Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

paradoXical 28 augustus 2013, 6.668 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Mooi, helder & scherp scherm
  • Fijne afmetingen
  • Erg mobiel (7")

Minpunten

• Ontbreken SD-card
  • 'Maar' 16GB of 32gb
  • Ontbreken network shares (NFS) Android

Na veelvuldig de tablet's van vrienden en familie gebruikt te hebben, werd het tijd om zelf een tablet aan te schaffen. Mijn eisen hiervoor waren als volgt: ergonomie, snelheid, beeldscherm, prijs/kwaliteit. Met de Nexus 7 heb ik alles in handen!

Wat mij en de vriend die hem voor me in NY heeft aangeschaft direct opviel was het prachtige scherm. Zelf gewend aan de Retina Display van de Apple iPad4, viel het ons op dat zowel scherpte als kleurweergave erg goed zijn. Dit is natuurlijk niet vreemd met een 1920*1200 scherm op een 7" formaat. Ook maakt deze 7" hem erg handzaam: ik kan hem gemakkelijk in 1 hand vasthouden, en met de andere hand bedienen. Recent ben ik nog koffie wezen drinken in de stad met de Nexus in de binnenzak van mijn broek, dit ging prima (zie ook de foto onder) ;)

Zelf gebruik ik de tablet voor surfen en apps en film kijken. Games speel ik niet. Wat me direct opviel is de snelle en soepele interface, en het snel en responsief laden van websites / apps. Wat snelheid betreft een perfecte gebruikerservaring. Voor benchmarks verwijs is jullie door naar de review op tweakers.net zelf, of andere websites die dit al gedaan hebben.

Eerder las ik over een trage GPS fix, mijn fix kreeg ik binnen 10 seconden. Ik heb nog geen kans hier meer gebruik van te maken, maar indien nodig zal ik de review aanpassen.

De accuduur van het apparaat is zeer goed, na een dag intensief gebruik is het nog niet nodig hem aan de lader te hangen, ik zag eerder dat de accu in de avond nog voor 50% vol zat, terwijl ik hem veel gebruikt heb. Tot dusver maakt de Nexus 7 zijn verwachtingen waar, ik heb het apparaat zelden aan de lader liggen!

Bouw & kwaliteit: deze is goed. De tablet voelt robuust aan. Wel is er veel kunststof in verwerkt, voor mij persoonlijk is dit geen probleem. Ik vind kunststof een prima materiaal, ook mijn Galaxy SII heeft een dergelijke body. Het materiaal aan de achterkant en zijkant is geheel van mat kunstof gemaakt, wat niet vingerafdruk en krasgevoelig is. Wat me verder opviel zijn de brezels aan de boven en onderkant, deze hadden voor mij wat kleiner kunnen zijn. De positionering van de 3 knoppen, links boven in de hoek kon me in het begin irriteren, inmiddels ben ik hier aan gewend. Wel merk ik dat ik in veel gevallen de tablet ondersteboven gebruik, omdat ik dit niet door heb (het scherm roteert netjes mee). Dit komt ook omdat boven en onderkant er vrijwel identiek uitzien (met uitzondering van de frontcam welke amper opvalt).

Door naar de nadelen. De Nexus 7 wordt geleverd in 16GB en 32GB, wat ik aan de magere kant vind. Ook ontbreekt een micro-sd slot, wat mij betreft een gemiste kans. Het directe probleem met het ontbreken van een (micro)SD-slot is het overbrengen van media naar je Tablet. Google Drive en Dropbox zijn leuke services, maar ik zit hier als Tweaker niet op te wachten. Om fatsoenlijk media op mijn Nexus te krijgen ben ik afhankelijk van het mounten van een netwerk drive, wat niet (fatsoenlijk/eenvoudig) gaat zonder het apparaat de rooten. Een App gebruiken vind ik onzinnig, ik wil gewoon een map kunnen openen in mijn Homescreen en zo door mijn bestanden kunnen bladeren.

