kleine bewegingen, maar foto’s uit de losse hand nemen is nog goed te doen. Door het grote scherm komen de foto’s beter tot zijn recht dan op de gemiddelde telefoon. Als je ze echter overzet op de computer blijft er van die kwaliteit weinig over. Ik heb als voorbeeld een foto bijgevoegd.
Goed, de featureset is dus een van de speerpunten van de iPhone, het is immers een iPod en een telefoon in een. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de iPhone op dit punt (bijna) niks te kort komt, en als je dan iets mist, is daar altijd nog de App Store, met honderden programma’s gemaakt door de community. Het enige wat ik initieel miste was een voice recorder maar dat probleem was snel opgelost d.m.v. de App Store, de redder in nood. Ook de radio-issue is opgelost door de handige site van www.nederland.fm/iphone, alwaar ik naar alle zenders kan luisteren. Het enige nadeel daarvan is dat je batterij dan leegloopt als een fles whisky in een alcoholist, maar daar is helaas niks aan te doen. Door de vrijwel complete featureset die de iPhone biedt, krijgt hij hier de hoogste beoordeling.

Bereik
Het ‘gewone’ bereik is voor mij altijd toereikend. Er zijn wel plekken in de omgeving hier, zoals Berg en Dal (zie Google Earth voor de nieuwsgierigen) waar het bereik opeens helemaal wegvalt en alleen smsjes ontvangen nog mogelijk is maar over het algemeen is het bereik goed te noemen. Het 3G-bereik laat echter vaker te wensen over. Nou woon ik toevallig tegenover een zendmast van T-Mobile maar op de universiteit waar ik studeer ben ik een zeer dankbare gebruiker van het draadloze netwerk want nergens op de campus is een echt goed bereik van 3G, iets wat je toch wel zou verwachten aangezien studenten een grote doelgroep zijn voor de iPhone. Wat betreft het bereik van de draadloze netwerk-controller kan ik heel kort zijn: gelijk aan het bereik van mijn MacBook. Voldoende dus. Het opzetten van draadloos internet met het zwaar beveiligde netwerk van mijn universiteit was nog een heel gedoe, maar meer daarover verderop onder het kopje Gebruikersgemak.
De iPhone scoort hier naar mijn mening een voldoende, gezien het soms gebrekkige 3G-bereik en het uitvallen van verbinding in afgelegen plaatsen. Zeker omdat andere providers (zoals KPN) vaak wel bereik hebben. Dit is de iPhone specifiek niet aan te rekenen, maar T-Mobile wel en aangezien je nog steeds aan hun vastzit als je in NL een iPhone koopt, weegt dit wel mee. Wel moet gezegd worden dat het op het bereik van Wi-Fi niks af te dingen valt.

Accuduur
Lastige materie. Het ligt er maar net aan hoe veel eisen je aan de iPhone stelt. Vandaar dat de meningen hierover ook nogal uiteenlopen. Ik ben zelf heel tevreden met de accu. Ik gebruik alleen 3G als ik iets snel moet opzoeken, of bij de Maps-app, maar verder gebruik ik als ik thuis of bij de universiteit ben Wi-Fi, en dit kortstondige gebruik trekt geen zware wissel op de accu. Zoals eerder vermeld, gaat er in radiogebruik wel veel prik zitten, maar ik luister zeer zelden radio en heb dus met die nadelen niet zo veel te maken. Een ingebouwde tuner zou wellicht minder stroom verbruiken. Nu moet ik immers 3G aanhebben om fatsoenlijk geluid te hebben en is hij tegelijkertijd ook bezig datzelfde geluid via de koptelefoon of speakers ten gehore te brengen. De speakers zorgen er overigens (en vanzelfsprekend) voor dat de accu sneller leegloopt dan vergelijkbaar geluidsniveau via mijn in-ear oordopjes.
Al met al zal je iPhone niet zo veel tijd aan de wand doorbrengen wanneer je functies als GPS, 3G en Wi-Fi uitschakelt als je ze niet gebruikt. Ook de helderheid aanpassen is een handig middel om de batterij te sparen, net als de optie om na twee minuten automatisch het scherm uit te schakelen. Ik vind het in het geheel niet onredelijk om dit te doen als ik daar een fatsoenlijke batterijduur voor terugkrijg, maar het is niet het toppunt van gebruikersvriendelijkheid. Daarom hier niet de hoogste score maar gewoon Goed.

