Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) Review

Femme 8 mei 2005, 1.133 views

Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Pluspunten

• Zeer stabiel
  • Q-fan (temperatuurgestuurde ventilatorsnelheden)
  • Laag energieverbruik mogelijk

Minpunten

• Geen (voor mijn beperkte toepassing in thuisserver en office pc)

Ik heb dit bord een tijdje gebruikt in mijn thuisserver in combinatie met een Sempron 3100+. Nu is hij verhuist naar de pc van mijn zusje. Prestaties en overklokbaarheid zijn voor deze toepassingen niet belangrijk en ik heb daar dan ook geen ervaring mee opgedaan. Stabiliteit was wel essentieel en gelukkig heb ik daar alleen goede ervaringen mee. Ik kan me niet herinneren dat het systeem ooit gecrasht is. Handig is de Q-fan feature in het BIOS waarmee het toerental van de ventilator temperatuurgestuurd kan worden zonder gebruik van proggies zoals SpeedFan. In combinatie met Cool 'n' Quiet zorgt dit voor een zeer stille koeling van de processor. Het energieverbruik viel erg mee. Samen met een Sempron 3100+, 512MB DDR400-geheugen, twee DiamondMax 10 300GB-harde schijven en een 360W Chieftec-voeding kwam uit energieverbruik op zo'n 70 watt.

Ik heb geen problemen gehad met de DiamondMax 10-schijven terwijl die op andere mobo's en controllers nog wel eens moeilijk doen. De layout van de plank zit over het algemen goed in elkaar met logisch geplaatste ATX- en PATA-connectors. Alleen de positie van de SATA-connectors van de nForce-controller in het midden van de plank (boven het AGP-slot) is wat vreemd, maar door de elegantie van de SATA-kabels heb je daar nauwelijks last van.

Heb jij ook een Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)?