Creative D100 (Zwart) Review

3raser 2 augustus 2013, 4.387 views

Creative D100 (Zwart)

Pluspunten

• Accuduur (in theorie, nog niet getest)
  • Geluidsvolume

Minpunten

• Geen opbergvakje voor de adapter
  • Bass
  • Hoge tonen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 3
Voor de vakantie was ik op zoek naar een draagbare speaker welke op batterijen (of accu) kon werken. Na enkele vergelijkingen leek de Creative D100 mij de beste keuze. De Creative D100 belooft namelijk zo'n 24 uur mee te gaan op 4 AA batterijen. En dat is naar mijn mening behoorlijk lang. Het was in ieder geval veel langer dan veel vergelijkbare apparaten die ook nog eens een stuk duurder waren.

Wat verwacht je van een draagbare speaker? Mijn verwachtingen waren niet al te hoog. Het zijn kleine apparaten die met weinig energie veel zouden moeten bereiken. Een paar goede speakers van een stereo installatie wegen al snel meerdere kilo's en dat is natuurlijk niet draagbaar. Bovendien zou de versterker zoveel stroom vreten dat hij niet lang op een accu zou kunnen werken. Ik verwachte dus een stereo speaker die niet al te zwaar was en waar een redelijk geluid uit zou komen. De bass zou tegenvallen, dat kon niet anders.

Om je een indruk te geven van de speaker zijn hier enkele foto's.

De voorkant

De achterkant

De onderkant met het batterij vak

De aansluitingen en de aan/uit-knop

Om het formaat te verduidelijken, een vergelijking met een tientje

Wat zit er in de doos
- De speaker
- Een adapter met 2 verschillende stekkers
- Een korte handleiding in tig talen (waaronder NL)

Uitpakken
Het eerste wat me opviel toen ik mijn pakketje binnen kreeg was het formaat. Ik had eigenlijk nauwelijks op de afmetingen gelet en de speaker was iets groter dan ik had verwacht. Hij is overigens niet te groot om het als nadeel te zien. Ik had me misschien iets beter voor moeten bereiden.
Aan de onderkant van de speaker zitten 4 rubber dopjes zodat hij netjes (en redelijk stevig) neergezet kan worden.

Aansluiten
De installatie was kinderlijk eenvoudig. Adapter inpluggen, apparaat inschakelen en met de bluetooth knop het koppelen inschakelen. Daarna met de telefoon zoeken naar apparaten en koppelen. Dat is alles.

Testen
De volgende verassing was het geluid. Ik heb al behoorlijk wat goedkope pc-speakers gehoord in mijn leven, maar dit leek daar helemaal niet op. Het klonk eigenlijk boven verwachting goed. Ok, de bass en hoge tonen vallen tegen, maar dat was naar verwachting. Er zitten tenslotte geen tweeters en subwoofer in. Het volume kan redelijk hard. Het is een combinatie van de volumeknoppen op de voorkant en het volume van de speler (mobiel of tablet). Wat wel grappig is is dat de volumeknoppen op de speaker door middel van een piepje laten horen of je aan het minimale of maximale volume zit. Dat scheelt onnodig veel drukken.

Nog meer testen
Om enigszins te kunnen testen of de batterij-claim van Creative wel klopte heb ik de adapter aangesloten op mijn Voltcraft Energy Check 3000. Dat is één van de goedkopere energiemeters maar hij voldoet prima voor mij. Ik heb de speaker een half uur laten spelen en de energiemeter bleef 0 watt aangeven. Waarschijnlijk is het verbruik te laag om te meten. Jammer, maar dat geeft in ieder geval aan dat hij erg zuinig is. Ik heb geen batterijtest gedaan. Dat ga ik in de nabije toekomst in de praktijk vanzelf merken.

Draagbaar...
De speaker weegt samen met de adapter net geen 1 kilo. Wat me tegenvalt is dat er geen opbergvakje in de speaker zelf zit om de adapter in te stoppen. In de speaker zelf zit ongetwijfeld veel loze ruimte en die had misschien gebruikt kunnen worden voor een opbergvakje. Ik weet niet of dat de geluidskwaliteit ten goede had doen komen. Wat betreft de draagbaarheid, hij heeft geen handvat, maar de luchtinlaat een de achterkant kan worden gebruikt als handvat (mits je vingers niet heel dik zijn).

De speaker is naar mijn zin. De muziekweergave is voldoende en hij moet lang mee kunnen op batterijen. Het volume is goed maar de bass en hoge tonen vallen tegen. De draagbaarheid valt iets tegen en de adapter moet altijd los worden meegenomen.
De prijs is echter goed en zelfs zeer goed in vergelijking met de concurrentie. De meeste draagbare speakers gaan al snel richting de 100 euro en soms zelfs veel verder. Is dat het verschil in kwaliteit? Ik durf het niet te zeggen omdat ik geen vergelijkend materiaal heb. Uiteindelijk is het een leuk ogend apparaat met een redelijke muziekkwaliteit voor een goede prijs. Daarom heb ik als algemene beoordeling "goed" gegeven. Al is het op het randje.

Heb jij ook een Creative D100 (Zwart)?

Mooie review; heb je nog een update over de levensduur op batterij?
Ik heb geen statistieken, maar de batterijduur is zeker indrukwekkend te noemen. Heb de speaker tijdens een buitenlandse reis in de auto gebruikt in combinatie met mijn telefoon en nooit de batterijen hoeven verwisselen. Ik heb helaas geen tijdsduur gemeten.
De D80 verbaasde mij ook qua kwaliteit, een oplaadbare accu zou dit ding helemaal afmaken...

Goede review!

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 4 juni 2014 18:55]