Gebruiksgemak
Het woord ‘ongeŽvenaard’ komt hierbij altijd in me op als ik dit aan iemand moet uitleggen. Toch verdient het enige nuance omdat ook de iPhone zijn nukken kent, waarvan al enkele reeds zijn beschreven.
Over het algemeen kan je gerust stellen dat de iPhone dingen met multi-touch interface doet die ik nog op geen enkele andere telefoon zo goed geimplementeerd heb teruggezien. Het touch-screen werkt zoals de meeste mensen wel weten op de warmte van je vingers. De iPhone is dan ook niet te besturen met een plastic pennetje (enkele uitzonderingen daargelaten) en als je eenmaal gewend bent aan het besturen met je vingers wil je ook gewoon niet anders. Je vingers zijn niet alleen veel preciezer dan een plastic pennetje, de kans dat je ze kwijtraakt in ook aanzienlijk kleiner (alsjeblieft geen flauwe ‘het is bijna oud-en-nieuw’-grappen...) en het bespaart indirect ook op de omvang van je telefoon omdat je er niet ook nog zo’n kek pennetje in kwijt moet kunnen. In de winter zijn er echter ook nadelen aan het gebruik dat zich beperkt tot vingers. Ik zat laatst op de fiets met dikke wanten, en snel een volgend nummer is er dan niet bij, niet met je vingers dan. Mijn neus was daar de juiste oplossing, maar dat is op eigen risico. Je ziet namelijk geen reet als je de telefoon voor je gezicht hebt hangen, laat staan hoe vreemd mensen je aankijken als je met je neus op je telefoon loopt te drukken.
Verder zijn er nog wat ruwe kantjes aan de verder strak gepolijste usability. Zo is het niet mogelijk om een (lege) startpagina in te stellen bij Safari waardoor hij steeds begint met het laden van de laatst bezochte pagina, iets wat vooral lastig is als je een trage internetconnectie hebt. Lijkt me nou geen rocketscience, het inbouwen van zo’n functie... Verder is de kwaliteit van de speaker tijdens het afspelen van muziek vrij aardig, met wat distortion bij hoge volumes. Daar heb je bij het bellen echter geen last van, want het volume van de speaker is dan zo laag dat je aan die distortion niet eens toekomt. Dat zal ongetwijfeld ook enigzins afhangen van de persoon aan de andere kant van de lijn maar ik heb het ondertussen meerdere malen gehad en steeds was het volume ontoereikend. En dan is daar nog die duivelse autocorrectie bij smsjes typen, die er als je niet oplet ervoor zorgt dat je smsjes onleesbaar worden. DŠt, in combinatie met de afwezigheid van een woordenteller, zorgt ervoor dat je al snel twee of meer smsjes gaat sturen (onbewust, dat wel) omdat je geen zin hebt om die autocorrectie steeds te corrigeren. Ik dacht dat het juist andersom behoorde te gaan. Let wel, de autocorrectie is afhankelijk van de taal van het toetsenbord, dus als je vaak wisselt tussen engels en NL moet je de (overigens erg handige) button gebruiken op het toetsenbord om van taal te switchen, anders wordt je tekst compleet onleesbaar.
Ook bij de telefoonfunctie zijn er wat kleine manco’s. Ik kan bij mijn recente oproepen bijvoorbeeld niet de door mij gedraaide oproepen scheiden van de aan mij gerichte oproepen en staat dit alleen aangegeven als ik een oproep selecteer. Gelukkig kan ik wel alle gemiste oproepen weergeven, maar dat is eigenlijk weer overbodig want die worden in het rood weergegeven. Voor de rest heb ik eigenlijk weinig aan te merken op het bel-gedeelte, het is zeer overzichtelijk en met +/- 100 contacten blijft het heel makkelijk en snel om iemand die niet in de favorietenlijst staat op te zoeken.
Het laatste wat ik nog even wat speciale aandacht wil geven is de kalenderfunctie. Deze is, zodra je de maanweergave hebt ingesteld, heel overzichtelijk en geeft duidelijk aan wat er precies aan zit te komen. Jammer is wel dat de alerts die je kan instellen niet al te veel geluid met zich meebrengen. Dit is zeker voor verstokte Palm-gebruikers een teleurstelling. Ik hoor nog steeds de hoge fluittoon van de Palm van mijn vader die hem er elke keer op attendeerde dat hij nu toch echt weg moest. Op dit punt kan de iPhone misschien wat zwak overkomen, want het volume is weer niet echt indrukwekkend te noemen. Zeker voor oudere mensen met een wat afnemend gehoor (of jongeren die hun oren reeds gesloopt hebben) en een slecht kortetermijngeheugen kan de iPhone niet bieden wat je nodig hebt. Het syncen met Outlook was overigens wel doodsimpel, niks dan lof daar over. Dat doet niet elk apparaat hem na.
Ik ben zeer tevreden over de gebruikersvriendelijkheid, maar er zijn toch dingen die eigenlijk al lang gefikst hadden moeten zijn. Toch zou het de iPhone geen recht aandoen om hier slechts een voldoende voor te geven dus daarom een Goed.

