iRiver iFP-995, 512MB (USB 2.0, Radio) Review

Makkelijk 15 augustus 2005, laatste update op 17 november 2015, 4.890 views

iRiver iFP-995, 512MB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Uitgebreid
  • Line-in
  • Zeer goede microfoon
  • Zeer goede radiotuner
  • Zeer goede equalizer
  • Gaat erg lang mee met ingebouwde accu
  • Heel goed geprijsd

Minpunten

• DBB levert niet echt resultaat op
  • Bediening is niet ideaal

Geluidskwaliteit Score: 5
iRiver iFP99x “the masterpiece” review

1 week geleden heb ik voor mijzelf de iRiver iFP995 gekocht. iRiver zelf noemt deze speler ook wel “the Masterpiece”. Het is te zien, en we zien het graag. Het was een impulsaankoop nadat ik een beetje aan het surfen was op mijn werk en veel interesse kreeg in deze speler. Het leek me in elk geval een goede vervanging voor mijn iRiver iMP450, de iRiver Cd-speler die ik had. Wat de iMP450 betreft was ik érg tevreden ben over kwaliteit, gebruiksgemak en accuduur (ik heb hem zelden hoeven opladen). Ik was wat minder tevreden over de equalizer (2 bands) en ik had ook wat meer geluidskwaliteit mogen verwachten.

Eerste Indruk

Ik maak de doos open en een scala aan accessoires komt me tegemoet. De speler is mooi, vind ik. De eerste dingen die me opvallen zijn het beschermhoesje, polsbandje en de meegeleverde sennheiser dopjes. Verder een hoop handleidingen die ik besloot niet te lezen in de veronderstelling dat er weinig verschil zou zijn met mijn mp3-cd speler. Die veronderstelling bleek te kloppen.

Featureset en uitbreidbaarheid
Een iRiver mp3 speler koop je omdat je in elk opzicht tevreden wilt zijn. Je wilt meer features dan een 30¤ speler van de blokker, je wilt er meer mee kunnen.
Wat kun je er mee?
- MP3, WMA, ASF, OGG files afspelen
- BMP plaatjes en TXT files bekijken
- FM Radio luisteren en opnemen op MP3 formaat
- Voice Recorder
- Via Line-in opnames maken op MP3 formaat

Ik zal de features op al deze punten bespreken.

- MP3, WMA, ASF, OGG files afspelen
Elk veelgebruikt formaat wordt ondersteunt en bij mij heeft hij nog nooit problemen gehad met bepaalde mp3tjes, iets waar veel goedkope spelers last van hebben. ID3 V1, ID3 V2 2.0, ID3 V2 3.0 en ID3 V2 4.0 worden allen goed ondersteund. Alle afspeelmogelijkheden die je nodig hebt zitten er wel in. Je kunt zelf kiezen welke afspeelmogelijkheden je kunt kiezen met het "play mode" knopje. Ook zit er iRiver's bekende (leuke) study optie in die het mogelijk maakt stukjes te herhalen. Verder is er een resume mogelijkheid om halverwege nummer te kunnen stoppen en weer verder te gaan als je de speler weer aanzet. Je kunt hierbij nog kiezen voor wel of geen fade-in effect. Ook leuk is de instelbare afspeelsnelheid.
Wat ik wel een beetje mis t.o.v. mijn iMP450 is de line-out.

- BMP plaatjes en TXT files bekijken
Met de iRiver iMP99x series kun je BMP plaatjes en TXT files bekijken. Jammer is wel dat txt files op een vast aantal karakters worden afgekapt. Iets vervelender is het dat JPG en GIF niet worden ondersteund. De resolutie van het schermpje is 160*128. Plaatjes op dit formaat kun je ook als achtergrond in het openingsmenu instellen, dat vind ik nog wel het leukst van de speler ;).

- Voice Recorder
Met de speler kun je stemmen opnemen, hij heeft silence detection en automatische volume aanpassing. Eventueel kun je ook werken met een externe microfoon, maar dan moet je line-in recording gebruiken voor de opname.

- Via Line-in opnames maken op MP3 formaat
Ook via de line-in kun je opnamen maken. Je kunt volume instellen en tevens stiltes detecteren en automatisch meerder bestanden aanmaken bij stiltes.

