Total War: Rome II, PC (Windows) Review

hichelay 15 september 2013, 1.835 views

Total War: Rome II, PC (Windows)

Pluspunten

• Mooie campaign map
  • Concept van provincies is leuk bedacht
  • Trainen van legers gaat makkelijk buiten een stad, met de voordelen van de hele provincie

Minpunten

• Oprichten nieuwe legers is omslachtig
  • Verdelen van krachten zo goed als onmogelijk
  • Economie functioneert niet?
  • Extreem irritante, onoverzichtelijke UI

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 1
Als je de nodige sites bezoekt staan er talloze reviews op over Rome II, terwijl ik op Tweakers.net geen echte review kon vinden. Daarom besloot ik om, voor de eerste keer op Tweakers, een review te tikken.

Eerlijk is eerlijk, ik heb slechts 4 uurtjes (ongeveer) gespendeerd aan dit spel, maar toch vind ik dat ik een (korte) onderbouwde review kan schrijven over Rome II.

Ik heb vele dagen Rome Total War gespeeld (zonder patches) en heb er enorm veel plezier aan beleefd. Nog steeds speel ik het spel regelmatig, terwijl het inmiddels al wat jaren oud is. Ik was dan ook verheugd om te zien dat er een vervolg aan zat te komen, na Medieval 2, Empire, Shogun 2 en de nodige uitbreidingen hierop.

Om eerst de verschillen tussen Rome I en Rome II te vinden, besloot ik om de prologue te spelen. Ik werd redelijk overweldigd met zaken die me wel aanspraken en die me juist niet aanspraken.

Overigens ben ik bij Total War games een persoon die vooral actief is op de campaign map, dus de battles doorgaans automatisch laat verlopen. Daarom zal deze review daar ook het meest over gaan.

- Legers
Het maken (trainen) van een leger gaat op een totaal andere manier. Je gaat naar een van je steden en klikt op de optie 'raise army'. Vervolgens kies je een generaal, want dat is verplicht om bij elk leger te hebben, en kun je beginnen met units trainen. De units train je dan ook niet in steden (behalve als je dus een nieuw leger begint) maar bij de legers zelf, of deze nu in een stad zijn of op het veld kamperen. Je kan legers alleen uitbreiden op eigen grondgebied, tenzij je huursoldaten inschakelt.

Wat bij mij niet logisch voorkomt, is dat elk leger per se een generaal moet hebben. Natuurlijk, je had in die tijd legendarische legioenen, maar om dit in een spel te verwerken is niet erg praktisch naar mijn mening. Het aantal legers is op deze manier beperkt, wat nogal irritant is als je je krachten wilt spreiden (om welke reden dan ook). In de steden hoef je trouwens geen leger achter te laten, er is altijd een zogenaamde stadswacht aanwezig die als verdedigingsleger kan dienen.

Een pluspunt is wel dat al de soldaten nut hebben van bijvoorbeeld een armory in een stad van de provincie waar ze op dat moment zijn. Dat houdt dus in dat je units kunt upgraden/trainen zonder naar de stad zelf te gaan met de bonus van die armory.

Korte deelconclusie over legers: het is naar mijn mening een omslachtige manier om een leger te trainen en niet handig uitgewerkt omdat er per se een generaal aanwezig moet zijn. Hierdoor krijg je slechts enkele legers en kun je op maar een paar plaatsen tegelijk actie ondernemen. Natuurlijk kun je steeds meer naar mate je meer gaat spelen, alleen ik had al mijn legers op pad gestuurd om gebieden te veroveren, terwijl ik over zee aangevallen werd en een stad verloor. Als ik de beperkingen niet had gehad, dus geen generaal nodig had, had ik een redelijk verdedigingsleger achter kunnen houden.

- Economie
De economie is mooi verwerkt in de game. Het heeft wel degelijk nut om allies te benaderen om een handelsroute te openen. Verder kun je duidelijk zien dat bepaalde gebouwen meer geld genereren dan andere.

Tot zover het positieve. Laat ik zo zeggen, ik zette alles op alles om de economie te stimuleren (koos goede technologieŽn, regelde de belasting, juiste gebouwen) en het kwam niet echt van de grond. Dit resulteerde er in dat ik elke beurt twee opties had: of een gebouw bouwen, of een leger uitbreiden, hierna waren de denarii op. Verder probeerde ik handelsroutes te openen met overzeese volken, wat niet mogelijk bleek. Heel apart, handel via zee is ook mogelijk toch?

