Alcatel One Touch Idol Ultra (OT-6033) Zwart Review

scuro 6 augustus 2013, laatste update op 6 augustus 2013, 1.396 views

Alcatel One Touch Idol Ultra (OT-6033) Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Laag gewicht
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• GPU traag
  • Batterijduur aan de korte kant
  • Matige camera

Al enige tijd was ik op zoek naar een geschikt Android toestel. Mijn voorgaande toestellen waren een HTC Incredible S en een iPhone 3G.

Mijn eisen voor een smartphone zijn vrij licht; ik laat mij niet gek maken door specs en alle gimicks die fabrikanten in de strijd gooien voor marktaandeel.
Voor mij is het gewoon belangrijk een mobiel te hebben waarmee ik goed kan browsen, emailen, whatsappen en natuurlijk bellen.

In de winkel is mijn oog gevallen op de Alcatel One Touch Idol Ultra. Ondanks de vreselijke associatie die ik krijg bij de naam Idol, was ik gelijk gecharmeerd door het toestel. Helemaal tussen alle joekels van 5" modellen met veel glimmend plastic.

Het toestel is licht qua gewicht, slank door z'n geringe dikte en oogt chique. Ik vind 'm er aardig premium uitzien. Daarnaast is de bouwkwaliteit goed in orde. Dankzij de unibody voelt hij stevig aan en is er nergens speling of gekraak te merken.

Het OLED scherm is mooi en heeft een prima resolutie naar mijn mening. Het is enorm helder en toont levendige kleuren. Wat ik erg mooi vind, is dat het zwart mooi overloopt in de zwarte omlijsting van het scherm. Maar dit hebben alle OLED schermen. Ik heb in sommige reviews gelezen dat de touchscreen niet goed zou werken, maar ik heb hier niets van gemerkt. Het werkt accuraat en zonder merkbare vertraging.

Wat ook veel te lezen is in de reviews, is de beperkte batterijduur. Op zich vind ik ca. 24 uur niet uitzonderlijk kort voor een smartphone. Maar het is wel aan de korte kant. Ik heb de telefoon pas 3 dagen dus kan er nog niet heel veel zinnigs over zeggen. Nadat ik de Alcatel launcher vervangen heb door Nova Launcher, heb ik de indruk dat mijn batterij een stuk langer mee gaat. Het zou goed kunnen dat de meegeleverde launcher niet heel zuinig om gaat met de batterij. Deze ervaring is slechts gebaseerd op 1 dag, dus de tijd zal het leren.

Een ander punt van kritiek in de reviews is de hardware; namelijk de CPU en GPU. Deze zijn al enkele generaties oud en met name de GPU presteert ondermaats. Voor mij is dit echter geen issue, aangezien ik toch geen spellen speel. Tijdens normaal gebruik zoals surfen, mailen en licht gebruik merk ik niets van dit alles en vind ik het toestel erg snappy!

Eigenlijk kan ik concluderen dat het een prima toestel is voor z'n geld. Als je 3D spellen en HD video's wil spelen op je mobiel adviseer ik je om verder te kijken. Maar voor het standaard werk is het goede telefoon die ook nog eens uitstekende geluidskwaliteit biedt.

Heb jij ook een Alcatel One Touch Idol Ultra (OT-6033) Zwart?

Bedankt! Leek mij inderdaad ook een leuk toestel! In hoeverre vond je de stock software niet voldoende?
Stock software betreft volgens mij kleine wijzigingen t.o.v. vanilla Android.
Volgens mij zijn dit:
- launcher (heb ik vervangen door Nova Launcher)
- lockscreen
- icon-set
- keyboard (geswitcht naar standaard Android keyboard, welke ik fijner vind)

In principe prima uitbreidingen, maar niet op hetzelfde niveau als ik gewend was met CyanogenMod 10 op mijn vorige toestel.

Daarnaast is de set meegeleverde beltonen echt heel slecht :-) Maar dat is een non-issue.