MSI K9N2 Diamond Review

RiDo78 14 augustus 2008, laatste update op 18 augustus 2008, 1.050 views

MSI K9N2 Diamond

Pluspunten

• veel aansluitingen
  • redelijk doordacht design
  • power, reset en cmos-clear button aanwezig
  • post-status leds
  • veel overclock mogelijkheden

Minpunten

• onder Windows XP 64-bit bijten de verschillende NIC drivers elkaar wel eens.
  • de bijgeleverde Soundblaster X-Fi Xtreme Audio is niet goed aan de gang te krijgen

Layout Score: 4
Dit vlaggeschip van MSI's AMD lijntje heeft vanalles aan boord om de veeleisende tweaker meer dan happy te maken. 3 weg SLI, Hybrid SLI, Dual Lan, Firewire 400, 6x SATA, 2x PATA, 2 eSATA, meer dan voldoende USB aansluitingen en zelfs een X-fi Xtreme Audio kaartje die in een PCI-E slot past. MSI let blijkbaar op de details, want wie zijn bordje wil testen zonder dat het compleet en wel in een kast hangt kan zich uitleven met on-board power en reset knopjes. En mocht het overklokken fout gaan zit er zelfs een clear-cmos knopje op, wat weer een gepiel met altijd te kleine en onbereikbare jumpertjes scheelt.

Installatie van hardware
Maar als iets te goed klinkt om waar te zijn.... dan is dat helaas ook zo. Tijdens de installatie kwam ik er bijvoorbeeld al snel achter dat de geheugensloten wel een beetje dicht bij de CPU zitten. Kom dus niet aan met een enorme koeler, en zeker niet als je geheugen ook nog koelribben heeft. Daar had ik dus niet op gelet. Gelukkig kon ik met een beetje creatief passen-en-meten het zo voor elkaar krijgen dat de koelvinnetjes van mijn Corsair TWIN-X Dominator geheugen exact tussen de koelvinnetjes van mijn Noctua NH-C12P koelertje gleden. Dan is het verder onnodig om te zeggen dat de bij het geheugen geleverde koelertje er niet meer bij pastte.

Wat monteren betreft was dat gelukkig het enige minpuntje, maar toegegeven, met een andere koeler en/of gewoon geheugen heb je daar natuurlijk geen last van.

Verder zitten de aansluitingen prima uitgedacht op het bord. De voedingsaansluiting zit halverwege aan de rechterkant, en de 2x4 pins CPU power (evt. 1x 4 pins kan ook) zit rechts boven. Vrij standaard dus. Maar dan het aansluiten van de harddisks... nu valt het meteen op dat er 2x2 SATA aansluitingen haaks gemonteerd zijn, en er zitten 2 'normale' aansluitingen op. Het nut van de haakse aansluitingen werd duidelijk toen ik mijn Gforce 9800 GTX kaartje erin plugde... de 2 'gewone' aansluitingen blijken dan ineens onder de kaart te verdwijnen, terwijl je de 4 haakse nog kunt gebruiken. Ook de IDE aansluitingen zijn typisch geplaatst. IDE1 zit naast de voedingsaansluiting, rechts-midden maar IDE zit links onder! Wat handig kan zijn als je een kast hebt met kabelgootjes of wanneer de harddisks relatief laag hangen.

De insteekkaarten zijn ook makkelijk te plaatsen. Van boven naar beneden heb je een donkerblauwe PCI-E 16x slot, dan een leeg slot (voor de koeling van je videokaart) en een PCI-E 1x slot voor het bijgeleverde X-fi audio Xtreme kaartje. Daaronder komen 2 sets van een lichtblauw PCI-E 16x slot en een PCI slot. Het PCI slot is niet te gebruiken als je het PCI-E slot uitrust met een dubbeldikke videokaart. Met 3 dubbeldikke videokaarten is er dus geen gewoon PCI-slot meer te gebruiken. De enige optie voor geluid die er dan nog rest is een PCI-E 1x kaartje.

