Specificaties 24" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ BL2410PT (met PWM) Zwart Review

EnerGeForce 10 augustus 2013, laatste update op 10 augustus 2013, 855 views

BenQ BL2410PT (met PWM) Zwart

Pluspunten

• Zeer diepe zwartwaarden
  • Goede kleur weergave
  • Reactie tijden zijn prima voor gaming
  • USB hub
  • Display port
  • Op alle mogelijke manieren verstelbaar

Minpunten

• Geen USB hub aansluiting aan de zijkant
  • Bedienings knoppen werken niet super nauwkeurig
  • Geen HDMI aansluiting

Monitor aangeschaft ter vervanging van mijn Samsung 2343BW (23'' 2048x1152) TN monitor. Voornamelijk omdat ik steeds minder games speel en steeds vaker films kijk op mijn PC, en mij stoorde aan slechte zwart weergave in films en de wat mindere kleurweergave. Helaas wel wat in moeten leveren qua resolutie maar ik heb hier absoluut geen spijt van tot op heden. Bijkomend voordeel hiervan is dat het wat minder werken is voor mijn grafische kaart tijdens het gamen, of dat de eye candy nog wat verder omhoog kan:-)

Over de monitor:

Contrast en helderheid
Zeer diepe zwartwaarden en een zeer goed contrast. Helderheid zeer hoog, op 100% veel te fel voor mij. De helderheid staat hier voor normaal surfen of tekst lezen op 10 of in de avond zelfs 0%

Kleurweergave
Goede kleur weergave, op de sRGB zelf 99% dekking volgens de review op prad.de. Wel enige verandering in kleur vanaf de zijkanten maar vele malen beter als de TN paneel monitor die hij vervangt.

Reactiesnelheid
Reactie tijden zijn prima voor gaming, geen last ondervonden van ghosting tijdens het spelen van Need for speed most wanted en Far cry 3. Overdrive staat op de fabrieks instelling(dit is middelste stand)

Kapotte pixels
Geen defecte pixels kunnen waarnemen bij het testen met DPT(Dead Pixel Tester)

Uiterlijk
Strak maar toch vooral een zakelijk uiterlijk. Geen high gloss, ook 1 van de pluspunten vind ik.

Heb jij ook een BenQ BL2410PT (met PWM) Zwart?

Kun je trouwens iets zeggen over grey ghosting? Oftewlijk wanneer je aan het scrollen bent op deze pagina, zie je dan dat de grijzen/zwarte balken een duidelijke vertraging hebben (je ziet dat de balk bijna 0,5 sec blijft hangen)? Of dat er een vorm van vertical desync is?

Zo heb ik zelf de pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart gehad. Goed scherm, goede contrast waarde. Maar de ghosting was vrij goed waar nemen tijdens het scrollen evenals de vertical desync en zwarte letters werden ff blauw met het scrollen. Niet heel storend, maar liever niet aanwezig.
De reden dat ik dat scherm heb teruggebracht, was in verband met oogpijn dat ik kreeg van het scherm. Waarschijnlijk door de blauwe leds. Nu schijnt dit scherm niet te hebben (ze de productpagina van benq).
Ik heb hier geen last van bij dit scherm. Bovendien kun je bij dit scherm via de opties de overdrive nog een stand hoger zetten. (Wat ik overigens niet nodig vond) En dit is idd een flicker free scherm. Al stond dit er ten tijde van aankoop nog niet bij. Wellicht is dit er bij latere revisies verbeterd. Maar dat zou de BenQ GW2450HM ook hebben(inmiddels)? Specificaties komen wel aardig overeen.

[Reactie gewijzigd door EnerGeForce op 10 april 2014 21:22]

ff uitgezocht er zijn 2 versies: 9H.L9JLB.QBE en 9H.L9JLB.RBE. De laatste heeft geen PWM en is de laatste revisies van het scherm. Oudere scherem hebben dus wel PWM!.
Ik weet niet zeker of het aan het scherm licht of aan mij:p Maar bij League of legends, lijkt het af en toe net niet snel te reageren. Hogere AMA waarde (premium) is niet aan te raden, kleuren worden daardoor ff inverted lijkt het! Ik zal binnenkort ff een eigen review schrijven met daarin ook de resultaten van de inputlag.
Geen HDMI aansluiting
Het is dat ik (nog) geen console heb, maar geen HDMI maakt het wel lastiger. Je kan hem via DVI icm HDCP aansluiten, alleen je hebt dan geen geluid. Met sommige consoler kun je nog de anologe of digitale (TOSLINK) poort gebruiken om dit te omzeilen, maar gemakkelijk is anders. Hier een topic waar ik ff gekeken heb naar de mogelijkheden: http://gathering.tweakers...message/42196108#42196108

Voor de rest goed scherm! ik gebruik altijd de light blue (- 30%) optie, dit is toch wel erg prettig en zachter voor m'n ogen, meer dan 30% zal ik niet aanraden want dan wordt je scherm te rood. Nu is het perfect, zelf voor films e.d.!
Bedienings knoppen werken niet super nauwkeurig
Dit lijkt na een tijde minder zijn geworden, behalve de powerknop. Waarschijnlijk een kwestie van inwerken ofzo...
Ok, van die pwm kan wel kloppen idd. Dat is namelijk ook zichtbaar met de camera van mijn telefoon. Echter heb ik hier zelf geen last van, ook nooit gehad eigenlijk, ook niet bij eerdere monitoren.

Van de week nog even een 27 inch eizo getest met een IPS scherm maar deze BenQ geeft toch nog steeds de betere zwartwaarden.

Van deze BenQ is ook een 27 inch versie met hogere resolutie, echter betreft dit helaas geen VA paneel maar een variant van IPS.

[Reactie gewijzigd door EnerGeForce op 8 mei 2014 20:25]