Medion Akoya E1318T Review

trm0001 10 september 2013, laatste update op 23 december 2015, 67.297 views

Medion Akoya E1318T

Per dec 2015: Nu gebruikt verkrijgbaar voor bedragen rond de 130 euro is dit een extreem koopje vanwege zijn compleetheid: Touchscreen, USB3.0, HDMI, W10 en grafische prestaties. Nadelen blijven de relatief lastige upgradebaarheid & trage HD.

Pluspunten

• Hoogste Schermresolutie voor een 10 inch
  • Laag Verbruik
  • Touchscreen
  • W8 meegeleverd op CD/DVD
  • Zeer goede grafische prestaties, zeker gezien het verbruik+kostprijs

Minpunten

• Onderkant niet te openen (HD/Geheugen)
  • Windows 8
  • 3 Cells accu (met een 6 cells accu zou deze netbook 10 tot 14 uur meegaan)
  • Relatief zwakke CPU (maar wat verwacht je van een APU max. 3,9Watt -cpu+gpu- ?)
  • Harddisk maakt hem onnodig traag (tov SSD), blijft maar ratelen....

Medion Akoya E1318T (TEMASH A4-1200)

bovenkant

Technische specificaties:
AMD A4-1200 APU met AMD Radeon HD 8180
25,4 CM/10”LED backlight multitouch-breedbeeldscherm HD-resolutie van 1.366 x 768 pixels.
Digitale HDMI-audio/video-uitgang.
High Definition Audio met 2 luidsprekers met Dolby Advanced Audio v2.
4GB DDR3L SDRAM-werkgeheugen.
500 GB S-ATA harde schijf.
LAN IEEE 802.11n & Bluetooth 4.0-functie.
Gigabit LAN netwerkcontroller (10/100 Mbit/s).
Ingebouwde HD webcam met microfoon.
MEDION Solid-toetsenbord.
Li lon accu met 3 cellen.

Aansluitingen:

Windows 8.
Windows Essentials.
Office 2013.
YouCam en powerDVD.
Uitgebreid packet met windows 8-apps.
Kapersky Internet Security 2013 testversie voor 90 dagen.

Extra specificaties:
Temash A4-1200 APU TDP's: 3,9W Max. TDP - 2,3W Avg. TDP - 1,2W Idle TDP
3 Cells Li-ion Accu capaciteit: 33,75Wh (3000mAh x 11,25V)
Hitachi 5400rpm HTS545050A7E680 1,6 Watt typical power 4,0 Watt max power HD
Kensington lock.
Afmetingen LxHxB (mm): 186 x 27,5 x 266
Gewicht: 1,28KG

Bijzonderheden:
Meegeleverde CD/DVD met W8 !
Multitouch scherm
Volledige versie van MS Office 2013 incl. licentie
Uitklapbare Ethernet port RJ-45
Aan en uit schakelaar op de voedingsadapter
Beeldscherm is uit te schakelen terwijl de notebook verder gewoon doorwerkt

N.B. van deze notebook bestaat ook nog een variant met een 1TB harddisk, dat is de E1317T

Platform & Temash A4-1200
platform

Eerste test resultaten.

Energieverbruik:
8 Watt Idle verbruik op netstroom.
6 Watt Idle scherm uit op netstroom.
14 Watt Maximaal verbruik benchen op netstroom.
0 Watt Standby stand op netstroom.
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 5,5 uur (Standard settings)
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 7,0 uur (Power savings settings)
(gemeten met de cresta stroommeter aan het lichtnet dus inclusief adapter)

Van alle onderdelen van deze Notebook lijkt de APU Idle het minst te verbruiken:

Stroomverbruik in mWatt per onderdeel
Adapter inefficiency (est.) 1600 mW
5400rpm HD (known) 1500 mW
Screen (detected) 2000 mW
APU (known) 1200 mW
Mainbord & rest (est.) 1700 mW

Cinebench 11,5 (64Bits):
OpenGL: 7,18 FPS Avg power usage: 10 Watts
CPU: 0,45 PTS Avg power usage: 9 Watts
(Cinebench: A4-1250 9 Watt TDP: OpenGL: 9FPS, CPU 0,48 PTS, -geleende externe data-)

