Sweex DVB-T Adapter USB (incl. afstandsbediening) Review

andreh 7 september 2008, 1.987 views

Sweex DVB-T Adapter USB (incl. afstandsbediening)

Pluspunten

• Goedkoop, eenvoudige bediending maar alle functies zijn wel wat onduidelijk en de handleiding is ook wat beperkt.

Minpunten

• Zwak ontvangst.

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 3
Ik kreeg de USB stick in het begin niet werkend. Ook het contact met de USB stick is wat vreemd, het rode infra rood afstandsbedieningslicht ging lang niet altijd aan na het insteken in de USB poort.
De eerste dag werden binnen 17 niet free to air, versleutelde TV zenders WEL herkend maar NEdD 1, 2 en 3 niet.
De tweede keer zette ik de antenne buiten het raam en ik ontving gelijk 42 radio en tv zenders..dus dat ging al een stuk beter. Met de antenne buiten had ik goede geluids en beeld kwaliteit. Met de antenne tegen het raam binnen was het ontvangst in groningen gelijk al een stuk slechter. De antenne is dus gevoelig.

Heb jij ook een Sweex DVB-T Adapter USB (incl. afstandsbediening)?

Ik heb een vergelijkbaar goedkoop USB DVB-T ontvangertje van Sinovideo (type SV DVB-T 3420B). Op Ebay gekocht, inclusief verzendkosten uit HongKong voor 15 euro. Daar zit een klein antennetje bij waarmee ik in Leiden Centrum de ongecodeerde zenders prima kan ontvangen. Het antennetje (een sprietje van hooguit 15cm lang) staat voor het raam. De plek daarvan is erg belangrijk. Een paar centimeter naar links of rechts verplaatsen zorgt voor een duidelijk minder goede ontvangst. Het is slim om eerst buiten op de zenders te scannen en daarna pas te experimenteren met een goede binnenplek voor de antenne...

[Reactie gewijzigd door r_h op 8 september 2008 13:43]

Heb je toevallig een andere DVB-T systeem waarmee je de ontvangst kan vergelijken?
De dekking kan ook gewoon slecht zijn in de test omgeving.
Mijn bovenbuurman heeft bijv. zijn antenne op de kast staan in de buurt van het raam, daarmee heeft hij voldoende ontvangst.

Zo ver ik weet zijn vaak voorversterkte antennes nodig om een beetje goede ontvangst te krijgen.

Heb je misschien ook foto's ?
Ik ben wel benieuwd hoe dit apparaatje eruit zien (incl antenne).
Het probleem is vaak het te zwakke en te kleine ontvangstgedeelte ... dit is goed op te lossen met een grote buitenantenne. Vaak is het wel handig hiernaar te kijken bij aankoop van een dvb-t ontvanger.