Pivos XIOS DS Media Play! Review

Fearce 23 augustus 2013, 1.343 views

Pivos XIOS DS Media Play!

Pluspunten

• Mooi design, verdacht veel overeenkomsten met de Apple tv , maar zo uniek is dat design ook weer niet
  • Open systeem, support van leverancier en community voor XBMC
  • Speelt na genoeg alle formaten van bestanden af (films en series)

Minpunten

• Micro-sd kaart gaat heel lastig in het apparaat
  • Afstandbediening moet goed gericht worden op het apparaat voor goed ontvangst

Geluidskwaliteit Score: 4
k heb de Pivos XIOS DS nu een week (sinds 16-08-2013) en het bevalt zeker goed.

Waarom een mediaplayer

Ruim een maand geleden heb ik eens een nieuwe tv gekocht om de oude beeldbuis te vervangen. Mijn keuze is toen gevallen op de Sony Bravia W655.
Omdat deze TV via een netwerk verbonden kan worden besloot ik om een NAS aan te schaffen zodat ik direct films kan kijken vanaf het netwerk.
Hoewel dit wel lukt heeft de tv moeite met het lezen van verschillende formats en heb ik zo nu en dan toch ook graag ondertiteling bij de film.

Uiteindelijk opzoek gegaan naar een mediaplayer die verschillende formats ondersteund en waar het mogelijk is om ondertiteling weer te laten geven.

Pivos Xios

Na wat zoekwerk kwam ik uit op de Pivos Xios DS Media PLay
Installeren gaat eigenlijk vrij gemakkelijk. Ik had gelukkig een review gelezen van rduinmayer en was daarom goed voorbereid op het installeren van de nieuwe software. Dit ging erg gemakkelijk via het SD kaartje en na 10 minuten had ik het systeem draaiende.
In eerste instantie de andoid installatie gebruikt, maar omdat je hierbij nog best door wat menu's heen moet en ik het systeem wil gebruiken voor afspelen van films heb ik al heel snel de linux versie van XBMC (speciaal aangepast door pivos/xbmc voor de xios) op het systeem te gezet.

Dit werkt een stuk sneller en is tot zover stabiel (software is nog in Beta).
Het toevoegen van de NAS ging erg gemakkelijk en daarna het afspelen van films was een fluitje van een cent. x264 speelt gemakkelijk af. VOB/TS gaat ook prima, maar het is mij nog niet gelukt om de ondertiteling hier rechtstreeks uit te halen en af te spelen.

XBMC

Dit is mijn eerste ervaring met XBMC en was verrast over het gemak waarmee genavigeerd kan worden door de software en ingesteld kan worden. Ik heb het ondertussen ook op mijn laptop geinstalleerd, maar daarop nog niet uitgeprobeerd.

Voorlopig ben ik nog aan de Pivos Xios aan het ontdekken en zal deze review zeker niet volledig zijn (eerste review die ik schrijf), maar ik hoop dat jullie een beeld hebben gekregen van de Xios.
Mocht ik het niet vergeten dan zal ik wat foto's toevoegen.

Heb jij ook een Pivos XIOS DS Media Play!?

Hi, vraagje, weet jij hoe goed de wifi in dit apparaat is? Kan je 1080p (15gb files) over wifi afspelen?
Hoi Still_the_same,

ik heb hem zelf bekabeld aangesloten zitten.
Ik zal proberen om van het weekend te kijken of ik jouw vraag kan beantwoorden door het te testen..

Gr Fearce
Ik heb er vorige week één gekocht, en ik heb precies dezelfde ervaring.
XBMC draait snel en stabiel, de afstandsbediening in meh... en de sd-kaart slot is gewoon waardeloos... maar die had ik maar één keer nodig om de flash naar xbmc linux te doen.
Ik heb van het weekend getest, maar helaas niet met een heel groot bluray bestand. Daar ben ik helaas niet aan toegekomen.
Wat ik heb wel getest is meerdere files van rond de 1,5 gb en 720p met een x264 codec. Deze heb ik via wifi (standaard ziggo wifi modem Ubee) getest en het speelde zonder haperingen af.

Wel heb ik wat problemen met geluid zo nu en dan. Het gaat denk ik om een bepaalde codec, maar ik ben er nog niet achter welke. Misschien is het een instelling. Ik ben in ieder geval nog aan het zoeken wat het issue is.
"de linux versie van XBMC (speciaal aangepast door pivos/xbmc voor de bios)"

Waar heb je die vandaan gehaald?
Dan aan de rechterkant zoeken naar - Linux Firmware (update: 5/10/13)

Update op het andere blak: heb geprobeerd een groot bluray bestand af te spelen via WiFi. Ik vind dit geen groot succes. Hij heeft wat moeite met bufferen (heb geen micro sd in de xios).

Wat betreft het geluid en de codecs. Ik heb een aanpassing gemaakt in het audio menu en het lijkt erop dat dit nu wel alles afspeelt. Ik had nu in ieder geval geen problemen met het geluid met dezelfde bestanden. Het is dus nog wel fine tunen! Het kan ermee te maken hebben dat ik een vrij oude receiver heb (jaar of 13) en de audio van de xios naar tv gaat via HDMI en dan van TV naar receiver via een optische kabel. ...
Afgelopen zondag is een nieuwe versie van XBMC gereleased.

Daarom heb ik gisteravond mijn Pivos geupdate naar de nieuwe versie. Er is nog geen dedicated XBMC versie dus ik het android weer opnieuw op de Pivos gezet en XBMC erbij geinstalleerd.
Dit ging vrij gemakkelijk.

Eerste ervaring is dat het geluid zo nu en dan een stop heeft. Het blijft wel gesynced, maar je mist een fractie. Aangezien het al wat later was gister heb ik hier nog niet verder naar gekeken. Hoop dat een dezer dagen te kunnen doen