Medion Akoya E1318T Review

trm0001 10 september 2013, laatste update op 23 december 2015, 67.309 views

Medion Akoya E1318T

Per dec 2015: Nu gebruikt verkrijgbaar voor bedragen rond de 130 euro is dit een extreem koopje vanwege zijn compleetheid: Touchscreen, USB3.0, HDMI, W10 en grafische prestaties. Nadelen blijven de relatief lastige upgradebaarheid & trage HD.

Pluspunten

• Hoogste Schermresolutie voor een 10 inch
  • Laag Verbruik
  • Touchscreen
  • W8 meegeleverd op CD/DVD
  • Zeer goede grafische prestaties, zeker gezien het verbruik+kostprijs

Minpunten

• Onderkant niet te openen (HD/Geheugen)
  • Windows 8
  • 3 Cells accu (met een 6 cells accu zou deze netbook 10 tot 14 uur meegaan)
  • Relatief zwakke CPU (maar wat verwacht je van een APU max. 3,9Watt -cpu+gpu- ?)
  • Harddisk maakt hem onnodig traag (tov SSD), blijft maar ratelen....

Medion Akoya E1318T (TEMASH A4-1200)

bovenkant

Technische specificaties:
AMD A4-1200 APU met AMD Radeon HD 8180
25,4 CM/10”LED backlight multitouch-breedbeeldscherm HD-resolutie van 1.366 x 768 pixels.
Digitale HDMI-audio/video-uitgang.
High Definition Audio met 2 luidsprekers met Dolby Advanced Audio v2.
4GB DDR3L SDRAM-werkgeheugen.
500 GB S-ATA harde schijf.
LAN IEEE 802.11n & Bluetooth 4.0-functie.
Gigabit LAN netwerkcontroller (10/100 Mbit/s).
Ingebouwde HD webcam met microfoon.
MEDION Solid-toetsenbord.
Li lon accu met 3 cellen.

Aansluitingen:

Windows 8.
Windows Essentials.
Office 2013.
YouCam en powerDVD.
Uitgebreid packet met windows 8-apps.
Kapersky Internet Security 2013 testversie voor 90 dagen.

Extra specificaties:
Temash A4-1200 APU TDP's: 3,9W Max. TDP - 2,3W Avg. TDP - 1,2W Idle TDP
3 Cells Li-ion Accu capaciteit: 33,75Wh (3000mAh x 11,25V)
Hitachi 5400rpm HTS545050A7E680 1,6 Watt typical power 4,0 Watt max power HD
Kensington lock.
Afmetingen LxHxB (mm): 186 x 27,5 x 266
Gewicht: 1,28KG

Bijzonderheden:
Meegeleverde CD/DVD met W8 !
Multitouch scherm
Volledige versie van MS Office 2013 incl. licentie
Uitklapbare Ethernet port RJ-45
Aan en uit schakelaar op de voedingsadapter
Beeldscherm is uit te schakelen terwijl de notebook verder gewoon doorwerkt

N.B. van deze notebook bestaat ook nog een variant met een 1TB harddisk, dat is de E1317T

Platform & Temash A4-1200
platform

Eerste test resultaten.

Energieverbruik:
8 Watt Idle verbruik op netstroom.
6 Watt Idle scherm uit op netstroom.
14 Watt Maximaal verbruik benchen op netstroom.
0 Watt Standby stand op netstroom.
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 5,5 uur (Standard settings)
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 7,0 uur (Power savings settings)
(gemeten met de cresta stroommeter aan het lichtnet dus inclusief adapter)

Van alle onderdelen van deze Notebook lijkt de APU Idle het minst te verbruiken:

Stroomverbruik in mWatt per onderdeel
Adapter inefficiency (est.) 1600 mW
5400rpm HD (known) 1500 mW
Screen (detected) 2000 mW
APU (known) 1200 mW
Mainbord & rest (est.) 1700 mW

Cinebench 11,5 (64Bits):
OpenGL: 7,18 FPS Avg power usage: 10 Watts
CPU: 0,45 PTS Avg power usage: 9 Watts
(Cinebench: A4-1250 9 Watt TDP: OpenGL: 9FPS, CPU 0,48 PTS, -geleende externe data-)

N.B. Onder Cinebench scoorde de A4-1200 Temash maar liefst 25 procent van de Radeon HD4870 FPS.
Dit is vooral heel erg knap doordat Temash sub 4 Watt verbruikt en de Radeon HD4870 200 Watt verstookt.
Daarmee is Temash ruim 12 keer energie efficienter voor dit onderdeel dan de HD4870

Vergelijkings tabellen 4 Mobile APU's en 2 Mainstream desktop APU's:

Specificaties en Future Mark 3D 06.
info & 3D06 libre

Cinebench 10, Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 20 libre

Cinebench 11,5 ,Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 11 Libre

...met dank aan Daos voor tips om betere tabellen te krijgen in deze review !

