Apple iPod Touch V5 32GB Zwart Review

Arthur-M. 17 augustus 2013, laatste update op 13 maart 2014, 3.812 views

Apple iPod Touch V5 32GB Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm!
  • Goede afwerking
  • Fijn OS
  • Snel

Minpunten

• Batterijduur

Geluidskwaliteit Score: 3
iPod touch 5g review:

Sinds januari 2013 ben ik in het bezit van de 5de generatie iPod touch. Ik heb dus genoeg tijd gehad om hem te kunnen testen, om dan nu deze review te schrijven. Als eerst wil ik zeggen dat hij mij goed bevalt, maar de batterijduur had beter mogen zijn. Hier vertel ik later nog meer over, want ik ga nu eerst over het scherm schrijven.

Schermkwaliteit:
Over het scherm ben ik erg te spreken, en dat komt doordat het goede kijkhoeken heeft, mooie kleurenweergave, en een resolutie die voldoende is, maar wel hoger had gekund voor een apparaat van 330,-. De sterkte van het glas is ook goed, want ik heb hem een keer laten vallen op z'n scherm, en er is nog geen kras op te zien, na 7 maanden gebruik.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De bouwkwalitiet is erg goed. Zoals ik hier boven al schreef heb ik hem een keer laten vallen en zitten er nog steeds geen krassen op na 7 maanden gebruik (zonder hoesje of screenprotector). Verder is alles netjes en mooi afgewerkt, dat is erg fijn, en hij ziet er gewoon heel erg mooi uit!

Prestaties
De prestaties zijn ook prima, een stuk sneller dan mijn 4th gen. iPod touch, die ik ook bezit. Dus als je een 4th gen. bezit is het de upgrade zeker waard. Het RAM geheugen is namelijk verdubbeld, en er zit een A5 soc in, en in de 4th gen. een A4 soc. Ik heb eigenlijk nog nooit haperingen gehad tijdens gebruik.

Software
De iPod wordt standaard geleverd met iOS 6. Ik vind dat een heel fijn OS, maar in de Appstore en iTunes store hapert het OS wel, dat ligt namelijk niet aan de iPod, want ik heb het ook getest op een iPad 2, en iPhone 5 en ook op die apparaten laggt het. Verder zijn er heel veel apps en games te downloaden, wat erg handig en fijn is.

Edit: Door de iOS 7.1 update is deze iPod nog veel sneller geworden! Alles start nu veel sneller op en het voelt nu echt als een 'high-end' apparaat. Ik kon ook niet snel het verschil merken tussen de iPhone 5 en iPod touch.

Edit: inmiddels staat er iOS 7 op, de appstore lijkt vloeiender te werken, en de hardware van de iPod is nog steeds prima om iOS 7 vloeiend te laten draaien. Ik vraag me wel af of er nog iOS 8 op zoukunnen, want waarschijnlijk is daar een 64 bits soc voor nodig, die deze iPod jammergenoeg niet heeft.

De prijs van de iPod is 330,-, wat behoorlijk veel geld is, maar je krijgt er zeker een goed en degelijk apparaat voor terug wat snel werkt en veel opslag heeft.

Edit: Ik heb even nagedacht over de prijs, en eigenlijk is de prijs helemaal niet zo goed. Voor 300,- krijg je eigenlijk een soc die inmiddels al bijna 3 jaar oud is. Als ik nu nog eens die 300 euro uit zou mogen geven, zou ik zeker niet deze iPod gekocht hebben, maar een Nexus 7 tablet. Biedt toch meer functies voor het geld.

Batterijduur
Over de batterijduur ben ik minder te spreken. Als ik hem tot 100% oplaad is hij in de middag al op, als ik er nog maar 10 minuten mee geinternet heb, en dat vind ik gewoon vervelend. Als je alleen maar muziek luistert gaat hij wel 2 dagen mee, maar als je internet is hij zo op.

Het is een heel fijn apparaat wat erg snel werkt, een mooi scherm heeft, veel opslag heeft, en een erg fijn OS heeft, maar de prijs mocht wel 50,- minder zijn, zeker ook door de slechte batterijduur. Ik zou als ik die 300 euro nog een keer kon uitgeven nu dus niet meer een iPod kopen.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V5 32GB Zwart?

Werkt heerlijk, lijkt wel sneller dan met iOS 6 zelfs. Ziet er ook erg mooi uit op dit apparaat, op de iPad en iPad mini is het echt niet zo mooi!
Dat komt omdat het meer ontworpen is voor de mobiele apparaten van Apple. Ik zelf vind het op mijn iPad 4de generatie wel mooi.

Trouwens, goede review! :)
Haha, bedankt! Thuis hebben wij een iPad 2 en iPad mini die allebei geen retina scherm hebben, misschien ligt het daar aan. Op de iPad van een vriend ziet Het er wel mooier uit namelijk dan op de mini en 2.
hoe is de ervaring met ios 7 op dit apparaat?
Toch apart dat je helemaal niets zegt over de geluidskwaliteit, terwijl we het in essentie over een mediaspeler hebben. Je geeft er ook 'maar' 3/5 sterren voor en je hier dus wel degelijk een mening over schijnt te hebben.

Wat kan je zeggen over de geluidskwaliteit? Je hebt een 4th Gen als vergelijkingsmateriaal dus wellicht kun je daar wat over zeggen?
Je hebt gelijk dat ik er inderdaad niks over zeg in de review; dat komt omdat ik daar niet erg veel verstand van heb, maar ik zal je zo goed mogelijk proberen te helpen; de geluidskwaliteit is gewoon gemiddeld. Het is niet veel beter dan dat van de 4th gen, maar die vond ik ook niet heel erg goed. Gewoon een 'voldoende' dus. De speaker is dan wel weer beter dan die van mijn Nexus 7- en 5, maar die staan ook niet bekend om hun speaker. Het volume van de speaker is ook een voldoende. Heel hard gaat hij niet, maar hij is wel te horen in een druk(kere) ruimte als hij op z'n hardst staat. Heel precies is het ook niet, je kan het niet vergelijken met een koptelefoon of box, de speaker laat weinig "details" horen.

Ik hoop dat ik je zo iets meer informatie heb kunnen geven over de speaker. Als je nog iets anders wil weten; je kan het altijd vragen!

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 13 maart 2014 21:20]

Dankjewel voor je antwoord. Ik bezit namelijk de 4th gen en ben op zoek naar en opvolger. Vandaar de vraag dus. Ben op dit moment gewoon tevreden over de kwaliteit (ben wel kritisch, maar geen audiofiel), dus als de kwaliteit zoals je zegt weinig veranderd is, komt de 5th Gen wel in aanmerking.

Bedankt!
De iPod touch 5th gen. Is zeker een goede upgrade, maar de prijs is wel erg hoog voor wat je krijgt. De soc is inmiddels namelijk al bijna drie jaar oud, en dat merk je soms wel. Ook nog na de iOS 7.1 update. Ik zou hem niet nog een keer gekocht hebben als ik het geld nog een keer mocht uitgeven.

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 14 maart 2014 08:30]