Highpoint RocketRAID 2320 Review

Q 28 augustus 2008, laatste update op 28 augustus 2008, 1.183 views

Highpoint RocketRAID 2320

Pluspunten

• Performance is acceptabel
  • Werkt onder Linux

Minpunten

• Binary closed-source Linux driver
  • Controller is een keer gecrashed, waarschijnlijk door oververhitting en heeft dus extra koeling nodig.

Beheerbaarheid Score: 3
Drivers en ondersteuning Score: 3
Ik heb de Rocketraid 2320 aangeschaft om een NAS in elkaar te zetten. Ik gebruik de kaart als veredelde 8 poorts serial ata controller om zodoende veel disks in een systeem te kunnen stoppen. De ingebouwde raid-functionaliteit gebruik ik dus niet.

De kaart functioneert in een systeem met 8 disks. Het systeem is gebaseerd op Debian Etch en gebruikt de binary closed-source drivers van Highpoint.

De kaart werkt in principe vlekkeloos, maar het 'compileren' en installeren van de driver gaat niet geheel vlekkeloos en vereist zelf een enkele aanpassing in een installatie script om de boel werkende te krijgen. (juli 2007). Iets met mkinitrd en mkramfs.

De kaart doet verder prima zijn werk. Het systeem draait Linux software RAID 6 en daarmee haal ik voor RAID 6 prima prestaties. Sequentieel schrijven 130 mb/s en lezen 220 MB/s. De tien disks, 4x 1 TB en 4x 0.5 TB (in 2x raid 0 1 TB) geven mij 4 TB effectieve opslag.

Waar ik minder tevreden over ben is het feit dat de kaart enorm heet kan worden bij forse belasting. Dat heeft mij bijna een RAID array gekost en daarmee een TB aan data. Door dat een rebuild van een array erg lang duurt en intensief is voor de kaart, raakte de kaart oververhit en begon luid te piepen. Uiteindelijk was de gehele controller met alle devices weggevallen.
Als er iets mis is dan zal dat dus niet onopgemerkt blijven. Overigens wordt er ook software geleverd waarmee de hardware onder Linux is te monitoren, maar dat gebruik ik niet (ik vertrouw op mdadm). Ik heb de array echter kunnen redden.

Wat de oververhitting betreft: ik heb om die reden een ventilator gemonteerd in de kast die de controller koel houdt. Maar het zint mij niet geheel dat dit dus nodig is. Stel je voor: je hebt een RAID array draaien en een disk klapt, het systeem pakt een hot spare of de nieuwe disk die je er in stopt en gaat rebuilden. Tijdens het rebuilden wordt je kaart zo belast dat hij vastloopt. Waarom draai je dan nog RAID? Maar misschien heb ik toevallig pech en gebeurt dit normaal nooit.

Het probleem is echter dat er niet veel alternatieven zijn in deze prijsklasse die je een dergelijk aantal disks laat aansluiten.

Nog wat achtergrond info:

Heb jij ook een Highpoint RocketRAID 2320?

de 2320's die je al meer als een jaar kan kopen hebben allemaal een fan en/of een koperen koeler om overhitting te voorkomen. maar er is natuurlijk geen alternatief voor een fatsoenlijke airflow in je kast. bij mij draait er 5x 1TB in raid 5 en ik heb geen last van overhitting. zelfs niet met maximaal dataverkeer. (gbit netwerk of lomp data verplaatsen) de kaart wil je dan niet aanraken, maar in de afgelopen 2 jaar heb ik er nog 0 problemen mee gehad. al zal mijn koeling al van het begin af aan beter zijn geweest. ik heb echter ook met de migratie van 4 naar 5 schijven nog steeds een dagenlange non-stop dataverkeer gehald van rond de 50 ~ 100mb/s en dat ging zonder 1 kik. (wel traag)

dat je kaart was overleden was geen reden geweest om je data kwijt te raken, mits je natuurlijk hardware raid gebruikt. gewoon een andere kaart eraan gehangen was genoeg geweest om de rebuild gewoon door te laten gaan. tenzij de schijven zelf waren gestorven natuurlijk. om zulke risico's uit te sluiten koop je juist een kaart met hardware raid. dat je zelf software raid bent gaan gebruiken is niet de schuld van de kaart.

