Specificaties Small form factor, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

In Win BP655 Review

matthewk 27 augustus 2013, laatste update op 27 augustus 2013, 399 views

In Win BP655

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Duurzaam buitenmateriaal
  • Stille fans
  • Full size 5.25" bay
  • PCI slot (low profile) aan de achterkant
  • Voeding ruim voldoende voor HTPC

Minpunten

• Fan voeding
  • ATX kabel vrij lang
  • Geen 2 full size 3.5" bays (vind ik ok)

Kwaliteit voeding Score: 4
Edit: Foto's zijn geupload, maar het middeleeuws image-upload systeem lijkt niet te werken.

Doel van mijn systeempje

Ik wou al langer een HTPC aanschaffen. Deze moest XBMC kunnen draaien in combinatie met de vele streaming diensten die er beschikbaar zijn, maar daarnaast moet er ook de mogelijkheid zijn om gewoon blu rays (legaal) af te spelen. Als klap op de vuurpijl moest er ruimte voor verbetering zijn om er nog eventueel een mini-game systeempje van te maken dat games op medium kan draaien (wat voor 3/4e van de tweakers ook wel voldoende is denk ik).

Belangrijkste was echter dat de case gewoon weinig plaats inneemt, maar toch groot genoeg is om een fatsoenlijke koeling te bieden. Ik denk niet dat er voor dit kastje een beter alternatief bestaat. Tenzij je van lelijke cube modellen zoals de Antec ISK houdt ofc.

Onderdelen

Ik koos voor enkele compacte onderdelen. Zo maakte ik gebruik van een mini-ITX moederbord van ASRock (FM2 A75M-itx), de destijds gloednieuwe richland APU genaamd A6 6400k en 1833 hyperx ram van Kingston (4g, één reepje). Daarnaast werd er gekozen voor de goedkoopste LiteOn Blu Ray speler en een 1TB western digital schijfje. Als afsluiter kwam er ook nog een 120mm fan bovenop het geheel die verse lucht aanzuigt via de bovenkant en deze direct op de processor(-koeler) en north + south bridge blaast.

Het inbouwen van onderdelen in deze kast wordt je makkelijk gemaakt. Al meteen merk je namelijk dat de 3.5" inch bays eigenlijk niet 3.5" zijn. Er past maar één schijf in van 3.5". Ideaal voor mij, want zo kon ik alle kabels onder mijn 1tb HDD doorleiden, zodat er minder kabels over het moederbord moesten lopen. Gaten aan de zijkant van de bay zorgen er dan voor dat ik gemakkelijk kabels onder de HDD alsnog met het moederbord kan verbinden, zonder dat de kabels direct boven het moederbord hangen. Wil je echter 2 harde schijven inbouwen dan wordt kabel management een probleem trouwens.

Via inkepingen en uitstulpingen kun je echter wel enkele kabels makkelijker wegwerken. Ook via de bevestigingspunten van de 5.25" bay kan je kabels vastmaken, zodat je moederbord alsnog kabelvrij kan blijven, al zijn sommige overlappingen niet overkomelijk.

De voeding dan.... Die heeft bij mij nog geen negatieve gevoelens opgewekt. Er zit één molex connector aan, en drie sata voedingsaansluitingen. Genoeg om je van alles te voorzien. Daarnaast vind je nog een ATX voedingskabel natuurlijk. Alles wat je nodig hebt om je computer te laten werken dus. Deze ATX kabel wegwerken heeft hier trouwens voor wat irritaties gezorgd trouwens. Hij wordt echt geperst tussen de 5.25" bay en de voeding. Hij is ook een beetje te lang.

Fans

Zowel de ingebouwde fan als de voedingsfan zijn naar mijn mening geruisloos. Toch merk je dat de kast niet optimaal gekoeld wordt door het gebrek aan ruimte. Enkele gaten aan de linkerkant van de case hadden trouwens geen kwaad gekund, vermits hier de grafische kaart komt te zitten. Ik heb geprobeerd om hier gaten te boren maar vooralsnog geraak ik niet door het materiaal zonder het te kunnen buigen.
Een negatieve opmerking is dat de voedingsfan warme lucht in de case lijkt te blazen. Eerst dacht ik dat het aanzuiging was, maar dit blijkt niet het geval te zijn.

Toch wel een top-case. Ik heb dezelfde PC nu ondertussen tweemaal gebouwd en ben erg te spreken over de kwaliteit.

Heb jij ook een In Win BP655?