3D Mark 13:
ICE STORM: 11930 3D marks (IS-2 75FPS AVG / IS-3 50FPS AVG / IS-4 18FPS AVG)

Fish Tank test (microsoft IE10 browser grafische test):
1 visje tot en met 100 visjes: Max. FPS (60)
250 visjes: 52 FPS

Windows 8 prestatie index:
Processor: 3.0
Geheugen: 4,7
Grafisch desktop: 4,0
Grafisch Games 5,7
Harddisk: 5,9

Eerste Ervaringen:
De eerste indrukken zijn ronduit positief, hij is ruim snel genoeg, grafisch zelfs heel erg snel, verbruikt bijna geen energie. De notebook en adapter blijven dan ook heel erg koel, dus ook geen ventilator geruis. Het scherm is op 10 inch formaat een verademing qua resolutie en touch. Dit is hoe netbooks horen te zijn ! Daarnaast krijg je er een volledig office pakket bij in de vorm van office 2013 + Windows 8 op CD/DVD. Het feit dat ik hem om de hoek kon ophalen tegen netto 305 euro inclusief 2 jaar garantie maken het in ieder geval een geslaagde aanschaf.

Nadelen zijn er ook, de onderkant valt niet te openen om makkelijk een harddisk of geheugen te kunnen vervangen, deze harddisk is bovendien traag, waarover later meer. Daar komt nog bij dat ik geen fan ben van MS Windows 8. Dat de cpu niet heel erg snel is (mainstream) maar wel snel genoeg voor de allerdaagse taken had ik verwacht, toch is hij in de praktijk sneller dan ik in gedachten had (boven Brazos niveau). De accu vind ik dan wel echt een misser. Wanneer Medion er een 6 cells type bij had geleverd zou hij tot 14 uur zijn meegegaan op die accu ipv nu max. 7 uur.

Laatste minpuntje: reclame software pre-installed (je weet wel, voor het gemak van de klant....... :r )
Inmiddels heb ik 13 stuks ashampoo verwijderd en 1 kaspersky.

De harddisk is traag en staat continu zachtjes te ratelen. Dat is dan wel weer het enige dat je hoort van deze notebook. Okay ik ben SSD verwend maar toch viel het me op dat bij grote bestanden er meer dan verwachte vertragingen optraden. Een scan met HD-tune leerde dat de doorvoersnelheden liggen tussen de 105 en 15 MB/s bij een acces time van tegen de 20ms. Dat is gewoon jammer, alles werkt prima hoor, maar dat kan beter. Waarschijnlijk is er ingeleverd aan snelheid ten bate van een laag stroomverbruik. Imho had Medion er verstandiger aan gedaan een 48GB/60GB SSD in te bouwen wat hem sneller, zuiniger, lichter en voordeliger had gemaakt. In de nabije toekomst zal ik trachten de HD, al dan niet tijdelijk, te vervangen door een SSD. N.B. dit type HD kost retail tussen de 50 en 70 dollar. Indien ik nu de keuze zou hebben om hem zonder HD te kopen voor 5 tientjes minder zou ik het onmiddelijk doen.

HD tune Temash

Handleiding:

Drivers:

Conclusie:
Naar mijn bescheiden mening de beste en meest bruikbare Netbook tot dusver. Niet alleen goed betaalbaar maar vooral een hele goede "bang for the buck". Denk daarbij aan het multitouch screen, de hoge resolutie (1366x768) op het 10 inch scherm en de complete uitgebalanceerde performance. De CPU doet wat hij moet doen op een vlotte en soepele manier onder Windows 8. Het GPU gedeelte is zelfs spectaculair snel, zeker gezien het verbruik. In Cinebench haalde het grafische gedeelte van deze APU 25 procent van de Radeon HD4870 score. Simpel gezegd, dit is als een Netbook hoort te zijn.

Verbeter puntjes zijn er ook, zo had een 6 cells accu (ipv 3 cells) deze Medion een accuduur meegegeven tussen de 10 en de 14 uur. Zonder harddisk had hij bovendien voordeliger kunnen worden verkocht, de retail waarde van deze harddisk ligt nl. tussen de 50 en 70 dollar. Zonder deze harddisk maar met bv 48GB aan SSD chips was hij bovendien lichter, minder kwetsbaar, zuiniger en veel sneller geweest.
Voor de tweakers onder ons is het jammer dat er geen makkelijke toegang is tot het geheugen en de HD.

Voor zover ik heb kunnen vinden is deze "review" van Temash A4-1200 een Wereldprimeur.
....en dat zo maar met een Medion van Bart Smit om de hoek...... :P

Heb jij ook een Medion Akoya E1318T?

