Raspberry Pi model B (512MB) Review

quakel 16 augustus 2013, 9.115 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Pluspunten

• XBMC, een van de beste mediaspeler software!
  • Met standaard Skin menusnelheid goed!
  • Goedkoop!

Minpunten

• De R-Pi heeft geen mooie layout waar de bekabeling op aangesloten moet worden. Aan alle kanten stekkers
  • Ik heb met regelmaat dat de OpenElec hangt. Hopelijk wordt het bij elke nieuwe versie beter.
  • Extra licenties bijgekocht voor ondersteuning DVD's.

Layout Score: 2
De Raspberry Pi model B (512MB) in combinatie met XBMC, een mediaspeler van voormaat, maar of dat zo is zal in de komende review wel duidelijk worden.

Ik ben ooit begonnen met een xbox met daarop XBMC, dit was een groot succes. Ik die tijd waren er nog geen kant en klaar mediaspelers en XBMC was al zeer snel een volwaardige oplossing voor muziek, video en het opstarten van programma's (xbox games in die tijd)

Na het xbox tijdperk kwam natuurlijk een xbox360, maar daarop was de mediaspeler functie out-of-the-box zeer beperkt. Popcorn-Hour (A-110) was daardoor mijn eerste kant en klare mediaspeler. Omdat de interface van de Popcorn hour traag was kwam in 2011 een goedkopen oplossing Western Digital Live (2011). Deze is vandaag de dag nog steeds actief als mediaspeler en bevalt super (gezien een prijs destijds van 80,- euro).

Waarom dan een Raspberry Pi model B (512MB)? Ik vond altijd de XBMC interface met daarbij de uitgebreiden mogelijkheden mooi, met de Pi kon ik mijn wens voor weinig euro's vervullen.

Na een avondje hobby-en was mijn Pi aangesloten op een LG 55" TV en had zo mijn XBMC omgeving weer terug zoals op de xbox destijds.

Ik gebruik OpenElec en voor de bediening de TV afstandsbediening (CEC), dit werkt behoorlijk. Helaas kan ik niet alle opties (bijv. rechter muisknop) via mijn afstandsbediening activeren. Er zijn genoeg APPS op een ipad, Android om dit soort bedieningen alsnog uit te kunnen voeren. Maar voor dagelijks gebruik werkt de standaard TV remote prima.

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Meer advertenties

Ik meende me te herinneren dat er ook versies zijn die de PI standaard overclocken...
Misschien dat dit het probleem kan zijn van je vastlopers? Wellicht ook een optie om dubbel te checken is je adapter. De PI heeft minimaal 700mA nodig. Er zijn meerdere berichten dat de PI instabiel wordt als je een "te lichte" adapter gebruikt... Zeker als je nog dingen via usb hebt aangesloten.

Het beste wat je kan doen om uit te sluiten dat het een power probleem is, is een 1A adapter te gebruiken en een powered usb hub.

Mocht dat allemaal niet werken kan je altijd nog een andere distro proberen (bijv RaspBMC)
Maar wat is je ervaring met de Pi en snelheid kwa menu schakelen etc?
tevens staan je afbeeldingen verkeerd om.
Images staan inderdaad op z'n kop. Zit momenteel achter een Mac, waar de foto's correct worden weergegeven. Moet dit later even 'recht' zetten.

Snelheid van het menu is prima, maar gebruik wel alleen de standaard Skin. Ik moet zeggen dat de Pi vaker vastloopt dan wat ik acceptabel vind. Als je de Pi gebruikt om alleen je bestaande films te bekijken gaat het prima, maar met het binnenhalen van covers, rondklikken in het menu en music en foto's bekijken tegelijkertijd gaat het geregeld fout.
Heb ook een raspberry pi met open elec (laatste versie) maar die is in 8 maanden tijd nog nooit vastgelopen. En ik gebruik hem bijna iedere dag...

Heb cec wel meteen uitgezet (kreeg het niet helemaal stabiel) en bedien alles met een universele remote waarvan de signalen zijn overgenomen van een standaard windows media centre remote (paar euro op ebay).

Heb niks geoverklokt en gebruik een 1A usb adapter en een redelijk rap sandisk sd kaartje van 4 GB.

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 17 augustus 2013 11:25]

Ik had eerst ook openelec op mijn RPi, ook continu vastlopen, rebooten, library die ineens weg was etc.
Nu overgestapt op Raspbmc en al mijn problemen zijn opgelost!

Misschien helpt dat bij jou ook, quakel.
Ik heb de vastlopers juist met Raspbmc. Een tijdlang geprobeerd, maar toch maar weer het SD-kaartje met de laatste versie van Openelec erin gedaan. Sindsdien (maand of 3) geen enkel probleem meer gehad.

Succes. Het blijft hoe dan ook leuk speelgoed voor weinig geld.

[Reactie gewijzigd door zhoreb op 18 augustus 2013 10:41]

ik heb nu een paar weken openelec, ik zit nu wat minder te 'prusten' maar gebruik hem nu voor audio en video. Bij normaal gebruik werkt alles naar behoren.

Ik heb veel op internet gelezen over openelec vs raspbmc. Op 'papier' zou openlec sneller moeten werken. Ik blijf nog even bij deze versie.

@zhoreb, het is inderdaad leuk speelgoed voor weinig geld. je hoort me ook zeker niet klagen ;-)
Je zou de raspbmc versie kunnen installeren op USB dmv de windows installer, flink prestatieverschil en bij overklokken minder kans op corruptie van de SD kaart!

Ik gebruik het nu een paar maanden en hij crashed nooit!
@Han Davici,

ik ga dat eens uitproberen, thanks voor de tip!
Je min puntje. Ik heb met regelmaat dat de OpenElec hangt. Hopelijk wordt het bij elke nieuwe versie beter.

Dit heb ik ook gehad, maar niet met de raspberry

Ligt meer aan geheugen waar je opslaat.
Had met openelec in een barbone een hardeschijf sloeg het keer op keer vast.

SD kaartje was beter maar sloeg ook nog vast.

SDHC nergens last van

Dat vast slaan heeft denk ik vooral met openelec te maken.