Acer AL1714ms (17", 8ms, D-sub) Review

Femme 9 mei 2005, laatste update op 17 mei 2005, 1.583 views

Acer AL1714ms (17", 8ms, D-sub)

Pluspunten

• Lage prijs
  • Hoge helderheid
  • Uitstekende scherpte

Minpunten

• Slechte zwartweergave
  • Kleurweergave kan beter
  • Matige kwaliteitsuitstraling
  • Pieptoon bij verlaging helderheid onder bepaalde waarde

Ik heb deze monitor aangeschaft naar aanleiding van een Hemelvaartsdagaanbieding bij Office Centre. De prijs van 189 euro incl. BTW was op het moment van schrijven van deze survey erg laag voor een 17 inch monitor. De monitor wordt gebruikt voor simpel internet- en officewerk door mijn studerende zusje. Er worden dus geen hoge eisen gesteld aan de kleurweergave en de responstijd, maar een lage prijs en weinig ruimtegebruik zijn wel erg belangrijk.

Het eerste dat opviel bij het aanzetten van de monitor is de matige zwartweergave. Het komt niet eens in de buurt van zwart. De helderheid is wel ruimschoots voldoende. De helderheid is zo hoog dat je die in slecht verlichte ruimtes graag tot het minimum zou willen verlagen. Helaas veroorzaakt de monitor bij een helderheidsinstelling van minder dan 53/100 een irrante pieptoon. Ik heb geen games gespeeld op de monitor en kan daarom geen uitspraken doen over de mate van ghosting, maar op basis van de slechte zwartweergave kan ik wel stellen dat de Acer AL1714ms ongeschikt is voor games en films). Voor surfen en tekstverwerken voldoet hij echter prima. De scherpte is uitstekend (analoog aangesloten op een GeForce FX 5200, een DVI-ingang heeft AL1714ms niet). De kleurweergave is een beetje flets, maar ook dat is geen probleem als surfen en tekstverwerken de voornaamste toepassing is. Kortom, een prima monitor voor studenten en andere gebruikers die geen hoge eisen stellen en op een laag budget zitten.

Heb jij ook een Acer AL1714ms (17", 8ms, D-sub)?

Wat heeft zwarte kleurweergave met games te maken. Lijkt me dat het niet echt uitmaakt of het zwart nou wel of niet veel verschilt van het echte in een game.
Het is wel degelijk belangrijk dat zwart zwart is in games. Als bij duistere stukken in een game het duistere effect wegvalt, valt waarschijnlijk ook een heel deel van de spanning weg, en wordt de gameplay minder