Wie niet zo'n hardcore gamer is en liever op z'n energierekening bespaart kan een beeldscherm met DVI-D op het moederbord aansluiten en Hybrid-SLI gaan gebruiken. Op die manier neemt de beperkte grafische chip op het moederbord alle eenvoudige taken voor z'n rekening en blijft de GPU op de insteekkaart uitgeschakeld tot hij nodig is. Wat natuurlijk weer in warmte en energie scheelt.

Last not least heeft het moederbord een verzameling mini-ledjes die de bootstatus aangeven. Hoewel daar niets van in de handleiding staat, kan het handig zijn om te kijken waarom het beeld zwart blijft. tzt kun je altijd google er nog op na slaan.

Bios
Het bios is vrij simpel van opzet.... totdat je in het overclock gedeelte komt. Daar kun je kiezen uit verschillende kant en klare profielen, of je stelt alles met de hand in. Alle voltages, snelheden e.d. zijn terug te vinden en aan te passen. Mocht je machine instabiel worden omdat er een of andere stoorzender in de buurt staat dan kun is daar zelfs een instelling voor opgenomen die de frequenties iets aanpast.

Installatie van Software
Tsja.... heb je weinig ervaring met PC's dan heb je aan dit bordje toch echt een miskoop. Het bordje moet even getemd worden... De 64 bits versie van Windows XP installeerde zichzelf vlekkenloos. Geen gekloot met antieke driverdiskettes, nee CD erin en gaan. Totdat........ je de hoeveelheid gele vraagtekens ziet onder device-manager. 2 Netwerkkaarten, audio-devices en nog wat meuk. Dus de bijgeleverde drivercd er maar in. Er start dan dmv. autorun zo'n mooi grafisch menu'tje op en dan valt het meteen op dat er bij 'drivers' niet bijster veel interessants staat... het is vrij leeg! Dus op de disk de netwerkdrivers opgezocht en zowaar er kwam een realtek kaartje tot leven. De andere kaart bleef nog vrij dood, maar we konden tenminste op internet. Nforce drivers gedownload, maar die tweede NIC wilde het maar niet doen. Dus de realtek weggegooid en toen pakte de Nvidia NIC het wel. Maar toen wilde Realtek niet meer... *zucht*

Maargoed, ik had eigenlijk maar 1 NIC nodig, dus laat maar even hangen. We hebben namelijk ook nog een X-fi kaartje die niet gevonden wordt. Wat je ook doet, welke drivers je ook installeert, dat ding komt *niet* tot leven. Eventjes een andere X-fi (Xtreme Gamer F1tality Pro) erin en die werd meteen herkend. Maar die kaart hoorde bij een andere machine, dus die moest er ook weer uit.

Poging 2
Windows er weer opnieuw op en nu alle drivers van de CD geinstalleerd. Eerst Nvidia Nforce drivertjes en toen de realtek-driver. I'll be damned! Ze doen het! Hoewel auto MDI-X nog niet super werkt.. maargoed.

Dan de X-fi... drivers van de CD lijken te installeren, maar er wordt geen kaart gevonden. Tsja, dan maar drivers downloaden. "No suitable hardware found"... Windows update gedraaid, (zie daar een audio-patch!!) maar mocht ook niet baten. Opnieuw de driver-installatie gestart zodat de bestanden uitgepakt werden in een temp-mapje en vervolgens via de devicemanager -> update driver naar het pad van de drivers gegaan... helaas! Het lijkt wel alsof dat ding van Creative Labs niet onder XP mg werken... ik geef het daarom maar op.

Poging Vista
Weer ging Windows er zonder problemen op. Maar ook nu geen drivers voor de NIC's en de X-fi werd niet als zodanig herkend, al had ik wl geluid! Ook nu de driver CD gepakt en daar bleek in het menu'tje wel de drivers-sectie gevuld te zijn. *klik* Nvidia, *klik* Realtek. Allebei geinstalleerd en werkend!

