Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

SilentDecode 3 september 2013, laatste update op 4 september 2013, 5.856 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Heel veel bereik
  • Erg snel
  • Goedkoop
  • Kleine lichte adapter
  • Afneembare antennes
  • Erg stevige behuizing
  • Strak design
  • Gigabit

Minpunten

• Webinterface niet meer te bereiken na een dag of 2. (software probleem?)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Sinds het nieuwsbericht dat Linksys verkocht wordt/is aan Belkin, koop ik geen Linksys meer. Dat deed me denken aan wat ik anders moet kopen. Ik kwam na een tijdje zoeken aan deze router.

Na een tiental reviews te hebben gelezen over deze TP-Link en zijn featureset, heb ik hem gekocht.
Bij opening van de doos kan ik wel opmerken dat de set lekker compleet is.
Het voordeel van deze router (zouden meer routers moeten hebben) is dat er 3 afneembare antennes bij zitten. Je kan ze nu zo zetten dat je overal bereik hebt.

De WR1043ND is van mijn kant gezien erg compleet. De behuizing voelt stevig aan net zoals de antennes. De adapter is lekker klein, waardoor je niet zo’n groot blok in je stopcontact hoeft te drukken.

Ik heb de router nu ongeveer 1,5 maand online staan en het apparaat wordt niet warm tot lauwig. Valt niet te zien onder een 'heethoofd'. Mijn vorig router (Cisco WRVS4400n) werd boven de 40 graden en hield het niet meer.

Wat ik persoonlijk erg fijn vindt, is dat deze router alleen in de web interface al erg snel is.
De up en downloadsnelheid zowel van laptop of computer naar buiten, houdt zich precies aan de regels. Nooit heb ik zo’n snelle router gehad.

De specs van mijn internet verbinding:
50Mbps download (6,25MB/s)
50Mbps upload (6,25MB/s)

Via WiFi:
49,73Mbps Download (6,21MB/s)
50,43Mbps upload (6,30MB/s)

Via bekabeld kom ik ongeveer even ver als via WiFi.

Als ik een bestand kopieer van mijn laptop naar mijn home build NAS (met ZFSGuru erop), dan gaat dit ook met een snelheid die ik nooit dacht te halen op mijn laptop.
Het is vast geen record (weet ik eigenlijk wel zeker) maar mijn persoonlijke staat nu op deze router.
Ik haal hiermee dan ook rond de 96Mbps (12MB/s), dat is nieuw voor mijn laptop.

De routers bereik is ook dat ik denk: ‘Wouw’. Ik kan tot aan de overkant van de straat en dan nog een stukje in de tuin van mijn overburen nog op internet. Natuurlijk gaat dat niet zo snel, maar ik kán het.
Mijn vorige router kon nog maar net door 2 muren heen en dan had ik op de patio ongeveer 1/5 streepjes.
Het bereik van deze router is echt geweldig!

De userinterface is vriendelijk, snel en overzichtelijk. Ik heb echter niet heel veel features nodig, maar de functies die ik in een router wil zien, zitten er wel in. Zoals allerlei USB mediaservers (mediaserver, FTP), ik ga het niet gebruiken want ik heb toch een 6TB NAS :D .

Aka: Bijzonder goede router voor een bijzonder lage prijs.

Ps. Mijn mediaspeler en NAS zijn ineens ook een stuk sneller!

Aanvulling:
De router werkt nog altijd lekker stabiel en snel, maar na een bepaalde tijd reageert de web interface niet meer. Dit los ik op om hem te herstarten met het stroom stekkertje eruit te trekken. Of dit aan de firmware ligt, is mij nog niet duidelijk, maar ik ga hier wel achteraan.
De router valt nog wel te pingen nadat de interface er mee ophoudt.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Ik heb inmiddels de 2de. Mijn oude moest om de 2 of 3 weken van de stroom, dan konden er geen nieuwe wifi verbindingen worden gemaakt, oude bleven wel werken. Op Tweakers las ik dat dit een bekend probleem was bij dit model. Niet alle routers hebben er last van. Ik kon hem zonder problemen omruilen bij mijn leverancier (had nog 2 maand garantie). Ben nu aan het testen of deze het probleem ook heeft. Voor bezitters: let op! Op de site van TP-link zie je dit model niet meer, is inmiddels vervangen door v2. Als je doorklikt op v2 kom je bij v1 en kun je de laatste firmware downloaden.
Dankje voor de informatie. Zelf heb ik hier geen last van, maar mijn Galaxy S2 geeft wel de hele tijd aan dat hij opnieuw gaat verbinden met de router. Erg irritant.
Ik heb me er verder in verdiept, de 2de had hetzelfde probleem. Het is een hardware probleem, erkent door TP link. Misschien doordat ik er 12 wifi users aan heb hangen dat ie steeds crasht. Ik lees ook verhalen over ddos aanvallen. Anyway, ik breng hem terug en heb mijn oude netgear weer opgetuigd. Geen TP link meer voor mij. Google maar eens naar WR1043ND wifi dropping. Wereldwijd probleem. :?
Uit de review: "Webinterface niet meer te bereiken na een dag of 2. (software probleem?)" Dat is dus de crash, bestaande (wifi en vaste) verbindingen blijven werken maar nieuwe wifi connections worden niet gemaakt.

[Reactie gewijzigd door dotternetta op 7 januari 2014 11:24]