Dell Inspiron 1525 (N0552506) Review

dvdheiden 15 augustus 2008, laatste update op 17 augustus 2008, 2.714 views

Dell Inspiron 1525 (N0552506)

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Mooie leds
  • Redelijke accu
  • Zeer mooi scherm

Minpunten

• Lelijke cover (ik had geen keus)
  • Geluidsproductie
  • Slechte videokaart

Na jarenlang gewerkt te hebben op mijn Acer Travelmate 291LCi werdt het tijd voor een laptop die wel weer een beetje meekan met de huidige tijd, vooral het weer kunnen gebruiken van een laptop op een accu speelde mee met deze nieuwe aanschaf.

Uiterlijk
Het uiterlijk van de Inspiron 1525 is aanpasbaar, tenminste de topcover. Deze is te bestellen in diverse kleuren en patronen. Dell heeft daar erg mooie namen voor zoals "Commotion-patroon met speciale hoogglanzende afwerking" en "Spring green met satijnachtige afwerking".

Helaas had ik geen keuze bij het uiterlijk en ik heb de op-een-na-lelijkste. Namelijk de "Chill" versie met hoogglans afwerking. In het midden van de cover is een in zilverglans afgewerkt Dell logo te vinden op een witte cirkel, die uiteraard ook weer voorzien is van een zilveren rand.

De onderkant van de laptop is in het donkergrijs/zwart uitgevoerd. Daarnaast is daar de accu en een aantal ventilatie roosters te zien. Niets bijzonders aan deze kant dus.

De linkerzijkant van de laptop bevat de volgende aansluitingen:
- 2x USB
- 1x HMDI
- 1x Modem
- 1x RJ45
- 1x mini-FireWire
- 1x D-Sub
- 1x Security lock slot
- 1x stroomaansluiting

De rechterzijkant bevat de volgende aansluitingen:
- 2x USB
- 1x PS/2
- Expresscard
- DVD-RW front

De achterkant bevat geen aansluitingen, hier bevind zich de 6-cells accu. Indien er voor een 9-cells accu is gekozen, steekt deze hier een gedeelte uit.

De voorkant van de laptop bevat diverse leds, die als functie hebben (in volgorde v.l.n.r.): powerled, harde schijf activiteit led, batterij led, Wifi led, BLuetooth led. Wanneer we de laptop openklappen, valt direct op dat er geen klik-systeem of ander systeem zit dat het bovengedeelte op zijn plaats houdt. De laptop kan direct zonder extra handeling geopend worden. De stevigheid hiervan betwijfel ik, vooral na wat gebruik, maar voorlopig voelt de laptop nog goed gesloten aan. De voorkant bevat tevens een aantal speaker/koptelefoon/microfoon plugs. Het mooie hiervan is dat er twee beschikbaar zijn voor eventuele koptelefoons en/of speakers waardoor je met z'n tweeen stereo geluid kan ervaren. Ook bevat de voorkant nog een 8 in 1 kaartlezer met support voor Memory Stick, Memory Stick Pro, MMC, SD en XD-picture card.

Pas wanneer we de laptop openklappen toont zich de ware schoonheid van deze laptop. De laptop is strak afgewerkt in een mooi zilveren kleur. Ook de toetsen van het toetsenbord, het touchpad en de hotkeys zijn mooi zilverkleurig afgewerkt. Het touchpad is afwerkt met een 2 tal scroll plekken, dit werkt erg goed. Onder het touchpad zitten uiteraard de 2 (muis)knoppen.

Er zijn ook nog 2 "echte" knoppen, waarvan een voor powerbutton speelt. Deze is afgewerkt in een glimmende zilverkleur. De andere knop is een home-knop wat suggereert dat je browser zou starten, maar eigenlijk het dell support programma start.

De hotkeys werken niet doormiddel van een voelbare knop, maar een soort touchpad-achtig effect. Wanneer je deze hotkeys indrukt, licht er een blauw ledje onder de knop op, wat aangeeft dat deze knop inderdaad ingedrukt is. Bij het loslaten van deze hotkey vervaagt het ledje dan langzaam, wat een gaaf effect geeft. Bij het opstarten van de laptop krijgen we zelfs het "knight-rider"-achtig effect te zien bij de hotkeys.