overigens zijn de prestaties ook zwaar onder het nivo van de mogelijkheden van de kaart. ik haal met 4x 1TB al ruim over de 300mb/s lezen en 200mb/s schijven. met 5x 1TB raid 5 (situatie nu) haal ik snelheden van rond de 450mb/s.

de negatieve dingen die je hebt ervaren (performance en rebuilding) lijken er meer op problemen met je linux-implementatie dan met de kaart.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 30 augustus 2008 16:19]

Het spijt me erg maar je hebt mijn recensie niet goed gelezen. De kaart is niet overleden maar werkte later weer ok, maar nu voor de zekerheid mét ventilator.

Dat jij geen problemen hebt gehad kan een kwestie van geluk zijn, of andersom: ik had gewoon pech. Hoe je zo stellig kunt beweren dat airflow bij jou goed zit en bij mij niet zonder mijn setup te kennen vind ik vreemd.

De storing die optrad was absoluut op hardware niveau van de Highpoint en heeft niets te maken met de keuze voor software of hardware raid. De hardeschijven waren namelijk prima in orde. Het was de kaart die faalde. Ik heb daarna met dezelfde software (en de extra ventilator) geen enkele problemen meer gehad.

Dat de prestaties onder het niveau zijn van wat de kaart kan is waar maar totaal irrelevant. Ik schrijf dat die prestaties voor RAID 6 zijn (Linux software raid) en in dat licht zijn ze prima (pluspunt voor Highpoint!). Voor mij zijn dit voldoende prestaties, ik haal dit soort snelheden thuis toch niet over gigabit.

Jouw conclusie dat mijn (eenmalige) problemen meer iets te maken hebben met de Linux-implementatie (wat dat ook mag betekenen) dan met de kaart zijn echt ongegrond.
ik heb je recensie juist heel goed gelezen, je geeft namelijk de kaart de schuld van een hardwarefalen door een gebrek aan voldoende koeling. als jij een 8800GTX opsluit in een klein kastje zonder voldoende ventilatie zal die er ook mee kappen. als jou hardware faalt door een gebrek aan koeling dan zeg je zelf al dat je onvoldoende koeling hebt, ik bevestig het alleen, dus zo vreemd is het niet.

en als je de monitoringsoftware van highpoint had gebruikt dan had je ook al ruim van tevoren een waarschuwing gekregen over het temperatuursprobleem, maar door universele software te gebruiken is die melding niet doorgekomen en heeft de kaart ook geen actie ondernomen. (dat wordt namelijk aangestuurd door de monitoring software).

dus je eigen implementatie (gebruik) van linux zijn er dus problemen onststaan die volledig voorkomen had kunnen worden mits men de juiste software had gebruikt en een voldoende mate van koeling in je kast.

hoewel het niet populair is om iemand op zo'n manier te wijzen op de fouten die hij heeft gemaakt wil het nog niet zeggen dat ik geen gelijk heb.
Waar je het vandaan haalt dat mijn kaart in een klein kastje met gebrek aan voldoende koeling zit weet ik niet, waarschijnlijk uit je duim.

Mijn kast is prima geventileerd. Deze kaart heeft bij continue zeer zware belasting eigenlijk gewoon een ventilator nodig (maar dat wil je niet) of een groter koelblok. Of mijn exemplaar dan.

Het enige wat mij te verwijten valt dat ik te lui was om die monitoring software onder linux te installeren en zo de kaart te monitoren zodat ik het aan kon zien komen. Maar dat te warm worden hoort gewoon niet.

Daarom sta ik wat ambivalent tegenover deze kaart. Ik heb er overigens sindsdien nooit mee last van gehad, maar ik heb dan ook nooit meer hoeven rebuilden.

[Reactie gewijzigd door Q op 14 november 2008 22:02]