N.B. Onder Cinebench scoorde de A4-1200 Temash maar liefst 25 procent van de Radeon HD4870 FPS.
Dit is vooral heel erg knap doordat Temash sub 4 Watt verbruikt en de Radeon HD4870 200 Watt verstookt.
Daarmee is Temash ruim 12 keer energie efficienter voor dit onderdeel dan de HD4870

Vergelijkings tabellen 4 Mobile APU's en 2 Mainstream desktop APU's:

Specificaties en Future Mark 3D 06.
info & 3D06 libre

Cinebench 10, Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 20 libre

Cinebench 11,5 ,Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 11 Libre

...met dank aan Daos voor tips om betere tabellen te krijgen in deze review !

3D Mark 13:
ICE STORM: 11930 3D marks (IS-2 75FPS AVG / IS-3 50FPS AVG / IS-4 18FPS AVG)

Fish Tank test (microsoft IE10 browser grafische test):
1 visje tot en met 100 visjes: Max. FPS (60)
250 visjes: 52 FPS

Windows 8 prestatie index:
Processor: 3.0
Geheugen: 4,7
Grafisch desktop: 4,0
Grafisch Games 5,7
Harddisk: 5,9

Eerste Ervaringen:
De eerste indrukken zijn ronduit positief, hij is ruim snel genoeg, grafisch zelfs heel erg snel, verbruikt bijna geen energie. De notebook en adapter blijven dan ook heel erg koel, dus ook geen ventilator geruis. Het scherm is op 10 inch formaat een verademing qua resolutie en touch. Dit is hoe netbooks horen te zijn ! Daarnaast krijg je er een volledig office pakket bij in de vorm van office 2013 + Windows 8 op CD/DVD. Het feit dat ik hem om de hoek kon ophalen tegen netto 305 euro inclusief 2 jaar garantie maken het in ieder geval een geslaagde aanschaf.

Nadelen zijn er ook, de onderkant valt niet te openen om makkelijk een harddisk of geheugen te kunnen vervangen, deze harddisk is bovendien traag, waarover later meer. Daar komt nog bij dat ik geen fan ben van MS Windows 8. Dat de cpu niet heel erg snel is (mainstream) maar wel snel genoeg voor de allerdaagse taken had ik verwacht, toch is hij in de praktijk sneller dan ik in gedachten had (boven Brazos niveau). De accu vind ik dan wel echt een misser. Wanneer Medion er een 6 cells type bij had geleverd zou hij tot 14 uur zijn meegegaan op die accu ipv nu max. 7 uur.

Laatste minpuntje: reclame software pre-installed (je weet wel, voor het gemak van de klant....... :r )
Inmiddels heb ik 13 stuks ashampoo verwijderd en 1 kaspersky.

De harddisk is traag en staat continu zachtjes te ratelen. Dat is dan wel weer het enige dat je hoort van deze notebook. Okay ik ben SSD verwend maar toch viel het me op dat bij grote bestanden er meer dan verwachte vertragingen optraden. Een scan met HD-tune leerde dat de doorvoersnelheden liggen tussen de 105 en 15 MB/s bij een acces time van tegen de 20ms. Dat is gewoon jammer, alles werkt prima hoor, maar dat kan beter. Waarschijnlijk is er ingeleverd aan snelheid ten bate van een laag stroomverbruik. Imho had Medion er verstandiger aan gedaan een 48GB/60GB SSD in te bouwen wat hem sneller, zuiniger, lichter en voordeliger had gemaakt. In de nabije toekomst zal ik trachten de HD, al dan niet tijdelijk, te vervangen door een SSD. N.B. dit type HD kost retail tussen de 50 en 70 dollar. Indien ik nu de keuze zou hebben om hem zonder HD te kopen voor 5 tientjes minder zou ik het onmiddelijk doen.

