Raspberry Pi model B (512MB) Review

Djesse8999 12 september 2013, laatste update op 12 september 2013, 11.619 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Pluspunten

• kan 1080P afspelen
  • veel mogelijkheden
  • zachte prijs

Minpunten

• usb hub is wel nodig (Kan niet veel ampéres op de usb poorten leveren)
  • niet alle wifi dongles werken

Layout Score: 4
inleiding

Omdat ik bijna jarig was was ik aan het zoeken voor een leuk hebbedingetje, Na wat zoeken kwam ik uit op een RaspberryPI, Dit vervolgens aan mijn ouders gevraagd voor de verjaardag en heb hem ook daadwerkelijk gekregen.

Kan je dat eten?

De eerste reactie van veel mensen als ik vertel dat ik een Raspberry Pi heb gekregen, Een raspberry pi is een kleine computer met een 700 MHz ARM1176JZF-S processor en een Broadcom VideoCore IV GPU.

De cpu+gpu zijn te vergelijken met een 300Mhz Pentium 2 maar dan met betere graphics (Gpu te vergelijken met Xbox 1)

Je kan er dus geen windows of Osx op zetten, linux of BSD kan wel

Dit gaat over model B je hebt ook model A.
Raspberry Pi a VS B

Model A heeft in plaats van 512MB ram 256MB
Model A heeft niet 2 USB poorten, Maar 1 (een usb hub is dus noodzakelijk)
Model A heeft geen ethernet aansluiting (Wel is wifi mogelijk lijst met werkende wifi dongles http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#USB_Wi-Fi_Adapters )

Ok dus je kan het niet eten, Maar wat kan je er dan wel mee?

Met een RaspberryPI kan je veel dingen waaronder:

- Fileserver
- Retro-gamesysteem (emulators)
- HTPC
- Mailserver
- NAS

Ook is er al een supercomputer gemaakt met de raspberry pi, Deze is gemaakt door een team van de universiteit van Southampton, Dit team werd geleid door professor Simon Cox, De behuizing is gemaakt door zijn 6 jarige zoon James Cox (Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Jq5nrHz9I94)

GPIO General Purpose Input/Output

De RaspberryPi heeft ook GPIO Hierme kan je bijvoorbeeld ledjes laten branden door het invoeren van code, Je zou dus ook een ledje laten knipperen, Of een op afstand bestuurbare raceauto kunnen maken.

Raspberry pi GIPO
een ledje aangesloten op de GPIO pinnetjes

Dit ledje kan je dan laten branden met een code, Dit is de code van Robert Savage: http://pi4j.com/example/control.html (plaatje heb ik ook van hem geleend)

XBMC

Veel van jullie hebben vast wel eens van XBMC gehoord. XBMC staat voor Xbox Media Centre, Dit heet zo omdat het oorspronkelijk een media centre hack voor de eerste xbox was, Tegenwoordig is het ook voor pc en dus de Pi te krijgen.

Als je XBMC op je Pi wil kan je kiezen tussen een paar verschillende distro's

- OpenELEC (Zelf gebruik ik deze)
- RaspbMC
- XBian

Als je een van deze distro's hebt gedownload en op je SD kaart heb gezet met bijvoorbeeld http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ Kan je Films, Foto's en muziek op je pi kijken, De pi is snel genoeg voor om 1080P (Full HD) content af te spelen

NOOBS

Voor beginners is het aangeraden om NOOBS (New Out Of Box Software) Te gebruiken, hiermee kan je als de Pi aan het booten is kiezen tussen bijvoorbeeld Raspbian, Pidora en 2 versies van XBMC.

Op http://www.raspberrypi.org/downloads Kan je NOOBS en andere OSen downloaden.

conclusie

Een RaspberryPI is een hele leuke computer voor maar 35 euro, Niet alleen kan je hem gebruiken als een normale computer ook kan je de GPIO pinnetjes gebruiken voor het aansturen van andere electronica.

Ook voor de mensen die een goedkoop maar toch redelijk presterend media centre zoeken is die de ideale oplossing, Als je er een USB hub en een Externe harde schijf aan hangt heb je een nas en als je er een mini scherm een accu en een muis+toetsenbord aanhangt heb je een draagbare Pi.

Kortom een alleskunner voor een zachte prijs!

