Samsung SE-208DB Zwart Review

rens-br 2 september 2013, laatste update op 13 juni 2017, 6.131 views

Samsung SE-208DB Zwart (Product gekocht)

Voor 30 euro een prima externe dvd brander. Helaas worden de maximale snelheid wat betreft branden van DVD's niet bereikt en duurt het ongeveer 4 minuten langer dan verwacht, maar daar weeg ik niet te zwaar aan vanwege de lage prijs.

Pluspunten

• Design is prima
  • Klein en compact
  • Makkelijk mee te nemen
  • Meegeleverde Software

Minpunten

• Maximale snelheden worden niet gehaald
  • Tray zou op den duur af kunnen breken

Media-compatibiliteit Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 3
Aankoop
Nadat zowel de DVD-Brander in mijn laptop als in mijn Desktop was overleden, was het tijd voor een makkelijke en goedkope oplossing om de DVD-branders in beide apparaten te vervangen.

Na even zoeken in de Pricewatch was de goedkoopste oplossing de externe DVD-Brander van Samsung.

Ik heb de brander uiteindelijk gekocht bij de 4launch, het was op één winkel na niet de goedkoopste, maar had al vaker bij 4launch besteld en dit was mij goed bevallen. Op dinsdagavond besteld, woensdag verzonden met de post en donderdag zou het bezorgd worden. Ik was toen helaas niet thuis en de dag erna ook niet. Dus uiteindelijk op maandag het pakket opgehaald op het postkantoor.

Verpakking
De brander komt in een klein wit doosje en aangezien foto's meer zeggen dan 1000 woorden hieronder een aantal foto's.

Voorkant:
Achterkant:
Zijkanten:

Inhoud

Na het openen van de doos komt eerst de USB-kabel te voorschijn, na verwijderen van een stukje karton zie je de brander en de handleiding-cd zitten.

En een lijstje van de inhoud:
  • Brander
  • Usb-Kabel
  • CD-Rom met uitgebreide handleiding, Nero Express Essentials, Nero BackItUp en Nero Kwik Media
  • Quick Installation Guide in het Engels
[http://i1328.photobucket.com/albums/w540/rens-br/5inhoud3_zpsb8061b3e.jpg

Uiterlijk

De brander is afgewerkt in mat-zwart plastic en is zo'n 14 bij 14 bij 2,5 cm. Ik vind de brander er netjes en strak uit zien, het is duidelijk te zien dat het plastic is, maar dat is vanwege de prijs ook logisch en stoort niet.

Wat wel erg stoort is dat het plastic een echte vingerafdrukmagneet is. Bij het aanraken van de brander staat er de hele handafdruk erop.

Daarnaast is er nog één ander ding waar minder goed over na gedacht is. Wanneer er een nieuwe dvd/cd in de tray wordt gestopt, dan helt de brander naar voren. Waardoor het op den duur zo kan zijn dat de tray door de speling af gaat breken. Voor de duidelijkheid heb ik er een foto van gemaakt, als je links op de foto kijkt zie je tussen de brander en het oppervlakte speling van ongeveer een halve centimeter.

Specificaties

Drive Type: DVD Writer
Enclosure Type: External
Drive Height: Slim (12.7mm)
Loading Type: Tray
Interface: USB 2.0 / 3.0
DrIve Mounting: Horizontal
Buffer Memory: 1MB
Supported Disc Formats:
DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-ROM, DVD-Video, DVD+R DL, DVD-R DL, DVD-RAM, CD-ROM, CD-R, CD-RW, CD-DA, CD+E (G), CD-MIDI, CD-TEXT, CD-ROM XA, Mixed Mode CD, CD-I, CD-I Bridge (Photo-CD, Video-CD), multisession CD (Photo-CD, CD-EXTRA, Portfolio)

AV Connectivity: Yes
Smart Archive: Yes
Smart Power: Yes

Product Dimension: 146.0 x 20.8 x 144.0mm
Weight: 0.3kg

Volledige Specificaties zijn hier te vinden

Werking

Direct na het inpluggen van de USB-kabel in mijn laptop, wordt de brander herkent en installeert Windows automatisch de drivers, ook in Windows 8 worden de drivers automatisch geïnstalleerd.