Design
Design is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, dus veel zinnigs kan je er niet over zeggen. Toch kopen veel mensen de iPhone (en/of andere Apple-producten) voor hun design, dus het is wel een belangrijk punt. Aangezien ik hier niet meer dan mijn mening kan geven, zal het daar ook bij blijven. De iPhone is een mooi apparaat, met een lekker groot scherm en weinig goedkoop uitziende knopjes of uitsteeksels. De ronde vormen zorgen ervoor dat de iPhone makkelijk in je broekzak danwel hoesje glijdt en het glas is zo op te poetsen dat het niet onderdoet voor de gemiddelde showroom-Ferrari, maar je hoeft er maar even aan te zitten en het team van CSI kan zonder apparatuur je vingerafdrukken aflezen, zo goed zie je het dan. Bij deze wil ik de iPhone dan ook afraden voor criminelen en mensen die in de internationale malafide handel zitten. Verder bepaal je zelf natuurlijk hoe schoon (of vies) je de iPhone wil houden. Wat minder mooie aspecten van de iPhone vond ik de chromen rand en de ietwat bolle achterkant, waardoor de telefoon schommelt als je hem neerlegt. Persoonlijke voorkeur ;-) . Ik heb hier geen score voor gegeven omdat ik dit een te subjectieve kwestie vond.

Bouwkwaliteit en afwerking
Niks over te klagen, het apparaat voelt zeer solide aan, geen wiebelende knopjes alhoewel de on/off-knop rechts wel wat verder omhoogkomt dan aan de linkerkant. Is dat alleen bij die van mij of bij alle iPhones? Post het even in de reacties a.u.b. Het is overigens wel een crime om de simkaart erin te doen. Apple levert zo’n mooi ijzeren pinnetje mee waarmee je de sim-holder eruit kan wippen, maar hij komt er maar een relatief kleine afstand uit, waardoor je alsnog lange nagels nodig hebt om de holder uit de telefoon te trekken, iets wat voor mij als overtuigde nagelbijter een onmogelijke opgave is. Voordeel van dit alles is overigens wel dat niet iemand zomaar even je simkaart eruit wipt en daarmee het mechanisme sloopt. Veel verschillende simkaarten zullen er overigens toch niet plaatsnemen in de telefoon dus ik vraag me af waar ik nu eigenlijk moeilijk over doe.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De stabiliteit is fabriek-af zeer goed te noemen. That is, van de iPhone. iTunes gaf bij de eerste keer connecten een waslijst aan errors, en syncen was uit den boze. Na iTunes te hebben ge-update en vervolgens de iPhone werden de meeste errors verholpen, maar niet allemaal. Telkens als ik de iPhone aansluit, geeft hij aan het eind van de sync een error. Ik kan de iPhone vervolgens wel geconnect laten en nogmaals syncen zonder error maar het is natuurlijk irritant om steeds *boing* te moeten horen en die error te moeten wegklikken.
EDIT: Met de laatste update is dit irritante probleem inmiddels verholpen.

Verder liet de stabiliteit van een extra app te wensen over. Bij een voice recorder programma genaamd VoiceNotes liep de hele iPhone gedurende enkele tientallen seconden vast waarna de gehele opname was verdwenen. Ook sommige andere apps rommelen soms maar wat aan en lopen zonder enige aanwijsbare reden vast. De telefoon opnieuw opstarten wil dan vaak helpen. Dit is overigens ook van tijd tot tijd aan te raden omdat de iPhone de neiging heeft om na verloop van tijd trager te worden. De precieze reden hiervoor weet ik niet, wellicht loopt het cache-geheugen vol. Een reboot wil dan nog wel eens helpen om de snelheid weer wat op te krikken.

