WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

chocolatefeeble 7 september 2013, laatste update op 17 november 2015, 10.104 views

WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart

Update 27-10-2014: de twee schijven die ik nu heb werken nog steeds goed. Reden om de betrouwbaarheid weer met een ster te verhogen.

Pluspunten

• Mobiliteit waargemaakt.
  • Relatief goede prestaties, echter minder goed dan die van een gewone harde schijf.
  • Bijna onhoorbaar, doch trillingen voelbaar.

Minpunten

• Waardeloze betrouwbaarheid, één van de twee was DOA, maar de vervangende schijf is ook defect, met hetzelfde probleem.
  • Geen aan/uit-knop.
  • Veeleisend met stroomtoevoer, sluit hem aan op de juiste USB-poort.

Mobiliteit Score: 5
De prijs is goed voor een portable HDD met deze capaciteit. Deze is aan de lage kant, maar niet uitmuntend laag met de Toshiba STOR.E Basics 1TB met een nog lagere prijs.

Prestaties
De prestaties zijn goed. Hieronder een benchmark van CrystalDiskMark 3.0.2 x64 met USB 3.0.

[img=620]J8o0Zfbk[/img]
Deze prestaties liggen net iets hoger dan die van de Seagate Expansion Portable 1TB in deze review.

Featureset
Deze externe HDD is volledig USB-powered en heeft geen aan/uit-knop. Bovendien is de HDD veeleisend met stroomtoevoer, op sommige USB-poorten werkt hij niet goed. De USB 3.0-kabel die erbij zit is ongeveer 47cm lang. De HDD doet zijn werk plug&play en daarmee beoordeel ik de features als voldoende.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Eén van de twee exemplaren was DOA. Deze viel plotseling uit na een paar minuten. Na opnieuw aansluiten deed hij het weer een paar minuten, en viel dan uit. 'Viel dan uit': de partitie werd plotseling uninitialized. De stabiliteit en betrouwbaarheid is dus slecht. Een stabiel & betrouwbaar product hoort niet DOA te zijn.

Mobiliteit
Met afmetingen 15 mm (hoogte) x 111 mm (lengte) x 82.0 mm (breedte) past deze HDD bijna in je broekzak. De vergelijkbare Expansion Portable 1 TB van concurrent Seagate heeft afmetingen 15.5mm (hoogte) x 122.3mm (lengte) x 81.1mm (breedte), en is dus ruim een cm langer en net als de WD volledig USB-powered. Een uitstekend mobiele drive, dus, een extra cm speelruimte.

Geluidsproductie
De schijf is bijna onhoorbaar. Geluidsproductie is dus uitstekend. De trillingen zijn zeker wel voelbaar.

Warmteproductie
De schijf wordt warm, maar niet extreem. Eigenlijk zelfs laag in vergelijking met andere externe schijven. Daarmee is de warmteproductie goed.

EDIT: De WD Elements die de DOA-schijf vervangt, is ook defect, en op dezelfde manier. Dit is natuurlijk onacceptabel, dus de beoordeling stabiliteit & betrouwbaarheid heb ik aangepast van slecht naar waardeloos.

Update 25-02-2014: Inmiddels werk ik al een paar maanden met twee goed functionerende schijven van dit type. De tweede vervanging werkt tot nu wel gewoon. Reden om de betrouwbaarheid met één ster te verhogen.

Heb jij ook een WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart?

Vraagje, waarom is de HD als grote H: 37% (92/248GB) ik zou verwachten dat daar +- 1000GB staat :).

Tis maar dat je uw benchmark zeker op de juiste schijf hebt zitten draaien ;)

[Reactie gewijzigd door Nactive op 15 september 2013 19:09]

Ik heb er meerdere partities op gecreëerd. :)
Heeft die een led of iets dergelijks dat laat zien dat die actief is?
Ja, een klein wit stipje links naast de USB-ingang.
Heb je die 2e DOA schijf wel eens op een andere computer of device getest? Het is wel heel toevallig dat je vervangende schijf ook DOA is, mijn ervaring is dat er dan meestal een andere oorzaak is aan te wijzen die de problemen veroorzaakt.
Het is niet nodig de schijf op een andere machine te testen, WD's eigen diagnostische tool, Data Lifeguard, geeft "Too many bad sectors" aan en HD Tune Pro's error scan stopt meteen.
Ah, dan is het wel duidelijk inderdaad! Bedankt voor je reactie!
Nou dat zou ik niet zomaar zeggen hoor. Hoe kan een gloednieuwe HDD al teveel Bad sectors hebben? Dan is er of iets gruwelijk fout gegaan bij het versturen of er is een oude schijf ingezet. Ik vind het allemaal niet zo heel duidelijk hoor.
Het zou kunnen dat ik een refurbished exemplaar terug heb gekregen. De schijven van de laatste update werken nog steeds goed. Ik zal de betrouwbaarheid weer met een ster verhogen. :)
Ik zou zeer sterk afraden deze te kopen. Er zit geen normale schijf in maar eentje met een apart PCB eraan vast, met usb connector, zonder SATA interface. Extra zuur als er een probleem is met je schijf, wat mij dus gebeurd is. Dan kan je hem dus niet even in je desktop bouwen als bijvoorbeeld de controler kapot is. Zie voor meer info deze website.

[Reactie gewijzigd door Whiskeyjack op 19 februari 2014 23:01]

Whiskeyjack,

OK, deze raad je zeer sterk af om te kopen,
maar....................welk merk en type zou je dan zeer sterk
AANraden ??? (moet wel een 1 TB versie zijn het liefst)

alvast bedankt voor je reactie
1tje met interne sata interface, en misschien een seagate ofzo. maar ja een steekproef van 1 zegt natuurlijk niet veel over betrouwbaarheid.