-UI
Misschien is dit wat mij betreft nog wel het meest irritante aan het hele spel. Het zit allemaal, vind ik, zo onoverzichtelijk in elkaar, dat je bijna niet weet waar je moet kijken. Het is zelfs lastig nu voor mij om het logisch in de review te schrijven, maar we gaan het proberen...

Ten eerste zien de legers er niet handig uit. Elke eenheid is getekend in de stijl van vroegere kunstwerken (schilderingen) wat er authentiek uit ziet, maar meer ook niet. Het verschil tussen de eenheden is op deze manier slecht te zien, laat staan welke upgrades ze al hebben verworven.

Ten tweede: technologieŽn, upgrades, traits en weet ik veel wat allemaal. Elke generaal heeft een aantal traits die je kunt krijgen als er een slag gewonnen wordt. Elk leger heeft een bepaalde traditie die ongeveer hetzelfde werken, dit geldt ook voor agenten. Daarnaast kun je per provincie een decreet uitbrengen wat kan zorgen voor meer inkomsten, meer orde, of vergelijkbaar. Daarnaast kun je technologieŽn ontwikkelen, waardoor je bepaalde voordelen kunt behalen, op militair of economisch gebied.

Het past allemaal in ťťn alinea, maar heb ik op deze manier duidelijk kunnen maken hoe het in elkaar zit? Nee? Mooi, dan begrijp je exact hoe ik het ervaar tijdens het gamen. Het is alsof je de cockpit van een vliegtuig voor het eerst betreedt en her en der op de knopjes gaat drukken, omdat er gewoonweg te veel te zien en doen is. Less = more was bij de heren van SEGA/Creative Assembly blijkbaar niet bekend.

Het bouwen van steden is ook niet duidelijk. Ook hier is gekozen voor klassieke afbeeldingen, zoals de kop van een rund. Wat het gebouw dan exact is? Geen idee. De gebouwen kunnen gekozen worden door een drop-down menu (feitelijk up trouwens...). Verder is het aantal gebouwen wat je in een stad kunt bouwen afhankelijk van het aantal inwoners. Klinkt logisch, maar is niet handig. Mocht je namelijk een gebouw extra nodig hebben, kan dat dus niet zomaar, behalve door een bestaand gebouw te slopen. En die krengen zijn duur.

Bij het selecteren van een stad zie je overigens gelijk alle andere steden van de provincie, zodat je exact kunt zien welke gebouwen je in welke stad hebt. Dit kleine pluspunt valt echter in het niet bij de rest, wat mij betreft.

Naast de vele opties voor legers, generaals, steden en agenten zijn ook zaken als diplomacy ondergebracht in het scherm, waardoor bijna overal knoppen te vinden zijn met een andere functie. Juist door het gebruik van drop-down menu's is het lastiger om te vinden wat je zoekt. Vaak moet je meerdere schermen openen om ergens te komen, wat het geheel dus onoverzichtelijk maakt.

-Campaign map
Over de campaign map heb ik niets te klagen. Het ziet er mooi uit en bovendien zijn gebieden vaak alleen door bepaalde bergdalen te bereiken, waardoor het strategische belang van bepaalde wegen toeneemt. Hierdoor is het nuttig om bepaalde wegen te blokkeren en andere steden soms per schip aan te vallen. Af en toe zie je een vogel door het beeld vliegen, wat een leuke sfeer geeft. Ook is de campaign map als een papieren kaart te bekijken, waardoor je een duidelijk overzicht kunt zien van de provincies.

Over die provincies gesproken, even kort vermelden hoe dat precies zit: elke provincie bestaat uit 2 tot 4 steden die het omliggende gebied beheersen. Als je deze allemaal bezet hebt, heb je dus de hele provincie. Dat geeft ook weer bepaalde voordelen, je kunt namelijk een decreet uitbrengen voor de hele provincie, wat ik hierboven al kort beschreef. Het concept is goed, de praktijk (zoals ik al aangaf) valt tegen.

Wat vaak als klacht gegeven wordt is dat het lang duurt om de andere facties de beurt te laten spelen (het wachten dus op een nieuwe beurt) wat bij sommigen tot wel 5 minuten kan duren, omdat er ook erg veel facties zijn. Ikzelf heb daar niet erg veel last van gehad, het duurde hooguit een minuut, wat ik al lang genoeg vind overigens.