- FM Radio luisteren en opnemen op MP3 formaat
De FM radio kun je gebruiken voor opname. Je kunt presets opslaan. Je kunt zelfs instellen dat hij op een bepaalde tijd gaat opnemen. Verder kun je de speler ook nog als alarm gebruiken.

Kwaliteit

De geluidskwaliteit van een mp3 speler vind ik het belangrijkst. Mijn iRiver discman kocht ik destijds omdat ik hoge eisen stel aan geluidskwaliteit. Aan de ene kant was het loepzuiver en geruisloos. Aan de andere kant was de equalizer niet het beste wat ik had gehoord. Iedereen weet dat je nooit genoeg bas uit audio apparaatjes krijgt! Dat heeft 2 redenen. Aan de ene kant komt er nooit genoeg bas uit kleine headphones en oordopjes. Aan de andere kant "verlies" je het basgeluid al gauw door alle basgeluiden in de buitenlucht. Op de weg zijn de meeste geluiden bastonen, je merkt dan dat je pas genoeg bas uit je audio device lijkt te krijgen als je je oren en headphones bedekt met je handen. Sony heeft altijd een mooi DBB systeem gehad. Simpelweg verhoogd een dergelijk systeem de toonhoogte van de bassen tot een toon die je headphones wel snappen. Door middel van mooie berekeningen veranderd de toon niet. Mijn iRiver iMP450 had enkel een lullig 2 bands equalizertje. Ik had de bas altijd maximaal open staan, maar echt helpen doet het niet. Het levert vooral een verstoord geluid op. de iMP99x heeft instelbare DBB, Surround EQ óf X-Treme EQ. 3 keuzes dus.

DBB
DBB is het áánpassen van de harmonische eigenschappen van het geluid zodat de frequentierespons en het stereobeeld beter geschikt zijn voor kleine oordopjes of headphones. Typische hifi bastonen van rond de 60hz worden vervangen door hogere bastonen. Toch vind ik de bas erg matig met deze optie ingesteld.

Surround EQ
De surround EQ is een 5-bands equalizer die ook een surround effect toevoegt aan je geluid. Het is vergelijkbaar met SRS of Q-sound effecten. De bedoeling is dat je meer het gevoel hebt dat je in de muziek komt. Ik snap het idee en het klinkt werkelijk heel mooi. Met volle bas pomp je in de goedkoopste dopjes nog een hoop bas, je moet alleen uitkijken dat je je dopjes niet opblaast. Ik hou er persoonlijk niet zo van omdat ik het geluid liever zo hoor als de producer het bedoeld heeft. Sommige dingen worden wat harder dan ze bedoeld waren, en er komt wat galm over alles heen te liggen. Aan de andere kant kan het wel helpen om een voller geluid te krijgen in een drukke omgeving. Een kwestie van smaak.

X-Treme EQ
Dit is precies wat ik nodig heb. Een flinke 5-bands EQ. Op mijn sennheiser PMX 60 gooi ik de 50 en 200hz op +15, de 1k en 3k op 0 en de 14k op +09. Dan krijg ik een bijzonder goed geluid uit mijn headphone! Zonder rare vervorming van het geluid.

De EQ opties kun je limiten, zodat je geluid niet kan vervormen. Je krijgt wel een beetje compressie. Stel je limit de EQ. Je bas staat vol open, en op een bepaald stuk zit er heel veel bas. Dan wordt dat stukje wat zachter afgespeeld.

Wat meningen over nummers beluisterd met de iMP99x en mijn eigen sennheiser PMX 60 headphone:

- Morcheeba - Wonders Never Cease
Ik hoor de basdrum. Dat is heel knap bij dit nummer, hij is namelijk heel laag. Ondanks de enorme hoeveelheid compressie over mijn geluid is de zachtmoedige morcheeba stem met prachtige effecten eroverheen nog kraakhelder. Alles komt prachtig uit de verf. Op mijn oude mp3 cd speler was deze baslijn verloren gegaan, en daarmee het hele nummer.

- Bloc Party - Banquet
Perfect gescheiden stereobeeld. De rechter gitaar zit rechts, en de linker links. Geen enkele lekkage. Nu zet ik het 3D effect aan om te testen of het dan behouden blijft, meestal gebeurd dat níet bij 3D effecten en wordt het een rommeltje. Hier blijf het stereobeeld bijna perfect. Links hoor ik de rechter gitaar maar een heel klein beetje meegaan. Dan doet deze speler het in elk geval een stuk beter dan mijn versterker.