HD tune Temash

Handleiding:

Drivers:

Conclusie:
Naar mijn bescheiden mening de beste en meest bruikbare Netbook tot dusver. Niet alleen goed betaalbaar maar vooral een hele goede "bang for the buck". Denk daarbij aan het multitouch screen, de hoge resolutie (1366x768) op het 10 inch scherm en de complete uitgebalanceerde performance. De CPU doet wat hij moet doen op een vlotte en soepele manier onder Windows 8. Het GPU gedeelte is zelfs spectaculair snel, zeker gezien het verbruik. In Cinebench haalde het grafische gedeelte van deze APU 25 procent van de Radeon HD4870 score. Simpel gezegd, dit is als een Netbook hoort te zijn.

Verbeter puntjes zijn er ook, zo had een 6 cells accu (ipv 3 cells) deze Medion een accuduur meegegeven tussen de 10 en de 14 uur. Zonder harddisk had hij bovendien voordeliger kunnen worden verkocht, de retail waarde van deze harddisk ligt nl. tussen de 50 en 70 dollar. Zonder deze harddisk maar met bv 48GB aan SSD chips was hij bovendien lichter, minder kwetsbaar, zuiniger en veel sneller geweest.
Voor de tweakers onder ons is het jammer dat er geen makkelijke toegang is tot het geheugen en de HD.

Voor zover ik heb kunnen vinden is deze "review" van Temash A4-1200 een Wereldprimeur.
....en dat zo maar met een Medion van Bart Smit om de hoek...... :P

Heb jij ook een Medion Akoya E1318T?

Hoi,

Zijn er nog meer ervaringen met deze netbook? Ik denk eraan om de AKOYA E1317T te kopen en dan de ingebouwde HD te vervangen door een SSD.

Vroeger had ik een Toshibe NB305 met een Atom N455 processor. Ik veronderstel dat de AMD processor in deze Medion toch minstens even goed is?

Waar ik me het meeste zorgen over maak is de accuduur. Haal je hier in de praktijk makkelijk 5 uur mee (internetten, office...)?

En valt het toetsenbord een beetje mee?

Thx!
@Frepelkweeltje:

Waarom je de Medion Akoya E1317T zou willen kopen wanneer je exact dezelfde notebook kan krijgen voor 35 euro minder bij B.S. is mij een raadsel, maar voel je vrij om je eigen afwegingen te maken.

De Atom 455 is qua CPU ongeveer 40 procent langzamer dan de Temash A4-1200.
Grafisch is de Temash A4-1200 APU ruim 6 keer zo snel als de GMA3150 (@ Atom 455).

5 uur op de akku is geen enkel probleem, 7 uur op energiebesparing.

Toetsenbord valt onder ergonomie en moet ik nog doen. Op zich valt er prima mee te werken maar het blijft qua formaat een 10 inch model dus nooit te vergelijken met een Full-size desktop ramplank.

Tot slot heeft de HD vervangen door een SSD vooral zin wanneer je een zuinige SSD plaatst. Immers wanneer je een SSD plaatst met veel opslag en hoge snelheden kan het zo maar zijn dat de SSD 3 keer zo veel stroom verbruikt als de CPU+GPU samen. Imho is dat water naar de zee dragen........
@trm0001
De versie van Bart Smit is een op=op aanbieding.
Vermoedelijk om deze nieuwe laptop te promoten, waarna Medion deze voor iets meer geld zelf op de markt zet.

Ik heb deze laptop voor mijn zoontje bij de Bart Smit gekocht. Na 15 minuten terug gebracht daar deze aan gaf dat hij reparatie uit moest voeren (software!?) en daarna reparatie mislukt.
Meteen een andere gekregen en deze werkt goed, leuke laptop om werkstukken op te maken.
Harddisk geluid vind ik niet storend, de harddisk van mijn desktopcomputer maakt meer lawaai.

Twee weken garantie via Bart Smit, daarna tot twee jaar garantie via Medion.

Mede gezien de bijgeleverde software is dit mijns inziens een aanrader voor scholieren vmbo / havo niveau.
Morgen verkoopt Aldi België de MEDION® AKOYA® E1318 (MD 99240) à 290€ ( http://nl.aldi.be/aldi_mi...h_10_48_5_1081_12798.html)

Is dit hetzelfde toestel als de AKOYA E1318T bij Bart Smit?

