Specificaties 6" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO 6000 (Europa) Review

sintorama 20 augustus 2013, laatste update op 20 augustus 2013, 3.935 views

TomTom GO 6000 (Europa)

Pluspunten

• Het beeldscherm van 6" is enorm. De resolutie is goed, de gebruikte lettertypes en de algemen vormgeving van de software is OK.
  • De software is vrij duidelijk, het toestel is handig in gebruik.

Minpunten

• Het grote scherm van 6" neemt een deel van het zicht weg en maakt het toestel moeilijker opbergbaar.
  • Het grootste negatieve punt is de reflectie van het scherm. Het scherm is dermate glanzend dat ik de weerspiegteling door de achterruit zie en het beeld deels onleesbaar is. Zeker bij helder weer is dit vreselijk storend. Het is onbegrijpelijk dat het scherm niet gewoon mat is zoals op de Garmin's. Ik hoop dat een beschermingsfilmpje soelaas brengt.
  • Het zou ook handig zijn moest het scherm nog helderder kunnen ingesteld worden, of nog beter: dat het zich automatisch aanpast aan de lichtomstandigheden.
  • Ofschoon ik de laatste kaartupdate heb, is de kaart niet helemaal accuraat. Diverse wijzigingen in de verkeerssituatie zijn niet opgenomen in het kaartmateriaal. Begeleiding voor voorsorteren werkt ook op veel plaatsen niet correct: toestel geeft aan om links af te slaan terwijl je eigenlijk rechtdoor moet.
  • Straatnummers zijn niet helemaal correct. Mijn eigen huis geeft hij 180m foutief aan.
  • De computerstem die ook straatnamen voorleest is moeilijk te verstaan, ik heb deze feature uitgeschakeld en een standaar stem gekozen.
  • De manier om berstemmingen in te geven vind ik vreemd. Enerzijds is men niet verplicht om straatnamen 100% correct in te geven, hetgeen uitstekend is. Men hoef dus maar "Lippensdreef" in te geven om de "Graaf Leopold Lippensdreef" terug te vinden. Anderzijds heb ik wel een voorkeur om steeds via een vast stramien Land -> Stad -> Straat -> nummer in te geven, en die optie is er niet. Men moet een bestemming in zijn geheel ingeven, en dat vind ik minder gebruiksvriendelijk.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 4
Ik heb de Tomtom G6000 nog maar net in mijn bezit, het toestel was pas vanaf vandaag leverbaar bij Saturn. Het is mijn eerste TomTom. Het toestel vervangt mijn 5 jaar oude Garmin nuvi 250, waar ik veel plezier (en veel frustratie) aan beleefd heb.

Ik heb de G6000 enkel nog maar gebruikt op gekende wegen. Men moet het toestel immers eerst eventjes gewoon worden voordat men zich ermee op onbekend terrein begeeft. De eerste echte test komt volgende week wanneer ik ermee op vakantie vertrek naar Zuid Frankrijk. Gekende wegen zijn echter de ideale manier om te beoordelen waar het toestel de mist in gaat. Wanneer het toestel zegt om linksaf te slaan, maar je zelf weet dat rechtdoor de korste weg is dan weet je dat de navigatie niet 100% optimaal is. Op een onbekende weg zou je dit misschien niet opmerken.

Alles bij mekaar zou ik het toestel, gezien de toch wel forse prijs, beoordelen als "OK". Het toestel is zeker niet slecht, maar er zijn een aantal mindere kanten. De belangrijkste redenen voor mij om dit toestel te kiezen zijn:
- kaartdata (daarvan heb ik mij laten vertellen dat die beter is dan bij Garmin)
- Live Traffic informatie (deze geldt levenslang en er is geen connectie met een smartphone nodig en dat betekent geen roaming kosten).

Heb jij ook een TomTom GO 6000 (Europa)?

Welke navcore draait deze?
Geen idee, hoe kan ik dit zien? Via Help toont hij alleen het OS versie, de datum van de kaart, en de data waarop het toestel de laatste keer geupdate is.
Welke navcore draait deze?
Nav4

[Reactie gewijzigd door buzzlightyear op 28 augustus 2013 08:10]

navcore 13

matige review als je het mij vraagt, heb je de tomtom al eens aan pc gehangen om de laatste software te laden?

ook mis ik hoe hij omgaat met route calculaties en herberekeningen, wat zijn de voor / nadelen in vergelijking met de Garmin die je had? is dit een verbetering of vond je de Garmin fijner?