Configuratie
Dell Inspiron 1525
- 15,4 inch WXGA breedbeeld scherm
- Intel T2370 (1,73 GHz)
- 2GB DDR2 SDRAM 667MHz (2x1Gb)
- 160GB S-ATA 5400rpm
- Intel GMA X3100
- DVD+/-RW
- Dell Wireless 1395
- Dell Wireless 355 Bluetooth 2.0-module
- Windows Vista Basic

Scherm
De Dell Inspiron 1525 is uitgerust met een 15,4 inch WXGA breedbeeld scherm welke standaard een resolutie heeft van 1280 bij 800 pixels. Dit scherm is bij de bestelling uit te breiden naar een WXGA+ breedbeeld scherm welke een resolutie heeft van 1440 bij 900 pixels. Hier heb ik niet voor gekozen. Tevens zit er op het scherm het zogeheten TrueLife op. Dit claimt een levendiger beeld, helderdere kleuren, scherper contrast, grotere invalshoek en verminderd vermoeide ogen. In het "echt" is het eerst wat opvalt dat het scherm vooral glimmender is. Pas als het scherm aan wordt gezet, zie je het effect van TrueLife tot zijn recht komen. Zo is het zwart echt goed donker, oogt het scherm erg scherp en is de horizonale invalshoek voor mijn gevoel vrij groot (t.o.v. mijn oude Acer Travelmate 291LCi). De verticale invalshoek is voor mijn gevoel wat minder groot en treed verkleuring (vooral merkbaar bij zwarte achtergronden) wat sneller op.

Daarnaast heeft het geen merkbare backlight-bleeding, wat echt een groot pluspunt is van dit zeer heldere scherm.

Hardware
De hardware van deze laptop is niet opzienbarend. Echter is dat voor mij ook niet van hoog belang, de laptop is vooral bedoeld voor internetten en wat developing.

Naast het eerder genoemde 15,4 inch WXGA breedbeeld scherm bezit de laptop een Intel T2370 processor met een kloksnelheid van 1,73 Ghz. Deze processor valt onder de Intel Pentium Dual-Core reeks. Deze processor heeft 1MB L2 cache aan boord.

Voor het geheugen is er gekozen voor een totaal van 2GB. Dit totaal is samengesteld uit 2 geheugenbanken van DDR2 SDRAM met de snelheid van 667MHz. Hiermee zijn alle beschikbare geheugenbanken in gebruik. Voor mijn doel met deze laptop is 2GB voldoende. Helaas wordt er wel nog een gedeelte van dit geheugen gebruikt voor de onboard video adapter.

Daarnaast zit er een 160GB S-ATA schijf in. Deze schijf doet zijn werk op 5400rpm, niet de snelste schijf dus, maar goed genoeg voor mij gebruik.

Hij is al eerder genoemd, de onboard videokaart in de vorm van de Intel GMA X3100. Deze videokaart ondersteund TL (Tranfsform en Lighting), tot 128 shaders en tot 384MB geheugen. Dit geheugen wordt van het werkgeheugen afgehaald. De snelheid van de display core en render core van deze videokaart hangt af van de chipset, op de GM965 draait die op 333MHz en 500MHz, maar op de GL960 draait die op 320MHz en 400MHz. Met de nieuwste drivers ondersteund deze kaart DirectX 10.0 en shader model 3.0.

De DVD brander heeft een snelheid van 8x en kan zowel dvd-r als dvd+r aan. Verder is er niet veel spannends over deze dvd brander te vertellen.

Het WLAN wordt verzorgd door de Dell Wireless 1395 chip. Deze ondersteund de IEEE 802.11b en IEEE 802.11g standaarden. Er kan ook gekozen worden voor een Intel WLAN chip, echter voldoet de Dell 1395 voor mij.

Als laatste bevat de laptop een 355 Bleutooth 2.0-module. Deze is niet standaard aanwezig, maar is optioneel.