Ik twijfel tussen deze tablet en de Asus Transformer Book T100TA. Ik wil hem puur gebruiken om wat te surfen, Netflix, Office (hebben ze allebei), YouTube, eenvoudige games zoals Wordfeud.

Als voordeel van de Asus zie ik dat je het scherm los kunt maken van het toetsenbord. Daar in tegen heeft de Medion 500GB schijfruimte.

Welke zou je mij adviseren?
Stel jezelf een hele simpele vraag.

"Heb ik 500GB opslag nodig?" Nee? Asus. Ja? Medion.

Ik denk het niet.

Hou overigens in gedachten dat het zeer zeker een aanrader is om een SSD in de Medion te bouwen, de standaard hdd is niet geweldig snel.
Zoals ik eerder al heb aangegeven bezit ik al een aantal jaren een Medion E 1210 die ik heb overgezet van XP naar W7 ultimate en op een seagate 500 Gb hybride schijf.Deze loopt nog steeds als een tierelier, 45 sec max opstarten.Het enige ongemak is dat het schermweergave net iets te krap is.
Heb nu de notebook van Aldi gehaald en wil dit transformeren naar W7 en een hybrid schijf.
Kan iemand mij zeggen welke hybrid schijf in aanmerking komt hiervoor?
Heb de drivers hierboven gezien dus dat moet geen probleem zijn.
Ben ik op W7 wel de touch functie kwijt ?
Ik word dit jaar tachtig en kan met mijn grote handen niet overweg met het ! steeds ongevraagd wisselen van schermen!
En ja, met alleen de originele schijf is het tov mijn oude E 1210 een trage bak.
Bij voorbaat dank,
Arie
Ik probeer Windows op een SSD te installeren maar ik kom er absoluut geen steek verder mee.
Ik heb een Samsung Evo 240 ssd erin geplaatst, booten vanaf de sd gaat prima maar verder installeren ho maar. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen? USB Sticks met Windows erop heb ik nimmer aan de praat gekregen dus dat is denk ik geen optie. Enige tips? Heb nu een laptop waar ik dus niks aan heb tenzij ik die oude trage HDD er weer in plaats.

Hij blijft hangen na het press a key to boot from cd vervolgens krijg ik een medion scherm en daarmee is het eigenlijk klaar.

Edit : Nevermind na het instellen van IDE in de bios gaat de setup wel starten hopelijk loopt alles zoals het hoort

Edit 2 : Ik moet wat meer geduld hebben, alles werkt inmiddels en de laptop draait als een zonnetje, wel jammer dat ik alleen de originele cd die bijgeleverd was kon gebruiken. Ik had liever een versie geïnstalleerd waar 8.1 al inzat. Dat had een hoop tijd gescheeld. Vandaar dat mijn USB Boot stickjes niet werkten.

Overigens ik zag hier wat berichten voorbij komen met bluetooth wat niet zou werken. Dit werkte eerst ook niet met mijn oude installatie, maar inmiddels (ook na de upgrade naar 8.1) werkt deze dus wel onder 8.1. Ik heb niks qua drivers gedaan behalve die van de originele cd geïnstalleerd

[Reactie gewijzigd door netblade op 6 februari 2014 21:56]

Hallo,
Heb net als Netblade problemen met installeren van win 7.
Na het plaatsen van een nieuwe geformatteerde Seagate hybrid schijf etc kan ik niet W7 installeren omdat of de schijf komt niet langs security check of hij komt niet verder als het woord Windows bij installeren.
Het lukt mij niet om de juiste EFI instellingen te vinden , kan iemand mij op het juiste spoor zetten.
Ik heb de win 7 drivers en het touch installatie van MS voor win 7 .
Ik hoop het spul aan de gang te krijgen voordat ik 80 jaar ben over een paar maanden , ben nu dus 79 jaar maar nog altijd gedreven.
Heb een DVD unit op USB aangesloten.
Wie heeft de juiste tip ?
Arie

Heb nu starting windows op het scherm staan maar er gebeurt niets !?

[Reactie gewijzigd door alipapa op 21 februari 2014 17:59]

Openen van de Notebook.

