Acer Liquid Glow E330 Zwart Review

Mrjraider 26 augustus 2013, 306 views

Acer Liquid Glow E330 Zwart

Pluspunten

• Clean AOSP Android zonder al te veel poespas
  • 401MB RAM voor de gebruiker
  • Snel
  • "Normale" oortjes met een enorm goede bass
  • Ligt lekker in de hand
  • Lader en data kabel in een (weg met al die extra draden in de la)

Minpunten

• Geen frontcamera
  • Geen 720P opname
  • Bagger accu bij veel gebruik
  • Plastic is ook echt plastig
  • 1 GB intern geheugen (wel uitbreidbaar)

Ik ben een jaar werkzaam bij de thuiszorg en daarbij maakte we gebruik van deze telefoon. Deze telefoon werd ter vervanging aangeboden in plaats van de Samsung Star en de oude Nokia toestellen die het bedrijf in gebruik heeft.
(ik voeg geen foto's toe omdat ik het toestel niet meer in bezit heb)

Ik ga nu na een jaar mijn bevindingen met jullie delen.

Het toestel-------------------------
Het toestel komt in een redelijk bescheiden doosje waarin het toestel, de lader (die overigens gelijk als data kabel dient) met micro USB aansluiting, de oortjes en enkele boekjes en handleidingen. De oortjes zijn gewone ears en niet van die In-ear oorjtes zoals die van Samsung.

Het toestel weegt een slordige 125 gram en is daarmee gemiddeld van gewicht.

Het toestel ligt fijn in de hand en heeft onderaan 4 capitatieve knoppen:
- HOME
- BACK
- SEARCH
- MENU
Deze knoppen liggen naast elkaar en deze liggen behoorlijk in de weg. Het kwam bij mij een aantal keer voor dat ik per ongeluk de menu knop in drukte terwijl ik een sms aan het schrijven was. Ik ben dan ook van mening dat deze knoppen zeker bij dit toestel in het scherm hadden verwerkt kunnen worden. Het toestel heeft een plastic backcover en dit is zeker te horen als je deze verwijderd om de SIM erin te doen. Iets harder werken en deze breekt :O

Specificaties (kort)
Acer Liquid GLOW E330
1 ghz Qualcom MSM7227A cpu
512 MB RAM (hiervan is 401 MB beschikbaar voor de gebruiker)
1 GB ROM (uitbreidbaar met micro SD tot max 32GB)
5 MP camera met single led flitser
3G, Bluetooth, NFC* (zie gebruik in het werk)
1300 mah accu

Scherm----------------------
Het 3.7"TFT scherm is van "normale" grote. Het is geen Amoled zoals mijn Samsung maar het beeld is goed helder en zwart is redelijk zwart. Ook ben ik van mening dat de kijkhoeken niet verkeerd zijn. Maar om eerlijk te zijn; welke oen kijkt nu onder een hoek van 90 graden naar zijn toestel?

Software ------------------
Het toestel word geleverd met een redelijk kale Android 4.0.4 met enkele bloatware applicaties voor geInstaleerd (welk toestel heeft die nu niet?)
Hier onder vallen onder andere: Facebook en ACER REGISTRATIE.
Een kenmerk van kale AOSP Android op je toestel is dat deze geen skin heeft vanaf de fabrikant, dit vind ik en enorme PLUS voor Acer.
Echter heeft het ook een nadeel. Ik gebruik de notificatie toggles op mijn Samsung Galaxy S Plus heel veel en miste deze dan ook op mijn Acer. Ik heb hiervoor deze app gedownload: https://play.google.com/s...4velin.notificationToggle deze gaf een nette, instelbare notificatie toggle bar die ik dan ook uitvoerig heb gebruikt.

Android 4.0.4 is de Ice Cream Sandwich versie van Android. Deze draait op de Acer Liquid Glow erg soepel en ik heb totaal geen last gehad van haperingen of lags. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheden te maken met de 401mb RAM die beschikbaar is voor de gebruiker.

Het gebruik met werk------------------
Binnen de thuiszorgorganisatie werken we met klantenpassen en personeelspassen. Deze passen hadden een NFC tag met persoonsgegevens. Hierbij konden wij dan inklokken en uitklokken waarbij we dan gebruik maakten van de NFC chip van de Acer. De NFC chip is alles behalve snel, er word een enorm irritant deuntje gespeeld als het toestel aan het "lezen" is waarna deze dan vibreert en vervolgens aangeeft dat de gegevens zijn gelezen. Een oude Nokia van mijn collega doet dit binnen 2 tellen en ik sta toch een dikke seconde of 20 te wachten tot mijn toestel eindelijk eens heeft in geklokt.

Bellen en SMSen----------------------
Een telefoon word gebruikt om te bellen en smsen en bij de Acer werkt dit meer dan prima. Ik ben goed verstaanbaar en mijn collega's zijn goed te verstaan. Smsen werkt ook prima, aangezien dit via de Stock Android app gaat ;) Hier kan ik dan ook niet veel vermelden

Accu--------------
Hier ga ik grof in zijn want die is gewoon KUT. De accu houd het in standby een dikke 4 dagen vol maar als ik deze gebruik gedurende enkele uurtjes bij een dienst dan is deze toch al gauw leeg binnen een uur of 5/6. Dit is echt heel slecht.
Dit heeft wel te maken met de volgende factoren:
- Constant wakup/deepsleep > Ik klok in, na een kwartier klok ik uit en dit gaat dan de gehele dienst zo
- Constant switchen van 2G naar 3G > Ik liep rond in een service flat waarbij de verbinding binnen niet altijd optimaal was.

Camera------------
De camera heb ik niet veel gebruikt tijdens mijn werk.. Maar ik heb een aantal punten te vermelden. De foto's die de acer maakt zijn van matige kwaliteit. Aangezien het een 5 MP camera geld ben ik niets anders gewend (Mijn samsung galaxy s plus heeft dit namelijk ook).
Video opname is ook zeer matig. Het toestel bevat 401 MB ram voor de gebruiker en Acer heeft hiervoor de 720P recording uitgeschakeld waardoor deze dus op max 408P kan filmen. Dit is jammer aangezien de flitser die erbij zit wel goed zijn werk doet en voor mij de foto's meer dan voldoende belicht in een wat donkere omgeving.
Ook heeft dit toestel geen front camera wat ik zeer jammer vind.

Dit toestel is matig tot redelijk.
Het toestel ligt lekker in de hand, is op de meeste vlakken redelijk vlot zonder al te veel haperingen en heeft een goede multitask basis. Namelijk 401mb RAM. Jammer genoeg is de camera niet al te best en word zowel 720P als een frontcamera volledig.
Desalniettemin is het een zeer degelijk werktoestel.

• Samung Galaxy S Plus

Heb jij ook een Acer Liquid Glow E330 Zwart?