Specificaties 12,1" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Q210 AS02 Review

rosce 20 augustus 2008, laatste update op 21 augustus 2008, 3.348 views

Samsung Q210 AS02

Pluspunten

• prijs/mogelijkheden (teveel om op te noemen!!)
  • batterijduur
  • nagenoeg geen 'bloatware'

Minpunten

• windows toets rechts van spatiebalk
  • robuustheid minimaal
  • geen sluitmechanisme scherm

Laptop heeft ietwat andere specificaties dan vermeld in de specificaties hier op Tweakers.net. De volledige specificaties zijn:
- Intel Core 2 Duo P7350 @ 2GHz (i.p.v. P8400)
- 4 Gb RAM (i.p.v. 3Gb)
- Nvidia GF9200M GS GDDR3 256Mb (1Gb totaal)
- LCD 12,1"WXGA (1280x800, 60Hz, 220nit, gloss)
- Fujitsu HDD 320Gb
- TSSTcorp CDDVDW TS-L633a (SATA)
- Marvell Yukon 88E8055 PCI-E 1Gb LAN
- Modem
- Intel 802.11 agn
- Bluetooth 2.0
- VGA én HDMI (1.3)

Gekocht voor ¤899 bij electronicagigant in Amsterdam-Arena. Geleverd in uiterst kleine doos 35x14x28cm. Bevat laptop, diverse documentatie (o.a. korte Installation Guide, Safety Instruction, Samsung Recovery), 1 DVD met System Software Media ('restore applications and drivers') en tot slot een schoonmaakdoekje. Er wordt dus geen originele Windows Vista DVD meegeleverd. PS User Guide terug te vinden via startmenu (na installatie... DVD niet bekeken, maar zou best ook daar op kunnen staan).

Bij eerste keer opstarten wordt Windows Vista Home Premium (32bits, SP1) geïnstalleerd. Hierbij heeft men de keuze uit talen NL, FR en UK. Eenmaal gekozen taal is niet te wijzigen. 10Gb van schijfruimte wordt gebruikt voor Restore-bestanden, aangemaakt door Samsung Recovery software. Tijdens installatie kan gebruiker aangeven hoe de resterende schijfruimte te verdelen over C en D schijf (kon geen additionele schijven aanmaken). Géén verzoek tot invoer DVD-writables voor aanmaak kopie/restore. Windows Vista installatie wijst in feite zichzelf.

Snelheid processor is meer dan voldoende om MS Office 2007 applicaties te gebruiken. Deze applicatie is overigens als Trial Demo meegeleverd (max 60 dagen of 25x opstarten). In combinatie met Nvidia GF9200 GS draait bijvoorbeeld World of Warcraft zonder enige vertraging op 1280x800 (met default instellingen WoW, nog geen zwaardere instellingen geprobeerd). Geen andere spellen geprobeerd. 4 Gb RAM, maar met 32bits Vista wordt maximaal 3,4 Gb gebruikt. Uiteraard dik tevreden hiermee gezien Windows Vista.

Bij normaal gebruik nagenoeg geen geluid uit koeling, welk links van de laptop zit (hetgeen voordeel is voor mij als rechtshandige, ik gebruik thuis namelijk externe muis). Tijdens WoW hoor je koeling wel, maar persoonlijk vind ik deze niet storend.

Batterijverbruik opvallend goed, zeker gezien de grootte (klein, iets van 5x20cm) en gewicht van de batterij (niet gewogen, maar voelt zeer licht aan). 4U30 geeft batterij-indicator aan na opladen batterij. Nog niet met klok erbij gemeten, maar met wifi constant aan en continue gebruik internet, MS Office, Mediaplayer en externe hdd ging batterij zeker 2,5 uur mee. Dit kan misschien nog verbeteren aangezien ik de batterij pas 2x heb opgeladen. Zal review later updaten met exacte data.

Scherm is slechts 12,1" en met 1280x800 is tekst opvallend goed te lezen (MS Word, Internet, WoW). Via 'Fn' toets is Brightness qua sterkte meer dan voldoende in te stellen. Opvallend daarbij is het menu; geen standaard groene balkjes onderaan je scherm, maar mooi uitgewerkt on-screen display. Verder ook mogelijkheid om Backlit uit/aan te zetten (nagenoeg zwart beeld).

Aansluitingen zijn er voldoende:
- links van de laptop VGA én HDMI (!), 1 USB (2.0), aansluiting koptelefoon en microfoon;
- rechts 2 USB (2.0), een SD/SDHC/MMC kaartlezer, een ExpressCard (/34 specification) en de DVD writer (geen idee of dit dual layer is);
- achter LAN én telefoonmodem en aansluiting spanning;
- voorts zit er ook nog (onopvallend) een 1.3 Mp camera boven het scherm.

HDMI kort even geprobeerd op mijn 46" plasma Panasonic en beeld was opvallend scherp. Wel paste computerbeeld niet 100% op televisiescherm (alle zijdes misten ietwat), maar verder niet moeite gedaan om te proberen dit te corrigeren (als dit überhaupt nog mogelijk is). Zal binnenkort WoW uitproberen (wordt tijdens dit schrijven gepatched :p).

Qua connectie zit ook het hoognodige erop: Bluetooth 2.0, wifi 802.11 agn (!) alsook 1Gb LAN én een telefoonmodem. Wifi werkte meteen, zonder problemen en met volle snelheid met mijn Linksys WAG325N. Rest nog niet geprobeerd.