Schrijven
Vervolgens heb ik twee dvds gebrand, respectievelijk met Nero Burning Rom en Imgburn.
Resultaten staan hieronder verwerkt:

Img burn na 5 minuten: 7,5 KiB/s:

Img Burn na 9 minuten: 10,4 KiB/s:
Dit is tevens de maximale snelheid die bereikt wordt. Hij haalt dus net niet de opgegeven maximale snelheid van het branden.

Na 10 minuten is het branden van 4,36 GB klaar, dit zou volgens de 8x snelheid ongeveer 6 minuten in beslag moeten nemen. Met Nero is hetzelfde resultaat te zien, in Nero zijn alleen geen snelheden af te lezen dus daarom zijn daar geen screenshots van.

Lezen
Ik heb ook een test gedaan met een DVD lezen, dit ging met een snelheid tussen de 6MB/s en 7MB/s

Ik heb voor de rest geen testen uitgevoerd met andere soorten media, omdat ik de brander voornamelijk gebruik voor lezen en schrijven van DVD's.

Mochten er verder nog vragen of wensen zijn, feel free to comment

Edit 23-01-2014: Foto speling toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung SE-208DB Zwart?

Nette review. Thx!
Dankjewel!

Nog verbeterpunten? Het is mijn eerste uitgebreide review

[Reactie gewijzigd door rens-br op 9 oktober 2013 09:20]

Kan zo even geen verbeterpunten bedenken. Was op zoek naar een externe speler/brander voor een kennis, en kwam bij jouw review. Heeft me over de streep getrokken ;)
Ok, ben blij dat mijn review gelezen en iemand overtuigd heeft! Is een prachtig apparaat.
Je bent de boven en onderkant van de doos vergeten ;)
Klopt, maar dat vond ik niet zo heel spannend om op de foto te zetten.
Als je hier nog een foto van wilt maken is je review perfect: Wanneer je een nieuwe dvd/cd in de tray stopt, dan helt de brander naar voren. Waardoor het op den duur zo kan zijn dat de tray door de speling af gaat breken.

dan kan ik even inschatten hoe erg het overhelt :)
Hallo BasZer,

Bedankt voor je compliment, ik ga thuis even kijken of ik hier nog een foto van kan maken.

Ik heb hem nu ruim 3 maanden in gebruik en moet zeggen dat die speling me niet meer opvalt, en dat het achteraf wel mee valt.
Aan de hand van BasZer zijn vraag een foto gemaakt van de speling.

Op de onderste foto kunt je in de linker hoek een speling zien van ongeveer een halve centimeter bij het instoppen van een Dvd / Cd.
Mooie review. Ik heb deze brander ook, nu al meer als een jaar. het voelt inderdaad was slapjes aan. Toch valt het mij ook heel erg mee. Hij wil weleens voorover wippen als er een cd uitgegooid wordt.

Verder een prima apparaat. Als mijne ooit stuk gaat, zou ik een zelfde zeker weer kopen, helemaal gezien de prijs!
Ik zou hem dan zeker ook weer overwegen,
maar waarschijnlijk zal ik dan voor een sneller model gaan.
Dus als ik het goed begrijp kan je hier dus niet een disc mee afspelen? Want ik heb een corsair obsidian 750d en daar staat een normale optische drive heel stom in daarom dacht ik maybe een externe optische drive maar daarom vraag ik het ff
Het werkt als een normale disc drive, waar je dus ook gewoon cd's/dvd's kunt afspelen. Moet dus geen probleem zijn.
Werkt dit apparaat met een MacBook Pro denk je?
Als ik op de doos kijk dan staat er supported vanaf Mac OSX 10.4. Dus ja zou gewoon prima moeten werken.

Heb zelf geen Mac dus kan het niet testen.