Volgens de specificaties heeft de "Aldi" netboog maar 2GB RAM!
Zo te zien is het model bij de BE Aldi identiek aan die van NL Bart Smit op het geheugen na.
(N.B. de prijs is met 299 euro ook identiek)

Waar de diverse varianten van dit type kunnen verschillen is:
De Harddisk
De geinstalleerde Software
Het werkgeheugen
Meegeleverde DVD's met software
De prijs

Alle andere zaken zullen gelijk blijven: scherm, cpu/gpu, interfaces, akku, formaat, gewicht etc.
Ik heb in Windows 8 (opnieuw geïnstalleerd) dat als ik uit standby kom de WiFi adapter helemaal niet meer reageert. Bij uitzetten loopt 'ie vast. Alleen een herstart verhelpt het probleem. Duidelijk iets met power states en drivers, maar hebben jullie dat ook met de standaard installatie?? Als het werkt, staat in Apparaatbeheer -> Realtek RTL8723BE -> Energiebeheer het eerste vinkje aan of uit?

Merkt iemand ook dat de kleinste knopjes (~, /, pijltjes) alleen werken als je er midden/onder op drukt, niet als je ze aan de bovenkant raakt? Beetje irritant, maar went wel.

Twijfel nog tussen Elementary OS (is nog helemaal nieuw voor mij, ziet er clean uit en het opstarten van programma's schijnt te zijn geoptimaliseerd, al kan dat gewoon een soort prefetching zijn ofzo, dus nutteloos voor SSD) en Linux Mint XFCE (mij het meest bekend, maar daardoor ook een beetje saai geworden :P). Iemand al iets draaien op deze bak? Tegen compatibiliteitsproblemen aangelopen? Welke distro draait ok?

[Reactie gewijzigd door guillaume op 2 oktober 2013 14:50]

Inmiddels heb ik de Medion geopend en de HD verwijderd. Ik heb op een 64GB XDHC kaart (in de cardreader) Ubuntu weten te installeren vanaf een externe DVD. Nu komt het: opstarten wil hij dus niet vanaf die XDHC kaart ! Erop installeren lukt wel maar er vanaf Booten kun je blijkbaar wel vergeten.
Ook wilde W8 vanaf de meegeleverde CD/DVD niet installeren op de 64GB kaart (w8 zag hem wel).

Het heeft er dus alle schijn van dat deze Medion via o.a. Secure Boot en W8 samen met de lastig & onprettig te bereiken hardware behoorlijk is dichtgetimmert.

Ik ga nu Ubuntu installeren op een SSD en kijken of dat beter gaat.

Later volgt er een update met foto's van het binnenwerk en linux.
Het lukt me niet om met een USBstick te booten.
Elke keer gebeurt er iets geks in het UEFI/BIOS:

1. de optie bij SecureBoot blijft niet staan - floept weer terug naar disabled
2. de volgorde (USB, daarna USB-CD en daarna booten van de harde schijf verdwijnt als ik een USBstick gebruik. De opties USB en USB-CD veranderen in een IPV6 en IPV4code.
3. Als ik de Windows8-CD gebruik met de optie USB-CD, gaat het wel goed.

Maar het belangrijkste is: als ik wil klooien met Windows8, dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om e.e.a. te herstellen met een goede image. Vandaar dat True Image benaderen via en CD of een USBstick van belang is.
Het ziet er naar uit dat die secure boot een venijnige blokkade is die onze vrijheid beperkt om deze Medion netbook anders te gebruiken dan Medion in gedachten heeft.

Ook vanaf de cardreader is geen boot mogelijk.
Installeren vanaf een extern DVD station gaat wel.
Ik ben niet bekend met True Image maar wanneer dat werkt met CD/DVD mag het geen probleem zijn.
Het is een beperking bij alle nieuwe medion laptops/netbooks etc.

Zeeeeer frustrerend, het is bijna onmogelijk om nog windows 7 of een linux distri te installeren op de nieuwe laptops.

Je moet echt zoeken naar een laptop die b.v. nog W7 pro heeft, zelf laatst maar een Lenovo E540 gehaald om van het gezeur af te komen.

