Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio L1 (Zwart) Review

Henshin 3 augustus 2013, laatste update op 3 augustus 2013, 1.099 views

Philips Fidelio L1 (Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Echt leer in de hoofdband (niet in de oorschelpen)
  • Fluwelen zakje meegeleverd

Minpunten

• Soms gebrek aan detail
  • Geen lange kabel meegeleverd
  • 2 Snoeren meegeleverd die vrijwel identiek zijn vind ik overbodig
  • Kabel niet verguld

Ik heb een aantal dure koptelefoons getest (na inbranden) en bij deze mijn (korte) review voor dit model.

Allereerst wil ik dit even zeggen. Veel mensen hebben deze hoofdtelefoon kunnen proberen dankzij theinsiders dus ik vermoed dat niet iedereen een dure/audiofiele koptelefoon gewend is. Ik heb er al een aantal getest dus ik ben hierdoor misschien wat kritischer als de andere vol lof sprekende reviewers hier die hier een review hebben geplaatst van dit model.

Ik zal er kort over zijn. In vergelijking met de Shure SRH-840 mis ik wat details (meestal in de hogere tonen maar soms ook mid) wat vooral makkelijk op te merken is bij hogere volumes maar de bas klinkt wel wat lekkerder. Dit is tenslotte ook geen reference headphone maar ik zou het ook geen bass can willen noemen. Het is een beetje tussenin.
Voor tv en films, actiegames zoals fps en muziek met bas is deze koptelefoon prima geschikt. Voor de rest wat minder. Dit is trouwens een open over koptelefoon wat inhoud dat deze geluid "lekt". En dat merk je. Ongeveer 25 procent van het volume lekt door. Dit kan irritant zijn voor anderen.

Dit model is duidelijk ontworpen voor mobiele gebruikers. Kleine oorschelpen, die overigens wel lekker zitten, maar niet overdreven groot zoals bij een Shure SRH-840, AKG K 550, etc. En daarnaast de kleine kabels van elk 1.1 meter waarvan een met volume control. Geen idee waarom ze dan nog die andere erbij hebben gedaan. De volume control werkt overigens niet op mijn laptop. Natuurlijk kan je ook gewoon zelf een verlengsnoer aansluiten op de koptelefoon. Ik zou dan ook niet echt vrezen voor een kabelbreuk aangezien je er zo een ander snoer op zet. Het draad wat aan de oorschelp hangt is met plug zo'n 12cm. Aan de binnenkant van de band is op het aluminium wat cijfers aangegeven (net een lineaal) zodat je kan aflezen hoever de band uitsteekt aan elke zijde. Handig al hoewel het soms moeilijk leesbaar is. Het geheel is niet zwaar maar ook niet super licht. Daarom had het ik persoonlijk liever geen aluminium band gehad. De kwaliteit van het synthetische leer in de oorschelpen is prima net als de kussentjes daarbinnen.
Hij ziet er vrij robuust uit en zit over het algemeen wel lekker al blijf ik voorkeur geven aan wat grotere oorschelpen. De oorschelpen kan je voor zover ik weet niet vervangen. Het aluminium ziet er erg strak uit maar dat maakt het geheel wel weer wat zwaarder dus het had van mij weg gemogen.

Ik zou dit niet zien als een audiofiele koptelefoon maar als een premium koptelefoon voor thuisgebruik. Ik mis net dat extra beetje detail wat je wel krijgt bij diverse andere koptelefoons en dat maakt de Philips Fidelio L1 toch wat duur met zijn 179 euro. De meeste mensen zouden denk ik het beste af zijn met iets tussen een reference koptelefoon een een bass can en daar slaagt de L1 dan wel in maar de prijs zorgt er toch voor dat ik deze zou afraden. Het gekke is dat veel dingen ertoe wijzen dat dit model voornamelijk voor mobiel gebruik is ontworpen maar vanwege het open systeem vind ik zelf dat dit model hierdoor minder geschikt is. Hier zal echter niet iedereen mee zitten (helaas). Heb je geen behoefte aan een koptelefoon die (ook) voor mobiel gebruik lijkt te zijn ontworpen dan zou ik toch echt voor iets anders kiezen.

Heb jij ook een Philips Fidelio L1 (Zwart)?

De afbeeldingen zijn trouwens van de Philips Fidelio L1 en de Shure SRH-840.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 3 augustus 2013 23:34]

Volgens mij staat er redelijk duidelijk vermeld dat één kabel geschikt is als remote voor de iPhone, de ander is zonder remote. Daarbij kun je de kabels in elkaar steken en, voilá, je hebt een kabel die twee keer zo lang is. Beetje vergezochte minpunten, wat mij betreft.