Opvallend is de afwezigheid van bloatware. Tijdens installatie moet gebruik gemaakt worden van Samsung Recovery software. Verder zit wat Samsung software erop (iets van Movie/Music/Photo, camera software, display manager, userguide), netjes 'weggewerkt' onder aparte Samsung map onder startmenu. Tot slot de MS Office 2007 Trial Demo. Dus eens geen virusscanner...

De laptop bevat een touchpad met scrollgedeelte aan de rechterkant (werkt prima) en 2 muisknoppen daaronder. Het toetsenbord slaat lekker aan, maar de indeling laat mijns inziens te wensen over. De tilde-knop (~) is verplaatst naar links van de (kleine) spatiebalk en daarbij is de windowstoest verplaatst naar de rechterkant van de spatiebalk (windowstoets + E opent windows verkenner, normaliter met linkerhand te doen...). De 'grootte' van de spatiebalk blijkt tijdens het typen geen probleem te vormen. De toetsen zijn verder prima van (normale) grootte. Een van de redenen overigens waarom ik niet gekozen heb voor de EEE-achtige laptops (heb kleine vingers, maar daarop typen is echt niet te doen!).

De casing ziet er naar mijn mening mooi uit. Zo zijn er geen knoppen voor mediatoepassingen, zijn er voldoende indicatoren - zij het onder je linker handpalm... - en zijn diverse instellingen via de 'Fn'-knop te gebruiken, waarbij altijd een mooi on-screen display naar voren komt. Er zitten 2 speakers aan weerszijden van het toetsenbord; de geluidssterkte is redelijk, de kwaliteit klinkt weer heel goed van wat ik van een laptop gewend ben! De laptop is ietwat dik (ongeveer 3,5 cm geheel gesloten), maar net geen 2kg (voelt licht aan).

Over de robuustheid van de laptop kan ik kort zijn; deze is slecht. De casing kun je met je vinger makkelijk indrukken (op het scherm zie je meteen vervorming). Het scherm sla je verder dicht, maar er zit geen sluitingsmechanisme op. Toch wel serieuze nadelen, zeker gezien het een 12,1" laptop is die men toch wel koopt voor de mobiliteit.

Tot slot nog een positief woord over de HDD. Een ruime 320 Gb Fujitsu HDD (geen Samsung!?), meer dan ruim voldoende.

Kortom, met uitzondering van de robuustheid een geweldige laptop gezien de mogelijkheden en helemaal gezien de prijs! Jammer van de casing, anders had ik deze laptop zonder meer als 'zeer goed' (nagenoeg perfect) bestempeld. Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen (gekocht 17-08-08, review d.d. 19-08-08).

Heb jij ook een Samsung Q210 AS02?

Heb hier sinds kort een AS03NL in gebruik. Van het weekend W7 RTM 32bit binnengehengeld en gisteravond erop gezet. Op de Samsung site vindt je ((nog) die komen wel gezien je bij bepaalde versies van de Q210 vandaag de dag een W7 upgrade coupon krijgt) geen W7 drivers. Ook Intel heeft nog geen W7 driver voor de chipset. Daarentegen zijn de Vista drivers gewoon goed bruikbaar. Alle knoppen werken bij mij, dus ook je brightness verlagen door middel van fn + pijltje omlaag.

Ben echt super blij met deze laptop. Grootste nadeel vindt ik op dit moment dat de cpu (P7350) geen virtualization ondersteunt, hoewel daar wel overheen te komen valt gezien ik hier nog een echte pc heb staan met een echte cpu :-).

Heb ook een media bay voor een 2e hd in bestelling staan. Kan daar strax mooi de 320gb schijf in en in de plaats van de 320 een SSD. Optische drive heb je toch maar weinig nodig. Van de System Software DVD kun je wel een ISO maken, en W7 kun je vanaf een externe hd installeren.
Nette review, Samsung is echt een nieuwe player op de notebookmarkt, dus in het oog maar houden.
Merk van de HDD is opvallend idd ;-)
Samsung is een nieuwe speler op de consumentennotebookmarkt, maakt al zeer geruime tijd laptops voor het bedrijfsleven.
Mooie review, ben wel benieuwd welk type dit dan is, kun je dat op de doos en/of notebook vinden?
Ik zal vanavond thuis op de koos kijken wat ik kan vinden aan type/code e.d.
Hoe is het met de accuduur? }:O

Ik vind dit echt een beeldschoon notebookje en ik denk dat hij vast niet vies is van een beetje casual gaming, mischien zelfs HD films. Daarom heb ik hier wel oren naar.

Alleen de accuduur van zon apparaat met dikke CPU is meestal wel de dealbreaker vind ik.
Kun je mischien eens wat ervaringen posten, mischien eens kijken hoelang het duurt voor hij je verteld dat het genoeg geweest is, als je een DVD film laat lopen zonder wifi/externe disks (320gb aanboord en dan nog externe disks gebruiken? :P). Of ga eens met een volle accu een potje levelen en questen in WoW, of eigenlijk nog beter, speel eens wat offline spellen zodat wifi verbruik geen rol speeld in de uiteindelijke cijfers.

Totslot vraag ik me ook af of je dat machientje kunt downclocken hier en daar zodat je de batterijduur flink kunt opkrikken. Als je eventjes lekker buiten in het zonnetje een document uit wil tokkelen, heb je volgens mij geen gierend snelle prestaties nodig. ;)
Het enige wat ik aan type kan vinden is NP-Q210-AS03NL. Hier op Tweakers gaat het om de AS02 (zie titel) en daar ligt kennelijk het verschil :).