- Feeling
Wat ik nog kort aan wil stippen is de 'feeling' met het spel. Ik heb meerdere mensen zien schrijven over het ontbreken van een family tree en dergelijke. Ik kan ze alleen maar gelijk geven. Het ontbreken hiervan in combinatie met de vreemde afbeeldingen van je legers en de onoverzichtelijkheid in de steden zorgen er voor dat je je nooit echt betrokken voelt bij de game/factie.

Al met al is dit een korte review, ook omdat ik de veldslagen er uit heb gehouden. Ik heb er wel een aantal gevoerd, maar het hele internet staat bol van kritiek hierop. De AI zou verschrikkelijk zijn en de eenheden zouden heel snel hun formaties verliezen. Ik kan hierin helaas alleen maar gelijk geven...

Onder de streep zijn de positieve punten van deze game zo mager, dat ik het gewoon geen goed oordeel kan geven. Sterker nog, ik ben zwaar teleurgesteld in de opvolger van Rome I, die mij zoveel plezier heeft bezorgd. Het spel heb ik dan ook zojuist van de computer verwijderd, de kans dat ik het nog eens ga spelen is nihiel.

Benieuwd wat jullie van de korte review vinden, vragen/suggesties/opmerkingen zijn welkom.

P.S. Tweakers.net, kan het review gedeelte niet aangepast worden? 1500 woorden typen in een schermpje van 10 x 3 cm is hinderlijk.

Settings: low

Heb jij ook een Total War: Rome II, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Klopt, er is door de redactie inderdaad wel aandacht aan besteed, alleen kan ik me niet vinden in die review. Heb de review ook uitgebreid doorgenomen voor ik aan het spel begon, daarom had ik ook positieve verwachtingen.

Ik heb het dan ook over de user reviews, die doorgaans (vind ik) betrouwbaarder zijn dan reviews van redacties. Ik zou het spel dan ook een 3 of 4 geven, lang geen 8.

Zie ook: http://www.metacritic.com/game/pc/total-war-rome-ii

Er is een duidelijk verschil tussen gebruikerservaring en de redactie van review sites.
Tja, het valt mij op dat bijna alle reviews die uitkomen rond de tijd dat het spel zelf gereleased wordt redelijk tot zeer 'onkritisch' zijn.. enige commerciŽle reviews die wat voorstellen komen meestal later uit. Maar inderdaad, 75% negatieve user reviews versus <10% negatieve professionele reviews..
Ehm, de redactie heeft een uitgebreid review geplaatst op 4 september j.l.: reviews: Total War: Rome II - Het kwam, zag en...

En op 1 augustus j.l. reeds een hands-on geplaatst: reviews: De proloog van Total War: Rome II

Al met al denk ik dat er genoeg aandacht besteed is aan dit spel.

[Reactie gewijzigd door JKP op 15 september 2013 19:42]

Duidelijke review! Misschien kun je er nog een paar screenshots van het spel bij plaatsen?
Verder ben ik benieuwd met welke videokaart en settings je speelt gezien je korte laadtijden.
Screenshots plaatsen zal lastig aan, omdat ik het spel dus weer verwijderd heb ;) Dat hoort natuurlijk wel in een goede review... Misschien pluk ik nog wat van het internet hier of daar.

Verder heb ik wat hardware toegevoegd, ik heb dit spel gespeeld op een laptop i.c.m. ssd. Denk dat de ssd een groot verschil maakt in wachttijden.
Je moet voortaan iets meer spelen voordat je een review schrijft.
Ik heb het spel redelijk veel gespeeld en ben het echt totaal met je oneens...
Manier van legers bouwen vind ik echt een plus punt.
En ook de UI vind ik goed in elkaar steken.

De echte min punten vind ik de ellendige lange laadtijden naarmate je vordert in het spel.
In het begin ging het bij mij ook vlotjes. Maar toen ik bijna de hele map ondekt had werden de laadtijden langer dan 5 minuten.... Dit tot mijn grootste ergernis...

En het tweede min punt vind ik dat de PC in sommige battles echt te makkelijk te verslaan is...
En ook dat de PC erg moeilijk doet over bondgenootschappen sluiten.

Maar verder is het echt een perfecte opvolger!
Alleen anders, maar daar moet je aan wennen.
En daar doe je langer dan 4 uur over ;)
Hoe kan je die manier nou juist een pluspunt vinden? Zo kan je toch nooit kleinere legers als backup sturen of strategisch neerzetten om de vijand te blokkeren, tenzij je een heel nieuw leger traint met een eigen generaal? Juist bij de originele RTW vond ik het fijn dat je uit elke stad een paar eenheden kon trekken om achter een leger aan te sturen, als versterking.

