Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio X1/00 (Zwart) Review

Wehmut 28 juli 2013, 1.888 views

Philips Fidelio X1/00 (Zwart)

Pluspunten

• Geeft 'rustig' en gebalanceerd klankbeeld. Niet schreeuwerig, zo ziet hij er ook uit trouwens.
  • Zit heerlijk met fluwelen over-ear pads (of hoe heet dat)
  • Hij is licht, dus je kan hem rustig uren dragen
  • Bouwkwaliteit lijkt me dik in orde, goede materialen.
  • Design ziet er goed uit IMO. Bruin leren hoofdband, aluminium hier en daar. Strak ding, beetje vintage.

Minpunten

• De kabel had iets langer gemogen, verder kan ik niks verzinnen.

Als ik aan high end studio/of hifi koptelefoons denk, komen Sennheiser en AKG eerder naar voren. Onterecht blijkt nu. Ik heb al een paar jaar modellen van beide merken in bezit van rond de 200. De ene om mijn LP's mee te beluisteren en de AKG als studio headphones op mijn synthesizers en DAW.

De X1 werd me aangeraden door een vriend, en ik was snel verkocht.
Ik betrap mezelf erop dat ik alleen nog de Philips gebruik de laatste weken. Heel subtiel gekleurd, nooit teveel van iets zoals zoveel headphones dat toch hebben. Teveel bas, uitgesproken hoog.

Hij lijkt net wat meer dynamiek naar voren te halen uit een plaat die wat 'vlakker' klinkt op mijn andere koptelefoons. Zelfs een crappy Youtube filmpje klinkt levendig met de X1!

Hij zit trouwens ook enorm comfortabel, iets wat ik niet kan zeggen van de harde (on-ear) AKG of klemmende Sennheiser. Die klemt zo hard dat je al na een kwartier het ding wil af zetten ;). Draagcomfort, fijn dat ik dat nu ook eindelijk kan ervaren.

Deze X1 is typisch Philips: superieur maar niet erg bekend (bij mij in ieder geval). Ze maken fantastische spullen, maar schreeuwen het niet van de daken bij Philips. Ik vraag me af of er iets beters te vinden in de klasse van de X1, want dit ding is fantastisch!

• Diverse synthesizers en plugins
  • Pro-Ject Phonobox II
  • Thorens TD 318 met Ortofon Rondo Red MC element
  • Tripath T-Amp

Heb jij ook een Philips Fidelio X1/00 (Zwart)?