Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L) Review

Jungian 2 augustus 2013, 5.425 views

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)

Pluspunten

• Geen kermis aan lampjes
  • Goede WAN/LAN/WLAN-prestaties
  • Moderne web interface
  • Prima prijs

Minpunten

• ?

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
In het kort ( TL;DR )
Een mooie router, voor een goede prijs. Zonder de kermisverlichting van andere routers.

Design
De DIR-845L heeft in tegenstelling tot bijna elke andere router, met Apple als positieve uitzondering, GEEN array aan lampjes aan voorzijde. Binnen een datacenter is het hebben van zoveel lampjes best fijn, maar in een/mijn thuissituatie stoor ik mij er alleen maar aan. Dit aspect van het design van de DIR-845L, gekoppeld aan zijn prijs, heeft mij ertoe verleid om deze router aan te schaffen.

Qua hoogte is hij lager dan zijn voorganger, een Netgear WNDR3700. Door zijn vorm staat hij heel stabiel, iets waar veel zwabberrouters nog wat kunnen leren. Zoals praktisch elk ander merk gebruikt D-Link een zwarte glimmende lak, die er mooi uitziet als je hem uit de verpakking haalt.

Beheerbaarheid
De web interface van de DIR-645L is moderner dan die van bijvoorbeeld de WNDR3700. In tegenstelling tot laatstgenoemde hoeft deze router ook niet bij het toepassen van praktisch elke instelling te resetten; een groot pluspunt imho.

De initiële setup is simpel en doeltreffend. Je wordt binnen een paar stappen door het instellen van je wireless netwerk geleid. Hierna kun je helemaal losgaan met allerlei advanced settings in de web interface.

Port forwards zijn makkelijk in te stellen (één/meerdere poorten), waarbij het ook mogelijk is om een andere publieke poort te gebruiken, dan de poort waarnaar je verwijst (2020 richting het internet, terwijl je naar poort 20 verwijst bijvoorbeeld).

DNS relaying, waarbij de router zelf als doorgeefluikje van DNS-requests fungeert (een functie die praktisch alle routers ondersteunen) is met één vinkje aan of uit te zetten. Standaard staat deze functionaliteit uiteraard aan.

WPS is makkelijk uit te schakelen, wat gezien de relatieve onveiligheid hiervan een goed iets is.

WAN (router -> internet)
Ik heb een UPC 100 Mbit-verbinding, die compleet dichtgetrokken wordt door deze router. Zie de resultaten van een speedtest hieronder:

LAN (ethernet)
Bij het schrijven richting een ander pc (thuis-server) haal ik snelheden tot 60 MB/s (480 Mbit). Ik heb hierbij geen jumbo frames aanstaan of andere optimalisaties toegepast. Hij presteert in dit geval (iets) beter dan zijn voorganger, de WNDR3700. Voorbeeld van een SFTP-transfer:

WLAN (wireless)
Door twee muren heen haal ik iets meer dan 65 Mb/s. Een prima prestatie imho. Met een speedtest naast de router trek ik de volle 100 Mb/s van de internetverbinding vol. De chipset kan ongetwijfeld sneller, maar dat soort benchmarking laat ik liever over aan professionele testers.

Betrouwbaarheid/stabiliteit (update: 05-12-2013)
Ik heb tot op heden nog geen onstabiliteit opgemerkt. In totaal maken 4 mensen met ongeveer 10 apparaten gebruik van deze router.

Heb jij ook een D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)?

Toevallig is deze router vandaag bij Ibood in de vitrine. En nu niet meer uiteraard :)

[Reactie gewijzigd door dukejan op 5 december 2013 10:01]

Mooie revieuw! Maar heb je echt geen nadelen gevonden?
Trouwens een screenshot of twee van de webinterface zou ik wel leuk vinden!
Ik heb tot op heden nog steeds geen nadelen ontdekt; hij snort nog steeds lekker door 8-) Ik heb in de review drie screenshots toegevoegd van de web interface voor je. ;)
Die interface ziet er best gelikt uit vergeleken met onze WNR3500v2, nice. (http://i.imgur.com/y6NdFij.png)

WPS is trouwens inderdaad handig om uit te zetten, er zit een exploit in die heel makelijk met Reaver te misbruiken is om het plaintext wpa2/psk wachtwoord te achterhalen, na 4 uurtjes WPS codes proberen (dat is wat Reaver doet volgens mij) had ik het wachtwoord.... (niet bij onze WNR2500v2 overigens, maar dat zal weinig verschil maken aangezien die ook gewoon WPS heeft)
Dus als ik t goed begrijp, haal je vrijwel dezelfde snelheid op wireless als via de kabel?

Ik heb een 60 mb ziggo abbonement, haal deze ook via de kabel, maar wireless word het 22 met mijn huidige router

[Reactie gewijzigd door Valentijn op 22 december 2013 12:38]

Zou je iets meer kunnen zeggen over het snelheidsverschil tussen je vorige router en deze op verschillende afstanden? De WNDR3700 is mijn huidige router en ik ben benieuwd of en waarom de vervanging het waard is.
De performance van deze router en de WNDR3700 is vergelijkbaar. Aangezien hij dienst deed in een slaapkamer was het aanschaffen van deze router een nette manier om te kunnen slapen zonder disco op de achtergrond. :D

Inmiddels heb ik hem vervangen voor een router waarop ik makkelijk OpenWRT kon zetten.
Bedankt. Het gaat mij alleen om de performance; de lampjes zitten niet in het zicht. Ik heb een slechte ontvangst op mijn Transformer Prime (antennes zitten achter het metaal van de behuizing). Ik hoopte dat SmartBeam daar verbetering in zou brengen.