Daarnaast vind ik je opmerking over het grote scherm wat vreemd, je had ook voor de 500/5000 of 400 kunnen gaan met een kleiner scherm.

[Reactie gewijzigd door prologic op 28 augustus 2013 08:26]

Uiteraard heb ik deTomTom aan de pc gehangen. Echter bestaan er nog geen kaart- of software updates voor de TT Go 6000; wat logisch is aangezien het over een net gereleasd apparaat gaat.

Route-calculaties en herberekeningen zijn goed en snel, maar dat is nooit een kritiek punt geweest, zelfs niet op mijn oude Garmin.

Als je de review leest, zeg ik duidelijk dat het grote scherm zowel een voor- als een nadeel is. Mijn eigen auto heeft een nogal grote afstand tussen voorruit en ogen van de bestuurder, en dan is een groter scherm welkom, hoewel een 5" wellicht ook voldoende was. Voor andere gebruikers kan dit anders liggen, en daarom dat ik dit vermeldde.

Het grootste probleem van deze en zoveel andere navigatie toestellen is de navigatie zelf. TT blijft mij door kleine bochtige landwegjes sturen ipv langs de grotere banen die in de praktijk veel sneller zijn. Ook krijg ik een waarschuwing in de straat waar ik woon dat het over een "onverharde" weg zou gaan. De asfalt ligt er nochtans al een jaar of 30.
Een Brodit autohouder + Apple/Android telefoon + Tomtom app zou dan ook wellicht een betere investering zijn geweest? Veel netter weggewerkt, zit niet in het zicht van je voorruit (wat ik altijd al niets heb gevonden aan losse navigatie). Bekabeling kun je perfect wegwerken (direct je dashboard in, naar je 12V autoradio bijvoorbeeld) en vooral veel goedkoper. En niet te vergeten, dat zo'n Tomtom op de verre vooruit echt niet te bedienen is.

Hier voorbeeld van houder in mijn auto: http://oi40.tinypic.com/14tm3cm.jpg

Ook voor een huur auto in het buitenland zijn er perfecte oplossingen zoals een Tetrax houder, werkt nog steeds sneller en beter dan een Tomtom. En vooral nog steeds goedkoper.

Een navigatie is geen platform, zoals een iPod ook geen platform (meer) is. Je kunt er maar 1 ding mee, dat is geen toekomst. Smartphones zijn platforms, ze kunnen van alles, beter en goedkoper. Ik snap niet dat iemand 349 euro voor een ouderwetse toepassing neerlegt. Tenzij je echt rijk bent en echt geen verstand van telefoons. Een vaste autonavigatie is natuurlijk ook een idee, maar die hebben altijd slechtere en verouderde kaarten dan Tomtom en aantal functies is beroerd. Dan heb ik het nog niets eens over de ouderwetse file TMC informatie, die Middeleeuws aanvoelt bij TomTom HD Traffic.

Dataverbruik van Tomtom HD Traffic is een lachtertje. Na 3000KM Frankrijk had ik nog minder dan 1MB verbruikt, daarmee kun je dus over heel de wereld roamen met je Tomtom, dat zijn verwaarloosbare kosten.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 16 oktober 2013 13:57]

Voordelen van een dedicated TomTom tov een smartphone met autohouder:
- de TomTom heeft een betere speaker die in staat is om rijgeluiden en autoradio te overstemmen.
- de TomTom heeft een groter scherm.

349 EUR is niet weinig geld, maar als we er even van uitgaan dat ik reeds een smartphone zou bezitten, dan nog moet er betaald worden voor de navigatie-software neem ik aan? En wat doe je wanneer je ergens bent waar geen GSM-dekking is?

Dat de Tomtom van op de verre voorruit moeilijk te bedienen is vind ik een non-argument. Tijdens het rijden hoor je niet aan je GPS/GSM etc te prutsen, en tijdens het stilstaan is het maar een kwestie van eventjes je arm uit te strekken.

Dat je met een TomTom maar 1 ding kunt is de waarheid. Net zoals je met een schaar ook alleen maar papier kunt knippen, toch is een dedicated schaar vaak net iets preciezer dan het schaartje aan een 30 functies tellend Victorinox mes.
Ha sintorama,

Bedankt voor je reactie.

