Specificaties 120mm diameter met 24,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Thermalright True Spirit 120M(BW) Review

GotDisconnected 3 augustus 2013, laatste update op 10 augustus 2017, 1.388 views

Thermalright True Spirit 120M(BW) (Product gekocht)

Klein formaat, past met gemak in vele types computer behuizingen. Deze processorkoeler levert naar mijn mening goede prestaties, zeker ten opzichten van het formaat van de koeler. Geen RAM issues. Stille ventilator. Na 4 jaar nog steeds in gebruik, prima koeler!

Pluspunten

• Past in veel behuizingen waar ruimte beperkt is.
  • Zit niet in de weg van RAM geheugen banken.
  • Mogelijkheid om twee ventilatoren te bevestigen.
  • Relatief stil t.o.v. stock koeler.
  • Relatief koel t.o.v. stock koeler.
  • EDIT: Na 4 jaar nog steeds in gebruik, prima koeler!

Minpunten

• Niet de goedkoopste om te bestellen (versturen).
  • Is CPU koeler grote geen beperking? Dan zijn er betere koelers van dezelfde prijs te koop.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Update history van review
- 03-08-2013: Publicatie review.
- 03-08-2013: Thermal-paste onderdeel veranderd na aanleiding van reacties.
- 10-08-2017: 'Hot-linken' naar Photobucket plaatjes werkt niet meer, ik heb de plaatjes geüpload naar Tweakers en het artikel daarop aangepast. En ook even een inhoudsopgaven gemaakt.Voorwoord
Gegroet!
Dit is mijn eerste review (ever!), dus hoor ik maar al te graag constructieve feedback over mijn review.
(Spelling en grammaticale fouten wil ik ook weten maar dan liever via een persoonlijk bericht, zodat de mogelijke reacties op mijn review puur over de review en het product blijven gaan.)

Een aantal dagen geleden had ik besloten om (eindelijk) mijn vriendin haar computer en mijn computer een upgrade te geven. Tevens had ik besloten om een after-market koeler aan te schaffen.
Als behuizing gebruik ik de Cooler Master CosmoS S, ook wil ik de 200mm side-fan van deze behuizing wél gebruiken, daardoor is helaas de keuze voor een after-market koeler beperkt omdat ik aan een maximum van 145mm CPU koeler hoogte vast zit. Zo begon de zoektocht om een degelijke koeler te zoeken die in de behuizing past.
(Mijn) Criteria voor een 'degelijke' koeler:
- 4-pin PWM. (Bijna alle fans die bij de koelers geleverd worden beschikken hierover.)
- Stiller dan de stock koeler.
- Koeler dan de stock koeler / acceptabele temperatuur (Bij load, gamen, het liefst onder de 60 graden Celcius).
- Onder de 145mm in de hoogte. (143mm in pricewatch filter)
- Rond de ¤30,- euro.

Door de filters te gebruiken op processorkoeling zijn een heel aantal koelers te vinden die (in ieder geval een gedeelte van mijn criteria) voldoen.
Ik heb hiervan een shortlist op basis van looks en functie (persoonlijk, liefst naar achter/boven blazende koeler. Dus geen top-down koeler) gemaakt en ziehier een aantal kandidaat koelers:
- Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 (2 reviews, 19 beoordelingen)
- Cooler Master Hyper TX3 Evo (3 reviews, 12 beoordelingen)
- Scythe Katana 4 (1 review, 2 beoordelingen)
- Alpenfoehn Civetta (1 review, 1 beoordeling)
- Thermalright True Spirit 90M (0 reviews, 0 beoordelingen)

In dit soort keuzes maak ik graag de 'underdog' keuze (geen review/beoordeling), daarom was ik benieuwd naar de Thermalright True Spirit 90M omdat deze geen review / beoordeling had. Vervolgens heb ik op de Thermalright website gekeken en stuitte ik op de 120M en dan wel de 120M BW versie. De 'normale' M versie heeft een naar mijn mening een niet mooi uitziende koeler er op zitten.
De specificaties op de website van Thermalright voor de 120M(BW) zagen er goed uit, o.a.;
- 4-pin 120mm PWM fan.
- Socket 115x ondersteuning.
- Eliminates all RAM interference issues.
- En precies 145mm hoog! Ideaal!

Toen ik las dat deze koeler precies 145mm hoog zou zijn, was ik verkocht. Dat moest en zou ik proberen in mijn CosmoS S te proppen!

De prijs, op moment van schrijven kost deze koeler ¤29,5 euro. En als je het thuis laat bezorgen, dan is het vanaf ¤35,- euro verkrijgbaar.
Dat vind ik een beetje prijzig, maar nog acceptabel. Dus toen maar besteld!