Draai nu gewoon dualboot met Ubuntu en W7 Pro.
Sterker nog: hij start niet alleen niet op met de CD, maar ook niet met de geinstalleerde True Image.
Het lijkt wel of deze machine alleen maar met Windows8 van Medion kan opstarten en dat alleen van de harde schijf.
@ onder & boven:

Nadat ik de harddisk verwijdert had kon ik dus gewoon Ubuntu installeren op een SD card.

Dus het kan wel. Alleen wilde hij later niet opstarten vanaf die SD card.

Dankzij secure boot heeft hij dus een boot probleem vanaf externe bronnen, cardreader / usb.
(USB CD/DVD werkt dus wel goed om vanaf te booten)

Wat ik ga doen is Ubuntu installeren op een interne SATA SSD ipv de HD.
Dat zou moeten werken net als W7 en W8.....

In ieder geval is secure boot een bijzonder slechte keuze geweest welke ik heel graag verwijderd zou zien. De bedenker hiervan mogen ze wat mij betreft direct opknopen.

Wellicht dat er in de toekomst iemand is die een alternatief Bios maakt waarmee secure boot permanent valt te disablen ? (zitten wel risico's aan)
Dat heb ik nu dus (alleen heb ik gewoon Windows 8 geïnstalleerd op die SSD en komt Linux later) en ik kan bevestigen dat een SSD intern ipv de HDD gewoon werkt.
De vraag is: ligt dit

1. aan de door Medion geinstalleerde Windows8 versie, die alles dichttimmert of ligt dit
2. aan het UEFI/BIOS, dat door Medion onveranderbaar is gemaakt.

In geval 1: helpt het om er een nieuwe Windows8 versie op te zetten? En kun je er dan ook een Windows7 opzetten? (waar ik heel tevreden over ben). Zou je dan wel in de instellingen kunnen rommelen?

In geval 2: helpt nooit meer iets of is er een klein venijnig vinkje dat ergens weggehaald moet worden.

Wie weet meer?
Volgens mij blijft secure boot uit vanaf het moment dat je 'm uitzet totdat je de netbook echt helemaal uitzet: ik heb een paar keer opnieuw opgestart en hij bleef iig uit.

Ik weet dat je sowieso kunt booten vanaf usb-harddisk, zo heb ik W8 geherïnstalleerd en nog een Linux distro (.iso op de usb-HDD via GRUB) gestart.
Het is me gelukt om er een nieuwe versie van Windows8 op te zetten. Kostte erg veel tijd en moeite: kon geen updates binnenhalen, veel programmas die ik heb, krijg ik niet werkend. Windows8 kan niet geactiveerd worden.

Zit nu vol heimwee te denken aan Windows7.
1. zijn drivers voor Windows8 ook geschikt voor 7?
2. kun je met Windows7 nog wel het touchscreen gebruiken?
Iemand enig idee hierover?
Werkt jouw WiFi nog nadat je uit standby komt?

[Reactie gewijzigd door guillaume op 9 oktober 2013 15:08]

Ja, die werkt. Zowel uit slaapstand als uit sluimerstand.
Overigens, ik zet de oorspronkelijke image weer terug. Ik heb teveel gelazer: kan niet activeren, kan veel programmas niet werkend krijgen etc. Wel jammer, want ik had een mooi slank besturingsssysteem.
Same here denk ik, ga proberen de .wim van de RECOVER partitie met behulp van de W8 installatie-bestanden van de meegeleverde DVD gewoon te installeren op m'n SSD.

Ik heb dus problemen met de netwerkkaart, er loopt e.e.a. niet lekker en videodingen doen maar raar: filmpjes willen gewoon niet altijd, in PotPlayer, Movie app, en WMP, Flash video doet raar in Firefox, IE en Opera (crasht of reageert pas na vele seconden op input), lijkt me allemaal te maken te hebben met hardware acceleratie van de videokaart.
virtueel toetsenbord

Hallo iedereen. Ik erger me al een tijdje aan dat steeds opduikende virtuele toetsenbord ! Kan je dat ergens uitschakelen? Mijn notebook denkt dat hij een tablet is!
;
Tx