Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

BooYooToo 9 september 2013, laatste update op 9 september 2013, 1.077 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Scherm resolutie
  • Leesbaarheid
  • Meerdere gebruikers met ieder zijn eigen notificaties, apps en instellingen binnen apps

Minpunten

• Bezel aan de lange zijden te klein om het apparaat goed vast te kunnen houden
  • Mist infrarood (om als afstandsbediening te kunnen gebruiken)
  • Automatische helderheid net iets te laag als het donker is

Dit is mijn eerste review. Graag zie ik de (constructieve) feedback tegemoet.

Al sinds de eerste tablets verschenen heb ik de tablet markt gevolgd. Toen de eerste Nexus 7 verscheen wilde ik die maar al te graag hebben, maar ik probeerde mezelf in te houden, door te vragen waar ga ik het nu echt voor gebruiken.

Voor surfen op de bank gebruik ik mijn telefoon, de appjes op mijn toestel werken gewoon. Het enige waarvoor ik dacht dat ik de tablet zou gaan gebruiken was lezen van boeken. En dat gaat nog steeds goed op ouderwets papier.

Toch kon ik de geek in mezelf niet bedwingen toen de nieuwe Nexus 7 released werd. Ik bleef de pricewatch in de gaten houden en toen coolblue (tabletcenter.nl) de eerste en enige vermelding had bestelde ik het apparaat direct.

Eerste indruk
Voor ik de details induik eerst een korte eerste indruk.

Ik heb het apparaat nu 2 dagen kunnen gebruiken. Ik was eerst wat teleurgesteld in de grootte van het apparaat en het scherm. 7" leek eenmaal in mijn handen toch wel aan de kleine kant. Na gebruik viel dit mee. Waarschijnlijk komt dit door de hoge resolutie.

Ik heb nu vooral een boek gelezen en meteen kwam ik het eerste minpunt tegen: In portrait mode kan ik de tablet lastig vasthouden zonder met mijn duim op het scherm te komen. Ik weet dat de grote bezels voor veel commentaar zorgden op de voorloper, maar nu merk ik dat dat voor mij toch wel fijn geweest zou zijn. Als ik de tablet in landscape modus vasthoud kan ik mijn duim wel weer goed op de voorkant van het apparaat houden.

Momenteel is dat het enige grote minpunt dat ik heb kunnen ontdekken.

Ondanks dit ene grote minpunt ben ik wel blij en tevreden met de Nexus 7. De hoge resolutie en het feit dat meerdere gebruikers hun eigen apps en instellingen per app hebben maakt voor mij dat dit een hele fijne tablet is in gebruik.

Wat zit er in de doos
Niet veel :P
  • de tablet
  • een usb kabel
  • een net adapter
  • een klein boekje (wat ik niet gelezen heb
  • een klein papiertje (waarvan ik niet meer weet wat erop staat).
Bouwkwaliteit/Uiterlijk
De Nexus 7 voelt als een solide apparaat. Het materiaal aan de achterkant voelt heel erg zacht aan en maakt het een fijn apparaat om in de hand te houden. De randen zijn wat rond en aan de bovenkant van de ronding zit een voelbare rand. Het apparaat is hierdoor met 1 hand goed vast te houden (ook met mijn kleine handen). Hierbij houd ik 4 vingers aan de ene kant van het apparaat en de duim aan de andere kant.

Door de zachte afwerking voelt het af en toe alsof de tablet lichtjes naar beneden schuift. Echt grote verschuivingen heb ik hierbij niet meegemaakt.

Als ik de tablet probeer vast te houden met mijn duim aan de voorkant van het scherm, merk ik dat ik te weinig rand heb om mijn duim op te positioneren, zonder het touchscreen te raken. Voor mij wel een minpunt. Ik vind dat een fijnere manier om de tablet vast te pakken. Als ik het apparaat op zijn zij leg dan heb ik wel weer genoeg ruimte, maar voor het lezen van grote stukken tekst is deze zijde niet prettig. Misschien valt dit op te lossen door 2 kolommen tekst in mijn reader app in te stellen, maar toch zie ik dit als een minpunt.