De verpakking en inhoud:

Enige dagen na via het internet besteld te hebben (op 30-07-2013 besteld), heb ik de onderdelen voor mijn nieuwe computer thuis ontvangen (op 02-08-2013 ontvangen). Daarbij dus ook de koeler.
Hierbij een aantal foto's van de verpakking

Voorkant van de verpakking:

Achterkant van de verpakking, waarbij al in een klein schemaatje in de rechter onder hoek van de verpakking verklapt dat de koeler 145mm hoog is, en een aantal centimeter naar achteren is gepositioneerd door het buigen van de 'heatpipes' zodat de koeler niet in de weg zit van het RAM geheugen:

Zijkant van de verpakking(1), waarbij de specificaties van de koeler in verschillende talen te zien is:

Zijkant van de verpakking(2), waarbij de 'features' van de koeler te zien zijn in kleine afbeeldingen:

De inhoud van de verpakking, zo is te zien; het koelblok, de fan, installatie handleiding en doosje met onderdelen:

'Mirror finish' op de base van het koelblok:

In het doosje van accessoires wat bij de koeler geleverd wordt zit o.a. het volgende:
- 1x Heatsink body.
- 1x Anchoring mount.
- 1x Metal back plate.
- 1x Mounting plate.
- Een heel aantal schroeven.
- Thermal paste ('Chill Factor', Thermalright, 2gram)
- 4x Fan Clip (om dus twee fans aan het koelblok te monteren)
- 4x Anti vibration strips (tegen vibratie, bevestigen tussen de twee fans en het koelblok)
(Maar helaas geen thermal-paste-uitsmeer-hulpstukken!)

Installatie van koelblok en fan

De installatie van het koelblok ging snel en gemakkelijk, mede daardoor heb ik weinig foto's gemaakt tijdens de installatie.
Mocht je nog niet eerder een koeler zelf hebben geïnstalleerd dan is dit nog steeds redelijk makkelijk om te doen. De handleiding laat per stap, met een plaatje en minimale tekst erbij, zien hoe het koelblok en de fan gemonteerd moeten worden.

Het backplate installeren verschilt (waarschijnlijk) per moederbord hoe gemakkelijk dit verloopt.
Op mijn computer moederbord (Asus Z87-PLUS) zit op de achterkant al een metalen bracket, de meegeleverde metalen back plate van de koeler paste prima over het originele bracket heen. Vervolgens het bracket met de meegeleverde schroeven vast gezet en de thermal-paste op de processor aangebracht.

Ik heb geprobeerd de thermal-paste zo goed mogelijk aan te brengen (uit de losse pols, redelijk tevreden hoe het is gegaan..).
Bij lange na is niet alle thermal-paste gebruikt die in het 2gram zakje zat. In de handleiding stond dat zowel op de processor en het koelblok contact oppervlak ingesmeerd zou moeten worden met de thermal-paste, daar is ruim voldoende thermal-paste voor. Dit leek mij een beetje te veel van het goede en heb daarom alleen op de processor de thermal-paste uitgesmeerd. Prima, toch?

Na reacties van Axon en dmvdberg heb ik de thermal-paste opnieuw aangebracht (maar geen foto's gemaakt), wellicht is dit YouTube filmpje handig om te volgen voor de juiste methode ('The Pea method' :) ) om de thermal-paste aan te brengen.

Vervolgens het koelblok erop gezet. Het koelblok gleed een beetje over de processor heen, wat betekend dat er voldoende thermal-paste aanwezig is op de processor. Het koelblok vervolgens met de meegeleverde schroeven en mounting plate vastgeschroefd.
Het zit naar mijn menig stevig op z'n plaats.

Zijaanzicht koelblok op processor en moederbord(1):

Zijaanzicht koelblok op processor en moederbord(2):

Zijaanzicht koelblok op processor en moederbord(3):

Alles ingebouwd in de behuizing, zo is ook te zien dat de fan en koelblok helemaal niet boven de RAM banken heen zit. Zo kan men nog steeds RAM met high-profile koeling erop gebruiken:

En dan nu, het spannende moment (toen, voor mij iig) of het allemaal in de behuizing paste met de zijpanelen gesloten:
JAWEL! Het scheelt écht maar net een aantal millimeters. Perfect!

Warmte

De temperatuur meeting is niet met professioneel apparatuur gedaan, want dat heb ik simpelweg niet. Het meet programma wat ik heb gebruikt is NVIDIA System Monitor. Dat programma leest onder andere de temperaturen en %load van de CPU de GPU en HDD's/SSD's uit.

Met een kamer temperatuur van ~26 graden Celsius heb ik de volgende metingen gedaan:
De CPU is op stock snelheid. Alle getallen zijn in graden Celsius.
Idle = Windows 7, na één uur op de desktop aan.
Load (Game) = Windows 7, na één uur Guild Wars 2 aan.