- Vitalic - My Friend Dario
Electro nummertje met een flinke drive. Goede baslijn en drums om te luisteren of de speler goed met dance muziek overweg kan. De kick stampt lekker. Kan nog wat dieper wat mij betreft maar ik denk dat het gewoonweg niet uit zo'n koptelefoontje te halen is. Alles is weer hardstikker zuiver en in tegenstelling tot goedkopere spelers komen alle tonen mooi uit. In de break geen ruis te horen.

Fijn van de iRiver spelers is de 2x18mW output power. Geeft tenminste nog wat volume over een wat grotere headphone, of na een splitter!

Radio
De kwaliteit van de FM radio is subliem. Geen speler die ik ken komt in de buurt. De dure FM/AM sony radio op mijn kamer ontvangt slechter dan mijn iRiver. In vergelijking met mijn iRiver iMP450 discman is deze radio nog een heel stuk beter. Klasse! Opnemen van radio is leuk en werkt heel goed. Zeker als je onderweg bent en er wordt iets aangekondigd wat je later terug wilt horen. Tja, als ik van te voren weet dat ik iets moet hebben van de radio doe ik dat met mijn kabeltuner, net iets beter he ;). Je kunt presets instellen en hij kan ook automatisch zelf alle presets maken, dit werkt alleen slecht.

Voice opnamen
Het opnemen van stem gaat perfect. Ik heb geëxperimenteerd met AGC aan. Dit zou er voor moeten zorgen dat het volume automatisch wordt aangepast aan de afstand van het geluid. Dit reageert ontzettend snel en werkt ontzetten goed. Je krijgt een mooi vlak volume zonder ruis bij zacht geluid!! De microfoon is sowieso perfect voor stemmen. Andere dingen moet je er niet mee opnemen, hoge tonen pakt hij niet.

Line-in opnamen
Ik heb mijn iRiver aan de line-out van de PC gehangen en een nummer afgespeeld. Het geluid is prima. Het volume stond standaard wat hoger dan standaard cd-niveau dus dat moest ik wat terugschroeven om te zorgen dat hij niet ging oversturen. Vervolgens heb ik opgenomen. Helaas moest dit op 96kbit in verband met limitaties aan de firmware die ik heb. Met de originele firmware kan het dan weer wel op 320kbit. Dit wil ik nog graag opgelost zien. De opname terug afspelen op de PC levert prima geluid op. Op de bit-rate na gelijk aan wat ik in eerste instantie afspeelde. Ik heb ook even de auto sync functie getest. 4 nummers afgespeeld in winamp en opgenomen met de iRiver iMP99x. Dit heeft perfect gewerkt alle nummers zijn keurig gescheiden en er vallen geen dingen weg of iets dergelijks.

Ergonomie

Bij een mp3 speler kunnen we 2 aspecten van gebruiksgemak bekijken. Het gebruiksgemak van de speler, én van de software die erbij hoort. Ik heb nauwelijks ervaring met de software omdat ik er snel UMS software op heb gezet. Naar wat ik heb gehoord was de software namelijk niet al te best. Ik snap dat software voor de leek makkelijk moet zijn en dat er daarom standaard geen UMS software op staat. Ik ga niet klagen, ik werk met UMS. Het publiek op deze site werkt denk ik ook liever met UMS. Ik vel dus geen oordeel over de software. Wel is het jammer dat de UMS firmware van de iRiver site niet op een hogere bitrate dan 96kbit wil opnemen via line-in. Uploaden via UMS gaat snel genoeg. Normaal voor een USB2.0 pendrive. De bediening van de speler is redelijk. Je hebt 4 functieknoppen en een joystickje wat ook nog kan worden ingedrukt. Ik heb een hekel aan kort en lang drukken, maak dan meer knoppen. Het is irritant. Ook is het zo dat als je per ongeluk loslaat je een andere functie gebruikt. Functie (mp3/radio/line-in/memo), uitzetten, de EQ en het menu is een kwestie van lang indrukken van een knop.

