Lenovo ThinkPad L530 (N2S4YMH) Review

RMUG 20 augustus 2013, laatste update op 20 augustus 2013, 528 views

Lenovo ThinkPad L530 (N2S4YMH)

Pluspunten

• Zeer elegant ontwerp
  • Robuuste behuizing (wekt vertrouwen in de degelijkheid)
  • Zeer handig MAT scherm, geen last meer van lichtinval
  • Voorzien van zeer handige extra features zoals Fingerprint reader, Bluetooth 4.0 en een mooi HD++ scherm
  • Zeer gemakkelijk te tweaken dankzij uitgebreide manuals van Lenovo

Minpunten

• Helaas standaard geleverd met een HDD
  • Geen backlight keyboard
  • Komt niet standaard met een dedicated numeriek toetsenbord
  • Niet geschikt voor zeer zware grafische toepassingen aangezien alleen voorzien van een Intel HD graphics 4000 chip (wel uit te breiden met dedicated video card door de PCI slot)

De Thinkpad L530 (N2S4YMH) van Lenovo is een uitermate geschikte laptop voor zowel een IT Professional als een "normale" zakelijke gebruiker. Deze laptop heeft niet alleen 6 millitaire testen op het gebied van schokbestendigheid en bruikbaarheid doorstaan, maar voelt ook robuust aan. Met een enorm aantal features dat de laptop te bieden heeft, is deze laptop het paradepaardje voor die ene groep IT'ers die graag laat zien wat ze te bieden hebben.

De laptop wordt standaard geleverd met een HDD van 500GB maar dankzij het ontwerp valt de laptop op vrijwel elk gebied te tweaken. Dankzij zeer gedetailleerde instructies op de website van Lenovo heb je een HDD zo vervangen door een SSD, voeg je binnen enkele minuten een nieuwe netwerkkaart toe aan het systeem, of vervang je gemakkelijk een optische DVD lezer voor een HDD caddy zodat een tweede harde schijf mogelijk is.

Kortom, een laptop waar bijna alleen maar HEBBEN op gezegd kan worden.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad L530 (N2S4YMH)?

Persoonlijk vind ik alle nadelen die je noemt gewoon ontbrekende specificaties, waarvan een potentiele koper al weet voordat hij/zij het product koopt. Misschien voor jou zelf tekortkomingen bij nader inzien, maar daar moet je ook goed naar kijken voor je iets koopt. Specificaties die het apparaat uberhaupt niet hoort te hebben kan je (vind ik) wel in de review-tekst zelf aansnijden als 'jammer dat het er niet opzit' of 'ik had liever een versie gehad met..' maar niet als minpunten neerzetten.

Echte minpunten zouden zijn: kwaliteit van scherm, warmteproductie, bouwkwaliteit, geluidskwaliteit, benchmarks etcetera. Dingen die je moeilijk op basis van papier-specificaties kan bepalen. De nadelen die je hebt genoemd zijn allemaal eigenschappen die je wél op basis van specs-lijsten kan ondervangen.

Daarbij is je hele review voorzien van weggeteld 0 feiten op basis van gebruiks ervaring. Ik heb het vermoeden dat een marketing stagaire van lenovo deze review online heeft gemikt met de standaard-omschrijving die ze er voor gebruiken. Gepraat over militaire tests en dat soort klets, daar heeft niemand wat aan. Behalve dan misschien average Joe die zijn buurman graag stoer vertelt over 'alle stormbanen die deze laptop wel heeft overwonnen'.

Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat ik moest lachen om deze zin 'Kortom, een laptop waar bijna alleen maar HEBBEN op gezegd kan worden'. Hoe kan je dat nou zeggen. Een laptop met 0 bijzondere features (geen SSD, geen dedicated video, geen backlit keyboard, geen full HD scherm, geen i7) voor 800 euro? Niet écht interessant in mijn ogen! :O
Ho, wacht even. Er zijn genoeg bedrijven waar dit belangrijk is, en ik heb zelf ook een Thinkpad gekocht onder andere om de bovenstaande reden. Nu zit ik inmiddels 3 jaar op de hogeschool en ben van de gehele groep de enige geweest die nog steeds geen behoefte heeft aan een nieuwe laptop want mijn scharnieren zijn niet slap geworden en ik heb ook geen barsten en/of kapotte casing (verreweg de meest voorkomende kwaaltjes in mijn omgeving). Ook de Appels laten de medestudenten hier in de steek.

EDIT: Ik lieg trouwens een beetje, er is namelijk nóg een (ex)student die nog steeds met dezelfde laptop werkt. Drie keer raden welk merk?

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 20 augustus 2013 17:18]

Inderdaad, onlangs de kritiek van Toenk ben ik het op de quote van jou het volledig eens ;)
Hm, oke. Wat ik eigenlijk meer bedoel is dat de term er lukraak doorgegooid wordt. Als daar nou achterstond wat jij in je reactie vermeldt, dan had het inhoud gehad.

Zonder inhoudelijke informatie klink zon zin een beetje als een slogan zoals loze marketing van van zo'n product. :) Als review dus nog steeds vrij nutteloos.
Ik weet niet of het recent aangepast is maar er staat '...testen op gebied van schokbestendigheid en bruikbaarheid', dat lijkt me vrij duidelijk?

Ik snap dat een laptop voor veel mensen een facebook computer is die vaak gewoon op de keukentafel staat en af en toe mee naar het kantoor gaat, maar er is ook een doelgroep die graag wat extra neertelt voor een laptop die stevig gebouwd is en dus bestand is tegen veel reizen en werk op ongewoonlijke locaties zoals op een booreiland, aan boord van een schip, in een offroad voertuig, etc. Dan snap je ook gelijk wat die militaire tests er mee te maken hebben.
Te duur voor wat er geleverd wordt inderdaad.
dit is hetzelfde als met 'bouwvakkertelefoons', bijvoorbeeld de galexy ycover, ze worden gekocht om hun stevigheid, niet om hun specs. Mijn Lenovo ideapad y500 is een stuk(je) goedkoper, maar wel een stuk beter qua specs.

4 gb ram vs 8 gb ram
interne videokaar vs GF 650m
900p vs 1080p
geen vs wel backligt
een vs wel numeriek toetsenbord.
100mb/s vs 1000mb/s ethernet
daarbij heb ik ook een ultrabay en bluethoot 4.0
wat ik inlever is de vingerafdrukscanner en een matte afwerking in het scherm.

Je levert dus wel aardig in op specs met dit apparaat. daarbij is de y500 ook goed opgewassen tegen het spitstrein en studenten leven. Dus waarom zou je ooit deze tinkpad kopen?