Vol goede moed de soundblaster CD erin... door de mooie installer heengewerkt en de drivers en alle software geinstalleerd. PC opnieuw opgestart en verdomd! ik heb dat kenmerkende programmatje aan de bovenkant van mijn scherm waarmee je de X-fi kunt instellen. *klik* op de console... "No supported device found! This program must terminate". Blijkt de kaart onder device-manager HD-Audio Device te heten. Daar de driver van geupdate naar die op de driver CD en na het wegklikken van de waarschuwing dat Windows niet kon vaststellen dat de driver compatible met die device zou zijn werd de naam van dat ding ineens veranderd naar "Soundblaster X-Fi Xtreme Audio (Vista)". Nu weer geprobeerd de audio-console te openen maar nu komt de melding: "The current selected audio device is not supported by the application. Do you want to select another audio device now?" Yes natuurlijk! Dan krijgen we een drop-down menu'tje met daarin de "Soundblaster X-Fi Xtreme Audio (Vista)". Maar helaas, als je op OK drukt kom je weer in het vorige schermpje dat die kaart niet ondersteund wordt.... bummer!

Het is dat er geluid uit komt, maar anders zou ik toch echt zeggen dat die X-Fi kaart niet deugt! Even zoeken op internet blijkt dat dit dus een veel voorkomend probleem is. Het schijnt op te lossen te zijn door de kaart te flashen met een of andere onbekende firmware.... Zo kunnen we wel bezig blijven natuurlijk!

Ik gooi er tzt. wel een fatsoenlijke geluidskaart in...

Het is een zeer uitgebreid moederbord, maar de softwareondersteuning had (zeker voor 64-bits XP) beter gemogen. Volgens de handleiding werkt het product niet onder Windows 98 / ME, wat me niets verbaast aangezien het ook onder de huidige OS'sen niet 1-2-3 aan de gang te krijgen is. Zeker de X-Fi geluidskaart is out-of-the-box-right-into-the-trash-can. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om over te klokken en zit het design redelijk doordacht in elkaar. Voor de doorgewinterde hobbyist is dit moederbordje best aan te raden, maar zij die liever de 'Life' dan de 'Core' sectie van Tweakers nieuws lezen doen er beter aan om een ander bordje te zoeken.

Heb jij ook een MSI K9N2 Diamond?

Ik wil een woordje voor deze mobo zeggen.

Gisteren gekocht - 0.0 problemen met drivers & hardware. Om eerlijk te zijn, als je zegt dat "als je weinig ervaring met PC's hebt..." - nouja, als dat zo is, moet je sowieso zelf mobo's niet gaan vervangen.

Drivers van nvidia.com, creative bijgeleverd, en hop-la, draait als een tierelier. (Windows XP 64-bit, ook nogal lastige OS).

Plaatsing van memory is idd wat lastig, maar aan de andere kant, SATA is netjes gegrouppeerd aan de zijkant, wat maakt het makkelijker om 2x enorme videocards als GTX 260/280 te installeren.

All in all, een aanrader.

Een ding waar je op moet letten, default BIOS, 2.0 is 3x niks. Als je deze moederboord koopt, eerste wat jij doet is BIOS 2.1 flashen. Dan heb je totaal geen problemen met verdere SLi of wat er nog.

Owja, en ik heb 9850 Black edition hierop zitten. Geen probleem.

[Reactie gewijzigd door favoretti op 29 oktober 2008 08:47]

Loopt de combinatie met je Phenom 9850 wel goed? Heb je ook kunnen OC'en?

Balen van die X-Fi... vaag probleem
Ik ben geen hardcore OC'er, maar ik wil wel eens een poging wagen om dat ding tot z'n max te duwen. Al weet ik niet of mijn huidige koeling daar sterk genoeg voor is. Mede omdat die lichtjes contact maakt met die van de geheugenmodulen, die eigenlijk nog een eigen koelertje zouden moeten hebben...

Maar ik zal binnenkort eens kijken wat ik eruit kan persen.
Ehm, veel overklokmogelijkheden. Dat is niet waar het kopje Overklokbaarheid voor bedoeld is, daar gaat het om bikkelharde resultaten. Dat je het weet :)
Tnx, dit is pas mijn tweede review. Ik zal er de volgende keer beter op letten.