Druk op play en de player gaat aan. Je komt in het hoofdscherm waarbij je de achtergrondje ziet. Druk nog een keer op play en hij begint mp3s te spelen. Hartstikke logisch allemaal. Toch vraag ik me af waarom je vanaf dit scherm niet de 4 functies van de speler met de 4 functieknoppen kunt kiezen. Waarom moet ik lang een functieknop indrukken om bij het functiemenu te komen? Speel je eenmaal mp3s af dan kun je met het joystickje nummers skippen en volume aanpassen. EQ zit verborgen onder de functieknop die ook de study mode activeert. Dit is vervelend! Het mode knopje is gelukkig wel goed bereikbaar. Ook het switchen tussen 3D en EQ gaat makkelijk, maar deze knop is volslagen nutteloos. Ze hadden beter EQ hieronder kunnen stoppen. Druk de joystick in en je komt in een menu waar je nummers kunt kiezen om af te spelen. Je kunt hier lekker door mappen bladeren. Niks op aan te merken. De joystick lang ingedrukt houden naar links of rechts zorgt voor fast skip door nummers. De snelheid van skippen is in te stellen, dat is echt super. Lang indrukken van de joystick zorgt ervoor dat je in het instellingenmenu komt. In mijn ogen is het wederom erg irritant dat ik hiervoor een knopje lang moet indrukken. 5 functieknoppen in plaats van vier en de EQ en 3D samenvoegen had er voor gezorgd dat het lang indrukken van knoppen niet nodig was.

Het menu is in 6en verdeeld. De verdeling van items is soms wat onlogisch. In "general" staan spelersinstellingen zoals taal en format, maar gek genoeg is ook de resume optie hier in te stellen. Fade-in (langzaam opkomen van geluid bij resumen) staat dan weer bij "sound". Waarom staat Resume niet bij control net zoals playback speed. En waarom staat "download activity" niet bij general. Nog zoiets: de namen. Wat is download activity? Een blik in de handleiding zegt dat het uitzetten van de optie ervoor zorgt dat de verbinding met de PC verbroken wordt ondanks USB verbinding, zodat je via usb kunt opladen én muziek kunt luisteren via de speler. Een verbinding met de PC zorgt er immers voor dat muziek luisteren onmogelijk wordt omdat de speler "USB connection" in beeld krijgt. Ook onduidelijk is soms hoe dingen werken, zelfs met handleiding. Met mijn iRiver iMP450 (met veel knopjes) gebruikte ik “directory wisselen” constant om tussen albums te wisselen voor ik ging luisteren. Op deze speler ZIT het wel, maar ik heb het nog steeds niet gevonden!! Toch staat de optie in het menu gewoon aan!

De radio werkt intuïtief. Kort indrukken van de joystick zorgt ervoor dat je 0.05mhz skipt, lang indrukken is auto search. Het record knopje is aangegeven met een rood rondje. Wat voorheen study mode was is nu memory opslaan. Lang indrukken van deze knop leert je al snel dat hij daarmee alle kanalen die hij ontvangt automatisch tot preset omzet. Ook voice en lijn recorden werkt redelijk intuïtief, hierbij zijn de meeste knopjes sowieso uitgeschakeld.

Bouwkwaliteit en afwerking

De speler ziet er prachtig uit, uiteraard valt er over smaak te twisten. Het scherm is prachtig, hier is niks op aan te merken het is helder en duidelijk. Achtergronden zijn leuk en stoer. Bovendien zie je lekker veel informatie tegelijkertijd. Zoals de meeste mooie gadgets heb ik niet het idee dat hij het leuk vind als hij tegen een muur vliegt. Toch denk ik dat deze speler in de praktijk veel kan hebben. Het zwakste punt is ongetwijfeld het klepje wat de line-in en USB aansluiting afdekt. Dit klepje slaat een kwartslag open en met een flinke tik kun je hem dus doorduwen en afbreken. Wat dat betreft haat ik klepjes. Ook het joystickje doet wat gammel aan soms, zoals joystickjes dat meestal doen. Afbreken zal het in elk geval niet.