UI is misschien een kwestie van smaak, maar als ik onderin het scherm de eenheden zien, wil ik in ťťn oogopslag duidelijk hebben wat voor soort eenheden dat zijn. Door die 'leuke' mozaÔek manier waarop dat is ontworpen, wordt dat onduidelijk. Wat betreft de gebouwen: je zou verwachten dat je na een paar uur spelen wel weet wat elk gebouw is en waar het precies toe dient, maar telkens weer moest ik eerst lezen en uitzoeken wat alles nou precies inhield.

Verder 'kan je te veel'. TechnologieŽn, upgrades, traits, decreten... Dat haalt ook de snelheid uit het spel.

Ik ben het met je eens dat er ook goede vernieuwingen zijn bedacht, maar die wegen wat mij betreft gewoon niet op tegen de enorme irritatiepunten. Het principe van provincies vind ik bijvoorbeeld prima. Ook dat e.e.a. meer historisch getrouw is gemaakt is kan het spel alleen maar ten goede komen.

Ik probeerde nog wat anders positiefs te bedenken, maar dat lukte me niet...

Wat betreft je eerste zin, dat een spel meer gespeeld zou moeten worden: ik begrijp je punt. Is het aan de andere kant niet zo dat je na vier uur spelen de game toch aardig door zou moeten hebben en dat je zin zou moeten hebben in meer? Een game moet eenvoudig/aantrekkelijk/logisch genoeg zijn om vanaf het begin af aan mensen geboeid te houden. Juist dat dit bij mij niet gelukt is, terwijl ik van Rome 1 juist een enorme fan ben, zegt genoeg lijkt me.

Laten we er het op houden dat we een verschillende mening en smaak hebben. Ik ben sowieso blij dat je een kritisch geluid geeft, want er zijn inderdaad ook mensen die wel kunnen genieten van Rome 2!
Dit is wel zoals het Romeinse leger functioneerde. Vandaar dat er gekozen is voor het opbouwen van een leger via het leger zelf en niet via een stad. Tijdens het oude Romeinse Rijk had elke stad slecht een garisoen en de oorlogen werden gevochten middels legioenen (geleid door een generaal).
Na verloop van tijd ga je dat echt wel onthouden. Ik heb er nu zo'n 350 uur speeltijd opzitten en weet van de meeste facties wel hun gebouwen, units en technologieŽn. Dat het jou niet lukt ligt denk ik niet aan het spel.
Haalt zeker niet de snelheid uit het spel, je kunt juist zelf keuzes maken. Focus je op economische of militaire ontwikkeling. Waar ik het wel mee eens ben is dat ik in de gemiddelde speeltijd tot victory, niet alle technologieŽn kan ontwikkelen (ook niet alleen militair o.i.d.).
Fijn dat je een kritische noot waardeert, dat zijn pluspunten. Uit mijn reactie kun je opmaken dat ik Rome 2 erg waardeer en het graag speel. Ik wil dit spel erg aanbevelen voor de liefhebbers van strategie en simulatie spellen met een oog voor historiegetrouwe gameplay.
Ik zou hierbij wel steeds de datum waarop gereageerd wordt, in aanmerking willen nemen. Ik vond Rome II vanaf het begin 'wel vermakelijk', maar heb het even laten liggen en nu ik de afgelopen maanden giga-patch na patch heb zien voorbijkomen, werd ik weer nieuwsgierig. Het blijkt dat met de enorme hoeveelheid kleine tweaks toch ook de 'feel' er enorm op vooruit is gegaan. De dingen die je hier benoemt, zijn niet zozeer veranderd, maar alles bij elkaar genomen speelt het gewoon lekkerder. Nu alleen nog een oplossing bedenken voor het feit dat de victory tickets tijdens battles zijn weggenomen bij ťťn van de patches... nu kun je een over land aangevallen settlement behouden door simpelweg op zee te blijven, buiten bereik van de tegenstander. @hichelay: stiekem toch nog Rome II geÔnstalleerd en weer even gespeeld?
Haha, nee nog niet! wellicht doe ik dat later! Ik heb wel Rome I weer gespeeld, maar nu eerst AC Black Flag uitspelen ;)

In ieder geval goed om te horen dat de patches (enigszins) nuttig zijn.
Blijkbaar ligt het aan incompatibiliteit met Windows 10-64 bit
Na terugschroeven naar Windows 7-32 bit gaat alles weer ok
Helaas doet mijn Rome II het niet meer, ondanks 2x opnieuw alles installeren en terug naar patch 16.
Dit is echt zonde!