AKG K 550 (Zwart) Review

Henshin 8 augustus 2013, 1.273 views

AKG K 550 (Zwart)

Pluspunten

• Degelijk geluid
  • Design (ondanks de Micky Mouse look)

Minpunten

• Geluid is net iets te "koud"
  • Oncomfortabele hoofdband zorgt voor irritatie
  • Je lijkt net Micky Mouse als je hem op hebt

Mocht je het nog niet weten, ik ben op zoek naar de beste premium koptelefoon onder de 200 euro. De afgelopen week weer een nieuwe koptelefoon getest. De AKG K 550. Ik heb nog meer reviews geschreven over high end koptelefoons dus zoek ze zeker op als je een nieuwe kwaliteitskoptelefoon wil aanschaffen.

Allereerst het design. De AKG K 550 is half zwart en half antraciet. Hij heeft een metale band met een glanzende zwarte verflaag. Daaronder zacht plastic in matzwart. Daaronder weer antraciet metaal waar de oorschelpen aan vast zitten die gemaakt zijn van (de buitenkant dan) Plastic, het randje is van metaal en om de kussentjes in de oorschelpen zit leer. Of dit synthetisch of echt is zou ik niet weten maar is wel van goede kwaliteit.
Het eerste dat je waarschijnlijk zal opvallen is dat de oorschelpen vrij groot lijken. En dat zijn ze zeker. De diepte daarentegen is weer net ietsjes minder dan gemiddeld. In het begin een beetje onwennig maar nu stoor ik me er niet meer aan. De kussentjes zijn lekker zacht en vooral ook vrij groot. De grootte zorgt voor een verrassend aangenaam gevoel. Het zorgt er echter wel voor dat de oorschelpen vrij groot zijn en dat je er daardoor net als Micky Mouse uit ziet ;). De oorschelpen zijn zowel horizontaal als verticaal rond te draaien. Niet soepel wat ervoor zorgt dat je hem in elke gewenste positie kan stellen.
Helaas is de hoofdband wat minder comfortabel. Ondanks het feit dat dankzij de grote oorschelpen de oorkussentjes vrij groot zijn is het kussentje in de hoofdband erg klein. Deze koptelefoon is niet super zwaar maar ook niet zeker zo licht als een Sennheiser. Dit zorgt voor een oncomfortabel gevoel op het hoofd. Tenminste, na ongeveer een half uur. Na enig speurwerk op internet heb ik gemerkt dat ik niet de enige ben die dit probleem erkend. Er zijn zelfs heuse mods te vinden. Of je in je gloednieuwe dure koptelefoon wilt gaan snijden is echter nog maar de vraag. Maar die keuze is natuurlijk aan jezelf. Het is natuurlijk wel erg ironisch dat ze super veel padding hebben gebruikt in de grote oorschelpen (die overigens heel lekker zitten) en dat het comfort dan eigenlijk gewoon verziekt word door het gebrek aan padding in de hoofdband.
De kabel is 3 meter lang en deze kan je niet losmaken. Bij de vergulde plug zit wat schroefdraad waar je de meegeleverde 3.5 naar 6.3mm adaper op kunt schroeven.
Dit is trouwens een open over ear koptelefoon wat inhoud dat de oorschelpen over je oren heen gaan maar dat het geluid wel merkbaar hoorbaar is voor de omgeving. Let op dat hier de meningen over verdeeld zijn maar ik vind ik zelf toch echt wel een open design aangezien het volume wat doorlekt te hoog is in vergelijking met de Shure SRH 840 die een gesloten design heeft.
Het verstellen gaat makkelijk genoeg maar is soms wat lastig als je het blind wilt doen (als je hem op hebt). Je pakt hem dan bij het vrij dunne metaal van de hoofdband. Aan de buitenkant van de hoofdband kan je trouwens zien hoever je hem hebt versteld. Dit staat aangegeven met witte streepjes en cijfertjes. Het doet een beetje denken aan een lineaal. De K 550 is trouwens ook makkelijk met een bril te dragen. Dit veranderd weinig of niets aan het comfort.