Edit: bezig met een paar kleine aanpassingen

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?

Gebruik zelf astro file manager om mn NAS te benaderen. Werkt prima! Misschien die eens proberen, kan zelfs zonder hem te rooten.
Thanks voor de tip, zal hem eens proberen! Hen nu een file manager draaien die niet heel fijn is (lag). Wat ik zelf erg fijn vind werken is gewoon direct folder acces vanuit mijn home screen. Dus een map 'Muziek' 'Film' 'Series' ect, dus wellicht toch rooten binnenkort!

Natuurlijk geen tekortkoming van de Nexus 7 zelf, maar wel van Android!
De Nexus 7 ondersteund USB OTG (on the go), wat betekend dat je usb apparatuur aan je tablet kunt aansluiten. Een mooi werkend voorbeeld is een (grote) USB-stick. Zet hier je films op, en je hebt ineens heel veel opslag!
Verder een prima review :)
Thanks! USB OTG: dat is ook de reden dat ik tochvoor de Nexus gegaan ben. Al mijn 'eisen', behalve de opslag! Maar met een verloopstekker naar USB is dat op vakantie ook geen issue, en thuis heb ik gewoon WiFi!
Kijk, daar heb ik wat aan. USB OTG zie ik wel zitten. Ik wil de Nexus vooral gaan gebruiken voor films kijken en dan kun je meer dan genoeg opslag goed gebruiken.
Ik heb ook gehoord dat de nexus 7 (2013) ook problemen heeft met de touchscreen. Is dit bij jou ook het geval?
Tot dusver ben ik geen enkele hapering in het touchscreen tegengekomen. Wel heb ik direct na aankoop en opstarten de laatste update geīnstalleerd, ik weet niet of dat dit probleem heeft doen voorkomen.
Om media op je Nexus te krijgen kan je hem toch met USB aan bijvoorbeeld je laptop hangen? Dan kan je toch daarmee dingen erop zetten of eraf halen? Of via een cardreader met USB (al dan niet via een laptop).

Kan je whatsapp hierop installeren? Ik weet dat er geen 3G of 4G in zit, maar stel dat je whatsapp op je normale telefoon niet (meer) hoeft, is hij dan hier werkend op te krijgen? Gaat om mijn ouders, dan hebben ze wel whataspp op deze tablet, maar alleen via wifi. Op hun normale telefoon hoeven ze het dus niet, maar dan kunnen ze wel dat nummer gebruiken misschien?
Er is een workaround voor het installeren van Whattsapp op een tablet zonder 3g/4g. Moet je wel even een sim aanschaffen, Whattsapp installeren met de installatie file zelf (zie website Whatsapp, daar kun je hem downloaden). Aanmelden apparaat kiezen kiezen voor optie bellen, en dan code op het apparaat invoeren (google voor een uitgebreid stappenplan).

Ik heb geen zin om mijn Nexus aan een USB te moeten hangen, vervolgens kopieren, vervolgens kijken.. Met verschillende File Managers kun je ook een Widget naar een folder (bijvoorbeeld sFTP) maken, en die op je homescreen gooien, dat werkt best aardig moet ik zeggen, en rooten is niet nodig!
Ah dank je wel voor de informatie, dat klinkt goed allemaal. :)

Okee, dat is ook nog een optie ja. Als ik mijn oude Nexus telefoontje aan de USB hang, komt ie met de vraag of ik USB-massaopslag wil inschakelen, als ik dat doe dan is mijn telefoon te bereiken onder een nieuwe driveletter. Zelf vind ik dat best okee werken. Maar nu las ik ergens dat de Nexus 7 helemaal geen USB-massaopslag functionaliteit heeft, klopt dat?
Hij is te koppelen als MPT apparaat om media bestanden over te zetten (ik draai Ubuntu, heb de workaround niet draaien).