Aten CS1784 Review

Q 8 mei 2010, laatste update op 9 mei 2010, 2.805 views

Aten CS1784

Pluspunten

• DVI dual-link support (Kan 30" schermen aan)
  • USB 2.0 support
  • Zeer snel switchen
  • Switchen via het keyboard
  • Besturingssysteem onafhankelijk
  • Helemaal compleet, kabels zitten er bij

Minpunten

• Niet goedkoop

Features Score: 4
Ditmaal was ik opzoek naar een DVI 4-poort KVM switch, met USB 2.0 ondersteuning. De CS1784 is een relatief nieuw product dat niet zo lang op de markt is, maar voldoet aan deze eisen.

Met dit product is het mogelijk om 4 computers met een DVI-I uitgang te bedienen met 1 scherm + KB + muis. Het product ondersteund schermen tot 30" op hun native resolutie via dual-link.

Zelf gebruik ik de CS1784 in combinatie met een 24" scherm op 1920x1200, wat prima werkt.

Het device deelt ook geluid en USB 2 met alle apparatuur. Leuke feature: geluid + USB kun je onafhankelijk switchen van KB + Muis + Scherm. Als je dus computers A B C en D hebt aangesloten, dan kun je muziek blijven afspelen via (of USB stick gekoppeld houden aan) computer A, terwijl je naar computer C switcht.

Het switchen tussen computers werkt ofwel via knoppen op het apparaat, of wel - en dat is veel handiger - via toetsencombinaties. Twee keer scrollock of control geeft aan dat je wilt switchen en een nummer 1-4 + enter geeft het switch commando. Erg eenvoudig dus.

Naast stabiliteit en beeld kwaliteit is een eigenschap erg belangrijk voor een KVM switch: snelheid met het omschakelen + gebruiksgemak. Mijn ervaring met vele KVM switches is dat bij veel producten een forse vertraging is tussen het moment van switchen en het daadwerkelijk beschikbaar komen van muis, toetsenbord en scherm (ik denk aan Belkin). Dat maakt dergelijke producten in mijn mening onwerkbaar en dus onbruikbaar.

In het verleden heb ik van verschillende merken een KVM switch besteld en Aten leverde het enige product waarbij een omschakeling van het ene systeem na een andere vrijwel onmiddellijk is. Dit is de reden geweest om niet alleen op het werk voor desktops KVM switches van dit merk aan te schaffen, maar ook voor voor onze servers. Niets dan uiterst goede ervaringen met deze producten.

Dit is de reden dat ik het aandurfde om bijna 200 euro neer te tellen voor deze vier poorts DVI KVM switch. Ik ben er in alle opzichten tevreden over. En er zijn geen verborgen kosten: alle kabels worden meegeleverd.

Edit Mei 2010:

- Toetsaanslagen komen of niet door of repeteren. De keyboard USB aansluiting lijkt vanuit het niets stuk gegaan. Probleem is met meerdere toetsenborden. Zonder KVM werken deze toetsenborden prima.

- Oplosing: HSM mode (numlock + - ) en dan op F1 drukken en er is niets aan de hand.

Heb jij ook een Aten CS1784?

Deze KVM zou zowel Analoog als Digitaal ondersteunen: 1 probleempje de meegeleverde KVM kabels, computer naar switch, zijn echter DVI-D (digitaal) en niet DVD-i (analoog & digitaal). Heb deze kabels nu besteld:
  • VGA -> DVI-A, computer naar switch
  • DVI-i -> DVI-i (KVM naar DVI-i scherm)
Ik hem hem ook een paar maanden (en ondertussen al te koop staan). Het ding werkt niet goed met verschillende Asus moederborden (VIA mbd ook niet). Ik heb contact opgenomen met Aten in BelgiŽ en ze zeiden dat het een bekend probleem was en dat hun technici al aan het werk waren met Asus. Volgens hun was dat echt in veel minder tijd dat een paar maanden opgelost.

Aan zo een belofte heb je natuurlijk ook helemaal niets en dat bleek ook deze keer maar weer. Wat maanden later nog steeds geen firmware update van Aten of bios upgrades van Asus aangaande switches.

Verder perfect product alleen wil het switchen van pc wel is niet goed verlopen. Dat terwijl zijn VGA broertje het echt altijd doet. (heb paar honderd uur ermee gewerkt op minstens zoveel pc's op de pczaak waar ik werk).
Kabels binnen, werkt ok. Gebruik hem hier met een wireless Logitech Pro 2800 op 1 x XP en 2 x Ubuntu 10.10

Toetsproblemen kunnen oorzaak hebben bij het schakelen tussen computers. Focus van scherm en USB kunnen verschillend zijn. Als de LED enkel oranje brandt zit de USB controle niet bij de computer waarop je kijkt en kan het scannen van de usb poorten het bovenvermelde "Toetsaanslagen komen of niet door of repeteren" voorkomen. Als je in plaats van 1x kort drukken: oranje led bij geselecteerde computer, 1 maal langer drukt: groene led en hierdoor ook de usb controle bij de geselecteerde computer plaatst, blijkt dit probleem niet op te treden. Zelf schakel ik niet vanaf toetsenbord maar vanaf KVM. Verschil viel het meest op wanneer je bios settings wou veranderen in een computer. Vermoed dat wijzigen instellingen in het HSM (Hot Key Setting Mode) enig soelaas kan brengen. (handleiding p. 14 tot 19). Het gaat hier volgens de verpakking om een CS1784-A. Op kvm is enkel sprake van CS1784, zowel op frontplaat als sticker onderaan.

volgende firmwares zijn beschikbaar:
voor CS1784