Hier de een na hoogste beoordeling, temeer omdat die extra apps Apple niet direct aangerekend kunnen worden. Toch screent Apple alle apps voordat ze in de App-store komen en zou een app die vaak hangt er niet door moeten kunnen komen.

Tsja... Hier begint het negatieve gedeelte van deze review. Ik hecht niet zoveel waarde aan geld maar toch was het voor mij ook even schrikken toen ik hoorde hoe hoog de abbonementskosten waren. §30,- per maand + §159,95 voor een 16GB toestel is voor twee jaar iPhone al snel 879,95, toch fors aan de prijs vind ik. En dan nog die beperkte verkrijgbaarheid erbovenop, met reserveringslijsten waarbij je §50,- moest neerleggen. En dan hebben we het nog niet eens over de problemen die sommige iPhone-gebruikers met hun toestel ervaren. Nee, qua prijs staat het bij een oppervlakkige vergelijking achteraan, maar als je naar de prijs/kwaliteit verhouding gaat kijken klaart het beeld al iets op. Ik zou wel echter iedereen eerst een hands-on demo aanbevelen bij de dichtstbijzijnde T-Mobile winkel voordat ze tot aanschaf overgaan want als je een miskoop doet, heb je daar nog lang spijt van (zo’n twee jaar ongeveer, thanks to T-M.).

Voordat we overgaan tot het algemene oordeel en de conclusie, eerst nog even wat andere zaken die mij ergerder als voormalig iPod Touch bezitter.

Voor mijn Touch had ik een dock gekocht, een zogenaamd Apple Universal Dock. Deze was compatible met bijna alle iPod-modellen en met de eerste iPhone generatie. Je ziet het al aankomen, hij is dus niet compatibel met mijn iPhone 3G. Nou ja, bijna dan. Bij het inpluggen in het Dock met de iPhone 2G-adapter (je krijgt dus geen aparte dock-adapter bij de iPhone 3G) geeft de iPhone wel aan dat hij niet compatible is met dit accessoire, maar het syncen gaat met uitzondering van die error na het syncen perfect (de error doet zich overigens ook voor als ik zonder dock sync). Wat dan wel weer een minpuntje is, is dat ik de iPhone dus niet kan opladen d.m.v. een ander snoertje dan het meegeleverde. Mijn iPod Touch snoertje werkt dus wel voor het syncen, maar niet voor het opladen. Schurkachtig van Apple, omdat ik nu dus als ik mijn iPhone wil opladen aan mijn computer en aan het stopcontact of de hele tijd met die kabel moet gaan slepen (wat de levensduur niet zal bevorderen) of ik nog een extra kabel moet kopen, die schreeuwend duur zijn. Mijn iPod Charger die ik gekocht heb bij Dynabyte geeft op de iPhone soortgelijke error, en het ding weigert te laden. Daar komt bovenop dat het snoer van mijn iPhone identiek is aan dat van mijn Touch, dus de verwarring is compleet.

Het is natuurlijk hartstikke onbeschoft van Apple om zomaar alle oplaadapparatuur die tijdenlang universeel was nu opeens te veranderen en het zorgt er wel voor dat ik in ieder geval geen cent extra uit ga geven aan acculaders van Apple. Third-party 4 life!
EDIT: N.a.v. de vele comments over deze rant tegen Apple zal ik het een en ander nog even toelichten:
De dock is in principe wel compatible met de iPhone. Het probleem is echter dat de dock werkt met verschillende opzetstukjes, en dat een opzetstukje voor de iPhone 2G wel wordt meegeleverd, maar voor de 3G-versie niet. Nou heb ik laatst een tweede dock gekocht, en wat schetste mijn verbazing: Er zat nu opeens wel een opzetstuk voor de iPhone 3G bij!
En mijn initiele verbazing en afkeuring omdat de kabels niet compatible waren, sloeg op het feit dat de connectors allemaal hetzelfde zijn, er ook precies inpassen maar dus niet werken. Dat is gewoon achterbaks, punt.

Algemene beoordeling
Op het oplaad-verhaal en de prijs na ben ik bij de iPhone geen grote nadelige dingen tegengekomen en daarom wil ik als uiteindelijke conclusie de iPhone een goed geven. De reden dat ik geen uitstekend geef, is omdat er nog kleine foutjes inzitten, die het predikaat Uitstekend niet verdienen. Verder kan ik hier heel kort en bondig over zijn (ik heb immers alles al besproken): De iPhone is naar mijn mening een goed apparaat. Het verdient niet de god-like status die sommige mensen het toedichten maar ik kan wel enigzins begrijpen (met de nodige slagen om de arm) hoe ze tot die vreemde overtuiging zijn gekomen. De iPhone is immers gewoon een erg goede telefoon.

