HIS Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, D-Sub) H165PRQ256A-R Review

Eagle Eye Eric 15 augustus 2008, laatste update op 18 augustus 2008, 344 views

HIS Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, D-Sub) H165PRQ256A-R

Pluspunten

• Shader model 3. Mooie effecten mogelijk (HDR, bloom, ...). Hoge resoluties mogelijk. Lage geluidsproductie. Prijs / prestatieverhouding.

Minpunten

• Koeler gebruikt extra slot. 350W voeding geadviseerd. Kaart moet op voeding worden aangesloten.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze kaart heb ik als allerlaatste upgrade voor mijn Athlon 3200+ bakkie gekocht. Ik heb deze kaart van een collega kunnen overnemen voor slechts 25 Euro, en heb mijn vorige kaart (Radeon 9800 Pro) voor hetzelfde bedrag verkocht, dus dat was leuk oversteken.. Maar de kaart is ook nieuw niet erg duur, en zeker aan te raden als laatste upgrade voor een AGP-systeem.

Ik heb de kaart aan de tand gevoeld met 3D-Mark 2006 (2073 punten) en 2005 (4270 punten). Ten opzichte van mijn vorige kaart is zijn de scores resp. 100% en 30% beter. Call of Duty 2 >30 fps in 16801050, hoge kwaliteit maar geen AA, geen soft fog edges. Flight Simulator X nu met meer effecten (o.a. bloom) te spelen, f in 16801050 (niet beide tegelijk, dat is toch echt te zwaar). Omdat ik recent een 22" breedbeeld scherm heb aangeschaft, ben ik erg blij dat meer games in 1680 1050 nu nog speelbaar zijn met deze kaart.

Ik heb de kaart tot 10% kunnen overklokken zonder artifacts. Het geheugen kan misschien nog iets verder, de processor niet.

De (stock) koeler (ICE-Q noemen ze het geval) produceert weinig geluid.

De beeldkwaliteit die de kaart levert via DVI is perfect, niets op aan te merken. D-sub (analoog) heb ik niet geprobeerd.

Al met al is deze kaart een zeer goede keuze om je AGP-systeem nog een laatste keer te upgraden. Maar verwacht niet dat je de laatste games, zoals Collin McRae Dirt, fatsoenlijk kan spelen hierop, daarvoor is de kaart niet snel genoeg (en waarschijnlijk ieder AGP-systeem te traag).
Er zijn twee alternatieven te bedenken, de nVidia 7600GT (maar die is ca. 75, en kan minder mooie effecten aan, de gemiddelde prestaties zijn wel gelijk aan X1650) en de ATI HD3850 (zeer goede prestaties, ca. 100). Maar je moet je afvragen of je nog zoveel wil uitgeven aan een AGP-systeem, zeker als je niet de snelste processor hebt voor dit platform.

Heb jij ook een HIS Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, D-Sub) H165PRQ256A-R?

//foutje

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 15 augustus 2008 12:31]

Dit zijn ook zeker leuke kaartjes voor de wat oudere systemen. Zelf heb ik de nVidia tegenhanger gebruikt in AGP smaak (de 7600GS). Geeft toch nog steeds een flinke boost in games!