Philips Bluetooth stereo headset (Zwart) Review

Thoreck 12 september 2013, 1.867 views

Philips Bluetooth stereo headset (Zwart)

Pluspunten

• Zit stevig op het hoofd
  • Licht van gewicht
  • Batterijduur

Minpunten

• Geen/slechte geluidsisolatie
  • Storende toon in rechteroor afkomstig van bluetooth elektronica

Intro
Na jarenlang geklungel met een meterslange draad op het bureau heb ik eindelijk besloten om een draadloze headset aan te schaffen. Dat geeft je de vrijheid om even een boek uit te kast te pakken (of iets anders te doen) zonder dat muziek die je beluistert onderbroken wordt. Ik heb niet veel ervaring met eerdere headsets en heb daarom weinig vergelijkingsmateriaal qua geluidkwaliteit. Ik zocht een draadloze headset die ik kon verbinden met mijn pc en telefoon en ben op deze bluetooth headset uitgekomen. Hieronder zal ik mijn ervaring met deze headset uiteenzetten.

Eerste indruk
De headset wordt geleverd met een micro usb laadsnoer (met label "for charging only", mogelijk maar twee-aderig) en een 1.2m lange audiokabel zodat de headset ook gebruikt kan worden met niet-Bluetooth apparatuur. De headset zit goed en stevig op het hoofd en het foam valt goed rond het oor. De headset bevat een enkele schakelaar om het volume te regelen, tevens kun je hiermee een nummer overslaan of terug. De aan/uit-knop is tevens de pauze knop. De headset bevat ook een microfoon zodat je telefoongesprekken kunt voeren met de headset, deze functie heb ik niet getest en de kwaliteit van de microfoon kan ik daardoor niet beoordelen.

Bluetooth
De installatie van de headset op mijn Windows 7 laptop ging wat moeizaam, maar na een half uur van drivers de´nstalleren en installeren kreeg ik hem aan de praat. Elke keer als ik de headset aangezet wordt, wordt automatisch de bluetooth connectie met de pc gemaakt. Dit werkt goed.

Echter na, connectie te hebben gemaakt met een ander apparaat, maakt de headset niet meer automatisch verbinding met mijn pc als het nieuwe apparaat weer is uitgeschakeld. Ondanks dat dit in de manual wel vermeld staat: "The headset is reconnected to the last connected device automatically. If the last one is not available, the headset tries to reconnect to the second last connected device."

De bluetooth verbinding met mijn pc werkt goed. In de tijd dat ik ik de headset heb getest (~1 week) heb ik vrijwel geen interupties gehoord in de audiostream.

Naast de pc heb ik de headset ook geprobeerd met mijn telefoon (Samsung Galaxy S, CM10.1.2). Dit is mij erg tegengevallen, de audiostream bevatte zoveel interrupties (ongeveer elke 5-10 seconden) dat muziek luisteren op deze manier ondoenlijk was. Dit ligt mogelijk eerder aan de telefoon dan aan de headset, maar dit was wel een van de punten waar ik de headset voor had gekocht.

Geluidskwaliteit
Het geluid uit de headset klinkt voor mij goed genoeg. De bass is wel een beetje afwezig.

Bij gebruik van de bluetooth verbinding is er in stille ruimtes, gedurende stille momenten in de audiostream (stille gedeeltes in muziek, dialogen in films) een vervelende storingstoon hoorbaar in het rechteroor, afkomstig van de elektronica achter de speaker. Deze toon heb ik ervaren als enorm storend. Tijdens het opladen van de headset wordt deze toon versterkt, waardoor je tijdens het laden, eigenlijk niet gebruik kunt maken van de bluetooth verbinding om te luisteren. Gebruik maken van de meegeleverde draad lost dit probleem op omdat dit de elektronica uitschakeld in de headset, maar daar koop je hem natuurlijk niet voor.

Geluidisolatie
De geluidsisolatie vind ik erg tegenvallen. Op de Philips website staat vermeld: "Noise isolating slow recovery foam", maar laat 'noise isolating' maar weg. De omgevingsgeluidsdruk neemt slechts verwaarloosbaar af met het opzetten van de koptelefoon. Gesprekken van treinreizigers een paar stoelen verderop kun je nog gewoon volgen, en tijdens een ritje in de metro kun je zachte stukken muziek niet horen terwijl de koptelefoon op z'n hardst staat. Hiervoor gebruikte ik de meegeleverde inner-ear oordopjes bij mijn Samsung Galaxy S waarmee ik het geluidsniveau op 1/2 van het maximum kon zetten bij deze zachte stukken muziek, waarmee ik de muziek gemakkelijk kon horen in de metro.

Batterijduur
De batterijduur is mij erg meegevallen, Philips adverteert met 9 uur luisterplezier en na twee avonden flink luisteren kreeg ik een signaal dat de baterijen bijna leeg waren. Dat komt in de buurt van 9 uur luisteren.

Voor de prijs die je voor deze headset betaald kun je niet al te veel verwachten, het is immers een van de goedkoopste bluetooth headsets die je kunt vinden. Echter, je mag wel verwachten dat je in een rustige treincoupÚ ongestoord muziek kunt luisteren zonder dat last hebt van omgevingsgeluid. Het noise isolating foam werkt niet en daardoor is ieder omgevingsgeluid storend. In een luidruchtige metro is muziek luisteren geen pretje met deze headset.

De storende toon in het rechteroor is in een stille ruimte storend en zelfs irritant.

De bluetooth connectie met mijn telefoon werkt niet goed en elke 5 tot 10 seconden zit er een interuptie in de muziek waardoor ik gedwongen de audiokabel moet gebruiken met mijn telefoon. (Dit ligt mogelijk aan mijn telefoon)

De minpunten die ik heb ervaren hebben mij doen besluiten de headset terug naar de winkel te brengen. Ik ga op zoek naar een andere headset.

Heb jij ook een Philips Bluetooth stereo headset (Zwart)?

Welke headset heb je als vervanger voor deze gekocht?
Geen. Ik had niet het idee dat ik in dezelfde prijsklasse een draadloze headset kon vinden die naar mijn idee genoeg features had en kwalitatief in orde was. Hij was destijds 60 euro, ik denk dat je op het dubbele uitkomt voor een goede headset en dat heb ik er niet echt voor over. Met mijn pc ben ik overgestapt naar speakers en voor mijn telefoon ben ik bij bedraadde oortjes gebleven.