Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

Finraziel 8 september 2008, laatste update op 8 september 2008, 739 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • fit in de oren
  • prijs

Minpunten

• rubberachtige textuur van kabeltje
  • geen clipje om kabeltje mee vast te klemmen

De geluidskwaliteit van deze combinatie kan ik niet anders dan goed noemen, duidelijk beter dan de gratis dopjes die ik eerder bij apparaten gekregen heb. Het is voor mij echter de eerste keer dat ik in-ear dopjes heb en ik ben geen heel grote audiofiel, dus al te veel kan ik daar verder niet over zeggen. Wel was het een enorme openbaring om de kwaliteit te horen, zo hoorde ik ineens van alles in muziek die ik al jaren had en kon ik bepaalde teksten die eerder slecht verstaanbaar waren nu in een keer goed horen. En dat op de fiets! Wellicht niks nieuws voor de doorgewinterde audiofiel, maar ik vind ze geweldig :).

Ze zien er mooi uit en na 6 maanden redelijk intensief gebruik (elke dag om zen gedraaid in broekzak mee dragen) zijn ze nog als nieuw. Met de drie meegeleverde groottes van rubbertjes kun je zelf proberen waarmee ze goed passen. Bij mij zitten ze in ieder geval als gegoten (met de kleine rubbertjes). De enige reden dat ik de bouwkwaliteit en afwerking toch een goed geef ipv een zeer goed zit in de rubber coating die om de kabel zit, die vooral het gebruiksgemak flink onderuit schopt naar mijn mening. Het probleem is namelijk dat door die rubber coating het snoer heel makkelijk aan van alles en nog wat blijft haken, vooral aan kleding! Dat klinkt misschien best handig, maar in de praktijk blijkt dat het snoer bv wel omlaag zakt als jij je hoofd omlaag beweegt, maar dan tegen gaat stribbelen als je weer omhoog wil kijken waardoor je duidelijk voelt dat de dopjes bijna (of soms helemaal) uit je oren getrokken worden. Het wil me ook regelmatig gebeuren dat ik in het bewegen met mijn arm of hand het kabeltje raak en de oortjes per ongeluk mee trek. In eerste instantie werd ik hier echt helemaal gek van, maar het is nu iets beter te doen omdat ik er een clipje van een oude sonyericsson headset aan vast gemaakt heb, zodat ik het kabeltje in ieder geval aan mijn kleren kan clippen en deze niet meer omlaag zakt. Het gevolg is wel weer dat, om genoeg bewegingsvrijheid met mijn hoofd te hebben, ik een iritant lang stuk kabel rond mijn nek heb hangen dat nog wel eens tegen mij aan wil gaan staan en gaan kriebelen (en het staat vast ook niet zo charmant). Het kabeltje is namelijk ook net nog stug genoeg om niet netjes omlaag te vallen vanaf het clipje, maar een beetje te krullen.
Dit kabeltje, en het feit dat er niet standaard een clipje bij zit, is de reden dat ik het gebruiksgemak op slecht zit. Ik was nog aan het twijfelen of ik het niet op voldoende wou zetten omdat de oortjes op zich wel lekker zitten, maar voor mij is de rubber kabel echt te iritant daarvoor.

De prijs tot slot is natuurlijk wel geweldig. Ik heb ze destijds voor 25 euro gekocht bij bol.com, ik zie dat ze daar nu nog maar 20 euro zijn. Dat is op zich echt totaal geen geld voor deze kwaliteit oordopjes... Verder heb ik niemand anders gehoord die in dezelfde mate als ik ge´riteerd raakt van het kabeltje, dus misschien ligt het wel aan mij :).

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

Er is al een opvolger ;)
Neemt niet weg dat dit geweldige oordopjes zijn voor het geld. Ik heb ze ook gehad, en maandenlang met veel plezier gedragen. (heb nu Creative Aurvana's, ook leuk spul)
Enige minpuntje (persoonlijk) is dat ze niet echt 'helder' klinken, de stemmen worden vaak overstemd door de basstonen waardoor de 'achtergrondmuziek' vaak naar de voorgrond word getrokken, en de stemmen een beetje achterin blijven.