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Meer advertenties

Model A heeft geen internet aansluiting (Wel is wifi mogelijk)
Model A heeft geen ethernet aansluiting. Internet staat natuurlijk sec los van ethernet.
De RaspberryPi heeft ook GIPO
De RPi heeft geen GIPO pinnen maar GPIO pinnen.
2 verscillende verseis van XBMC
De typo's lijken me duidelijk.
Typo's, afbeeldingen in een privé gallerij, en karig over specificaties, performance, en beschikbare software (alles Linux-based? Volgens mij is er ook BSD voor hoor!). Tevens geen uitleg over "wat" het is voor computer... de term ARM komt voor maar ik denk dat het bij dit soort machines belangrijk is om te stellen wat 700MHz precies inhoud en hoe het zich verhoud tegenover X86.

Maar de afbeeldingen storen me nog het meest; probeer ze maar eens uit in incognito mode:

http://tweakers.net/ext/f/TJCBEFdhCWvIBoXoPIF9JRIo/full.png = "Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar gallery: Djesse8999 om het wachtwoord voor deze map in te voeren."

Fix, en je krijgt twee sterren van me! Ben zelf nogal een GPIO junkie en stuur 18 servo's aan op het moment in een vrij unieke contraptie... heb tevens zelf wat opmerkingen over de RCA-audio out; vooral het feit dat hij PWM based is ipv een volledige DAC.

Heb je ervaringen met wifi, TS? Adviseer je een broadcom chip of ben je meer van de edimax e.d.?

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 13 september 2013 02:31]

heb geen ervaringen met WiFi want de dongle die ik heb werkt niet, Over chips weet ik niet zoveel, Amd en intel wel maar van Soc chips weet ik (nog) weinig.
Ga vandaag alles fixen, Typos kunnen gebeuren, Wachtwoord haal ik eraf!
Ik zit heel erg te twijfelen over dit apparaat.
- Kan je probleemloos 1080p video streamen over een gigabit netwerk van een Synology DS211j?
- Bestaat er op Airplay oplossing voor Android apparaten, die probleemloos draait op een RPi?
Een gigabit netwerk of niet zal niet uitmaken; de RPI kan zelf maximaal 100 mbps aan.

Het streamen van 1080p werkt bij mij prima. :)
Zolang je maar geen audio moet decoden van DTS naar stereo bijvoorbeeld.
Hij hoeft geen audio te decoden, want de HDMI gaat naar mijn Onkyo versterker, die de audio zal decoden.
Als je xbmc installeert heb je ook Airplay!
Sinds iOS 7 zal AirPlay niet meer werken. Het XBMC-team heeft het AirPlay-protocol ge-reverse-engineered en was daarmee overgelaten aan de goedheid van Apple om het niet te breken. En zodoende: met een nieuwe versie van iOS brak de hack.

Het XBMC-team heeft aangegeven dat ze geen duidelijk tijdspad hebben voor wanneer er een structurele oplossing komt. Helaasch.
Ik was de Raspberry Pi al vaker tegengekomen, maar wat ik er nu echt mee kon was me altijd onduidelijk. Ik heb er verder ook niet naar gezocht maar het is leuk om hem hier tegen te komen.

Tip voor je schrijfstijl: gebruik punten in plaats van komma's.

"Ook is er al een supercomputer gemaakt met de raspberry pi, Deze is gemaakt door een team van de universiteit van Southampton, Dit team werd geleid door professor Simon Cox, De behuizing is gemaakt " < waarom staan hier nergens punten?

En verder, je korte zinnen maken het stuk niet per se prettiger leesbaar.

Maar goed, al met al tof dat je je bevindingen hier hebt geplaatst.
Bedankt, Ik zeg altijd beter iets dan niets.

Ik ga er voortaan op letten!
Het is voor mij in ieder geval nu duidelijk wat een Raspberry Pi doet. Bedankt.
Als je hier een NAS van wil gaan maken, moet je dan gewoon bijvoorbeeld freenas downloaden op een SDkaart, en een usb hardeschijf aansluiten op de usbpoort, en heb verbinden met het netwerk ofzo, en heb je dan je nas?

Daar staat dat je eerst raspbian moet installeren en daarna de Pi moet configureren.

Raspbian: http://www.raspberrypi.org/downloads en dan zoeken naar Raspbian

Tutorial voor installatie raspbian: http://www.instructables....heezy-on-the-Raspberry-P/
Oke, thx, ik ga het zeker doorlezen.
Fijne revieuw.
Ben er wijzer van geworden.
Altijd fijn om te horen