Dan het geluid. Dit is een reference koptelefoon. Dat wil zeggen dat ernaar gestreefd word om een zo "eerlijk" mogelijk geluid weer te geven. Dit houd in dat de de hoge, midden en lage tonen allemaal zo neutraal mogelijk (zouden) moeten zijn.
Na diverse soorten muziek, films en games geprobeerd te hebben ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Het geluid is redelijk eerlijk maar hij is niet echt "booming". Dat is misschien ook niet te verwachten van een reference koptelefoon maar toch had deze iets meer kick mogen hebben zodat het bereik van deze koptelefoon wat groter zou zijn. Het doet me een beetje denken aan de standaard profielen die je vaak terug vind op televisies en monitoren. Cool, Warm, Levendig, etc. De AKG K 550 geef een duidelijke toon weer maar dan met het profiel "cool". Zo moet je het eigenlijk zien. Maar zelfs voor een reference koptelefoon vind ik dit toch net iets buiten de boot vallen. Begrijp me niet verkeerd. Het is een genot om naar te luisteren maar in vergelijking met andere koptelefoons heeft deze gewoon net wat te weinig kick, boost of hoe je het ook wilt noemen. Daarnaast zijn de midden tonen vrij redelijk. Hij klinkt helder en geeft alles gewoon scherp weer. Ik heb in ieder geval geen ruis waargenomen op mijn (lossless) flac bestanden. Over het algemeen klinkt deze koptelefoon een beetje gesluierd. Alsof je wat diepgang mist. Dit merkte is op bij zowel de lage als de midden als de hoge tonen.

Conclusie.
AKG is op weg naar een goede reference koptelefoon maar naar mijn mening zijn ze er nog niet. De oorschelpen zijn weliswaar erg comfortabel maar aangezien de hoofdband met het erg karige kussentje dat comfort compleet verziekt betekent dat niet zoveel. Ik ben me ervan bewust dat de meningen hierover verdeeld zijn maar ik weet ook dat ik niet de enige ben. Persoonlijk vind het zo oncomfortabel dat het geluid er geen eens meer toe doet.
Het geluid is helder maar heeft niet de diepgang die andere koptelefoons in dezelfde pricerange wel bieden. Hij klinkt net iets te koud en het geluid is hierdoor een beetje saai. Iets meer diepgang had wel gemogen. Dit is naar mijn mening waarschijnlijk de meest overschatte koptelefoon ooit.

Heb jij ook een AKG K 550 (Zwart)?

Tnx voor je review!

Ben wel benieuwd welke hoofdtelefoons je in de range van 150 200 euro beter vind en meer 'kick' vind hebben.
De Shure SRH-840 bijvoorbeeld. Deze is op alle fronten gewoon beter en de prijs was destijds nog iets goedkoper ook. Deze kan wel iets duurder worden als je er een rechte kabel wilt bij bestellen maar als je hem bij de bax-shop koopt daar geven ze om de zoveel weken 10% korting. Daarnaast is die daardoor ook duurzamer omdat je zowel de kabel als de oorkussentjes kunt vervangen (je krijg er zelfs 1 paar extra bijgeleverd). Kijk ook even bij mijn andere reviews als je meer wilt weten.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 6 september 2014 17:17]

Bedankt voor responding en de tip Henshin!
Zal je reviews gaan lezen.
Heb nog wat reviews gelezen en in alle test komt de ATH-M50X als beste naar boven, zelfs in vergelijking met nog hogere klassen.
Heb mijn keus gemaakt!
Goede keuze. Ik heb hem zelf nooit getest maar als ik me goed herinner dan schijnt die op veel punten overeen te komen met de shure srh-840. Zowel qua comfort/ergonomie, features als geluidsprofiel. Al zeggen sommigen dat de bas net ietsjes meer is dan de shure maar bij de shure is die voor mij gewoon perfect :). Maar ik weet zeker dat je geen spijt van je keus zal krijgen. Onthoud wel dat je, zeker dit soort koptelefoons, nog moet inspelen. Bij de shure duurde het ongeveer 10 uur.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 6 september 2014 17:17]

Thanks, ben er erg tevreden over.
Had er niet bij stil gestaan dat 'inspelen' ook nodig was bij headphones.
Wel logisch eigenijk.

Qua reviews, tests en scores vond ik dit een erg mooie resource.
Die had ik toen ook gelezen geloof ik. Maar ik ben er juist achter gekomen, vooral dankzij de akg k 550 dat de meningen sterk uiteen lopen.
Gelukkig hebben we dan tweakers als backup ;)