Diablo III, PlayStation 3 Review

Mrjraider 5 september 2013, 638 views

Diablo III, PlayStation 3

Pluspunten

• Contoles zijn uitstekend ingedeeld
  • COOP modus op de bank
  • Niet verplicht online te zijn

Minpunten

• De X toets word overmatig belast
  • Het automatisch richten werkt niet altijd even lekker

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 4

Diablo III het spel waar door de PC gebruikers toch behoorlijk naar werd uitgekeken. Het spel dat een vervolg is op Diablo II (duh) gaat verder waar het verhaal in principe is gebleven.
Ik heb het spel aangeschaft op 4 september bij de Bart Smit in zutphen en ik heb hier 57,- voor betaald
Ik kreeg er een leeg notitie boekje bij waarin ik aantekeningen kan maken. Grappig hebbedingentje is het wel.
(zie afbeelding 1)

Ik ga geen hele uitgebreide review schrijven aangezien veel van de punten ook in de PC review te lezen zijn en ik me hier vooral richt op het spel via de console.

Algehele indruk
Ik vind het spel eigenlijk best wel leuk en het heeft voor mij een beetje een Gaunlet feeling. Het verhaal tot dusver vind ik erg boeiend en erg interessant. Wat ik wel jammer vind is het feit dat alle belangrijke handelingen op de X zijn gezet waardoor deze toets overmatig word belast..
Jammer genoeg staan ook de ondertiteling standaard uit wat zorgt dat je niet alles kan verstaan. Een simpel start > opties > Gameplay lost dit op.

Gameplay
Het spel speelt vanaf boven, je kijkt als player vanaf boven af op je character en diens followers. Dit is best handig aangezien je vijanden dan al vanaf een afstand kan zien aankomen.
Als player krijg je quest na quest na quest opgedragen, ik voelde me na een half uur al een loopjongen in het spel. Kan ik niet mijn eigen weg gaan?? (NEEN). Tijdens die quests moet je vanalles doen, opzoek gaan naar dingen, hendels overhalen, verzamelen van dingen of vijanden verslaan. En na afloop krijg je de benodigde XP, gold en soms een item.
Richten van je wapen/character gaat (bijna)geheel automatisch door het spel zelf. Dit is best handig maar zorgt ook wel voor ergenissen je kan namelijk niet goed zelf wisselen van target. Je moet dan uit het gevecht stappen en goed "richten" om de gewenste target te selecteren. Maar aangezien het een "chop and slash" game is kan je ook gewoon domweg om je heen slaan in de hoop dat je niet te veel schade op loopt..

Besturing:
Het spel word bestuurd via de Dualshock controller van de Playstation 3. De volgende knoppen worden in het spel gebruikt voor de "skils"
Kruisje, vierkant, driehoek, rondje, R1, R2.
L1 word gebruikt voor potions en L2 heb ik nog niet kunnen ontdekken
Deze kan je in de loop van het spel naar wens indelen.
De linker analoge stick word gebruikt om te lopen en te draaien en de rechter analoge stick word gebruikt om te dodgen. Ik heb al ondervonden dat dodgen niet altijd even vlekkeloos verloopt, je dodged en bent dan op een afstand van een vijand maar dan word je als nog geraakt.. Dit kan natuurlijk ook aan mij liggen...
Zoals ik bij de algehele indruk al zei zijn de meeste handelingen op 1 toets gezet. Namelijk de X toets. Dit kan best handig zijn maar ook weer niet.
Via Start zet je het spel op pauze en zie je hoe je character eruit ziet met zijn of haar uitrusting. En via select kan je je character customizen en aanpassen naar wens.

CO-OP
Het spel kan zowel offline als online worden gespeeld. Gister heb ik samen met mijn moeder het spel Diablo III voor het eerst gespeeld.
Een groot pluspunt vind ik dat beide spelers goed herkenbaar zijn door middel van een gekleurde cirkel en een P1/P2/P3/P4 in beeld.
Een nadeel van de CO-OP is dat alles op 1 scherm, hierdoor kan je niet je eigen weg gaan en ben je gedwongen samen te blijven. Een ander nadeel is dat je bij het customizen of shoppen moet wachten op je beurt. Er kan maar een te gelijk wat doen.

- Ik ben nog niet online geweest dat komt nog indien ik hier tijd voor vind -

Gamefeeling
Het spel speelt goed en smooth op de playstation 3, laden gaat zeer vlot en je speelt zo door van Act 1 naar Act 2 en zo verder. Een raar iets waar ik tegen aan kwam is dat zodra jij een Logboek af laat spelen en vervolgens van dungeon level 1 naar level 2 gaat het verhaal doodnormaal door blijft spelen. Dit heeft bij mij een vastloper veroorzaakt. Wellicht hoort dit bij het spel en wellicht niet. Ik kan het niet met zekerheid zeggen..

Aangezien ik het spel pas 24 uur heb kan ik niet heel uitgebreid zijn in een review.
Als ik kort mag zijn dan is dit een zeer goed spel om te spelen, je bent ongemerkt toch een uur bezig met een quest en bijbehorende side quests. Het spel heeft een leuk verhaal en leuke classes om uit te kiezen. Ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal..

• Playstation 3

Heb jij ook een Diablo III, PlayStation 3?

"De X toets word overmatig belast"

Dit is al bij meerdere reviews aangekaart. Echter moet ik er bij zeggen dan ik liever m'n X misbruik dan dat ik me een ons klik op de muis. :P

"Het automatisch richten"

Het is een kwestie van gewenning. Ik heb er al een paar uur op zitten en moet zeggen dat ik dit fijner vind dan de PC-versie.
Automatisch richten is bij veel 3rd-person games op een console normaal.

Ik hoop dat je makkelijk kunt switchen tussen targets. Bij FFXIV (beta) was dit soms lastig.