Accu
De accu van de Dell Inspiron is een 6-cells versie, op de 6-cells accu gaat de laptop ongeveer 3 uur mee. Uiteraard maakt het hierbij uit wat je in die 3 uur precies aan het doen bent.

Dell bied ook een mogelijkheid om de laptop met een 9-cells accu te leveren, hier betaal je ongeveer 80 euro extra voor. Let wel op dat de 9-cells accu aan de achterkant uitsteekt.

Software
Helaas is ook Dell niet zuinig met zijn meegeleverde software. Uiteraard het Microsoft Works, een of andere nutteloze brandsoftware, Office 2007 trial, dell support center en nog veel meer. Persoonlijk ontvang ik het liefst een zo kaal mogelijk Windows installatie, waardoor het opschonen van de laptop een eerste stap was na het afronden van de Windows Vista installatie.

Zoals hierboven genoemd wordt de laptop geleverd met Windows Vista Basic. Hierdoor worden er diverse Windows Vista specifieke applicaties niet meegeleverd. Zo is de Aero interface niet aanwezig, het Windows Mobiliteitscentrum, Media Center gebeuren, Backup en nog wat multimedia applicaties. Voor de specifieke verschillen terug te vinden, heeft Microsoft een vergelijkings pagina opgezet. Tot op heden ben ik nog niet tegen deze beperkingen aangelopen.

Prestaties
De prestaties van deze laptop zijn voor mij niet zo belangrijk, immers hoeft die alleen meer een beetje redelijk te kunnen internetten en op te developen.

De Windows Vista score valt vooral over de onboard videokaart.

Om eens te kijken hoe de laptop verder presteert, heb ik de basic versie van 3dMark06 gedownload en geinstalleerd. De score is als volgt:

De laptop is qua prestaties niet denderend, echter voor mijn doel ruimschoots genoeg. De beperkingen van Windows Vista basic zijn bij dagelijks gebruik niet merkbaar. Waardoor ik de laptop tot nu toe als zeer prettig heb ervaren, mede door het mooie scherm en de mooie zilveren afwerking. Een nadeel van de laptop is wel de geluidsproductie, de fan slaat redelijk snel aan en maakt daarbij wel wat geluid. Kan je hier dus niet tegen, dan raad ik deze laptop af. Heb je hier geen problemen mee, is het een heerlijke laptop voor niet al teveel geld.

De overige reviews van mijn hand zijn hier maar ook op mijn persoonlijke website terug te vinden.

Heb jij ook een Dell Inspiron 1525 (N0552506)?

ik vind het zelf zon domper dat die aero interface score zon vertekend beeld geeft van de toch al aardig belabberde performance indicatie, mijn 8400M GS krijgt hier een 3,4 terwijl de 8400M GT die alleen iets hogere clocks heeft een 4,3 krijgt, dat is dus een wassen neus en niet te vertouwen, al zweren sommige mensen erbij :P

die cover valt wel mee in mijn ogen ;)

prima review :)
De Vista score is sowieso twijfelachtig, zo krijgt mijn Western Digital Velociraptor de hoogst mogelijke score van 5,9 terwijl deze laptop schijf op 5400rpm een 5,3 krijgt. De geheugen score gaat o.a. ook op hoeveelheid waarbij snelheid amper invloed heeft. Kortom die score is te gebruiken als indicatie hoe Windows Vista draait, maar zegt niet echt iets over de kwaliteit/snelheid van je machine. Meer over de Vista score vind je op het Windows Vista blog, zie:

Die cover is niet mooi, maar ook niet super lelijk, kortom ik kan ermee leven maar had liever de "Jet Black" of "Midnight Blue" gehad. Dit is meer iets voor de vrouwen :-)

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 15 augustus 2008 21:21]

Mooie review. Even een opmerking: de BT255 module zal waarschijnlijk BT355 Dell module zijn. :)
Je hebt helemaal gelijk, zag dat ik het op 1 plek verkeerd getikt had en heb het aangepast. Bedankt voor je feedback!