De camera's zijn niet heel erg zichtbaar wat ik fijn vind. Voor de rest is er niets dat opvalt of in mijn ogen benoemd moet worden.

Software
Er zit android 4.3 op deze tablet. Hier zal ik niet veel over vermelden. Ik draai het al een poos op mijn Galaxy Nexus en weet niet zo goed wat de verschillen zijn tov oudere versies, omdat ik die al een poos niet meer heb gebruikt.

Wel zijn er een aantal zaken die ik de moeite waard vind te vermelden.

Na het doorlopen van het "setup" scherm begon het apparaat automatisch de apps van mij Galaxy Nexus te downloaden. Hier heb ik via de play store handmatig wat downloads geannuleerd, omdat ik deze apps niet wilde gebruiken op de tablet. Het downloaden en installeren duurde wel even. Ik heb de tijd en het aantal apps niet bijgehouden, want ik had nog wat andere dingen te doen. Dit betekende voor mij wel dat het apparaat gebruiksklaar was, zonder zelf handmatig veel apps op te zoeken en te installeren.

Hierna heb ik mijn vrouw als andere gebruiker toegevoegd. Onderaan het lockscreen zitten nu 2 bubbels waar je een gebruiker mee kan selecteren. Meteen op het lockscreen veranderen de lockscreen widgets en achtergrond naar die van de actieve gebruiker. Ook zie je meteen de notificaties van de active gebruiker. Na het unlocken zie je ook de achtergrond en widgets van de actieve gebruiker. Elke gebruiker heeft ook zijn eigen apps.

Pluspunt is dus dat wij beiden Chrome, Skype, of hangouts kunnen gebruiken met ons eigen account. Zij heeft in Chrome haar favorieten en ik mijn eigen favorieten, in Skype en hangouts hebben we ook ons eigen contactpersonen.

Voor mij is dit een superoptie!

Later in de avond was het scherm aardig gedimd, waardoor ik het minder fijn te lezen vond. Dit komt door de automatische helderheid. Toen ik het handmatig wijzigde was het weer goed. Dit handmatig wijzigen is overigens makkelijk te doen en verstoort je werkzaamheden niet heel erg. Via de rechterkant van de notificatiebalk klik je op het icoontje en er verschijnt een balkje over je scherm waarmee je de helderheid kan instellen.

Al met al is de software goed voor gebruik op deze tablet.

Geluid
Ik heb het apparaat niet gekocht om veel films te kijken, misschien af en toe een aflevering van een serie, youtube en muziek.

Voor dit doel is het geluid zeer goed!

Jammer is wel dat de speakers aan de achterzijde zitten. In landscape modus kunnen je handen/vingers dan voor de speakers zitten en het geluid dempen. Gelukkig is het geluid tot nu toe goed en luid genoeg. Ik heb het volume nog niet op zijn max hoeven zetten en weet dus nog niet hoe luid het apparaat kan zijn. Voor mij heel fijn, ik zal het apparaat voornamelijk thuis gebruiken en heel af en toe op reis, dus voor die omstandigheden is het geluid - zoals ik eerder al schreef - zeer goed.

De Nexus 7 is een fijn apparaat, dat klein genoeg is om lang vast te houden en groot genoeg om te gebruiken als e-reader. Verder is de software fijn in gebruik.

Het ene grote minpunt van de kleine bezels aan de lange zijde lijkt iets te zijn waar ik mee kan leven. De tijd zal het leren.

Misschien zal ik de review in de loop van de tijd updaten als ik andere inzichten heb.

Updates:
21-09-2013: Inmiddels heb ik het apparaat vaak gebruikt. De bezels zijn voor mij nog steeds een issue, ik probeer de Nexus nu zo vaak mogelijk in landscape te gebruiken, zodat ik er geen last van heb.

Verder heb ik een USB OTG kabel gekocht. Jammer genoeg werkt dat niet. Er zijn wat extra handelingen voor nodig (zoek op youtube). Het schijnt dat de Nexus hier geen last van heeft met CyanogenMod.

Omdat mijn vrouw de tablet ook gebruikt rommel ik liever niet met custom roms. Nu werkt alles wel goed. Met custom roms gebeurt het weleens dat een apparaat niet naar verwachting werkt/presteert.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?