- Stock Intel Koeler Idle: 44
- Stock Intel Koeler Load (Game): 65

- Thermalright True Spirit 120M(BW) Idle: 38
- Thermalright True Spirit 120M(BW) Load (Game): 53

In bovenstaand niet overzichtelijk geïmproviseerd tabelletje is toch wel duidelijk te zien dat de stock Intel koeler die men bij de Intel i5 geleverd krijgt tijdens zowel 'Idle' en 'Load (Game)' nogal een aantal graden warmer is/wordt.

Hierbij moet ik wel een opmerking maken dat ik de Thermalright fan niet boven de rest van de computer uit hoor bij zowel 'Idle' en 'Load (Game)' niet. Dit kan zijn doordat de fan PWM geschakeld is en nog niet op volle RPM draait en dus ook niet de volle koeling geeft maar wel ruim binnen de temperatuur grenzen presteert.

Al zijn de metingen niet perfect/professioneel gedaan, zijn de temperaturen (zeker ten opzichte van de stock koeler) goed te noemen.
Waarschijnlijk zal de temperatuur nog met een aantal graden afnemen, omdat de koeler nog maar net één dag geïnstalleerd is en de thermal-paste nog even zal moeten inwerken.

Geluid

Op de website staan de volgende specificaties van de bijgeleverde fan:
TR-12025-BW FAN Spec:
- Dimension: L120 mm x H120 mm x W25 mm
- Weight: 145g
- Rated Speed: 600 - 1300 RPM
- Noise Level: 24.5dBA
- Air Flow: 24.8 - 56.2 CFM
- Connector: 4 Pin (PWM Fan connector)

Over geluid kan ik heel kort zijn zonder professioneel meet apparatuur. Zoals ik ook bij het onderdeel warmte beschreef, hoor ik de bijgeleverde TR-12025-BW fan niet boven de andere fans uit bij 'Idle' en niet bij 'Load (Game)'. Dit kan zijn doordat de fan PWM geschakeld is en nog niet op volle RPM draait en dus ook niet de volle koeling geeft maar wel ruim binnen de temperatuur grenzen presteert.
Mijn CosmoS S is volgeladen met fans, zoals in de componentenlijst te zien is (hieronder) gebruik ik 5x Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm en 2x Tacens Aura Ice , 120mm, 120mm HDD cage koeler en ook nog de 200mm side-panel fan. Al met al is dit niet de stilste computer, maar ook zeker niet luidruchtig. Wanneer de computer in de avond aan staat hoor ik de luchtstroom wel maar is dat niet vervelend of wekt dat niet irritatie op.

Ik ben tevreden met de keuze die ik voor de CPU koeler heb gemaakt. En al helemaal tevreden ter vergelijking met de stock-koeler die bij de Intel i5-series geleverd wordt. De Thermalright True Spirit 120M(BW) ziet er niet alleen goed uit maar is ook stil en verplaatst de warmte goed.

Mocht je beperkte ruimte hebben in de behuizing, dus onder de 150mm ruimte voor een CPU koeler, is deze koeler met een hoogte van 145mm naar mijn mening een prima keuze.

De prijs is iets aan de hoge kant (thuisbezorgd, ¤35) voor deze grote van koeler. Voor een lijstje van kleinere en wellicht prijs/prestatie 'betere' koelers verwijs ik graag naar het lijstje in de kop "(Mijn) Criteria voor een 'degelijke' koeler" aan het begin van deze review.

Als je meer dan 150mm ruimte hebt voor een CPU koeler, dan zijn er betere koelers voor dezelfde prijs te koop.

Heb jij ook een Thermalright True Spirit 120M(BW)?

Je hebt zo te zien echt veel te veel koelpasta gebruikt.

Wat ik zelf (en vele anderen) doe om de pasta verspreid te krijgen is gewoon een klein beetje in het midden te doen waarna het koelblok zelf de pasta zal verspreiden bij het plaatsen :)
Dan is het maar goed dat ik het niet óók nog op het koelblok contact oppervlak heb gedaan, zoals het in de handleiding staat :D

Zou het verstandig zijn dat ik het koelblok eraf haal en opnieuw te doen, maar dan zoals jij suggereert te doen?
Absoluut! In de hoeveelheid isoleert het meer dan dat het warmte geleid.
Bedankt voor de snelle reacties!
Zojuist eerst de 'oude' thermal-paste van de processor en de heatsink afgehaald en de onderdelen schoongemaakt. Daarna heb ik de thermal-paste opnieuw aangebracht, zoals gesuggereerd.

Ook heb ik snel even op YouTube een filmpje opgezocht om te bekijken over het aanbrengen van de thermal-paste:
'The Pea method' dus :)
Ik heb hierop ook de review aangepast.