Wacom Intuos 3 A5 (USB) Review

RoyK 11 augustus 2008, laatste update op 11 augustus 2008, 1.333 views

Wacom Intuos 3 A5 (USB)

Pluspunten

• een mooi ontwerp
  • handige knoppen zowel op de pen als het tablet
  • kwaliteits product
  • bijna hetzelfde als tekenen met potlood en papier!

Minpunten

• de handige knoppen werken mij soms tegen. (Misschien persoonlijk)
  • voor sommige misschien de aanschaf prijs

Laat voorop staan dat een tablet voor professioneel gebruik een Wacom de must have keuze is. Er zijn ook andere tablet aanbieders maar dat is niet te vergelijken.

Ik ben een tekenaar en vroeger tekenden ik dus vertrouwd met potlood. Ik had de Wacom tabletten wel al een tijdje in het vizier maar de stap om digitaal te gaan tekenen was voor mij een nadenkertje. Op een dag heb ik de knoop door gehakt en de Wacom Intuos 3 A5 usb besteld. Een beslissing waar ik achteraf spjit van heb gehad. Niet van het tablet, maar dat ik het niet een paar jaar eerder had gedaan.

Het tablet is waanzinnig. Zeker als je gewend ben om uit de vrije hand te tekenen. Het tablet wordt in een ruime doos aangeleverd. Er zit een pen bij die je in een houdertje kan prikken. Er worden nog 3 extra stiftjes mee geleverd. Ik ben nog steeds met het eerste stiftje bezig en ik heb het tablet al ruim een jaar. Het is maar net hoe je ermee om gaat denk ik of hoe je style van werken is. De software die meegeleverd wordt is eenvoudig en gemakkelijk in te stellen. Zo kan je voor elk programma de knoppen op het tablet verschillend instellen. Zo zijn mijn instellingen voor Illustrator anders als in Photoshop. Windows Vista SP1 herkende de wacom tablet meteen alleen moet je natuurlijk wel de software instaleren om je tablet in te stellen.

Het tablet luisterd erg precies. In Coreldraw Painter X herkend hij ook de houding van je pen. Als ik de pen haast horizontaal vasthoud herkend hij de hoek en is een strook anders als ik kaars recht houd. Het tablet kent 1024 druk nivo's. Of dit een enorm verschil is tegen over de 512 druk nivo's van de iets goedkopere tabletten van Wacom betwijfel ik. Uiteraard is het wel nog precieser. Het herkennen van de druk die je uit oefen kan ik als tekenaar echt tekenen zoals ik op papier ook teken. Druk ik wat harder krijg ik een hardere, bredere lijn dan als ik de pen sierlijk over het tablet laat glijden. Je kan ook andere pennen aanschaffen zoals een airbrush etc.

Het ontwerp vind ik degelijk al heb ik soms last van mijn eigen touch pannels. Deze zijn erg gevoellig. Ik heb daar het in en uitzoemen op ingesteld. Soms zoem ik ongewenst in of uit als ik per ongeluk met de zijkant van mijn hand het touch gedeelte aanraak. Dit kan een persoonlijke instelling zijn en is het misschien niet eerlijk om dit op het ontwerp van dit tablet af te rekenen.

Kortom, dit tablet is een must have voor de professional. De prijs vind ik stevig maar duur is anders. Ik ben altijd bereid om te investeren in goed materiaal en dat mag best iets kosten.

Mijn volgende stap is de Wacom Cintiq 12". Deze is net zo groot als dit A5 model enkel is het voorzien van een lcd scherm. Je tekent dan direct 1 op 1. Want het enige wat je zal moeten leren is de hand - oog coordinatie met een normaal tablet. Je kijkt immers naar het scherm maar je hand lgt vlak op het tablet. Je zal hier de eerste week oorlog mee hebben. Dus even doorzetten en daarna wil je niet meer anders!

Succes en veel plezier met je Wacom tablet!

(de taalfouten filter ik er later wel even uit. Ik heb het een beetje te vlug op mijn werk in elkaar gezet)

Heb jij ook een Wacom Intuos 3 A5 (USB)?

Goede review! Aan de hand van jou review heb ik de Intuos 3 A5 gekocht en hier heb ik zeker geen spijt van gehad. Ik gebruik het van webdesign tot en met het tekenen van manga animaties.

Ik heb vroeger echt nooit getekend en ik ben er nu pas mee begonnen, een paar maanden voordat ik de Intuos kocht. Misschien zullen sommige mensen denken dat je met de Intuos 3 ineens beter zal kunnen tekenen, dit is echter niet zo (misschien voor een uitzondering).

Het is echter wel zo dat ik het digitaal tekenen veel leuker vind en dat ik het daardoor veel sneller ben gaan oppikken ((vooral de kleuren, het uitwisselen van art op internet en het snel uitgummen is super).

Laat je niet onthouden om dit tablet te kopen omdat je bijvoorbeeld niet goed kan tekenen, oefening baart kunst! Maar wees wel realistisch, het is geen wonder pen oid. :D (je zult er geduld en tijd in moeten steken om mooie art te maken).