Gezien de ronduit belabberde hardware waaruit alle navigatie systemen tot nu toe bestonden inclusief TomTom (dan bedoel ik niet de stevigheid, maar het zeer verouderde touch screen met hele lage resolutie) vraag ik me sterk af of een TomTom qua speaker wint van een high-end Samsung/HTC/Apple smartphone. Deze telefoons hebben immers anno 2013 ook hele goede speakers, omdat ik zelf geen recente TomTom heb weet ik het niet zeker, maar het lijkt me sterk dat ze sterk voor een TomTom onder doen.

Wat het scherm betreft, dit is toevallig de eerste Tomtom met een 6" scherm, waar smartphones al een hele lange tijd worden geleverd met veel fellere schermen, hogere resoluties en ook grotere schermen. Ook met de nieuwe TomTom zijn er nog voldoende devices die de 6" halen.

Wat het dichtbij zijn van de navigatie betreft, ik merk uit ervaring hoe vaak ik even aan mijn telefoon/tomtom app komt. Gewoon om even nadere informatie over de file op te vragen of de route aan te passen, dit is ook gewoon toegestaan.

Wat de gps dekking betreft, Tomtom schat je locatie als je even geen gps hebt, net zoals hij dat bij het losse kastje doet. Ik kan me overigens niet herinneren ooit geen gps signaal gehad te hebben om te weg (tunnels uitgezonderd, waar je locatie heel nauwkeurig geschat wordt).

De app kost inderdaad wel geld, maar voor dat eenmalige aanschafbedrag (ik heb 45 euro betaald voor heel Europa en dan ook echt heel Europa) krijg je wel een lifetime gratis kaartupdates. TomTom heeft heel goed ingezien dat het absurd was dat losse navigatie houders zoveel meer betaalden voor hun navigatie en dan alsnog dik in de buidel moesten tasten voor kaartupdates. Dat is dan ook terecht ongedaan gemaakt.

Iemand die al een kastje heeft zou ik niet adviseren ook nog de app aan te schaffen, maar als je nog voor de keuze staat zou ik het zeker een ieder adviseren in overweging te nemen.
Ik heb de GO6000 ook sinds eind augustus. Als ik 1 minpunt mis in bovenstaande, is het wel het volgende. Bij eerdere TomToms geef je eerst de stad in en vervolgens de straat. Na invoeren eerste letters, laat hij dan snel de opties zien waardoor je vrij snel door kan klikken. Bij deze Tomtom gaat hij pas zoeken na invoeren van exacte gegevens. Kortom niet al na het invullen van de eerste letters (bij Ams krijg je bij de oudere systematiek dan al direct de suggestie Amsterdam bijvoorbeeld en dan bij invullen van Wil krijg je de suggestie Willemsparkweg), maar pas na het invullen van de complete straatnaam en dan ook de stad. Bij een typefout vindt hij dan ook de straat niet en bij correct typen krijg je ook nog de opties in anders steden. Kortom, de oude invulmethode (plaats en dan straatnaam) werkte vooral veel sneller en gaf daarnaast minder aanleiding tot verkeerde suggesties. Voor mij een zwaar minpunt voor deze nieuwe generatie.
knokki, dat is excat wat ik met mijn laatste minpunt bedoelde. Enerzijds is het goed dat men straatname etc niet 100% correct en volledig hoeft uit te spellen, anderzijds heb ik liever dat ik eerst de stad kan ingeven en vervolgens de straat, waarbij de TT zo slim moet zijn om alleen passende straatname in die stad te gaan zoeken en die te suggereren.
In mijn TomTom GO 6000 is dat WEL mogelijk (nov 2013 systeem bijgewerkt tot 13.030):
Menu > Zoek > Knop rechtsboven op het scherm naast de "Home-pijl" >
geeft toegang tot de volgende opties:
o Huidige kaart
o Bij mij in de buurt
o In plaats
o Lengte- en breedtegraad

Na het kiezen van de optie "In plaats" zul je dus inderdaad eerst de plaats (gedeeltelijk) in moeten voeren.
Ga ik zodadelijk uitproberen!
Inderdaad, het is mogelijk om op die manier een bestemming in te geven, je hebt gelijk.
Ondetussen is er een eerste update beschikbaar, maar ik zie op mijn dagelijkse traject nog steeds dezelfde fouten: verkeerde voorsorteerstrook bvb. Ik zal eens opzoeken hoe ik zelf suggesties kan doen ter verbetering van de kaart.