Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

2pietjuh2 4 augustus 2013, laatste update op 9 augustus 2013, 4.115 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Scherm resolutie
  • Zeer goede kijkhoeken scherm
  • Snelheid
  • Geluid
  • Gewicht

Minpunten

• Kleurweergave wat flets
  • GPS krijgt maar soms fix

Intro
Na al een lange tijd geruchten gevolgd te hebben over deze tablet ging in op vakantie naar Canada. Ik wist dat de tablet zeer waarschijnlijk aangekondigd, en uit zou komen tijdens mijn vakantie. En zowaar, eerst de aankondiging, gevolgd door een aantal dagen spanning: wanneer komt hij in Canada? Uiteindelijk na even zoeken had de Staples nog een 16gb (32gb niet leverbaar) exemplaar liggen voor omgerekend ¤ 204. Hier volgt een review met mijn bevindingen en enkele fotos!

Eerste indruk
Wow, dat ding loopt soepel. De processor is gewoon snel. Maar de software (Android 4.3) Laat een steekje vallen: al een paar keer loopt de launcher vast (Dit heb ik later niet meer gezien) en de GPS doet het niet altijd even goed.

Uiterlijk
Opvallend zijn de randen om het scherm. Aan de korte kant ongeveer 2cm wat ideaal is om het apparaat vast te houden. Echter de lange kant heeft grotere randen, ik schat ruim 1cm. Dit maakt het toestel lastiger te bedienen als je deze in landscape mode houdt, wanneer je je handen om de tablet heen houd en met je duimen wilt besturen. Verder ziet de tablet er gewoon super strak en afgewerkt uit. De achterkant kan wat te glad zijn, hierdoor slipt het apparaat soms als je hem niet vast houd maar op je hand hebt liggen. De achterkant voelt wel zeer prettig en solide aan. Doordat de tablet dun en klein is is het gewicht ook laag. Dit voel je duidelijk, het apparaat is zeer prettig om vast te houden, ook voor langere tijd.

Scherm
Met een resolutie van 1920x1200 kan je geen pixels tellen. Het is wel en rare resolutie, als je met de standaard player een 1080p video afspeelt ziet het er klein uit doordat er aan de boven en onderkant (landscape mode) zwarte balken zitten.
Als we kijken naar de kleuren zijn ze wat flets, zeker in vergelijking met mijn Galaxy s3.
Het scherm is glanzend daardoor is het buiten soms wat lastiger afleesbaar. Gelukkig is de helderheid hoog genoeg om het scherm buiten goed kunnen lezen.

Prestaties
De 16GB versie die ik heb heeft denk ik wat weinig opslagruimte, er is maar 12GB voor de gebruiker beschikbaar. Gelukkig komt in NL alleen de 32GB variant uit, dan heb je volgens mij voldoende.
Ik heb geen hickups oid gemerkt. Het apparaat is gewoon snel. Hier volgen een aantal benchmark resultaten:

Quadrant #1 6007
Quadrant #2 5566
Quadrant #3 5212
Quadrant #4 5637

Antutu #1 18196
Antutu #2 19329

3d mark #1 11795

Eventueel kan ik naar wens nog tests toevoegen.

Accu
De accu van het dit apparaat is goed, erg goed zelfs. Google zegt dat de tablet 10+uur mee gaat op een accu, in de praktijk is dit ook zo. Tijdens onze reis terug naar Nederland zag ik mijn broertjes hun telefoon twee keer leeg maken, mijn beide ouders hielden het niet vol op een accu (iPad 2 en Asus tablet) terwijl de Nexus 7 maar 40% accu had gebruikt. Ruim twee uur lezen (ebook, buiten, wifi uit) kostte slechts 7% van de accu. Kortom, qua batterij kun je zeker niet klagen over dit apparaat.

Geluid
Er zitten twee speakers in de tablet, één links, en een rechts (in landscape mode gezien). Google claimt zelfs dat dit 5.1 geluid is, en voor zo een dun apparaat is het geluid verrassend goed. Een film kijken over de speakers is nu goed te doen. Verwacht nog geen kwaliteit die uit je stereo installatie komt, maar het is zeker niet slecht. Ook het volume is goed.

GPS
Ik heb geprobeerd een fix te krijgen met de GPS, maar dit is niet gelukt binnen een minuut waar mijn s3 direct een fix had. Na een reboot doet de GPS het tijdelijk, maar als het signaal weg is geweest doet deze het soms niet meer. Een nieuwe reboot is dan nodig om hem weer te laten werken. Dit lijkt op een bug in de software.
Als de GPS het doet, geeft deze een snelle en nauwkeurige fix. Met GPS Test zie ik, op mijn kamer op de 2e verdieping, 19 satellieten, waarvan er 10 gebruikt worden. Dit geeft een accuracy van 3 meter.

Camera
De camera die er in zit is leuk, maar de foto's bevatten behoorlijk wat ruis. De camera is wel mooi verzonken in de behuizing waardoor deze beschermd wordt.

Een zeer goede tablet, snel met goed scherm met prima geluid. De tablet ziet er mooi uit en ligt goed in de hand. Echter is de foto kwaliteit niet super, de software kan hier en daar nog wat beter en zijn de kleuren van het scherm wat flets.

PS: voor foto's vragen etc. vraag even in een reactie hieronder dan zal ik de review updaten.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?

wat betreft je GPS fix, de eerste kan lang duren, en wellicht staat er een config file op voor canada, waardoor het nog langer kan duren als je hier zit. Een 2e fix zou een stuk sneller moeten gaan.

en over de bezels, volgens mij haal je de lange en korte kant door elkaar.
De GPS had ik toen alleen nog in Canada getest, ik ben nu thuis dus zal de review vanaf m'n desktop bijwerken! Daarin zal ik de GPS nog even een keer testen. GPS lijkt het soms wel soms niet te doen. Na een reboot doet hij het meestal wel weer.

[Reactie gewijzigd door 2pietjuh2 op 9 augustus 2013 13:38]

Dat de kleuren flets lijken in vergelijking met een Galaxy S3 begrijp ik. De kleuren op de S3 zijn namelijk behoorlijk over gesatureerd.
Draadloos opladen werkt ook zeer goed, zelfs beter als op de nokia 920.

Zeer fijne, snelle, degelijke 7 inch tablet.
Draadloos opladen heb ik niet getest, ik heb daar (nog) geen spullen voor. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt, en hoe snel het gaat in vergelijking met de traditionele oplader.