Ik draag de speler in de beschermhoes, deze is prima en hij zorgt er voor dat ik de indruk heb dat ik de speler best kan laten vallen. Natuurlijk maakt het niks uit, maar het helpt wel tegen krassen en andere oppervlakkige beschadigingen. De speler is met beschermhoesje nog goed te bedienen. De sportarmband draagt ook prima, maar vaak gebruiken zal ik hem niet. Ik heb een gebrek aan sport. Het hold knopje, een bekende zwakte van audio spelers, lijkt me stevig.

Mobiliteit en accuduur

De speler is mobiel. Sommige mensen denken dat hij groot is omdat hij niet de bekende pendrive vorm heeft, maar hij is wel korter en dunner dan 9 van de 10 flash spelers. Dit houdt ook lekker vast vind ik. De accuduur is ongeveer 30 uur mp3 in de praktijk. Dit is lang. Ik heb geen complete test gedaan en wil dit ook niet doen omdat het toch niet zo werkt als in de praktijk, maar ik had er een week voor nodig om hem leeg te krijgen, en wat berekeningen leverden 30 uur op. De accu is intern en niet echt vervangbaar, dat is wel een beetje jammer. Het is een li-ion batterij en hij zal dus na een cycle of 500 klinisch dood zijn. Aan de andere kant als je veel luistert en 1 week met een complete accu-cycle doet doe je 10 jaar met je accu. Als je elke dag oplaad telt dit niet als een accu-cycle omdat je hem niet helemaal leeg hebt getrokken. Mijn tip met betrekking tot opladen is niet helemaal ontladen, maar ook niet constant aan de oplader hangen. De speler weet precies wanneer hij vol zit dus overladen gebeurd niet. Ik maak me geen zorgen om een dode batterij in elk geval, ik mag verwachten dat deze 10 jaar mee gaat. Zo niet dan ga ik iRiver boos aankijken omdat het een defect is als de accu beduidend korter mee gaat dan bedoeld is.

De speler is zeer goed. Hij is compleet geleverd en kan zonder twijfel ontzettend veel. De kwaliteit is goed hoewel DBB niet is wat ik verwacht had. Het fijnste aan de speler is echter de X-Treme EQ die heel flexibel en sterk is! Opnemen met deze speler is super en ook weer zeer compleet qua opties. Het gebruiksgemak van de speler is niet zo perfect als ik van iRiver gewend ben, soms zijn dingen onlogisch. Het maakt me ook niet heel veel uit omdat ik nu wel weet wat ik moet doen. Toch is het niet zo netjes. De speler gaat ook lang genoeg mee met zijn ingebouwde accu. Fijn van iRiver is ook dat ze regelmatig firmware updates voor hun producten uitbrengen, tot ver na release datum. De prijs, 155¤ heb ik betaald en dat vind ik HEEL erg netjes voor zo'n speler. Dit weegt zeker mee in mijn oordeel!

Heb jij ook een iRiver iFP-995, 512MB (USB 2.0, Radio)?

1 dingetje, waarom, staat er "Designed by Inno" op? Dat hadden ze toch best even achterwegen kunnen laten bij Creative? :?
Vergeten te melden, wat natuurlijk helemaal fout is, ;) Goeie review! :*)
Mooie review! Hier heb ik wat aan! :)
Ik heb laatst de 1Gb versie (iFP 999) besteld, maar tot mijn grote spijt kreeg ik een e-mailtje dat hij End-Of-Life was en niet meer leverbaar was! :? Erg jammer!
Heb verder nog geen andere webshop geprobeerd, maar na het lezen van deze review heb ik toch weer erg veel zin gekregen in deze speler! :P
Zeer nette review. Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger voor m'n 5 jaar oude Daisy Diva MP3 speler voor wanneer hij de geest geeft.

Ik heb lang gedacht aan de Creative Zen Micro maar aangezien ik het niet erg vind om slechts een greep uit m'n muziekcollectie bij te hebben (die overigens toch veel groter is dan 5GB) lijkt een speler met een beperkter geheugen beter voor m'n portefeuille.

Na deze review te lezen had ik, net als jij, ook zin om een impulsaankoop te doen, het ziet er een zeer nette speler uit en de prijs is ook wel te doen.

Een ander voordeel lijkt me de batterij! M'n huidige MP3 speler doet lang op één AA batterij maar dit komt mede door het niet verlicht schermpje met "rekenmachineletters". Ook is hij ongeveer even groot.

Echt zeer nette review, thumbs up :)

* 786562 amour021