Heb jij ook een Apple iPhone 3G 16GB Zwart?

Mooie review en ook leuk te zien dat je net even wat andere invalshoeken en aanvullingen hebt op mijn review. Wat betreft de prijs vind ik het toch niet geheel slecht te noemen, 30 Euro per maand voor een Internet abbonnement als deze is vrij concurrerend. Zeker, als je net als ik normaal 10 Euro per maand had om te verbellen heb je weinig keus. Maar een totaal-prijs te berekenen, dat doet eigenlijk niemand bij andere mobieltjes, die discussie zie ik altijd alleen bij de iPhone. Wat het uiteindelijk kost boeit niet echt, de 160 Euro ook niet want dat is maar een eenmalige uitgave, die 30 Euro per maand, die moet je wel 2 jaar lang kunnen betalen en daar moet je als consument zeker op letten. Voor mij was 30 Euro precies het maximum, ik was voor de introductie bang dat het zeker 40 zou worden, in Nederland valt het abbonnement gelukkig mee.

De dock heb je helemaal gelijk in, da's jammer, ik prop hem steeds in de Touch dock wat net gaat, maar echt gezond zal dat wel niet zijn. :) Ik ga echter geen 19 Euro (!) betalen voor een nieuw set-in dingetje, daar moet ik nog iets op verzinnen.
Mooie review, leuk om te lezen.

Dat een dock van het ene product (ipod) niet compatible is met het andere product (iphone) kun je moeilijk als minpunt van de iphone aanrekenen. Daarnaast wordt er neem ik aan toch een oplader meegeleverd met de iphone. Dat werkt volgens mij zo bij elk mobieltje, dus ik zie het probleem niet.
Nou, de iPhone 3G past dus niet in een dock die ik al heb, niet in allerlei kits die we al hebben... toch wel een probleem hoor. 17 Euro betalen (online dan) voor een klein stukje plastic wat het wel laat passen is wat te gek natuurlijk.
Ik ben niet thuis in de Apple spullen maar ik kan me voorstellen dat een docking station van bijvoorbeeld een Nokia N95 ook anders is dan van een Nokia 2100. En dan heb ik het nog over twee telefoons, jij verwacht dat een docking station van een mp3-speler compatible is met een telefoon. 17 euro voor een verloopstukje is inderdaad wat overdreven maar dat zijn prijzen die je helaas al snel tegenkomt, ook bij HTC en dergelijke.

Hoe dan ook, het is hooguit lastig maar geen groot minpunt van de iphone zelf vind ik.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 15 september 2008 15:49]

Van Apple zou ik wel verwachten dat de verschillende docks compatible zijn ja, aangezien het vaak zal voorkomen dat mensen een iPhone hebben en een iPod bijv. 1 fabrikant die ook aangeeft dat alles met elkaar werkt. Men had gewoon een inzet-stukje moeten leveren bij de iPhone voor mensen met een dock.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 september 2008 15:52]

Daar komt bij dat de dock wel compatible was met de eerste generatie iPhone en niet met de tweede... Dan doen ze toch iets verkeerd mijns inziens bij die tweede generatie...
Verkeerd... meer dat men design voorrang geeft aan mensen met oudere hardware (docks bijv.), wat wel jammer is als daar een betaalde oplossing voor gezocht moet worden.
Apart dat bij jou alleen de bijgeleverde kabel werkt om op te laden, ik gebruik regelmatig allerlei kabels van oude modellen iPod's (mini, nano, classic) om m'n iPhone op te laden en die werken allemaal bij mij.
Leuke review! M.b.t. het 3G-bereik, dat ligt ook mede aan T-Mobile; Ik had eerst een iPhone 3G icm met een T-Mobile abonnement, en daarmee had ik op de vreemdste plaatsen plotseling geen bereik. Ik heb het contract kunnen ontbinden, en heb nu een simlockvrije iPhone (uit BelgiŽ) i.c.m. een Vodafone abonnement... en werkelijk overal bereik!
Over de dock..
Ik heb een hele oude ipod, nog zonder kleurenscherm waar een dock bij zat. Deze dock werkt ook perfect met m'n iphone. Vreemd dat die van jou niet werkt dus!