Voor het verwisselen van een HD in deze notebook is alleen een kleine ster schroevendraaier en een bankpas oid nodig.
Batterij los, laadkabel los, daarna aan de bovenzijde van het toetsenbord de pas in de rand drukken , de rand zal iets zakken en laat dan vier kleine lipjes zien, als de pas daaroverheen gehaald wordt zal het toetsenbord iets omhoog komen.
Houdt het toetsenbord omhoog en heel licht onder spanning, de nokjes die aan de zijkanten zitten om het toetsenbord vast te houden zullen losklikken , zo niet ook daar de pas even langs halen.
Het bord zit nu alleen nog vast met een lintkabeltje, als je voorzichtig aan het groene lipje trekt schuift de lintkabel los.
Het ramgeheugen is nu direct toegankelijk, kan zo los geklikt worden.
De metalen plaat boven de HD zit met 7 schroefjes vast, als deze eruit zijn kan de plaat aan de bovenzijde iets gelicht worden zodat de twee nokjes rechts boven vrij zijn, de metalen plaat kan nu weggenomen worden door hem eerst iets naar boven te schuiven (+/_ 0,5 cm).
De HD zit onder een metalen plaatje dat aan de rechterkant vastklikt, plaatje iets lichten en naar rechts schuiven.
Plaatje met HD komt nu vrij, HD zit met 2 schroefjes vast.
Terugplaatsen van alles gaat in omgekeerde volgorde maar alleen met het lintkabeltje bevestigen is het even op passen, drie handen is wat makkelijker maar met twee gaat het na wat proberen ook.
Op het lint kabeltje staat een witte streep, schuif dit voorzichtig en evenwijdig onder het ook witte klemmetje en tot aan de streep en druk het klemmetje ergens mee voorzichtig naar beneden, als het goed is klikt dit links en rechts dan vast. Zorg dat dit goed evenwijdig zit !!

Ik heb er nu een nieuwe 500GB Hybrid schijf van Seagate in zitten, het zou moeten werken als een tierelier als ik W7 erop heb gezet maar ik krijg tot op heden W7 niet op de schijf met een DVD-USB setje !?

Wat vroeger de bios was is nu iets (voor mij ) nieuws , het lukt mij niet om van de DVD-USB te booten ?
Dus als iemand mij kan vertellen wat ik moet doen ,cq fout doe , dan zou ik U zeer erkentelijk zijn.

GR
Windows 7 heb ik niet geprobeerd, Windows 8 doet het wel vanaf de dvd die is bijgeleverd. Ik heb hem ook alleen via dat dvdtje kunnen installeren, via usb of windows 7 vanaf de dvd wil die niet pakken
Ik heb er zelf een aangeschaft toen bij de Aldi.Ze zijn bij Medion site te bestellen.Een slimme Duitser heeft een review geplaatst hoe de laptop te openen is.(Medion akoya t1318e.DE)
Ik ben er zelf tevreden mee als zijnde minilaptop en gezien het feit dat Windows + Office er bij zit voor deze prijs tel op je winst.
een prbleem in deze is dat mijn printer een Epson DX 4450 er niet op werkt even als de wat oudere versie van Steinberg core (beide USB) vind ik vreemd.
Verders voldoet deze aan mijn eisen. GR GJG
Ik kan de genoemde link helaas niet vinden, anders zou ik hem in de review kunnen plaatsen......

Oudere printers en scanners zullen altijd een probleem blijven bij nieuwere OS-en.
Er zijn soms wel workarounds in de vorm van algemene Twain drivers te vinden.

Fabrikanten van dergelijke hardware vertikken het om nieuwe drivers per OS uit te brengen zodat je verplicht word tot aanschaf van nieuwere hardware..... :F
Nette review, ik heb zelf een veel snellere maar ook lompere 15.6" laptop met 256gb SSD (kent de luxe van een SSD :P ) maar zou de Medion wel nemen, in plaats van een chromebook.

Voor school (muziek en documenten) zou hij erg handig zijn, en dan voor ondertussen een potje GTA SA, zou zelf de HDD eruit halen (kun je zo voor 20 a 30 euro verkopen) en een 64gb ssd (iets van 50 euro) erin bouwen, zou mij dus iets van 310 a 320 euro kosten, handig voor school dus.
105 MB/s is best wel traag, heb hier een desktop versie staan. 192 MB/s ;)
Over Ashampoo software heb je gelijk, het is troep. Zeker die in Metro zijn geïnstalleerd. Daar duurt het laden ontiegelijk lang en de GUI is een zooitje :/
Heeft iemand met deze laptop ook het probleem dat batterij soms mysterieus snel defect gaat?
Ik heb nu reeds 2x voorgehad dat op 1 week tijd de batterij van goed functioneren naar volledig onbruikbaar gaat.
Het lijkt erop dat de batterij in standby blijft leeglopen tot hij volledig defect is waar ik zou verwachten dat de laptop op een bepaald moment volledig uitschakelt om de batterij te sparen.
Resultaat is nu dat de laptop zelfs geen seconde op batterij wil werken.
Hallo,
Eindelijk is het mij gelukt win 7-64 te installeren op deze notebook, een probleem is nu nog dat ik geen internet heb want de netwerkdriver, Ethernet, SM bus en USB controller en iets onbekends is niet geinstalleerd.
Van de win 8.1 en win 7 DVD lukt het niet dit te installeren via apparaat beheer?
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit fix?
1 ... 4 5 6